Ga naar inhoud

Overzicht scripts - Ivo VWS


IvoVWS

Recommended Posts

@Rchris Hyde, bedankt voor het compliment en de steun! Het is inderdaad soms lastig om tekenaars te vinden. Tot nu toe heb ik geluk gehad dat het met Joel (THE UNNAMED) en Falco (APOCALYPS) goed klikte en zij ook hun eigen ideeën voorleggen.  Aangezien ik amper een jaar geleden naar buiten gekomen ben als scenarist kan ik eigenlijk maar twee tips geven.

De eerste is "connecties, connecties, connecties". Falco heb ik bijvoorbeeld gevonden door een medewerkster van Eppo en haar heb ik dan weer leren kennen via een contact dat ik gelegd op een workshop. 
De tweede is "kijk eens over de grens". Vlaanderen is toch maar erg klein. Om je een idee te geven, Joel is een Argentijn en Falco komt, net zoals Lennaert Nijgh en Boudewijn De Groot overigens, uit Haarlem. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gefeliciteerd, ziet er goed uit, sfeervol. Tekenstijl past goed bij de teksten.

 

Kleine opmerking (moest er niemand een kleine opmerking hebben, zaten we niet op een forum): Zou nog meer tot zijn recht komen met een soort pageviewer. Het scrollen verandert de leeservaring.

 

Wat is nu het concrete plan hiermee?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
5 minutes ago, Kristof Berte said:

Gefeliciteerd, ziet er goed uit, sfeervol. Tekenstijl past goed bij de teksten.

 

Kleine opmerking (moest er niemand een kleine opmerking hebben, zaten we niet op een forum): Zou nog meer tot zijn recht komen met een soort pageviewer. Het scrollen verandert de leeservaring.

 

Wat is nu het concrete plan hiermee?

Dank u, dank u! De reacties zijn tot nu erg positief en ik ben erg blij. :-)

En deze nacht heb ik geëxpermenteerd met de pageviewer van Wordpress en dat vond ik moeilijk leesbaar. Daarom heb ik geopteerd voor de leesbare oplossing. 

 

Wel, dit blijft staan, ik ga nog een maand promotie voeren en daarna de balans opmaken (reacties, bezoekersaantallen)... Daarna zie ik wel weer. Er komt alleszins GEEN papieren versie van "Apocalyps" .

Link naar reactie

Laten we eens zien wat dit geeft.

 

Vanaf 1 januari zal ik beschikbaar zijn als freelance scenarist. Iedere creative op de Reep kan me contacteren met een vraag over mijn diensten: proeflezen, scripts voor zijn/haar reeks, uitwerking personages en workshops.

 

Waarom je me wel zou contacteren? Goeie vraag en ik heb daar drie goeie antwoorden op.

 

Een goeie scenarist denkt anders dan een tekenaar, meer vanuit het karakter van het personage dan het design.
Je koopt niet alleen een scenario maar ook tijd die dan weer besteed kan worden aan het grafische gedeelte.
Je krijgt instant terugkoppeling en uitwisseling van ideeën.

Prijzen zijn afhankelijk van de vraag en de taal. Een gag in 't Frans bijv. zal meer tijd en geld kosten dan eentje in mijn moedertaal.

 

Tot schrijfs!
 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

"Apocalyps" werd tot nu toe 140 keer gelezen...

 

Lijkt misschien niet zoveel maar bekijk het even zo: niemand kent Falco Verholen of IvoVWS, de promotie wordt gedaan zonder veel financiële middelen of steun van grote bladen en bovendien bijna uitsluitend via de Reep en Facebook. 

 

Op het einde van januari wordt de balans opgemaakt en daarna zie ik wel weer. In ieder geval gaat het lekker. 

Link naar reactie

En waarom niet?

 

Ik doe niet mee aan dat idioot, passief-agressief spel van "oh, ik doe het enkel voor mezelf". Nee, ik maak dingen die ik zelf zou willen lezen en wil dat mensen die daarna lezen. Liever veel dan weinig. Als er iemand is die daarmee problemen heeft: "wie zijdde gij, loser?"

Vooraleer er één potloodstreep op papier stond, heb ik eerst drie maanden gemaild met Warner/Chapelle. Dan ga ik echt niet het ding voor mezelf houden. 

Ik heb een fulltime job, werk buiten de uren aan een nieuw script, doe een radioprogramma en onderhoud een muziekblog en daarbovenop komt dan nog eens mijn vader met de ziekte van Kahler die niets zwaars mag oplichten. Om maar te zeggen, zoveel tijd om op ieder forum, Reddit of in iedere FB-groep promotie te voeren heb ik niet.

't Is goedkoop en werkt.

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, IvoVWS zei:

Nee, ik maak dingen die ik zelf zou willen lezen en wil dat mensen die daarna lezen. Liever veel dan weinig.

2!

 

41 minuten geleden, The Alderwood zei:

 Mijn vraag is dus eerder "waar denk je het geld uit te halen"?

