Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Misschien bedoelt het nieuwe team dat de verhalen opnieuw moderner zullen aanvoelen, zoals in de T&J-tijd waar ze onder andere in New York rondhingen en waar in de tweede helft van hun run alle klassieke bijfiguren en locaties nog amper gebruikt werden.

 

Het laatste team greep toch vooral terug naar Franquin-nostalgie (mogelijk onder invloed van de uitgever), ook met de opnieuw in piccolo-pak gehulde Robbedoes, maar ook met 2 Zwendelverhalen, heel wat Rommelgem, Guust-cameo's, Palombië en de Marsupilami.

Link naar reactie
Op 2/9/2021 om 18:25, cinco zei:

Misschien bedoelt het nieuwe team dat de verhalen opnieuw moderner zullen aanvoelen, zoals in de T&J-tijd waar ze onder andere in New York rondhingen en waar in de tweede helft van hun run alle klassieke bijfiguren en locaties nog amper gebruikt werden.

 

Het laatste team greep toch vooral terug naar Franquin-nostalgie (mogelijk onder invloed van de uitgever), ook met de opnieuw in piccolo-pak gehulde Robbedoes, maar ook met 2 Zwendelverhalen, heel wat Rommelgem, Guust-cameo's, Palombië en de Marsupilami.

Vind je echt dat de verhalen van Vehlmann en Yoann niet modern aanvoelen? Vreemd. Voor mij is het juist omgekeerd.

 

En het is nu niet alsof T&J nooit Zwendel- en Rommelgemverhalen, Guust-cameo's, en de Marsupilami gebruikten. Zelfs het Piccolo-pak hebben ze teruggebracht. En ook stylistisch keerden ze terug naar de Franquin stijl. Ik hoor het me nog zeggen als 12-jarige tegen mijn schoolvriend, toen het eerste T&J-album uitkwam: "Het is terug meer in de stijl van Franquin".

 

2 uren geleden, Lestat zei:

Ik vraag me af of ze nog gaan aanknopen bij de zaken die al geïntroduceerd zijn door Vehlmann en Yoann. Er werd in het laatste album verwezen naar iets met de nazi's op het einde (hun cliffhanger weeral), en er zou nog later ingegaan worden op wat Zwendel nu op de maan deed.

Dat van die Nazi's werd behandeld in Supergroom:

afbeelding.png.4c6bb200568c9d3b9b7aee0612eb8a2b.png

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

 

 

En het is nu niet alsof T&J nooit Zwendel- en Rommelgemverhalen, Guust-cameo's, en de Marsupilami gebruikten. Zelfs het Piccolo-pak hebben ze teruggebracht. En ook stylistisch keerden ze terug naar de Franquin stijl. Ik hoor het me nog zeggen als 12-jarige tegen mijn schoolvriend, toen het eerste T&J-album uitkwam: "Het is terug meer in de stijl van Franquin".

 

 

 

 

Ja, daarom dat ik het over de tweede helft van de T&J-periode heb. (vanaf NY)

Ik maak altijd dat onderscheid. Dat zijn de eerste Robbedoezen die ik ooit heb gelezen (NY, Khoudistan, Vallei, Fiasco, Moskou...)

Toen ik de Zwarte Straal las en daarin Rommelgem (de graaf en het dorp) leerde kennen, had ik nog geen enkel idee dat dit een vast onderdeel doorheen de reeks was geweest.

 

In welk album (buiten dat kortverhaal in dat hotel) brachten T&J het piccolopak terug??

Link naar reactie
38 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Ja, daarom dat ik het over de tweede helft van de T&J-periode heb. (vanaf NY)

Ik maak altijd dat onderscheid. Dat zijn de eerste Robbedoezen die ik ooit heb gelezen (NY, Khoudistan, Vallei, Fiasco, Moskou...)

Toen ik de Zwarte Straal las en daarin Rommelgem (de graaf en het dorp) leerde kennen, had ik nog geen enkel idee dat dit een vast onderdeel doorheen de reeks was geweest.

 

In welk album (buiten dat kortverhaal in dat hotel) brachten T&J het piccolopak terug??

Dat kortverhaal in dat hotel :)

 

(en af en toe wat losse illustraties en covers en zo dacht ik)

(o, en in de kleine Robbe natuurlijk)

 

afbeelding.thumb.png.8618aa75fc8a6cb23fc854a61a0ea192.png

Link naar reactie

Eigenlijk was de outfit van Robbedoes onder T&J een mix van de kledij die hij droeg in de Fournier-jaren (en die dus nog door Franquin geïntroduceerd werd) en het piccolo-kostuum. Het hoedje, de broek en de schoenen zijn duidelijk delen van het uniform. Bij Fournier droeg Robbedoes een gewone broek en gewone schoenen.

