Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

7 minuten geleden, Metabaron zei:

 

Had Charel daar niet ergens een uitleg aan gegeven? Ze dwepen allebei nogal met de Robbedoes van Franquin en wilden graag in hetzelfde tijdsframe werken.

Ja, waarom de auteurs dat doen begrijp ik wel. Maar niet hoe je daarmee nieuwe lezer(tjes) wilt aantrekken. S&W zijn net helemaal gemoderniseerd omdat de jonge lezers dat leuker schijnt te vinden, en dan gaat Robbedoes weer de ouwerwetse toer op. Geen enkele opvolger van Franquin (of beter gezegd, van Rob-Vel) deed dat.

Het valt me overigens op dat de meeste Robbedoes-tekenaars die dwepen met de Robbedoes van Franquin desondanks nooit kiezen voor een klare lijn/atoomstijl-achtige tekenstijl, zoals Franquin in 90% van zijn albums deed, maar wel gaan voor de Guust-Franquin. Swartz is momenteel de enige uitzondering.

Link naar reactie
14 hours ago, esteban² said:

Wie trouwens graag 't interview eens zit, op de 38ste minuut ongeveer ...

 

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/VanGilsengasten/2.50097

 

 

Die Haha z'n tussenkomst is goed.

 

Voor Blake & Mortimer hadden ze wel het idee dat de lezers per se de jaren 50 wilden ... Geloof ik ook geen donder van. Jacobs situeerde zijn verhalen altijd in het heden.

In een koortsdroom heb ik een paar maanden geleden eens een hedendaagse B&M bedacht.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Voor Blake & Mortimer hadden ze wel het idee dat de lezers per se de jaren 50 wilden ... Geloof ik ook geen donder van. Jacobs situeerde zijn verhalen altijd in het heden.

 

Mja, maar toen B&M hernomen werd, was er al zo lang geen Jacobs-album meer verschenen dat dat voor de huidige lezers sowieso een historische strip was geworden.

Voor B&M anno 2017 zou je bijna het hele concept én uiterlijk van de hoofdpersonages moeten herdenken. Wat ongetwijfeld ook een boeiende strip zou kunnen opleveren (en misschien een jonger publiek zou aantrekken).

Link naar reactie
Gast Kontiki

Blake en Mortimer is een van de zeer weinige reeksen waarvan Fransen, die anders zelden tot nooit strips lezen, uitzonderlijk nog eens een strip kopen als er een nieuw album van is bovenop het publiek dat regelmatiger strips koopt. De andere reeks is Asterix.

Met een oplage die schommelt tussen 400.000 en 600.000 exemplaren per nieuw album in de laatste tien jaar denk ik dat ze net niet voor een andere aanpak moesten gaan.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

Ja, waarom de auteurs dat doen begrijp ik wel. Maar niet hoe je daarmee nieuwe lezer(tjes) wilt aantrekken. S&W zijn net helemaal gemoderniseerd omdat de jonge lezers dat leuker schijnt te vinden, en dan gaat Robbedoes weer de ouwerwetse toer op. Geen enkele opvolger van Franquin (of beter gezegd, van Rob-Vel) deed dat.

Het valt me overigens op dat de meeste Robbedoes-tekenaars die dwepen met de Robbedoes van Franquin desondanks nooit kiezen voor een klare lijn/atoomstijl-achtige tekenstijl, zoals Franquin in 90% van zijn albums deed, maar wel gaan voor de Guust-Franquin. Swartz is momenteel de enige uitzondering.

 

 

Is dat ook niet een beetje opgelegd van de uitgeverij dat de tekenaars naar de Franquin periode moeten kijken? Vooral na de flop van de Morvan&Munuera periode? (Al ziet Munuera's Zwendel spinoff er wel fantastisch uit!)

 

 

Verder snap ik niet waarom men "de maker van Amoras" promoot en niet "de maker van Jump en Filip en Co" (wat zelfs door Ballon Media wordt uitgegeven). Leg Amoras en de Robbedoes naast mekaar en een "buitenstaander" gaat toch niet zien dat dat dezelfde tekenaar is?

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Kontiki zei:

Met een oplage die schommelt tussen 400.000 en 600.000 exemplaren per nieuw album in de laatste tien jaar denk ik dat ze net niet voor een andere aanpak moesten gaan.

 

Je weet dat natuurlijk nooit zeker. Maar sowieso betwijfel ik of B&M zoals het nu bestaat veel jonge lezers aantrekt. Nu ja, met dat soort oplages is dat natuurlijk niet van belang.

 

6 minuten geleden, marioboon zei:

Is dat ook niet een beetje opgelegd van de uitgeverij dat de tekenaars naar de Franquin periode moeten kijken? Vooral na de flop van de Morvan&Munuera periode? (Al ziet Munuera's Zwendel spinoff er wel fantastisch uit!)

