Ga naar inhoud

Valiant Entertainment


Recommended Posts

Hoezeer ik probeer weg te blijven van single issue comics, toch besloot ik bij de herstart van Valiant voorbije zomer om hen een klein duwtje te geven en ze meteen te steunen door elk van hun releases aan te schaffen.

Momenteel zijn er bij Valiant 5 reeksen te krijgen:

 

Harbinger door Joshua Dysart

 

comics_harbinger_2.jpg

 

X-O Manowar door Robert Venditti

 

crop-xo_001_pullboxvariant1.jpg

 

Archer & Armstrong door Fred Van Lente

 

ArcherArmstrong01_cvr.jpg

 

Bloodshot door Duane Swierszwienswzski (of zoiets) en Manuel Garcia en af en toe een pagina of 2 door Arturo Lozzi

 

bloodshot_teaser2.jpg

 

Shadowman door Justin Jordan en Patrick Zircher

 

shadowman-cover-2.jpg

 

Bij de eerste 3 titels vermeld ik de tekenaar niet, omdat er nogal wat over-en-weer gewisseld wordt. Bovendien is elke titel duidelijk het kindje van de schrijver. Maar de tekenaars zijn absoluut wel het vermelden waard: dankzij inkter supreme Stefano Gaudiano is X-O consistent van de overstap van Cary Nord naar Lee Garbett; Harbinger is vooral door Khari Evans getekend en Archer & Armstrong ging net van Clint Henry naar Emanuela Lupacchino.

 

Ik heb momenteel nog verre van spijt de sprong te hebben genomen: elke titel is origineel, knap verteld, uniek tov de rest en tov het leeuwendeel aan andere titels op de superheldenmarkt. Zelf las ik indertijd (en onlangs) een aardig deel van de vorige Valiant incarnatie, en dat is absoluut geen vereiste. In tegendeel, deze titels pikken het basisconcept en halen daar het absoluut beste uit.

 

Hoe goed ze elk ook zijn, toch steekt Harbinger daar nog eens met kop en schouders boven uit. Het verhaal van 's werelds machtigste telepaat/telekineet, de mensen die achter hem aan zitten en de tol die zijn krachten eisen.

 

In volgende stukjes meer over de andere titels en ik zorg voor wat tekenwerk ook.

Link naar reactie

Dat is dus nu een imprint van Marvel, of heb ik dat verkeerd ?

 

Hahahaha! Daar zit je goed naast. Je denkt misschien aan Malibu, dat Marvel indertijd kocht, maar nooit zal tot leven gewekt worden, omdat de oorspronkelijke creators daar in hun contract hebben staan dat ze iets belachelijk als 2% van de winst krijgen. 'k Zal dat verhaal een andere keer vertellen, als 't je interesseert.

Link naar reactie

Omdat je in een andere thread schreef : Harbinger bij Marvel.

 

Lookie :

 

Rex Mundi is opnieuw verschenen in Omnibus, hintie hint hinties.

Hij doet momenteel nogal weinig, maar wat ik las was voortreffelijk. Zijn Kull mini staat voor mij op dezelfde hoogte als Joshua Dysarts Conan & The Midnight God.

Heb ik trouwens al a propos of nothing gezegd hoe immens goed Dysart op de nieuwe Harbinger reeks van Marvel is?

Ik zal daar maar beter een nieuwe draad van starten of ik beklaag het me later nog.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Ik probeer door mijn aangekochte Valiant-comics (van de nieuwe uitgeverij, voor de duidelijkheid) te geraken. Zeker niet omdat het een opgave zou zijn, maar ik merg gewoon dat ik minder gemakkelijk naar single issues grijp. Ik zal eens moeten gaan beslissen hoe lang ik daar nog mee verder ga...

 

Hoe dan ook: Archer & Armstrong #1-9 + #0

Tekeningen Clayton Henry, Emiliana Luppacchino en Pere Perez (hoofdzakelijk).

Script: Fred Van Lente

#0 is een intermezzo dat zich inderdaad (op de framing sequence na) mooi net voor #1 afspeelt, dus perfect te lezen na #9, gezien het natuurlijke einde van de story-arc daar.

