Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

3 uren geleden, Tom B zei:

Terwijl ze zich duidelijk liever bezig hielden met hun nevenreeks. Exact zoals Franquin voor hen. En de inhoudelijke en vormelijke veranderingen van Als in een droom bewijst dat ze uitgekeken waren op R&K zoals de reeks tot dan toe bestond.

In die theorie ga ik niet mee, dat ze daar de voorkeur aan gaven.  Destijds ook heel veel over gelezen.  (artikels, interviews)  Het zou eerder te maken hebben met het feit dat Tome te veel hooi op z'n vork nam in die periode en het wel eens wachten was op zijn scenario's.  Het was bekend dat hij er wel de tijd voor nam.  Al is dat relatief, imo.  Grof gerekend 1 album (scenario) per kwartaal van zijn hand, slecht is dat niet.  Vanaf 1990 kwam De Kleine Robbe er tussen, terwijl Soda ook nog liep, en er in de jaren 90 ook nog 3 andere reeksen liepen waar hij voor schreef.  Robbedoes & Kwabbernoot zijn daar een beetje het slachtoffer van geweest. Het lijkt mij niet onlogisch dat gags van één pagina een pak sneller tot stand komen, dat is hoogstwaarschijnlijk de reden waarom De Kleine Robbe min of meer 1 album per 12 maanden had.   Het was wel kwaliteit boven kwantiteit bij R&K, die albums waren het wachten waard.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Dat zou een rechtenkwestie kunnen zijn. Misschien liggen de rechten voor die personages bij T&J en niet bij Dupuis.

 

Ik betwijfel of het een rechtenkwestie is want in één van de Yoann & Vehlmann strips is Vito Cortizone op het begin opgevoerd om de plot op gang te brengen. Maar dat is dan ook alles waarover 'ie na de T&J periode gebruikt is.

 

7vxnnbtvmd7y5gm7cz6nre69xzgevr9t-page8-1

Link naar reactie
5 minuten geleden, esteban² zei:

Goh, ja en neen.  Het was ietwat vreemd om hem in zo'n rol én in zo'n album te zien.  Maar het werkte wel, misschien net omdát het Vito was.  En ik kan ook niet meteen een ander personage bedenken die in de plaats had kunnen opduiken.  En onbekend figuur zou niet werken, denk ik.

 

Het probleem voor mij is vooral dat een NY-maffiabaas opduikt in zo een rurale omgeving als Rommelgem.

Misschien was Wiebeling in dit geval geschikter geweest. Die heeft zijn roots tenminste in België, ook al was hij in de T&J periode waarschijnlijk eerder in Oost-Europa en Rusland te vinden.

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, esteban² zei:

Maar ... Rommelgem is toch net dé place to be? Zo blijkt keer op keer. :) Met die gedachte in het achterhoofd vond ik dat zeker aanvaardbaar.

 

Gek genoeg werd Rommelgem amper gebruikt in de tweede helft van de T&J periode.

Mijn eerste Robbedoesstrips waren New York, Khoudistan, Vallei der Bannelingen, Moskou en Vito Fiasco.

Ik was me lange tijd helemaal niet bewust van het bestaan van Rommelgem, de graaf, Zwendel of andere Franquin-creaties.

Link naar reactie
Op 19/9/2019 om 14:15, esteban² zei:

@Retardi, eigenlijk zou dat nog niet eens een slecht idee zijn.  De verkoopcijfers van de hoofdreeks waren bij Tome & Janry nog prima.  Dat heb ik destijds althans gelezen.  De "problemen"op dat vlak zijn gekomen nadat zij de reeks verlaten hebben.  Enfin, ik acht de kans zo goed als onbestaande dat zij terugkeren.  Ik zou het ook maar een rare zet vinden.  Maar op het Cuba-album blijf ik (mogelijk tevergeefs) hopen.  Het ligt er.  Zo goed als.

Zijn de pagina's die Cinco post toevallig van dat album?
 

Goddomme! Een integrale reeks van deze periode zou wel heel tof zijn. En dan dat album er nog even in verwerken. Ik zou daar mijn zuurverdiende centjes graag insteken.

 

17 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Alhoewel ik Munuera een verdomd goede tekenaar vind, vond ik het algehele niveau van tekenwerk soms te haastig, alsof er nog een rondje detailwerk overgeslagen werd.

Ik kan me zo voorstellen dat Dupuis gewoon een strakke deadline voor deze reeks hanteert.