 

afbeelding.thumb.png.0657eb168877aaf3340cf9544d3b93a8.png

 

Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat onder Broca ook zo was. Alhoewel het niet duidelijk is of die broek en die schoenen een ingeving van Broca was of van T&J. Vanaf zijn derde verhaal (zijn eerste met Cauvin en dus ook zijn eerste album) liet Broca het iconische hoedje in ieder geval weg.

 

afbeelding.thumb.png.6f0ce4cab98603fd052cb825f0c1a6f3.png

 

afbeelding.thumb.png.6e0c346c5c9f73a692b4d109b65ed26a.png

 

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Vanaf zijn derde verhaal (zijn eerste met Cauvin en dus ook zijn eerste album) liet Broca het iconische hoedje in ieder geval weg.

 

 

De haardracht van Robbedoes heeft altijd beter gewerkt in combinatie met zijn euhh... piccolofez (?)... bestaat er eigenlijk een echt woord voor dat hoofddeksel?

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

De haardracht van Robbedoes heeft altijd beter gewerkt in combinatie met zijn euhh... piccolofez (?)... bestaat er eigenlijk een echt woord voor dat hoofddeksel?

Een fez is het zeker niet.

Wat is er verkeerd met piccolohoedje? (ik denk dat het zo weinig voorkomt, dat er geen aparte naam voor bestaat. Toch zeker niet in het nederlands)

afbeelding.thumb.png.90643ec30b569727c461708fe3f44454.png

Link naar reactie
Op 5/9/2021 om 14:14, TDPB zei:

Dat van die Nazi's werd behandeld in Supergroom:

afbeelding.png.4c6bb200568c9d3b9b7aee0612eb8a2b.png

 

Dit vind ik ook wel wat een gemakzuchtige aanpak.

 

En even de stripnerd uithangen: daarbij kan je wel de vragen stellen wat canon is en wat niet. Het viel me ook al op doordat die Martin van "Stenen Reuzen" ook in de hoofdreeks voorkwam plots. Tenzij alles van Yoan en Vehlmann als canon wordt aanzien.

 

En ten slotte: ik heb op dit vlak nooit begrepen waarom "Supergroom" apart is gegaan. Om eerlijk te zijn kan het verhaal qua stijl en inhoud evengoed in de hoofdreeks gevallen zijn. Er zijn in de hoofdreeks al grotere afwijkingen geweest dan dat.

 

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

Het was pas door de hommages van Schwartz dat ik doorhad waarvoor dat zwarte gedeelte diende.

 

afbeelding.thumb.png.e48998d1ad427a18ec80326300d89fec.png

 

Hebben andere tekenaars hem dat ooit op die manier laten dragen?

 

afbeelding.thumb.png.a05fbe88e15261458e92a85029b40c3d.png

 

Bij Rob-Vel wel een aantal keer.

 

Ik herinner me precies ook een Franquin waarin Robbedoes daarin zo wat blijft haken, maar ik weet niet welke (als het al geen losse tekening was).

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

 

Dit vind ik ook wel wat een gemakzuchtige aanpak.

 

En even de stripnerd uithangen: daarbij kan je wel de vragen stellen wat canon is en wat niet. Het viel me ook al op doordat die Martin van "Stenen Reuzen" ook in de hoofdreeks voorkwam plots. Tenzij alles van Yoan en Vehlmann als canon wordt aanzien.

 

En ten slotte: ik heb op dit vlak nooit begrepen waarom "Supergroom" apart is gegaan. Om eerlijk te zijn kan het verhaal qua stijl en inhoud evengoed in de hoofdreeks gevallen zijn. Er zijn in de hoofdreeks al grotere afwijkingen geweest dan dat.

 

Aangezien het eerste Supergroom-verhaal in dit album staat, maakt het personages sowieso al deel uit van de (franstalige) officiële reeks. Whatever dat tegenwoordig nog betekent.

afbeelding.thumb.png.337fbdd5f4ca098d74d5b07f4cea6d6a.png

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Ik neem hem niet eens kwalijk dat Robbedoes continu van gezicht en tekenstijl veranderde. Het tekenplezier spat gewoon van zijn werk.

 

Die Stenen Reuzen blijf ik hun beste Robbedoes vinden.

Yoann en Vehlmann waren ook goed in de hoofdreeks, maar om één of andere reden voelde het alsof ze meer ademruimte hadden in die one-shot.

 

afbeelding.thumb.png.a28a349d6d29e23a0d4a3a9f6ff75082.png

 

Ik hoop dat Schwartz niet dezelfde beperking gaat hebben in de hoofdreeks.

