Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

1 uur terug, Red Arrow zei:

Ik vroeg me af waar je dat vandaan haalt. Volgens deze bron is de verkoop van comics in Frankrijk net beperkt (maar inderdaad wel stijgend). Niet dat ik je niet geloof, maar ik zou er graag over lezen :)

https://www.actuabd.com/Marche-de-la-BD-en-France-en-2020-une-annee-record

 

bron : www.stripspeciaalzaak.be

 

Het stond op www.stripspeciaalzaak.be dus het zal waarschijnlijk wel waar zijn!

Link naar reactie
1 hour ago, Red Arrow said:

Ik vroeg me af waar je dat vandaan haalt. Volgens deze bron is de verkoop van comics in Frankrijk net beperkt (maar inderdaad wel stijgend). Niet dat ik je niet geloof, maar ik zou er graag over lezen :)

https://www.actuabd.com/Marche-de-la-BD-en-France-en-2020-une-annee-record

Loop eens een stripwinkel in Brussel of Wallonie binnen. Voor het decor gooien ze niet zo veel van hun rek-ruimte weg.

 

 

 

Link naar reactie

Dit is ook interessant:

(uit het artikel waar @Red Arrow naar verwees)

 

Enfin, il est intéressant de se pencher sur l’insolente santé de la BD jeunesse, l’un des segments les plus porteurs de cette année. La sortie d’un nouvel Astérix en fin 2019 a encore généré des ventes en 2020 et, avec une « pseudo-nouveauté » en 2020 (Le Menhir d’or), le Gaulois continue à tirer le secteur, une BD sur 4 ressortant de ce segment de marché porteur d’avenir puisque le consommateur de BD, en 2020, a majoritairement moins de 30 ans (65% des achats). On remarquera aussi la présence massive du phénomène Mortelle Adèle de Mr Tan (Ed. Tourbillon) qui place quatre titres dans le Top 10 des meilleures ventes jeunesse de l’année.

 

Dat is net het tegengestelde van wat wij hier vaak denken, dat het strippubliek voortdurend verouderd.

Of is de siutatie in Frankrijk anders dan bij ons?

Link naar reactie
12 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dit is ook interessant:

(uit het artikel waar @Red Arrow naar verwees)

 

Enfin, il est intéressant de se pencher sur l’insolente santé de la BD jeunesse, l’un des segments les plus porteurs de cette année. La sortie d’un nouvel Astérix en fin 2019 a encore généré des ventes en 2020 et, avec une « pseudo-nouveauté » en 2020 (Le Menhir d’or), le Gaulois continue à tirer le secteur, une BD sur 4 ressortant de ce segment de marché porteur d’avenir puisque le consommateur de BD, en 2020, a majoritairement moins de 30 ans (65% des achats). On remarquera aussi la présence massive du phénomène Mortelle Adèle de Mr Tan (Ed. Tourbillon) qui place quatre titres dans le Top 10 des meilleures ventes jeunesse de l’année.

 

Dat is net het tegengestelde van wat wij hier vaak denken, dat het strippubliek voortdurend verouderd.

Of is de siutatie in Frankrijk anders dan bij ons?

 

Wat vind je zelf van Mortelle Adèle?

 

afbeelding.png.f8b965bd208604261837bd0c30da2aa0.png

 

afbeelding.thumb.png.619ddd745cbcd22313e993c2e3eb0ca3.png

Link naar reactie
16 minutes ago, Peter Motte said:

Dat is net het tegengestelde van wat wij hier vaak denken, dat het strippubliek voortdurend verouderd.

Of is de siutatie in Frankrijk anders dan bij ons?

 

In Brusselse winkels of op de franstalige festivals die ok doe/deed zie je toch heel wat jonger volk van tieners tot dertigers. Die kopen heel gericht wat ze echt goed vinden, maar toch diverse stijlen. Ga je naar de auteurs toe, dan zie je toch dat het de oudjes zijn die in hoogzomer met een winterjas en een trolley met twee rugzakken er bij staan aan te schuiven voor een tekening.

 

 

 

Link naar reactie

De Schwartz Robbedoezen die hij met Yann heeft gemaakt hoeven niet meteen het beeld te zijn dat je je moet voorstellen bij zijn toekomstige Robbedoezen voor de hoofdreeks.

 

Er was ook een groot verschil tussen Versteende Reuzen van Yoann en Vehlmann en hun bijdrages voor de reguliere serie.