Link naar reactie

Paul Ricciardo vertrekt bij Red Bull

- een commentaar: Ricciardo had het gevoel dat het team opgebouwd werd rond Max Verstappen

- een recenter commentaar: Ricciardo vertrok omdat een van de ingenieurs was vertreokken

Weten we het wel ooit?

 

Ik heb wel het gevoel dat het interview dicht bij de waarheid zou kunnen liggen: De kleine Robbe sloeg aan, ze konden er gemakkelijk mee overweg, het project voor Zwendel in Cubo sleepte te lang aan, ze verloren daardoor hun belangstelling (als creatieveling verlies je soms het enthousiamse dat je kreeg toen je het idee kreeg), en dus gaven ze het maar op.

Wat niet wegneemt dat ik die Zwendel in Cuba graag had gelezen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik wist niet dat Tome écht in die mate zijn pagina's al beslist had alvorens Janry aan het werk ging, @cartoonesk. Dank om deze te posten!  Blij dat ik dit ontdekt heb.

 

image.thumb.png.2354190f2cb1f63298b66bccc9a8aeeb.png

 

... Zal misschien het laatste zijn?  Eerst Stuf, daarna de schrijver.  Janry is de enige die overblijft.
 

Quote

"De reeks laat zich kenmerken door scabreuze, pipi en kaka-humor over een deugnietje en zijn vriendjes, maar in de kortere verhalen die elk album openen passen net zo goed emotionele thema's die te maken hebben met liefde en de dood."

,- SZZ

Daar ben ik het toch niet helemaal eens.  Dat eerste deel is toch wat ongelukkig verwoord, naar mijn gevoel.  Ja, De Kleine Robbe bracht ook humor over drollen en seksueel getinte deugnieterij.  Maar pipi-en-kaka-humor is toch iets helemaal anders, niet?  Dat hangt eerder samen met plat en vulgair.  Zoals mensen die boeren en scheten laten om grappig te zijn.  De humor in De Kleine Robbe was dikwijls heel spitsvondig en nooit of te nimmer smakeloos, óók wanneer het ging om Robbe die tijdens het slapen in bed plaste of aan de achterzijde (haast letterlijk) een bommetje dropte.  Tevens de grappen die met het willen zien van bloot te maken hadden, die aanloop zat vaak heel vernuftig in elkaar.  Enfin, daar had enige nuance toch op z'n plaats geweest, vond ik.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 hour ago, esteban² said:
Quote

"De reeks laat zich kenmerken door scabreuze, pipi en kaka-humor over een deugnietje en zijn vriendjes, maar in de kortere verhalen die elk album openen passen net zo goed emotionele thema's die te maken hebben met liefde en de dood." -SSZ

 


Daar ben ik het toch niet helemaal eens. .

Ik ook niet.

Ik vond dat de humor in De kleine Robbe vernieuwend en gedurfd was, dat het taboes doorbrak en dingen durfde zeggen over kinderen, die vaak wat werden verdonkeremaand.

Wel lijkt de Kleine Robbe te klein getekend voor de mentaliteit die hij soms heeft. De tekening lijkt voor een zesjarige te zijn, terwijl hij zich op z'n minst als een tienjarige of twaafljarige gedraagd.

Diezelfde leeftijdsverwarring zie je ook vaak in manga. Kijk "Lucky Star" maar eens. Hoe oud zijn die meisjes eigenlijk? Geen touw aan vas te knopen.

Misschien is dat gewoon een hedendaagse internationaal fenomeen: kinderen jonger tekenen dan ze zijn, en ze daardoor dingen laten doen en zeggen die grappig worden, maar die bij een tekeningen op normale grootte realistisch worden i.p.v. grappig.

Link naar reactie

't Is dat. ;)

 

Ik heb Robbe en co eigenlijk altijd gezien als 9 a 10-jarigen.  Maar als je eerder de indruk hebt dat ze 6 zijn, kan ik die gedachte begrijpen.  Ik heb dat bij de reeks 'Alleen', waar alle kinderen zich eigenlijk véél volwassener gedragen op alle mogelijke vlakken dan realistisch is.  En dan heb ik het over hun denkvermogen, zowel wat hun uitspraken of acties betreft, als de manier waarop ze redeneren.  Dat wringt enorm.  Maar ik kan het tijdens het lezen wel vergeten.  Bij De Kleine Robbe heb ik daar eigenlijk helemaal geen last van, nooit die indruk gehad.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

 

... Zal misschien het laatste zijn?  Eerst Stuf, daarna de schrijver.  Janry is de enige die overblijft.
 