Breed genomen: uitstekende comic die net voldoende actie en humor combineert in een buddy-movie sfeer. Veel filosofie, gekke wetenschap, actie en one-liners.

Obadiah Archer is een gehersenspoelde, naïef gehouden meester-moordenaar die de onsterfelijke Aram Anni-Padda (Armstrong in dit tijdvak) moet elimineren. De sekte die Archer opleidde noemt hem he-who-shall-not-be-named. Na een eerste poging komt Archer echter de ware aard van de sekte te weten en kiest hij de kant van Armstrong. Hijinx of the funniest & most entertaining kind ensue.

Ik ben vrij zeker dat er weinig tot niks in comics te vinden valt als A&A.

De sfeer en uitvoering van het geheel doen me soms denken aan Incredible Hercules (niet toevallig ook door Van Lente, Henry en Greg Pak). Pak die overigens ook uiteindelijk mee. Halverwege deze arc introduceren ze namelijk Eternal Warrior (ofte Gilad Anni-Padda, de broer van) die binnenkort zijn eigen reeks krijgt, geschreven door Pak.

Net als de rest van Valiant (Ik las Harbinger, X O, Shadowman en Bloodshot tot een nummer of 5) is dit van hoge tot stellaire kwaliteit. Die andere titels lees ik binnenkort ook verder (van bij't begin).

Heel dat universum hangt ook goed aan elkaar, maar niet in de Crossgen-mate waar je 't ene niet zonder 't andere kon lezen. Er worden simpelweg verwijzingen gemaakt naar gebeurtenissen, organisaties of dergelijke, net zoals Peter Parker misschien iets aan Reed Richards zou kunnen vragen, of de X-Men en de Avengers banden kunnen hebben met SHIELD. De wereld is coherent en hangt goed samen, maar verplicht je niet je budget uit te breiden.

 

Archer & Armstrong, alvast: lezen, it's really good!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

In mijn Valiant marathon was de 2e titel in de rij Shadowman. Justin Jordan en (voor de eerste 4 nummers tenminste) Patrick Zircher.

Jordan kende ik enkel van naam, Shadowman is de supernatural/horror titel in de reeks, maar tot nu toe ook de minst indrukwekkende.

Shadowman is de zoon van een vorige incarnatie, die in een episch gevecht met Master Darque het onderspit dolf. Zijn vrouw en baby zoon gaan op de vlucht en moeder moet dan blijkbaar haar zoon opgeven.

Het enige dat hem van het alziend oog van Darque beschermt is een amulet. Zoonlief heeft ook geen enkel benul van zijn plaats in de wereld.

Darque is ondertussen opgesloten in Deadside, een soort 'post-leven' dimensie. Waarom hij daar niet zomaar uit kan en enkele andere elementen inherent aan het bovennatuurlijke worden naar mijn zin niet echt goed aangepakt, en de vaart die de andere Valiant titels (daarover straks meer) hebben, mis ik in Shadowman.

Dus, van de 5 huidige Valiant titels vind ik Shadowman het zwakst, en zal ik ook niet verder dan #9 gaan.

Link naar reactie

BS_final.jpg

 

Bloodshot 1-9

De actie titel van Valiant, en het doet dat label zeker alle eer aan. De set-up in het eerste nummer is redelijk simpel: een topsoldaat die van zijn gezin de prioriteit wil maken, wordt voor een laatste missie opgeroepen. Hij twijfelt eerst, maar het doorslaggevende argument is net zijn gezin, dat hij toch wil beschermen tegen terroristen en gevaar?

Nog voor zijn parachute de grond raakt, blaast een raket hem uit de lucht. En hij is niet eens dood. Zijn lichaam wordt samengehouden door nanites, die hem ook camouflagekrachten en boel andere geestige voordelen bezorgen. De familie waar hij zoveel belang aan hecht blijkt echter een fantasie te zijn, net als een half dozijn soortgelijke fabeltjes die voor zijn neus bengelden. Eenmaal hij daar ook bewust van wordt, wil hij te weten komen wie hij echt is. Heeft hij een familie?