 

afbeelding.thumb.png.1fabe95975d26f13b482acbfddff6244.png

 

afbeelding.thumb.png.f5976ffd0cb66c5f7e777d5895c5c055.png

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

De Schwartz Robbedoezen die hij met Yann heeft gemaakt hoeven niet meteen het beeld te zijn dat je je moet voorstellen bij zijn toekomstige Robbedoezen voor de hoofdreeks.

 

Er was ook een groot verschil tussen Versteende Reuzen van Yoann en Vehlmann en hun bijdrages voor de reguliere serie.

 

Ja, Yoann heeft inderdaad zijn design voor de personages aangepast. Iets wat hij overigens een paar keer heeft gedaan (in Supergroom zie je Robbedoes iedere pagina van gezicht veranderen, tot hij er terug uitziet zoals in Versteende Reuzen). Maar de tekenstijl bleef toch min of meer hetzelfde. En ik zie Schwartz nu ook niet meteen voor een heel andere tekenstijl kiezen.

Maar ik ga ze kopen, hoor. En wellicht met plezier lezen. Maar het voelt voor mij toch als een achteruitgang aan. Wellicht ingegeven door de verkoopcijfers van S&Y's albums. Die het ongetwijfeld héél goed doen bij een grote groep oudere lezers, maar wellicht een stuk minder bij de jongere lezers (zeg ik zonder enig bewijs daarvan te hebben). Nu ja, voor een uitgever maakt het natuurlijk niet uit wie de kopers zijn, zolang er maar genoeg zijn. Misschien is Robbedoes op het punt gekomen dat het een soort Blake&Mortimer-achtige strip geworden is: een reeks voor oudere, nostalgische lezers.

Link naar reactie
44 minuten geleden, cinco zei:

De hoofdreeks heeft sindsdien nooit meer zo modern aangevoeld.

 

Da's een beetje kort door de bocht.

De versie van Munuera was zeker heel erg into het nu.

Toen T&J begonnen voelde dat zelfs een beetje aan als een terugkeer naar vroeger.

En na 20 jaar begon hun stijl toch echt wel meer van hetzelfde te worden. Zelf merkten ze dat blijkbaar ook, vandaar Als in een Droom, wat helaas de slechts ontvangen R&K ooit moet zijn.

 

En je kan een uitgeverij toch moeilijk kwalijk nemen dat ze auteurs die al jaren geen nieuw werk meer hadden gemaakt vervangen? Er zat 6 jaar tussen album 46 en 47.

Link naar reactie
37 minuten geleden, TDPB zei:

Toen T&J begonnen voelde dat zelfs een beetje aan als een terugkeer naar vroeger.

 

Ik bedoel voornamelijk de periode vanaf het New York album.

De reeks werd wat meer gritty (de New York verhalen, Khoudistan), meer psychologisch. (Vallei der Bannelingen, Vito Fiasco)

 

37 minuten geleden, TDPB zei:

 

De versie van Munuera was zeker heel erg into het nu.

 

 

Ze zijn wel ok, maar waren kwestie toon meer een stap terug.

Vergelijk ook het verschil in kleurenpalet dat met Munuera sterk terugging naar vaak dominerende heldere primaire en secundaire kleuren.

 

37 minuten geleden, TDPB zei:

 

En je kan een uitgeverij toch moeilijk kwalijk nemen dat ze auteurs die al jaren geen nieuw werk meer hadden gemaakt vervangen? Er zat 6 jaar tussen album 46 en 47.

 

Was dat niet omdat de situatie betreffende R&K vastzat tussen Tome & Janry enerzijds en Dupuis anderzijds omdat er meningsverschil was over de te volgen richting voor de reeks...

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Was dat niet omdat de situatie betreffende R&K vastzat tussen Tome & Janry enerzijds en Dupuis anderzijds omdat er meningsverschil was over de te volgen richting voor de reeks...

 

Eerder omdat ze de reeks beu waren en ze veel liever hun tijd staken in de kleine Robbe, wat ze veel meer als hun eigen kindje zagen.

Dat Als in een droom niet goed onthaald werd zal ook wel meegespeeld hebben natuurlijk.

Link naar reactie

"Als in een Droom" komt dan ook uit een tijd waarin al die hommages, afwijkende versies, rand-reeksen etc. nog niet echt aan de orde waren.  Het publiek kon dat toen niet hebben.  Er werd -bij wijze van spreken- nog "Moord!  Heiligschennis!  Schande!" geschreeuwd, alleen maar omdat de tekenstijl durfde afwijken.  Uitstekend album overigens.