 

Maar men kijkt grafisch helemaal niet naar de Franquin periode. Tenzij daarmee zijn laatste twee albums bedoeld worden. Fournier, Janry en Yoann (om de auteurs uit de hoofdreeks te noemen) werken allemaal in een stijl die sterke overeenkomsten toont met Franquin, maar dan toch vooral de Franquin die we kennen van Guust. Morvan is nu net wellicht de enige die voor zijn ontwerp van Robbedoes effectief teruggreep naar de klassieke Franquin-Robbedoes.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Tom B zei:

Maar men kijkt grafisch helemaal niet naar de Franquin periode. Tenzij daarmee zijn laatste twee albums bedoeld worden. Fournier, Janry en Yoann (om de auteurs uit de hoofdreeks te noemen) werken allemaal in een stijl die sterke overeenkomsten toont met Franquin, maar dan toch vooral de Franquin die we kennen van Guust. Morvan is nu net wellicht de enige die voor zijn ontwerp van Robbedoes effectief teruggreep naar de klassieke Franquin-Robbedoes.

 

Ik heb het niet meteen over de stijl maar over de sfeer van de Franquin-verhalen. 

Ik meen mij vaag te herinneren dat Dupuis een beetje in paniek was na de mislukte vernieuwing om qua stijl de concurrentie met de manga aan te gaan (met Munuera en Ooshima en net daarvoor ook de mislukte "volwassen" Robbedoes/Soda) dat men "back to basics" moest gaan maar ik ben er niet zeker van.

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
29 minutes ago, The Alderwood said:

Dat is toch Robbedoes, nee?

Ja, ik ben nu en dan wel eens bezig met Rob&kwab, Guust zelf vind ik toch iets moeilijker om op papier te zetten.  Robbedoes komt nu en dan ook eens piepen bij Guust, op kantoor, net als Kwabbernoot. Al deelt hij niet in de klappen, itt Kwabbernoot.

Link naar reactie
3 hours ago, The Alderwood said:

Wanneer nemen ze gaston lagaffe eens onder handen

 

Daar zijn ze in Spirou al mee bezig sinds het eerste nummer van dit jaar: in elke aflevering een Guust-gag, telkens door iemand anders.

En dat werd in het laatste nummer van vorig jaar al voorbereid door een Guust-kalender voor de abonnees.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Ja, waarom de auteurs dat doen begrijp ik wel. Maar niet hoe je daarmee nieuwe lezer(tjes) wilt aantrekken. S&W zijn net helemaal gemoderniseerd omdat de jonge lezers dat leuker schijnt te vinden, en dan gaat Robbedoes weer de ouwerwetse toer op. Geen enkele opvolger van Franquin (of beter gezegd, van Rob-Vel) deed dat.

Het valt me overigens op dat de meeste Robbedoes-tekenaars die dwepen met de Robbedoes van Franquin desondanks nooit kiezen voor een klare lijn/atoomstijl-achtige tekenstijl, zoals Franquin in 90% van zijn albums deed, maar wel gaan voor de Guust-Franquin. Swartz is momenteel de enige uitzondering.


Voel je dat zo aan, Tom?  Voor mij is dat eerder tijdloos dan ouderwets.  En is dat zal volgens mij beter de tijd overleven dan de nadrukkelijke moderniseringen. Enfin, ik hou er dus wel van.

Wat de stijl betreft, geef ik je gelijk.  Iedereen heeft het wel over Franquin bij de promo-talk, maar ze gaan toch allemaal eerder de richting van de opvolgers uit.  Moet gezegd, ik vind het persoonlijk helemaal niet erg.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Is dit aanvaardbaar?

r2.jpg

Mooi, mooi, mooi ! :)

Terzijde : Ik ben als tiener volop stips beginnen tekenen door de albums van Tome & Janry, zij zijn nog steeds mijn favoriete Robbedoes & Kwabbernoot bezielers.  Ik vond hen het niveau omhoog krikken, zowel wat scenario als tekeningen betreft.  En sindsdien heeft niemand het meer zo fantastisch gedaan in de regulaire reeks.  Althans naar mijn gevoel. ;)

@Peter Motte - Je onnozele opmerking deed mij lachen ! Thanks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:


Voel je dat zo aan, Tom?  Voor mij is dat eerder tijdloos dan ouderwets.  En is dat zal volgens mij beter de tijd overleven dan de nadrukkelijke moderniseringen. Enfin, ik hou er dus wel van.

Wat de stijl betreft, geef ik je gelijk.  Iedereen heeft het wel over Franquin bij de promo-talk, maar ze gaan toch allemaal eerder de richting van de opvolgers uit.  Moet gezegd, ik vind het persoonlijk helemaal niet erg.

Misschien is ouderwets een beetje te negatief. Laten we het retro noemen.

Fournier, Broca, Tome & Janry of Yoann stonden/staan toch meer in het nu en die albums zijn ook tijdloos.

