Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

38 minuten geleden, cinco zei:

 

Die vroege Franquinstijl was toch niet zo strak als de Atoomstijl van Chaland en Schwartz die meer naar een speelsere Klare Lijn toeneigen.

De écht vroege Franquin had dat inderdaad niet. Die leek meer op de latere Franquin. Maar de Franquin van de R&K vanaf pakweg nr 5 tot nr 16 was héél strak. Daar stond geen lijn teveel op. Heel vreemd dat dat dezelfde mens is van de latere Guusten en Dwarskijken.

Link naar reactie

Ik mis Vito Cortizone.

Prachtig personage toch?

 

ori_aex_32979_9782800118918-page7.jpg

Die laatste strook! In drie tekeningen zoveel visueel vertellen over het verstrijken van de tijd, de impact ervan op Vito Cortizone en het gebrek aan gevarieerd voedsel op het atol.

 

En die sigaar verlaat zijn mondhoek niet!

Link naar reactie

Ik dacht altijd dat de Komeet van de Tijd ook geïnspireerd was door het succes van Back to the Future, maar op de laatste pagina van het album staat afwerkdatum 3 februari 1985 vermeld en BTTF had zijn première pas op 3 juli 1985.

Wat vast en zeker een inspiratie was, dat was de komeet van Halley die in de Nederlandse versie nooit bij naam genoemd wordt (ik weet niet of dat ook geldt voor de originele Franse versie), maar alles wat over de komeet gezegd wordt in het album komt overeen met die van Halley: een omlooptijd van ongeveer 76 jaar en zijn laatste passage viel samen met de albumuitgave. (1986)

 

afbeelding.png.3fcbe685252e35105840778deb0594e7.png

 

afbeelding.png.c46176bc26f668ec0fab4c8a2570796e.png

 

Hier zien we de Komeet van Halley afgebeeld op het Tapijt van Bayeux uit 1068.

 

afbeelding.png.44d7ac2e369ddfae7e950daea449feb1.png

 

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Komeet_Halley

Link naar reactie

85 ... Eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.  Ik heb de T&J Robbedoezen pas in de jaren 90 ontdekt.  En wat mij als tiener wel aansprak, was het feit dat die avonturen moderner aanvoelden dan andere nieuwe (strips) die ik toen kocht.  Terwijl ze dus eigenlijk net ouder zijn.  Top-album!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik had altijd het gevoel dat de Snuffeleir oorspronkelijk bedoeld was om een vast gezelschapsdier van R&K te worden in de T&J periode zoals Marsu dat was ten tijde van Franquin. Snuffeleir zat in twee opeenvolgende albums en verscheen dan ook nog eens als logo op een vliegtuig in het eerste NY-album. (Snuffel Air)

 

afbeelding.thumb.png.2ce23353c252b475e272898c070ba4fc.png

 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Ik dacht altijd dat de Komeet van de Tijd ook geïnspireerd was door het succes van Back to the Future, maar op de laatste pagina van het album staat afwerkdatum 3 februari 1985 vermeld en BTTF had zijn première pas op 3 juli 1985.

Wat vast en zeker een inspiratie was, dat was de komeet van Halley die in de Nederlandse versie nooit bij naam genoemd wordt (ik weet niet of dat ook geldt voor de originele Franse versie), maar alles wat over de komeet gezegd wordt in het album komt overeen met die van Halley: een omlooptijd van ongeveer 76 jaar en zijn laatste passage viel samen met de albumuitgave. (1986)

Ook voor de reeks "Robert en Bertrand" vonden de makers in 1986 inspiratie in de passage van de komeet van Halley.

51153831_Dekomeet.thumb.jpg.cee1e8f9b45d60c7bf364bc1862d8f03.jpg

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Er wordt geklaagd over de nevenreeksen van Thorgal, maar heb je die van R&K al eens geteld?

 

- hoofdreeks

- Marsupilami

- De kleine Robbe

- Een avontuur van R door...

- De Emile Bravo's vanaf Dagboek van een fantast (nevenreeks van nevenreeks!)

- Supergroom

- Zwendel

- Rommelgem

- Mademoisselle J

- Robbedoes Special

 

Dat zijn er tien!