 

Zéér benieuwd naar de uiteindelijke tekenstijl van Schwartz voor de hoofdreeks.  Fantastische tekenaar!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
47 minuten geleden, esteban² zei:

"Als in een Droom" komt dan ook uit een tijd waarin al die hommages, afwijkende versies, rand-reeksen etc. nog niet echt aan de orde waren.  Het publiek kon dat toen niet hebben.  Er werd -bij wijze van spreken- nog "Moord!  Heiligschennis!  Schande!" geschreeuwd, alleen maar omdat de tekenstijl durfde afwijken.  Uitstekend album overigens.

 

Zéér benieuwd naar de uiteindelijke tekenstijl van Schwartz voor de hoofdreeks.  Fantastische tekenaar!

Niet alleen de tekenstijl. Ook de inhoud.

 

Schwartz zal gewoon dezelfde stijl als altijd gebruiken. Hij tekent al zijn strips zo.

Link naar reactie

Ik zie toch vooral een goed getekende jaren stillekes-pastiche.

Maar wel blij dat er nieuwe albums komen (alhoewel er tussen de nevenreeks ook af en toe 'gewone' albums zitten, dus op zich mis ik niets).

 

Tarrin mag wat mij betreft ook nog wel eens iets maken:

afbeelding.thumb.png.7dc144f92e075d6dabbaef6421952f15.png

 

Link naar reactie

Naar mijn gevoel heeft Schwartz de atoomstijl naar het hedendaagse kunnen vertalen.  Want op de één of andere manier oogt dit even retro als erg hedendaags.  Het ligt hem in de details van de lijnvoering.  Er is dat kantje dat het helemaal Schwartz maakt.  Let op de figuur op de berg bijvoorbeeld.  En dat gevoel heb ik niet bij -pakweg- Chaland, die ik ook zéér apprecieer.  Dat voelt niet óók hedendaags tegelijkertijd.

PS: Ja, ik weet dat de atoomstijl haast per definitie "retro" en "modern" tegelijkertijd oogt, maar ik heb het over het feit dat de Schwartz-exemplaren onmiskenbaar uit het NU komen, hedendaags qua look.

image.thumb.png.21f2183fdfac83737afc06bc89d3d48e.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
13 minuten geleden, TDPB zei:

Dat zijn geen echte kinderen, hoor.

 

Dat kleine meisle staat nog te smilen terwijl we als lezer weten waar die trein naartoe rijdt.

En het is niet dat ze naar een Zwendelbasis worden afgevoerd.

Ik vind het een uitermate effectieve manier om de harde werkelijkheid van die periode uit de geschiedenis over te brengen door het zo sterk te laten contrasteren met de simpele onschuld van de figuren en de tekenstijl.

 

-------------------------------------------------------------

 

Robbedoes loopt er weer bij als Kuifje, wat me opnieuw de indruk geeft dat Emile Bravo met deze albums vooral een kans zag om een soort amalgaam van de twee reeksen te maken. (natuurlijk overwegend Robbedoes, maar zijn stijl en inhoud heeft ook regelmatig een vroege Kuifje-feel)

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

Robbedoes loopt er weer bij als Kuifje, wat me opnieuw de indruk geeft dat Emile Bravo met deze albums vooral een kans zag om een soort amalgaam van de twee reeksen te maken. (natuurlijk overwegend Robbedoes, maar zijn stijl en inhoud heeft ook regelmatig een vroege Kuifje-feel)

 

Voor mij voelt deze versie niet aan als Robbedoes (en Kwabbernoot). Het staat te ver verwijderd van wat typisch voor die reeks is. De personages hebben dezelfde naam en zien er ook (soms) hetzelfde uit. Maar daarmee houdt het ook op.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

 

Voor mij voelt deze versie niet aan als Robbedoes (en Kwabbernoot). Het staat te ver verwijderd van wat typisch voor die reeks is. De personages hebben dezelfde naam en zien er ook (soms) hetzelfde uit. Maar daarmee houdt het ook op.

klopt, als het er niet in het groot opstond zou ik het zelfs niet gemerkt hebben, zoals bij zovele in deze reeks

Link naar reactie

Zie het als een Robbedoes begins.

 

Ik bedoel, het heeft zelfs die portier van de Rob-Vel periode.

 

afbeelding.thumb.png.592131a2bac0cace3c74087229b4943c.png

 

afbeelding.thumb.png.c9cb718611d27983614199261d5eea6c.png

 

 

Maar het heeft ook agenten zoals ze erbij liepen in Quick & Flupke.