Project Rising Spirit (die naam duikt elders in Valiant titels ook op) kan het weten. Maar wie is er te vertrouwen, want er zijn nog wel andere partijen uit op zijn nanites...

Bijzonder knap in elkaar gezet door Zwierczynski (er mankeren ongetwijfeld nog enkele 's' 'z' enz. in die naam).

In het begin was ik niet zo gek van Manuel Garcia, omdat hij weinig uniek uitstraalt, maar hij is minstens consistent (iets waar het art-department van Valiant wel een beetje mee worstelt) en neemt het gros van deze run voor zijn rekening.

De moeite!

 

Dit luik van Bloodshot loopt ten einde in Harbinger Wars (zie later) en wordt dan verdergezet door Christos Gage & Josh Dysart vanaf 14, dan heet het Bloodhot and HARDCorps.

 

HAR_007_interlocking.jpeg

 

Harbinger 1-9

Ook al vindt Valiant zelf XO Manowar het vlaggeschip van de lijn, Harbinger is veruit de beste titel die ze produceren. Net als de andere titels heeft dit een zekere naambekendheid van toen Valiant in de vroege jaren '90 startte. De basisconcepten zijn hetzelfde maar, laten we eerlijk zijn, in handen van een schrijver die het hele concept veel beter uitwerkt en vooral dat concept kan uitbouwen tot zijn eigen ding, niet tot een afkooksel van een hoop andere titels bij andere uitgeverijen (ik denk aan Teen Titans, New Mutants en hun score afkooksels).

Ook al zijn de individuele personages, hun krachten en in grote lijnen hun persoonlijkheid hetzelfde, komen ze veel geloofwaardiger, organischer en boeiender bij elkaar. De visie voor de titel is ook veel duidelijker en coherenter.

Maar dat is maar een kanttekening van iemand die de originele titel ook las (en niet eens zo slecht vond). Dat is niet nodig, om niet te zeggen geheel overbodig om van de nieuwe Harbinger te genieten.

De kern van Harbinger is Peter Stanchek aan de ene kant en Toyo Harada aan de andere. Allebei 'psiots', die gaven hebben als telekinese, telepathie, ze kunnen vliegen en nog wel enkele dingen. Er zijn zo nog van die mensen (in andere universa heetten ze misschien 'supes', 'mutants' of 'metas') maar hun gaven zijn stuk voor stuk latent en moeten via een uiterst pijnlijke en potentieel dodelijke procedure geactiveerd worden.

Peter is de underdog, de getormenteerde tiener/twintiger, paranoïde, ongetraind.

Toyo is de succesvolle zakenman, miljonair, blik gevestigd op de toekomst, op zijn (vermeende) lotsbestemming als weldoener voor de rest van de wereld.

Dysart presenteert die tegengestelde wereldbeelden erg genuanceerd, nooit prekerig maar altijd op de achtergrond van de lopende plotlijnen en de noodzakelijke actie. Het zorgt voor een extra dimensie die op de lange termijn van de titel voor interessante vragen en hopelijk boeiende oplossingen kan zorgen.

De Harbinger Foundation van Harada (trouwens, een harbinger is een herald, iemand die een belangrijke verandering aankondigt en Harada wil de wereld drastisch veranderen) komt in aanvaring met o.a. Project Rising Spirit (zie Bloodshot) en dat zorgt voor de Harbinger Wars crossover.

Harbinger is de titel om te lezen van Valiant.

 

Harbinger Wars (+ Harbinger & Bloodshot)

Harbinger en Bloodshot zijn toch nog individueel verder te lezen, omdat er een zekere overlap van het verhaal in de verschillende titels is, dikwijls vanuit het standpunt van een ander personage. Op die manier krijg je ook als je alleen maar Harbinger leest, toch het hele verhaal, maar misschien niet alle kanten ervan. In de Harbinger Wars mini komt nog een andere groep spelers aan bod die op hun beurt het verhaal beïnvloeden. Knap werk.

Ik heb nog niet alles van deze crossover (hij is net voorbij en mijn toevoer van single issues loopt altijd een aantal weken achter) maar tot nu toe was het meer dan genietbaar.

