Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Op 9/10/2021 om 11:36, cinco zei:

 

Die Supergroomtoestand... ik weet het niet, hoor.

 

Gisteren het tweede album gelezen. Op zich een leuk album, prima getekend ook weer. Blij ook te zien dat Kwabbernoot en Ijzerlijm ook opduiken, waardoor het af en toe aanvoelt als een gewone Robbedoes. Maar desondanks had ik toch veel liever een non-superhelden Robbedoes album van 80 pagina's gelezen. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Maar desondanks had ik toch veel liever een non-superhelden Robbedoes album van 80 pagina's gelezen. 

 

Ik heb het doorbladerd, niet gekocht, en je voelt toch wel dat de pagina's voor de Nederlandstalige markt groter zijn gemaakt. De tekeningen, de 3 stroken met een beperkt aantal vakken... duidelijk allemaal bedoeld voor een kleiner formaat.

afbeelding.thumb.png.69773437e129653ce64e3c89a5f823f7.png

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Gisteren het tweede album gelezen. Op zich een leuk album, prima getekend ook weer. Blij ook te zien dat Kwabbernoot en Ijzerlijm ook opduiken, waardoor het af en toe aanvoelt als een gewone Robbedoes. Maar desondanks had ik toch veel liever een non-superhelden Robbedoes album van 80 pagina's gelezen. 

 

Ik heb deel 2 nog niet gelezen, maar vond indertijd deel 1 nu niet zo hard afwijken van de gewone reeks. Wat mij betreft hadden ze die evengoed in de reguliere kunnen verwerken.

Link naar reactie

Mweh, het voelt teveel parodie aan om in de hoofdreeks te passen.

En ja, je kan zeggen dat alle NY-albums parodie zijn op maffiafilms, maar die Supergroom vind ik op verschillende vlakken te fel afwijken van de reguliere reeks.

Er zijn zelfs 'Robbedoezen door...' die veel dichter bij de hoofdreeks liggen.

Het Graf van de Rommelgems bijvoorbeeld. Dat zou zowel qua tekenwerk als qua scenario naadloos in de moederserie passen.

 

afbeelding.thumb.png.942caf519d4042470c199eb0c8950605.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik heb nu Robbedoes in Berlijn gelezen. Ik was nerveus of ik hem wel leuk zou vinden maar het is een prima strip. Flix heeft een eigen komische tekenstijl, die toch wel bij Robbedoes past. Toen ik het las, dacht ik dat het wat prekerig zou zijn , maar ook dat viel goed mee. Ook leuk zijn de knipoogjes naar de Robbedoes-albums van Franquin.

 

robbedoes-in-berlijn-strookies.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, Lestat zei:

 

Wordt er in 'Dagboek van een Fantast' niet expliciet naar Kuifjes klederdracht verwezen? Ik herinner me zoiets, maar heb het album niet in mijn bezit.

 

Ja er wordt meermaals naar Kuifje verwezen, maar in de eerste twee Bravo-Robbedoezen droeg hij nog regelmatig een piccolo-outfit, terwijl hij in het daaropvolgende album alleen nog maar Kuifje-achtige kleren draagt.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Hoe je het ook bekijkt, ik moet het die andere reeksen met hun hommages nog zien doen, dat niveau bereiken dat je regelmatig in die van Robbedoes terugvindt.

 

Het begrip 'hommage' is de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd. Een strip getekend door iemand anders is niet noodzakelijk meteen een hommage. Daarvoor heb je toch meer nodig.

Link naar reactie

Ik heb drie grote problemen met de Bravo-drieluik:

 

1. Het voelt voor mij niet aan als een Robbedoes. De held ziet er niet als Robbedoes uit, meer als Kuifje, zijn karakter is niet die van de slimme avonturier, maar meer van een naive jongen en het hele thema past niet echt bij de hoofdserie. Het is alles zo explicit dat Franquin waarschijnlijk in het graf zou roteren als hij het zou lezen. ;)

 

2. De grappen kloppen voor mij helemaal niet.

 

3. Van de goed 110 bladzijden van deel 3 zijn toch bijna 100 niet meer dan talking heads. Alles moet de hele tijd in dialogen uitgelegd worden. Dat is echt geen goed storytelling. Echte spanningshoogpunten zijn er nauwelijks en als wel, dan is het weer de cliffhanger naar het volgende album. Ik denk ook dat Bravo zijn heel verhaal even goed op samen 100 bladzijden had kunnen vertellen.