 

Ik heb 'Happy Family' net gelezen en de tekenstijl ligt zo dicht bij Broca dat ik daarna nog eens 'De zwarte doos' heb gelezen, gewoon om te vergelijken. Cauvin had pech met zijn tekenaar en met de beperkingen die Dupuis hem oplegde, maar eigenlijk ischreef hij wel een leuk verhaal met veel actie en leuke grappen. Met Fournier of Janry als tekenaar zou dat een behoorlijk goed album geweest zijn.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb 'Happy Family' net gelezen en de tekenstijl ligt zo dicht bij Broca dat ik daarna nog eens 'De zwarte doos' heb gelezen, gewoon om te vergelijken. Cauvin had pech met zijn tekenaar en met de beperkingen die Dupuis hem oplegde, maar eigenlijk schreef hij wel een leuk verhaal met veel actie en leuke grappen. 

 

Als je het met Nic Broca vergelijkt, is het tekenwerk dus niet zo goed bevallen. 

 

En ik weet ook niet precies wat ik zie. Deze Robbedoes heeft dezelfde elementen als die van Janry, maar toch voelt die Janry veel slimmer en energieker aan. 

robbedoes.JPG

Link naar reactie

Lijkt me een leuk album, dat 'Happy Family', ik vraag me af waarom het nr 19 is in de franse hors série, je weet wel, die met vier albums met werk van Franquin, Jijé, Broca en Chaland. Zijn er dan ook nrs 5-18 en wat staat daar dan in?:e010:

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Ik begrijp waarom men er telkens Franquin bijhaalt. Hij is toch de man die de reeks groot heeft gemaakt, de marsupilami heeft geïntroduceerd enzovoort enzoverder. Qua verhalen ben ik toch vooral een fan van Nic/Cauvin en Tome/Janry. Grafisch vooral van die laatste én Munuera. Naar humor en fantasie toe kan je echter niet voorbij Franquin.

Deze laatste vind ik ook meer dan geslaagd. Sowieso ben ik een fan van zowel Cambré als Legendre, maar ze hebben het tijdloze karakter van de reeks, en de sfeer van de Franquin-strips heel goed weten te vatten zonder er een platte kopie van te maken.

Link naar reactie

Wat zou eigenlijk de reden zijn dat op geen enkele Robbedoes (en Kwabbernoot)-reeks vermeld wordt dat er nog andere versies bestaan? Niet bij de hoofdreeks, niet bij de Robbedoes door...reeks en ook bij deze nieuwe versie, die volgens de pers toch de verkoop van de albums in Vlaanderen een beetje moet aanzwengelen, wordt nergens vermeld dat er nog een hele rits andere albums met dezelfde personages zijn.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kontiki zei:

Overdenk je het niet te veel?

Neen, dat viel me al op bij de vorige R&K albums. Dat zijn toch albums van Dupuis, die vroeger in al hun albums reclame maakte voor al hun andere albums.

Ik zoek er geen raar complot achter of zo hoor. Het lijkt me gewoon een gemiste kans op commercieel vlak.

De commerciële dienst is nochtans goed bezig met dit album. Kijk maar naar de promotie. En het album ligt ook overal. Ik zag het dit weekend in de luchthaven liggen en vandaag stond een hele displaydoos in mijn krantenwinkel. Als het geen succes wordt zal het zeker niet aan hen liggen.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik denk dat het eerder is om een potentieel nieuw publiek niet af te schrikken. "O, er zijn ook nog een honderdtal andere strips, verspreid over verschillende reeksen, specials en integrales." Als ze het enkel bij die Robbedoes Special houden, fijn. Willen ze meer Robbedoes lezen, dan wordt het een beetje uitzoeken en ontdekken.

 

Die "vroeger in hun albums", da's echt wel in het verleden.

Link naar reactie

Mja.

Bij de eerste Robbedoes door... albums werden die wel nog vermeld op de reguliere reeks (maar niet omgekeerd). Tegenwoordig valt uit de Robbedoes door... albums zelfs niet meer af te leiden dat het om een reeks gaat sinds de nummering en iedere verwijzing naar eerdere albums is verdwenen.

Soit, iedere uitgeverij zijn eigen ding zeker? Bij Standaard zijn ze dan weer fan van schreeuwerige advertenties die reclame maken voor spin-offs of andere reeksen.

Link naar reactie
21 hours ago, Tom B said:

Mja.

Bij de eerste Robbedoes door... albums werden die wel nog vermeld op de reguliere reeks (maar niet omgekeerd). Tegenwoordig valt uit de Robbedoes door... albums zelfs niet meer af te leiden dat het om een reeks gaat sinds de nummering en iedere verwijzing naar eerdere albums is verdwenen.

 

 

De nummering is volgens mij verdwenen omdat in "Robbedoes door...." subreeksen beginnen te ontstaan, zoals bijv. De Luipaardvrouw 1 & 2.

Maar tussen die twee albums verscheen er nog minstens één andere.

Een reeksnummer wordt dan erg verwarrend.

Link naar reactie
Op 2017-6-1 om 23:27, Menner zei:

Lijkt me een leuk album, dat 'Happy Family', ik vraag me af waarom het nr 19 is in de franse hors série, je weet wel, die met vier albums met werk van Franquin, Jijé, Broca en Chaland. Zijn er dan ook nrs 5-18 en wat staat daar dan in?:e010:

 Waar heb je gelezen dat Happy Family ook in het frans verschijnt? (link?) Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ie voorlopig niet in het frans verschijnt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...