 

 

Josh Dysart is onlangs met een exclusief contract aan Valiant verbonden, wat erop neerkomt, denk ik, dat hij bovenop Harbinger schrijven en Bloodshot helpen schrijven, een soort architect van de hele boel is. Het kon geen competentere en interessantere schrijver zijn.

Ik ben echt enthousiast over de richting die Valiant uitgaat, welke titels en hoe snel ze verschijnen, de creators enz. De volgende nieuwe titel is Eternal Warrior door Greg Pak. Die heeft een link met Archer & Armstrong, maar zolang ze de cohesie volhouden zoals dat nu tussen Bloodshot & Harbinger gaat, sta ik als één man achter deze uitgever.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

X-O Manowar #1-11

 

Robert Venditti was tot voor kort enkel bekend om Surrogates, de indie comic (uitgegeven door Top Shelf*, da's best indie) met het commerciële idee. Der is zelfs een redelijk plezante film van. Als eerder ongeteste creator (voor een ongoing alvast) dus wel een gewaagde keuze voor wat Valiant zelf zijn flagship titel heet.

Zelfs als ik Harbinger het beste van Valiant vind, dan nog is X-O het meest herkenbare.

De 'elevator pitch' is Conan in the Iron Man suit.

Op het eerste gezicht is dat idee uiteraard schatplichtig aan die andere concepten, maar dat uniform/kostuum/exoskelet/harnas ziet er ten eerste erg uniek uit, en het concept van een pre-technologische mens in een futurotech wonder is te fantastisch om te laten liggen.

 

De Conan van dienst is Aric, een Visigoth (5e eeuw A.D.) die wordt ontvoerd door buitenaardse wezens (The Vine) die hij eerst voor Romeinen aanziet en als slaaf in hun tuinen worden gebruikt.

Ze aanbidden namelijk plantleven, maar daarnaast ook Shanhara, het robocop/Iron Man harnas waar alles om draait. Al generaties stoot het de uitverkoren Vine af. Toevallig kan Aric het dragen en accepteert Shanhara hem zonder problemen. Hij ontsnapt en wil teruggaan naar zijn familie en vrienden, maar op Aarde is het 1600 jaar later. Aric is niet tevreden.

Bovendien verwisselden die Vine changeling-gewijs mensenbabies met hun eigen gebroed, die zich overal in de beschaving hebben geïnfiltreerd en zo voor extra frustratie kunnen zorgen.

 

X-O-MANOWAR-4-Review.jpg

 

De eerste 4 nummers, noem het de introducerende arc, zijn door Cary Nord getekend (u weet wel, van Conan). Nadien zijn pencils van de hand van Lee Garbett. Allebei worden ze geïnkt door Stefano Gaudiano, wat voor een redelijk homogene visuele stijl zorgt.

 

De aanpak van het verhaal zelf is momenteel vooral op actie gefocust en op de bredere, onderliggende samenzwering en intriges en wat minder op Aric als een 'man out of time'. Hij heeft dan ook wel wat opgekropte woede te verwerken en is momenteel niet veel meer dan een krijger met een almachtig wapen. De titel heeft echter nog tijd om Aric verder uit te diepen, verder in te gaan op die Vine en waarom (o.a.) Shanhara voor Aric de mens koos.

 

De komende arc gaat Aric de strijd bij de Vine thuis voeren, dus dat ziet er spannend uit.

 

*trouwens volstrekt terzijde, Venditti begon ooit bij Top Shelf als magazijnier, vanwaar hij dan opklom tot redactioneel medewerker, voorhij uiteindelijk zijn Surrogates idee aan de uitgever kon voorstellen. Da's nog eens indie!

Link naar reactie
  • 1 year later...

HARBINGER vol. 5

Ik denk dat het Valiant Universum nog altijd het midden houdt tussen Marvel/DC en Vertigo/Image qua aanpak. Niet te ver verwijderd van wat iedereen al bij de Big Two leest, maar fris en anders genoeg voor mensen die regular superheroes maar niks vinden.

 

Ik lag een tijdje stil wat Valiant betreft (want X-Men) en begon al een beetje te twijfelen of ik echt wel alles moest blijven kopen van Valiant (money, hé).

Ja, dus.