Het maakt van Robbedoes weer de Brusselaar die hij ooit was.

 

bc7b98e3025ec2b93684b97825528d27.png

 

Heel de reeks ademt het Brussel van eind jaren '30, begin jaren '40 uit.

 

afbeelding.thumb.png.b7d7099bcd509444c89f1f60bc270aa5.png

En Kwabbernoot is nog zijn dwaze zelve, voordat Guust de kans kreeg om van hem een snel geïrriteerd persoon te maken.

 

Die hele situatie met Le Soir in de oorlogsperiode wordt ook op een interessante manier belicht.

Nog iets dat me aan Hergé/Kuifje deed denken.

 

afbeelding.thumb.png.4f6e0e5ded1e37251ccbf4683ea09dcc.png

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Het maakt van Robbedoes weer de Brusselaar die hij ooit was.

 

En wanneer in de strips van Rob-Vel, Jijé of Franquin was Robbedoes een Brusselaar? Ik heb net eens de albums van Rob-Vel en Jijé doorbladerd, en buiten die ene strip waar Robbedoes naar de nationale parade gaat op 21 juli 1938, kan je uit de beperkte scènes die zich in een stad afspelen hoogstens afleiden dat ze in een willekeurige grootstad gesitueerd zijn. Kan evengoed Antwerpen en Luik of Charleroi zijn. Rob-Vel zelf was overigens een Parijzenaar.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

En wanneer in de strips van Rob-Vel, Jijé of Franquin was Robbedoes een Brusselaar?

 

Ten tijde van Franquin toch zeker als hij zijn gang kon gaan en als het paste in het verhaal.

De makers waren begeesterd door het moderne naoorlogse Brussel.

In de speciale editie van de Super Quick wordt dit ook aangehaald in de dossierbijlage.

Er wordt ook vermeld dat het Charles Dupuis was die doorheen de jaren echter heeft aangedrongen om Robbedoes meer in een Franse setting te plaatsen.

Link naar reactie

Tekenaars tekenen gewoon wat ze kennen, he. Alhoewel ik als lezer toch nooit het gevoel had dat de verhalen van Franquin zich specifiek in Brussel  afspeelden. Of die van Fournier in Frankrijk (met uitzondering dan van de Doodsman). De steden werden nooit benoemd en ze tekenden ook nooit echt herkenbare, bekende stadszichten.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Alhoewel ik als lezer toch nooit het gevoel had dat de verhalen van Franquin zich specifiek in Brussel  afspeelden.

 

De grote verhalen leidden hun meestal naar het buitenland (of naar Rommelgem), maar voor de verschillende kortverhalen zou Brussel een bepalende rol hebben gespeeld. De Zuidfoor bijvoorbeeld is volgens diezelfde bijlage verschillende keren afgebeeld geweest. (zie ook Boeven op de Kermis) Daarnaast heb je ook flarden Brussel in oa. het Nest van de Marsupilami's als ze zich naar Ijzerlijms presentatie begeven.

 

Een quote uit dat dossier: "In de jaren daarop brengt Franquin de Zuidfoor nog twee keer in beeld. In 1958 speelt zich zelfs een heel verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot af tegen deze achtergrond."

 

Link naar reactie

Uit die bijlage valt ook af te leiden dat het huis van R&K oorspronkelijk gesitueerd zou zijn in een Brusselse buitenwijk.

 

 

afbeelding.thumb.png.57a8672c358528c7d7c7a262d2883958.png

 

Dat zou ook de snelle overgang in verschillende albums van stedelijk gebied naar meer plattelands decor verklaren.

Zie onderstaande prent: strook 1 en 2 en het eerste vak van 3 in Brussel en het volgende vak en strook 4 in de Brusselse buitenwijk waar Robbedoes samen met Kwabbernoot woont.

 

afbeelding.thumb.png.87e7d151c0cda59e9c1fbcb3ec2781bd.png

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Een quote uit dat dossier: "In de jaren daarop brengt Franquin de Zuidfoor nog twee keer in beeld. In 1958 speelt zich zelfs een heel verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot af tegen deze achtergrond."

Maar die foor, da's gewoon een kermis zoals die overal staat.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

 

afbeelding.thumb.png.87e7d151c0cda59e9c1fbcb3ec2781bd.png

 

 

 

Ik zie gewoon een typisch, generiek stadszicht. En daarna zie ik een typische jaren '50 villa die werkelijk overal kan liggen (maar inderdaad niet midden in een stad). Ik begrijp dat die dossierschrijvers hun pagina's telkens weer moeten vullen, maar in tegenstelling tot personages als Suske en Wiske, Nero, Franka, Jerome Bloks... associeer ik Robbedoes niet met één bepaalde stad of gebied, buiten misschien 'ergens in een franstalige streek'.