Ben trouwens benieuwd hoe hij zijn stijl vertaalt naar een Robbedoes die zich 'in het heden' afspeelt, zoals het werd beschreven.

Zijn atoomstijl ademt immers retro uit.

 

afbeelding.thumb.png.08108d72661dfbd6a48286e345e0a825.png

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

 

Die Stenen Reuzen blijf ik hun beste Robbedoes vinden.

Yoann en Vehlmann waren ook goed in de hoofdreeks, maar om één of andere reden voelde het alsof ze meer ademruimte hadden in die one-shot.

 

afbeelding.thumb.png.a28a349d6d29e23a0d4a3a9f6ff75082.png

 

Ik hoop dat Schwartz niet dezelfde beperking gaat hebben in de hoofdreeks.

Ben trouwens benieuwd hoe hij zijn stijl vertaalt naar een Robbedoes die zich 'in het heden' afspeelt, zoals het werd beschreven.

Zijn atoomstijl ademt immers retro uit.

 

afbeelding.thumb.png.08108d72661dfbd6a48286e345e0a825.png

 

je hebt daar toevallig twee voorbeelden uitgekozen met hetzelfde kleurpalet.

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

 

Die Stenen Reuzen blijf ik hun beste Robbedoes vinden.

Yoann en Vehlmann waren ook goed in de hoofdreeks, maar om één of andere reden voelde het alsof ze meer ademruimte hadden in die one-shot.

 

 

Voordeel aan one-shots in vergelijking met de hoofdreeks: minder regels qua stijl en inhoud. Ook bij Suske en Wiske zie je dat (zeker de Amorasverhalen).

Het publiek zal dit ook meer pikken volgens mij als iets in een apart verhaal gebeurt los van de hoofdreeks.

Link naar reactie
20 hours ago, cinco said:

 

Ik vraag me toch af wat ze bedoelden met 'in het heden', zeker omdat dat zo expliciet vermeld werd, want zoals je al vermeldde zijn alle albums van de hoofdreeks in het heden van de tijd waarin ze gemaakt werden.

 

De belangrijkste Robbedoes-verhalen van de laatste jaren spelen zich af rond 1940. Ook de spin-offs Rommelgem en Juffrouw J spelen zich in het verleden af.

Bovendien hebben de normale verhalen nogal de neiging om aan melancholie te doen door terug te grijpen op elementen uit het verleden van de reeks, of zelfs van andere reeksen (Robbedoes in de Sovjet-Unie; de SU bestaat trouwens ook al niet meer).

Dus volgens mij willen ze expliciet zeggen dat ze daaraan niet willen meedoen.

Geen boomer-service meer.

Wat ik wel een opluchting vind.

Link naar reactie

Heel de reeks Robbedoes is gewoon mismeesterd. Ofwel hadden ze al die Robbedoes Door-albums gewoon in de gewone reeks moeten stoppen, waarbij het dan op de duur normaal zou worden dat er een dozijn tekenaars aan de reeks werken, ofwel hadden ze zich tot één auteurskoppel moeten beperken en daar mee voortdoen. Nu is het op zijn zachtst gezegd een zooitje geworden, precies omdat er maar wat wordt aangemodderd en geen duidelijke keuzes worden gemaakt.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Stel je voor dat ze Tome & Janry na 5 albums hadden afgevoerd. Dan hadden ze hun beste, hun meest originele verhalen niet kunnen maken.

Hm, dat is weliswaar juist maar onder hun eerste 5 zatten toch met Virus en De terugkeer van Z wel al 2 moderne klassiekers. En dan het Schnüffelschwein (hoe het dat in het Nederlands?) - wat een figuurtje!

Link naar reactie
18 minuten geleden, MarcusK zei:

Hm, dat is weliswaar juist maar onder hun eerste 5 zatten toch met Virus en De terugkeer van Z wel al 2 moderne klassiekers. En dan het Schnüffelschwein (hoe het dat in het Nederlands?) - wat een figuurtje!

 

Ja, maar die avonturen waren nog gedrenkt in de typisch klassieke R&K-saus met de gebruikelijke ingrediënten.

Vanaf NY werd een gans nieuwe toon gezet, de inkleuring veranderde naar een ander pallet, sommige albums kunnen zelfs gezien worden als een deconstructie van de reeks.

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

 

Ja, maar die avonturen waren nog gedrenkt in de typisch klassieke R&K-saus met de gebruikelijke ingrediënten.

Vanaf NY werd een gans nieuwe toon gezet, de inkleuring veranderde naar een ander pallet, sommige albums kunnen zelfs gezien worden als een deconstructie van de reeks.