 

I WANT IT ALL!!!!!!

 

Nu eerst nog wat BPRD lezen en dan vlug verder doen met BLOODSHOT en X-O Manowar.

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 4 months later...

The Valiant (Lemire/Kindt/Rivera) herlezen en dit is echt goed. The Eternal Warrior beschermt door de eeuwen heen de incarnaties van de Geomancer, maar telkens slaagt The Immortal Enemy er in om de Geomancer te doden. Deze keer heeft the Warrior echter hulp van de rest van het Valiant Universum.

 

Valiant vult zo'n beetje de leemte vh Wildstorm universum. Het was mijn eerste Valiant trade en een goeie introductie. Prachtig tekenwerk van Rivera ook. Ik ga zeker nog meer series lezen: Bloodshot Reborn (Lemire!), Harbinger (afgerond als ik het goed heb begrepen) en de miniseries Dead Drop (Ales Kot), Divinity (Kindt) en Book of Death. Daarna zien we wel.

 

comics-paolo-rivera-the-valiant-interior

the-valiant-paolo-rivera.jpg

 

THE-VALIANT_001_006.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

De eerste 2 Harbinger trades gekocht om mee op reis te nemen. Als deze me bevallen, ga ik op Facts nog veel meer Valiant kopen.

 

Harbinger-1-Pullbox-Variant-Cover.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 year later...

Bloodshot vol. 1: Setting the World on Fire

Bloodshot vol. 2: The Rise and the Fall

 

Bloodshot is een spijkerharde actiestrip. Het eerste deel was ik maar matig enthousiast. Ondanks dat het de relaunch was van de reeks, had ik bij het lezen de indruk dat ik een deel van het verhaal gemist had. Gelukkig zat er genoeg vaart en geweld in het verhaal om het net boeiend genoeg te houden. Maar met het tweede deel bloeit de serie helemaal open. Bloodshot en zijn wereld krijgen net genoeg achtergrond om als lezer wat meer betrokken te raken bij zijn missie en de villains (Gamma, Command) zijn bijzonder genoeg om niet de zoveelste variant te zijn op de standaard slechteriken.

 

Volume 3 is een crossoverevent met Harbinger, waar ook een aparte eventstrip bij hoort. Weet iemand of het nodig is om alles van het event te lezen,  of kun  je Bloodshot 3 als standalone verhaal appreciëren?

Link naar reactie

Een beetje voor alle smaken wat. Sci-fi, actie, actie-komedie, supernatural en combinaties van het voorgaande.

Superhelden, maar dan overzichtelijker en vaak ook veel intelligenter dan big two comics.

 

Ik raad altijd HARBINGER (een soort x-men), RAI (Blade runner en Akira come to mind) en ARCHER AND ARMSTRONG (buddy action comedy) aan om te beginnen, maar eigenlijk is alles goed. Harbinger (en zijn opvolger Imperium) zijn geschreven door Joshua Dysart, dus dan weet je dat het ook iets intelligents te zeggen heeft. Het is trouwens geen verrassing dat de kwaliteit van Valiant zo hoog ligt als je weet dat mensen zoals Dysart, lemire en kindt boekjes schrijven voor de uitgeverij.

Link naar reactie

Als introductie vond ik The Valiant fantastisch, een echt goeie event strip, die zich net voor Bloodshot Reborn afspeelt. De meeste personages komen daarin aan bod, dus je kan je een beetje een idee vormen van wie, wie is. Ik had die vooral gekocht omdat Lemire mee schrijft en Rivera tekent, 2 auteurs die ik sowieso de moeite vind.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

En vanaf waar pik je het dan het beste op?

De nummers 1 van elke reeks. ????

Je hoeft geen miljoenen bundels te kopen, hoor.

Van Harbinger zijn er 6 trades en van Imperium 4. Er worden ook HC's van uitgegeven (daar zitten 2 trades in). Harbinger is recent opnieuw opgestart, maar daar moet de eerste trade nog van uitkomen.

Van rai zijn er 4 bundels (+ 2 extra voor het event 4001AD, maar die hoef je niet te kopen als je niet wil, ze zijn wel goed).

