Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Peter Motte

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )

Recommended Posts

Ik vind het geen aanrader. Ik lees het momenteel in Spirou en het verhaal kan me weinig boeien.

Aan de tekeningen merk je ook dat het waarschijnlijk een haastklus was. Helemaal niet het niveau van Brice Cossu in FRNK. (Hulp van een assistent?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
56 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb het over de tekenstijl, de inkleuring, de vormgeving, de manier waarop alles in beeld wordt gebracht. Niet over de inhoud (alhoewel het me wel wat tegenvalt dat de meeste auteurs er tegenwoordig voor kiezen om iets met Rommelgem en/of Zwendel te doen).

Awel, ik heb dat ook: Robbedoes is altijd al een strip geweest die in het heden en zelf nabije toekomst afspeelt* en ik gruw een beetje van de nostalgici die trachten Franquin weer tot leven te brengen.

De Zorglub spin-off van Munuera kon ik dan ook goed smaken.

*Wat enigzins grappig is: de vermaledijde Morvan&Munuera periode kon me minder boeien en was een algehele flop (al steek ik dat vooral op Morvan) maar hun strip "Paris Sous Seine" is heel actueel ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
28 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik vind het geen aanrader. Ik lees het momenteel in Spirou en het verhaal kan me weinig boeien.

Aan de tekeningen merk je ook dat het waarschijnlijk een haastklus was. Helemaal niet het niveau van Brice Cossu in FRNK. (Hulp van een assistent?)

Brice Cossu heeft ook op een 2 jaar tijd zo'n 200 pagina's van FRNCK getekend, dus waar ie die tijd nog gevonden had om er een zijprojectje bij te doen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
57 minutes ago, marioboon said:

De Zorglub spin-off van Munuera kon ik dan ook goed smaken.

*Wat enigzins grappig is: de vermaledijde Morvan&Munuera periode kon me minder boeien en was een algehele flop (al steek ik dat vooral op Morvan) maar hun strip "Paris Sous Seine" is heel actueel ;-)

Het lijkt of M&M te veel onder de indruk waren dat ze een Robbedoes mochten maken.

Robbedoes in Tokyo was nochtans wel goed. Het is vooral het eerste deel dat ze maakten, dat wat tegenviel.

De Zwendel-spin-off vond ik ook goed.

Allemaal die spin-offs en nevenreeksen ... Dat wordt wel véél. Maar de kwaliteit blijft hoog.

Toen ik Tulpen las, was ik aanvankelijk niet bijzonder enthousiast, maar ik bleef teruggrijpen naar het album en stukjes herlezen. ("Niet van Elvis?!" - Jaja, en Tulpen is niet van Franquin. - "Niet van Franquin?!")

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het lijkt of M&M te veel onder de indruk waren dat ze een Robbedoes mochten maken.

Robbedoes in Tokyo was nochtans wel goed. Het is vooral het eerste deel dat ze maakten, dat wat tegenviel.

Morvan begreep de karakters totaal niet. 

Munuera was te manga-achtig voor het publiek

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het idee van "Parijs onder de Seine" vond ik goed, maar de uitwerking beneden alle peil. Een dieptepunt in de reeks. En het tekenwerk was inderdaad wennen, manga is dan ook totaal mijn ding niet.  Vervolgens wisten ze mij zéér aangenaam te verrassen op alle mogelijke vlakken met "De Man die Niet wil Sterven", dat was helemaal mijn ding. Niet denderend ontvangen destijds, maar voor mij dé R&K bij uitstek van die periode. En ook "Tokio", wat ik al helemaal niet verwacht had, viel uiteindelijk goed mee.  Al was de manga daar iets teveel aanwezig, lijntjes-gewijs.  Edoch, het ging nu eenmaal samen met het onderwerp.  Van "Terug naar Z" kan ik mij niets meer herinneren.  Een beetje een haat/liefde verhouding met dat duo.