 

Ik hoop dat ik er geen ben vergeten.

Guust Flater tel ik niet mee, al waren er wat cross-overs.

Link naar reactie

Mja.... Ik mijd die dupuis-verfilmigen. Wat ok is in de strips, is dikwils te kinderachtig in de films.

En die donkerharige Ijzerlijm, dat is natuurlijk weer zo'n poging om inclusief te zijn. We mogen nog blij zijn dat Kwab niet zwart is. Het is tegenwoordig echt wel ridicuul aan het wordne.

Er zijn ongeveer 50 000 (oorspr.) Congolezen in België, niet meer, maar verder is het niet uit te maken hoeveel zwarten er eigenlijk in België zijn. Dat wordt niet bijgehouden. Ergens is dat logisch, maar je kunt dus niet controleren of het grote aantal zwarten dat je op tv ziet, wel in overeenstemming is met het percentage van de bevolking dat ze vormen.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, VeniVidiVideo zei:

Mja.... Ik mijd die dupuis-verfilmigen. Wat ok is in de strips, is dikwils te kinderachtig in de films.

En die donkerharige Ijzerlijm, dat is natuurlijk weer zo'n poging om inclusief te zijn. We mogen nog blij zijn dat Kwab niet zwart is. Het is tegenwoordig echt wel ridicuul aan het wordne.

Er zijn ongeveer 50 000 (oorspr.) Congolezen in België, niet meer, maar verder is het niet uit te maken hoeveel zwarten er eigenlijk in België zijn. Dat wordt niet bijgehouden. Ergens is dat logisch, maar je kunt dus niet controleren of het grote aantal zwarten dat je op tv ziet, wel in overeenstemming is met het percentage van de bevolking dat ze vormen.

 

Geen idee wat die congolezen in belgie met een donkerharige ijzerlijm te maken hebben.

 

afbeelding.thumb.png.7267379e3fab9bfd484bbbf329c9c4b6.png

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Geen idee wat die congolezen in belgie met een donkerharige ijzerlijm te maken hebben.

 

Er is wel het cliché-idee dat de blondjes altijd de goeie rollen hebben en de zwartjes altijd de slechte. In die zin is een blonde IJzerlijm ook een soort cliché van de goeie blondine tegen de slechte zwartharige.

Er zijn massa's van dat soort clichés.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

bron : www.stripspeciaalzaak.be

 

BREAKING NEWS !

 

Olivier Schwartz en Sophie Guerrive nieuwe auteurs van Robbedoes en Kwabbernoot

 

De sinds 1938 lopende stripreeks Robbedoes en Kwabbernoot gaat andermaal in andere handen over. Na vijf albums door Yoann en Fabien Vehlmann zal de reeks voortgezet worden door Olivier Schwartz en Sophie Guerrive. Tekenaar Schwartz ken je al door zijn zeer goed onthaalde, naar Yves Chaland knipogende retroalbums van Robbedoes in de nevenreeks Robbedoes door..., telkens op scenario van Yann. De 38-jarige Franse stripmaakster Sophie Guerrive is een extra voorstelling waard.

Guerrive is de tekenares en schrijfster van onvertaalde jeugdreeksen als Chef Magik (bij uitgeverij Warum) en diverse one-shots die zich in de sprookjessfeer situeren. Vanaf 2017 raakte ze regelmatig geselecteerd op het Franse stripfestival van Angoulême voor haar werk, zoals Tulipe en Le Club des Amis. Op basis van de minimalistisch getekende, avontuurlijke jeugdreeks Le Club des Amis vroeg uitgeverij Dupuis haar om de volgende albums van Robbedoes en Kwabbernoot te schrijven.

Een frisse wind, een compleet nieuwe kijk, een totaal ander standpunt. Het kan de reeks weer uit het slop halen. De reeks staat namelijk al enkele jaren on hold. Eigenlijk omdat Dupuis ook niet meer wist wat het moest doen om de reeks aan een afkalvend publiek te verkopen. Intussen maakten Yoann en Fabien Vehlmann de nieuwe reeks Supergroom, met een vette knipoog naar superheldencomics, waarvan deel 2 in oktober gepland staat. Er moet ook nog een derde deel volgen.