Van archer and armstrong zijn er 7 bundels tot nu toe.

The Valiant is een event comic en belicht bloodshot, the Eternal warrior en the Geomancer. Goed spul en staat los van alles, maar weet niet hoe leuk dat is voor een newbie.

Link naar reactie

Ik ging toevallig 1 enkele pagina achteruit op deze draad en zag mezelf daar 3 JAAR GELEDEN over Valiant emmeren alsof de Messias was neergedaald. Het blijft nog steeds even goed als toen, trouwens. Voor een primer over die reeksen/titels etc: lees dat er eens op na.

De uitgeverij heeft al een serieuze evolutie doorgemaakt, maar is nog steeds even streamlined & clear of vision als drie of vier jaar geleden.

Ik zou bovendien afraden om 'eventstrips' als Harbinger Wars, The Valiant of Armor Wars over te slaan, maar wel afhangende van wat je leest.

Harbinger is niet compleet zonder Harbinger Wars, Bloodshot Reborn begint bij The Valiant, Armor Wars is integraal voor X-O Manowar. En het zijn stuk voor stuk ook uitstekende verhalen die perfect in de lijn passen.

Harbinger blijft mijn favoriet, misschien met de Van Lente Archer & Armstrong op de 2e plaats (de miniserie The Delinquents die een team up van A&A en Quantum & Woody is, is wellicht de beste, grappigste, origineelste en compleet op zichzelf te lezen miniserie van de laatste 3 jaar).

Ik las nog geen enkel Valiant verhaal dat me ook compleet niet aanstond (en ik lees ze allemaal, naast tonnen andere). Shadowman miste echte visie en kon me ook gewoon niet boeien, en de eerste Eternal Warriorreeks van 8 delen wist ook niet helemaal wat met zichzelf te doen. De rest is voor elk wat wils, van all-out action in Bloodshot & X-O, over humor in A&A, intrige, drama en futurism in Harbinger/Imperium, avontuur en fun in Ivar Timewalker (vergeet die reeks van 12 nummers, ik denk 2 of 3 TPs, zeker niet. Heerlijke timey-wimey looptee-loops).

SF actie, avontuur en filosofie in Rai (en 4001 AD als meest recente event, maar dat was eigenlijk nrs 13-16 van Rai, met de effectieve nummers 13-16 als een soort miniserie/prequel) en Divinity...

Faith, waar shakeitup het over heeft, spinde uit Harbinger: voor de pers en mass media soundbyte is het een vrouwelijke superheld met een pondje meer, maar bovenal is het down-to-earth, goed geschreven en redelijk straightforward superheroing, met een heerlijk eerlijk en supersympathiek personage in de hoofdrol.

 

Ook heel verfrissend is dat geen enkele reeks te lang wordt uitgesponnen. Ongetwijfeld hoort er wat economische overwegingen ook bij, maar in het geval van (ik noem maar wat): Archer & Armstrong, Bloodshot, Harbinger of X-O Manowar hadden de creators ook wel hun verhaal verteld. De personages worden wel weer verder gebruikt door andere creators, maar ook meteen in een nieuwe titel, met wat tijd ertussen. Ze zoeken, lijkt me, naar een balans tussen creativiteit (het verhaal niet langer dan noodzakelijk uitrekken) en financiële overwegingen (business plan van een nummer per maand).  

 

Ik wax elke keer weer heel lyrical over Valiant, merk ik, maar ik hoop vooral dat de hegemonie van DC en Marvel als de zogezegde go-to voor mainstream superheroing kan doorbroken worden en de originaliteit en overduidelijk eigen identiteit van Valiant wat breder geacepteerd wordt. Het is het echt meer dan waard.

Link naar reactie

Harbinger vol.1 Omega Rising

Harbinger vol.2 Renegades

 

Eerste 2 trades over een team teenager superhelden.

Een fucked up hoofdpersonage dat foute keuzes maakt en daar ook echt mee leren leven en een schurk die schijnbaar erg goede bedoelingen heeft zorgen ervoor dat het niet helemaal duidelijk is of je eigenlijk wel echt "mag" supporteren voor onze helden. Erg sterk spul dit.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...