Ik zie het grote verschil toch ook niet hoor. Ik vind Virus, Malle Marilyn, De komeet van de tijd en De terugkeer van Z hele goeie albums. Hun latere albums boeien me een stuk minder (met uitzondering van Paniek in Khoudistan en De vallei der bannelingen). Het zou wel eens kunnen dat jouw voorkeur voor die latere albums alles te maken heeft met het feit dat dat de eerste verhalen waren die je las.

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Ik zie het grote verschil toch ook niet hoor. Ik vind Virus, Malle Marilyn, De komeet van de tijd en De terugkeer van Z hele goeie albums. Hun latere albums boeien me een stuk minder (met uitzondering van Paniek in Khoudistan en De vallei der bannelingen).

 

Het is niet dat ik dat geen goeie albums vind.

Maar ga ze maar eens allemaal na, die eerste helft van de T&J-periode.

Ze draaien voornamelijk rond terugkerende figuren of Franquiniaanse inspiratie zoals de Snuffeleir waarvan ik dacht dat T&J er hun marsupilami van wilden maken.

 

Dan plots na het album met al die kortverhalen krijg je een soort van zachte reboot waarin bijna alles behalve Robbedoes, Kwabbernoot en Spip aan de kant wordt geveegd om een duisterder R&K universum te creëren met gangsters, maffia, grootsteden, oorlogsgebieden...

 

 

afbeelding.thumb.png.f1c3f71eac53f07fcdbcf0e8bcb7c96c.png

 

afbeelding.thumb.png.c588b6ddbe36594fdb7607d633ae39af.png

 

afbeelding.thumb.png.2b7b32a531dfa9c5ef4a49b458cb1f04.png

 

 

 

Link naar reactie
Op 20/7/2021 om 17:53, TDPB zei:

en ze tekenden ook nooit echt herkenbare, bekende stadszichten.

 

Dit was de afbeelding die ik zocht in juli, waar echt gesuggereerd wordt dat ze Fransmannen waren ipv Belgen ten tijde van T&J. Geen Atomium maar een Eiffeltoren als symbool van hun vertreklocatie.

 

afbeelding.thumb.png.42ff6969c4e8e002bf51786b233d0d14.png

 

In heel wat van de hommagealbums is het tegenwoordig weer volop Brussel.

 

afbeelding.thumb.png.5f31a4ccc5492a37950d514ecf259cab.png

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

Dan plots na het album met al die kortverhalen krijg je een soort van zachte reboot waarin bijna alles behalve Robbedoes, Kwabbernoot en Spip aan de kant wordt geveegd om een duisterder R&K universum te creëren met gangsters, maffia, grootsteden, oorlogsgebieden...

 

Beetje overdreven om dat een zachte reboot te noemen (en voor het gemak vergeet je de terugkeer van Wiebeling en het feit dat album 44 zich volledig in Rommelgem afspeelt), gewoon omdat ze wat meer eigen elementen gebruikten. Fournier deed dat na een aantal albums ook. 

Overigens, is hun eerste album niet een van de meest duistere R&K-verhalen? Idem voor Malle Marilyn. En avontuur in Australie draait toch ook niet echt rond terugkerende figuren of elementen? Ja, ze hebben daarin 5 hoofdpersonages die terugkeren, maar daarvoor zijn het net hoofdpersonages. En het tijdreizen van de volgende twee albums was al helemaal ongezien in de reeks.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Beetje overdreven om dat een zachte reboot te noemen

 

 

Ja, ik weet het. Maar ik had altijd het gevoel dat ze vanaf NY dacnten: "en nu gaan we ons ding doen." De passie van Tome voor NY was bekend (zie ook 'Soda') en daarom dat hij er ook een weerkerende locatie van maakte in zijn R&K-verhalen.

 

10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Beetje overdreven om dat een zachte reboot te noemen (en voor het gemak vergeet je de terugkeer van Wiebeling en het feit dat album 44 zich volledig in Rommelgem afspeelt)

 

 

Daarom die "waarin bijna alles aan de kant wordt geveegd."

Je kan toch moeilijk ontkennen dat er geen toonverschil is tussen die eerste helft en die tweede helft.

 

10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Overigens, is hun eerste album niet een van de meest duistere R&K-verhalen? Idem voor Malle Marilyn.

 

 

Later wordt het psychologischer met de Vallei der Bannelingen of Kwabbernoots depressie en minderwaardigheidsgevoel in Vito Fiasco. Zelfs het gevoelsleven van Robbedoes in Luna Fatale werd dieper uitgespit dan ooit tevoren. En met Als in een Droom had je een compleet psychologisch beklemmende thriller.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...