Volgens Franse verkoopcijfers blijft de algemene stripverkoop wel stijgen, maar die stijging is voornamelijk te danken aan vertalingen van Amerikaanse comics en zoals steeds manga's. De hoek waar de klappen valen, is de klassieke Franco-Belgische school. Het is volgens Franse analyses een sector die voornamelijk in leven blijft dankzij (of omwille van) ouder wordende generaties zonder al te veel verdere opvolging.

luipaardvrouw.jpg

Link naar reactie

Pfft, kan niet zeggen dat ik daar blij van wordt. Schwartz is goed voor die retro-strips, maar naar mijn gevoel niet voor de hedendaagse, moderne Robbedoes & Kwabbernoot. Maar misschien gaan de scenario's het de moeite maken.

(het verschil tussen de reguliere reeks en de nevenreeks wordt wel heel klein als de tekenaars telkens aan beide reeksen meewerken).

Link naar reactie

Yoann en Vehlmann zijn ook in de nevenreeks begonnen.

 

Ik ben happy met Schwartz. Benieuwd in hoeverre zijn stijl gaat overeenkomen met of afwijken van zijn Robbedoezen met Yann.

En Sophie Guerrive kan een nieuwe schwung geven aan de hoofdreeks met haar scenario's.

 

Nu nog... datum van eerste album?? Ergens in 2022?

 

afbeelding.thumb.png.438ba1dc94022ae400f8c31d19c122d9.png

 

afbeelding.thumb.png.92ed2f6d6f75e14c3aa561e2079dd9b2.png

 

afbeelding.thumb.png.223a3050739673023c1fd6107a6a2235.png

Link naar reactie
Op 5/7/2021 om 20:40, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik had toch liever Tarrin gezien als tekenaar.

 

Tarrin zou mij evenzeer blij gemaakt hebben. Al heeft hij wel een erg losse stijl.

Met Schwartz zit het allemaal goed strak. Hopelijk mag hij die atoomstijl van hem hanteren.

Benieuwd of hij ook de reeks kan benaderen zonder voor de retro-feel te gaan.

 

Maar kijk, dat tekenwerk van hem is toch een genot om naar te kijken.

 

afbeelding.thumb.png.4480cf5e73c758071567ad4e69692151.png

 

afbeelding.thumb.png.d4b931fdc4bc44321da331d4948d5ede.png

 

 

 

Link naar reactie

Schwartz op Robbedoes is interessant en ga ik zeker kopen (of toch op zijn minst het eerste album), maar ik zie hem liever een nieuwe Atom Agency maken.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

 

 

 

afbeelding.thumb.png.92ed2f6d6f75e14c3aa561e2079dd9b2.png

 

 

 

De schouder van Robbedoes is hier ferm uit de kom geschoten.

 

Schwartz is absoluut geen slechte tekenaar, maar Yoan was toch ook wel héél goed en sloot meer aan bij de tekenstijl van de laatste 55 jaar.  Bij Schwartz heb ik meer een Broca/Challand/Munuera-gevoel.

Maar goed, zoals gezegd zijn de scenario's het belangrijkste.

Link naar reactie
Op 5/7/2021 om 19:39, Firmin Van De Kasseien zei:

Volgens Franse verkoopcijfers blijft de algemene stripverkoop wel stijgen, maar die stijging is voornamelijk te danken aan vertalingen van Amerikaanse comics en zoals steeds manga's. De hoek waar de klappen valen, is de klassieke Franco-Belgische school. Het is volgens Franse analyses een sector die voornamelijk in leven blijft dankzij (of omwille van) ouder wordende generaties zonder al te veel verdere opvolging.

Ik vroeg me af waar je dat vandaan haalt. Volgens deze bron is de verkoop van comics in Frankrijk net beperkt (maar inderdaad wel stijgend). Niet dat ik je niet geloof, maar ik zou er graag over lezen :)

https://www.actuabd.com/Marche-de-la-BD-en-France-en-2020-une-annee-record

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...