 

 

En Dan Verlinden ook nog.

 

Die groep rond Tome (zie ook die foto die ik in de thread van zijn overlijden postte) voelde indertijd aan als de nieuwe lichting die frisse, moderne reeksen voor Dupuis ging produceren. Ze zijn hier zeker ook in geslaagd, zelfs als ze soms wat te vernieuwend waren voor de uitgeverij.

Maar nu na enkele decennia zijn enkele belangrijke sleutelfiguren van die lichting al niet meer.

De verloren toekomst van de postmoderne jaren '90.

 

Robot_46.jpg

 

hor-tri7_1.jpg

Link naar reactie
42 minuten geleden, esteban² zei:

't Is dat. ;)

 

Ik heb Robbe en co eigenlijk altijd gezien als 9 a 10-jarigen.  Maar als je eerder de indruk hebt dat ze 6 zijn, kan ik die gedachte begrijpen.  Ik heb dat bij de reeks 'Alleen', waar alle kinderen zich eigenlijk véél volwassener gedragen op alle mogelijke vlakken dan realistisch is.  En dan heb ik het over hun denkvermogen, zowel wat hun uitspraken of acties betreft, als de manier waarop ze redeneren.  Dat wringt enorm.  Maar ik kan het tijdens het lezen wel vergeten.  Bij De Kleine Robbe heb ik daar eigenlijk helemaal geen last van, nooit die indruk gehad.

Stripkinderen gedragen zich bijna altijd (veel) ouder dan ze zich gezien hun (schijnbare) leeftijd zouden moeten gedragen.

Link naar reactie
Op 20/9/2019 om 17:57, Retardi zei:

Goddomme! Een integrale reeks van deze periode zou wel heel tof zijn. En dan dat album er nog even in verwerken. Ik zou daar mijn zuurverdiende centjes graag insteken.

Editions  Black and WHite is die aan het uitbrengen als Tirage de Tête. De meeste zijn nog te krijgen in winkels.

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Tom B zei:

Stripkinderen gedragen zich bijna altijd (veel) ouder dan ze zich gezien hun (schijnbare) leeftijd zouden moeten gedragen.

Doorgaans wel.  Maar met mate.  En meestal vrij aannemelijk.  In "Alleen", wat ik overigens graag lees, is het bij momenten echt wel ongeloofwaardig.  Al verpest het mijn leesplezier niet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb eerlijk gezegd de kleine Robbe nooit kunnen pruimen. Te veel pipi en kaka-humor. De Robbedoezen van Tome-Janry vond ik ook maar zus en zo, behalve misschien die laatste, Als In Een Droom. Ik vond Tomes werk voor Soda vééél beter, dat had tenminste een zeer originele invalshoek. De enige kritiek op Soda die ik me kan indenken is dat er te weinig albums van zijn... maar misschien moest de kwantiteit inboeten voor de kwaliteit.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Net de nieuwste Kleine Robbe gehaald.

Het kortverhaal gaat over die inspecteur die meneer Peuk altijd achter zijn veren zit.

Met een verrassende onthulling. (echt!)

Verder zijn de onepagers de gewoonlijke variaties op de vaste thema's.

Zoals steeds geeft Tome aan Janry de ruimte om de humor vooral uit zijn tekeningen te laten voortkomen.

En dat is en blijft de kracht van De Kleine Robbe. De geweldig expressieve tekeningen van Janry.

 

Het album sluit trouwens af met een tweede kortverhaal. Robbe gaat eindelijk tongen met zijn liefje.

Maar ook nu weer ondervindt hij dat het leven niet altijd over rozen gaat. Helaas voor hem.

 

Wat nog? Ah ja, er zit een youtube-gag in het album en dan vraag ik mij af: past dat wel bij deze reeks?

Was de wereld van De Kleine Robbe oorspronkelijk niet bedoeld om zich af te spelen in een niet-naderbepaald nostalgisch dorpje van weleer met zijn sephia kleurentinten en zijn pastoors en onderwijzers die nog de plak zwaaien...

 

Al bij al, een ok album, helaas het laatste van Tome.

 

afbeelding.thumb.png.a3eb81dde3cb4555819b750a1f9068f5.png

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...