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Maar die foor, da's gewoon een kermis zoals die overal staat.

 

 

Tja, in dat dossier is een ganse pagina gewijd aan Franquins liefde voor die Zuidfoor, ook gebaseerd op een getuigenis van Jidéhem en ik geloof ook op basis van fragmenten uit Franquins interview met Numa Sadoul.

Ik weet dat ze in zulke bijlages alles graag nog wat lyrischer willen laten klinken, maar pagina's lang worden er voorbeelden aangehaald over hoe de tijdsgeest en Brusselse sfeer van de jaren '50 een invloed had op het werk van Franquin en zijn medewerkers.

Ik zou zeggen, check die uitgave ook eens als je de kans hebt.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

maar in tegenstelling tot personages als Suske en Wiske, Nero, Franka, Jerome Bloks... associeer ik Robbedoes niet met één bepaalde stad of gebied, buiten misschien 'ergens in een franstalige streek'.

 

Ik liep in de jaren '50 ook nog niet op deze bol rond, dus ik kan niet vergelijken in welke mate Brussel toen verschilde van andere Belgische grootsteden, maar die mannen vertoefden er toch veel en ook al werd het dan niet letterlijk bij naam genoemd (of mochten ze het niet van de uitgever om het Franse publiek niet te vervreemden), toch zou Brussel in de stadse scènes van Franquins werk blijven doorsijpelen.

Soms kon je er natuurlijk niet naast kijken.

 

 

afbeelding.thumb.png.9586ba662a45e140ee393695a19619d0.png

 

Maar blijkbaar dat Charles Dupuis dit niet zag zitten. En dus werd alles later wat neutraler.

 

Maar nu in de hommage-albums wordt die link opnieuw gelegd en sterker dan ooit.

Robbedoes wordt weer een uitgesproken Belg/Brusselaar. (zie Yann/Schwartz, Emile Bravo, Frank Pé)

 

Dit in tegenstelling tot de T&J periode waarin ze nog vanuit Frankrijk naar Amerika vlogen, of de Morvan&Munuera verhalen waarin ze met een overstroomd Parijs werden geconfronteerd.

  

Plots een ontzettend actueel album.

 

afbeelding.png.b05ad5070fe20947af7ddfcaa8f22abc.pngafbeelding.png.4789b279bbed97e63e2711c267f9839d.png

 

 

Link naar reactie
43 minuten geleden, cinco zei:

 

Tja, in dat dossier is een ganse pagina gewijd aan Franquins liefde voor die Zuidfoor, ook gebaseerd op een getuigenis van Jidéhem en ik geloof ook op basis van fragmenten uit Franquins interview met Numa Sadoul.

Ik weet dat ze in zulke bijlages alles graag nog wat lyrischer willen laten klinken, maar pagina's lang worden er voorbeelden aangehaald over hoe de tijdsgeest en Brusselse sfeer van de jaren '50 een invloed had op het werk van Franquin en zijn medewerkers.

Ik zou zeggen, check die uitgave ook eens als je de kans hebt.

Jamaar, die Zuidfoor, da's exact dezelfde foor die een paar maanden later in Oostende staat, he. Of in Brugge. Of in Antwerpen.

Link naar reactie
55 minuten geleden, TDPB zei:

Jamaar, die Zuidfoor, da's exact dezelfde foor die een paar maanden later in Oostende staat, he. Of in Brugge. Of in Antwerpen.

 

I know, maar toch heeft elke kermis zijn eigen sfeer door de setting.

Het gaat er vooral om dat die specifieke kermis en omgeving Franquin prikkelde voor diverse verhalen met die thematiek. Woonde hij daar niet en had hij die kermis op die manier nooit ervaren, dan was dat waarschijnlijk ook geen deel geweest van zijn oeuvre. Nogmaals, niet mijn woorden of verklaringen maar die van hemzelf en mensen zoals Delporte, Roba, Jidéhem... (al parafraseer ik)

 

Wat dat dossier wil meegeven is dat Brussel in hun hoofd zat en een invloed uitoefende, waarmee ik wil zeggen dat de hedendaagse Robbedoezen die in het Brussel van de eerste helft van de 20ste eeuw zijn gesitueerd wel degelijk een link hebben met de geschiedenis van de serie.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...