Al bij al vond ik Morva & Munuera de karakters beter in hun vingers hebben dan het huidige team.  Nu zie ik Robbedoes voortdurend gezichten trekken, reageren en acties ondernemen die langs geen kanten bij zijn persoonlijkheid passen.  In de verste verte niet.  Het zijn wel goede pogingen, 't is niet zo dat ik het niet meer kan smaken.  Dat nu ook weer niet.  Maar moest er opnieuw een nieuw duo boven komen, zou mij dat ook niet storen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Het verhaal mist een beetje een degelijke plot, maar er zitten veel leuke momenten in en een paar goeie actiescènes. Vreemd ook dat ze zoveel kritiek op de film hebben. Benieuwd wat de makers van de film van deze strip vinden.

3 uren geleden, marioboon zei:

Awel, ik heb dat ook: Robbedoes is altijd al een strip geweest die in het heden en zelf nabije toekomst afspeelt* en ik gruw een beetje van de nostalgici die trachten Franquin weer tot leven te brengen.

Eigenlijk maakte Franquin in die tijd een extreem hippe, hedendaagse, moderne strip als het op de vormgeving aankwam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Robbedoes door... deel 13 (Franse nummering) verschijnt op 20 april. Dit verhaal was jaren geleden al gepland, daarna zou het niet verschijnen en uiteindelijk wordt het dus toch een feit.

9791034730018-couv-M800x1600.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Daar heb je het vaak voorkomende futurisme in de reeks weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die interpretatie spreekt mij op het eerste zicht iets minder aan, maar ik ontdek desalniettemin graag het eindresultaat. Opnieuw "Z".

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Cossu heeft inderdaad een assistent voor dit verhaal, namelijk Alexis Sentenac.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, Kontiki zei:

Daar heb je het vaak voorkomende futurisme in de reeks weer.

De makers hebben die kritiek al op voorhand gepareerd door er nostalgisch-futurisme van te maken ;)

Buiten Versteende Reuzen en Het graf van de Rommelgems zijn er in de Robbedoes door... reeks eigenlijk bitter weinig rechttoe rechtaan hedendaagse avonturenverhalen verschenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

de inhoud van het verhaal is pure sf. Ik heb een nieuw overzichtje gemaakt dat nu online staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Misschien is de Robbedoes Special (ik blijf denken aan een frituur) toch hedendaagser dan ik dacht...

27332082_1581561181965565_6039757875666457405_n.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nice try, dat wel. :) 

Zwendel -1- De Dochter van Z zou op 4 april verschijnen volgens Dupuis.com ... Geen idee of dat klopt?

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.thumb.png.431bbaf6cbfae1463280bbe26c351f95.png

Met enige trots presenteerde Charel Cambré bovenstaande illustratie die op de ex-libris zal prijken bij de luxe-editie van Robbedoes Special deel 3. Dat album verschijnt in december onder de titel De Wolfman. Scenarist Marc Legendre deelde de volgende korte inhoud: "Robbedoes, Spip, Kwabbernoot en IJzerlijm trekken naar het Ardense Machin om een reportage over de streek te maken. Maar ze mogen de bossen niet in, want een rijke Amerikaan bouwt er een pretpark."

Extra goed nieuws was al een tijdje bekend: het Vlaamse Robbedoes-duo mag de reeks na deel 3 gewoon voortzetten. Hun contract is verlengd.

,- SSZ

Deel dit bericht

Link naar bericht
58 minuten geleden, esteban² zei:

Extra goed nieuws was al een tijdje bekend: het Vlaamse Robbedoes-duo mag de reeks na deel 3 gewoon voortzetten. Hun contract is verlengd.

Leuk nieuws dat die reeks verder gaat! :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Momenteel is er een serieuze dip in mijn aankoopgedrag. Ik weet niet goed waarom. Andere dingen aan mijn hoofd, waarschijnlijk. Dus zal die Duitse mij passeren, denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind die interpretatie van Cambré en Legendre een stuk beter dan wat er tegenwoordig in de 'Robbedoes door...' reeks verschijnt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Werner zei:

Ik vind die interpretatie van Cambré en Legendre een stuk beter dan wat er tegenwoordig in de 'Robbedoes door...' reeks verschijnt.

Vind ik ook

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Werner zei:

Niet mee eens. Het is mij iets te klassiek. Ik hou wel van het nieuwe/het gekkere van de reeks 'Robbedoes door...'

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...