 

Qua thema is het wel interessant maar als dit verhaal vorbij is wil ik eigenlijk geen Robbedoes-en-nazi's meer lezen, maar wel geslagde in-universe-one-shots als die van Frank Pé of Hanco Kolk.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

 

Het begrip 'hommage' is de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd. Een strip getekend door iemand anders is niet noodzakelijk meteen een hommage. Daarvoor heb je toch meer nodig.

 

Herinterpretatie of whatever.

Ze zijn gewoonweg vaak verbazend sterk en overstijgen soms de originele hoofdreeks.

Al heb ik Pacific Palace wel gelezen in omstandigheden waardoor het voor mij nog meer betekenis kreeg, dat kan ook een invloed gehad hebben.

afbeelding.thumb.png.f390f73a0b913ee583e034221686adf0.png

Link naar reactie

Ik vraag me af of ik hommages als kind wel graag zou lezen.

Het stoorde mij al als Jommeke en co in bepaalde albums er wat afwijkend getekend uitzagen.

En toen ik met Robbedoes begon in de T&J-periode was het voor mij niet zo vanzelfsprekend om ook de vroege Franquins te lezen, want daar zagen ze er toch wel heel anders uit.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Ah, er is ook nog Rommelgem in hetzelfde tijdsframe.  ;)

 

afbeelding.thumb.png.b8f3de5a661e133686a29a6296b6b013.png

Die voelt voor mij "natuurlijker" aan, de reeks past voor mij beter in het gewone Robbedoes-universum. De graf heeft dezelfde karakter als in de hoofdreeks, zijn leeftijd past beter en er zijn ook de oudbekende nevenpersonages uit het dorp Rommelgem.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Ik vraag me af of ik hommages als kind wel graag zou lezen.

Het stoorde mij al als Jommeke en co in bepaalde albums er wat afwijkend getekend uitzagen.

En toen ik met Robbedoes begon in de T&J-periode was het voor mij niet zo vanzelfsprekend om ook de vroege Franquins te lezen, want daar zagen ze er toch wel heel anders uit.

De echte hommages zijn natuurlijk niet voor de kinderen gemaakt, maar voor de (oudere) lezers die met de reeks zijn opgegroeid. Of maken de auteurs in kwestie puur voor zichzelf.

De commercieëlere so called hommages (ik denk nu bvb aan Jomme of de kinderdorpen S&W'es) zijn natuurlijk gewoon een trucje om nieuw (jong) volk aan te trekken.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 11/9/2021 om 16:26, TDPB zei:

Maar ondertussen zijn ze al afgestapt van de 'door...' ook. Nadat de naam Kwabbernoot al uit de reekstitel verdween. Er wordt echt niet op lange termijn gedacht bij de mensen die zich bezighouden met deze reeks.

 

afbeelding.thumb.png.b3ff0f155d1ffb541fea4093ab58ac6f.png

 

Pacific Palace had wel nog die "door..."

De Bravo-albums worden nu beschouwd als iets geheel los van de "door..."-reeks.

 

afbeelding.thumb.png.aaf34a5c69d2860f170b04790d7792f1.png

 

 

Link naar reactie

Een handig overzicht/lijstje ergens -ik zeg maar wat- achteraan ieder album zou helpen.

 

Bij Dupuis zelf weten ze het ook niet meer. Op hun website spreken ze van 12 delen in de Robbedoes door... reeks.
 

Quote

 

Acheter toute la série Le Spirou de ...

Tous les albums de cette série sont en stock.

Afficher les détails

 

Fantasio se marie 14,50€

Fondation Z 14,50€

Il s'appelait Ptirou 16,50€

La femme léopard 14,50€

La grosse tête 14,50€

La lumière de Bornéo 16,50€

Le groom vert-de-gris 14,50€

Le Maître des hosties noires 14,50€

Les géants pétrifiés 14,50€

Les marais du temps 14,50€

Le tombeau des Champignac 14,50€

Panique en Atlantique

 

 

De recentere uitgaves in die reeks zien ze als afzonderlijke dingen.

 

 

afbeelding.thumb.png.8132fd62e43d67f84441bd15c9235693.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...