Oók 2! :)

 

Facebookpromotie is inderdaad niet duur en ook laagdrempelig voor de lezer, maar ik stel me vooral vragen naar het vervolg van het project. Hoe kan je het product omzetten naar iets dat geld gaat opbrengen? Nu, elk product vraagt wel een investering natuurlijk, maar ik zie hier niet direct hoe je er op deze manier ooit financiële return zou uithalen. Maar dat is uw probleem, daar hebben wij ons niet mee te moeien :)

 

Ik zei het eerder ook al eens: een album met kleinkunstverstrippingen, volgens mij kan dat wel werken in beperkte oplage, bij de juiste uitgeverij.

 

Hoe dan ook respect voor uw ambitie en ook voor het realiseren van dit project. Op naar het volgende!

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

In het creatieve speelveld is wie je bent het belangrijkste en wie allemaal je naam kent. De naam "Garth Ennis" alleen verzekert minimum 4000 verkochte exemplaren en de laatste platen van Motörhead zouden zonder de naam van Lemmy zelfs nooit zijn uitgebracht. SMBC, Warp Records, Herman Brusselmans, Tom Lanoye, Gabriel Garcia Marquez, Suske & Wiske en eigenlijk ook Apple. Dat is een les die ik door scha, schande en een mislukte Kickstarter geleerd heb.

 

Ik kan geen geld vragen voor "Apocalyps" want wie kent nu IvoVWS? Ik kan geen uitgeverij aanschrijven want mijn mails worden zelfs niet geopend. En als mijn naam geen deuren opent, dan trap ik ze in. Nu, als het me louter om het geld te doen was, had ik een frituur of een bordeel geopend. "Apocalyps" is een investering met risico's maar ik zit daar niet zo mee in. Wie niet waagt, blijft maagd.

(Ja, er is zoiets als ad revenu maar dat is alleen interessant als ik fulltime bezig zou zijn met de site wat niet mogelijk is.)

 

Wat een mogelijk vervolg betreft, het zou leuk zijn. De uitgeverijen mogen een bod doen of als jullie echt meer verstripte muziek of andere verhalen willen zien, vraag me dan voor commissies en workshops en help me de kas te spijzen.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Status-update: de laatste drie maanden of zo heb ik verder gewerkt aan een Engelstalige reeks van drie verhalen die ik bij gebrek aan een beter idee "Soul Apps" genoemd heb. De naam, verwijzend naar onze menselijke zieltjes en hedendaagse technologie, is een mix tussen Faust en Black Mirror. Lucifer en technologie die de menselijkheid naar hun hand zetten. Momenteel is er één verhaal volledig klaar genaamd "Forget About It". De rest moet nog geredigeerd worden. 
Helaas heb ik geen budget of tijd om deze als een eigen productie te publiceren dus wat doet een mens met een connectie dan? Hij zet ze online en deelt mee dat wie goesting heeft om ermee aan de slag te gaan, gewoon de boel downloaden moet van de website.

 

Veel plezier ermee!

Me_new_Script_memekopie_scaled.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Nieuw script online: "Good Vibes, Good Vibe$". Opnieuw, ik heb geen tijd of budget om er iets mee te doen maar iedereen mag het lezen en gebruiken als leermiddel/oefenmateriaal...

 

Ik heb ooit een halve encyclopedie geschreven over de boodschap achter het verhaal

Quote

 

If there is anything that I want you to think about, it’s sincerity. 

Here is how I see in; the things that upset you define you just as much as the things that you love, they confirm and even strengthen each other. Your anger has just as much reason to exist as your love under the condition that both are sincere and radical (as in they come deep within you). I believe that there are no negative emotions, only negative actions.

[...]There is an overemphasis in the media on happiness that, in my opinion, is harmful. Commercials are bombarding us with products that supposedly make us younger, healthier, successful and happier. [...]

I get the psychology and the purpose behind it. Happiness give the client a warm, fuzzy feeling and a happy client is more likely to spend money. [...]But thanks to smartphones and the attention economy, those “projections of happiness“ become omnipresent and that is not healthy for the human mind.

And that is also the message behind “Good Vibes, Good Vibe$“. To ask the question again, is there an autobiographical aspect to this story? Yes, there is.

 

EDIT: het derde verhaal komt er aan maar pas binnen een maand. Het is nogal een lang script.

Link naar reactie

Ik heb net heel vluchtig je script bekeken. Klopt het dat het verhaal geen tekst heeft? Afgezien van de SFX geluiden dan.

 

Trouwens, je zou het ook als een novella kunnen schrijven en dan met hier en daar illustraties. Budget technisch zou dit misschien beter aansluiten. Scheelt met het inhuren van een tekenaar voor 23 comic pagina's.

Volg mij: SouthEast Comics op Instagram

Mijn comics:  ComiXology

Link naar reactie
1 hour ago, SouthEast Comics said:

Ik heb net heel vluchtig je script bekeken. Klopt het dat het verhaal geen tekst heeft? Afgezien van de SFX geluiden dan.

Klopt volledig! Geen idee waar ik dat idee opgepikt heb maar het paste bij de sfeer van dit verhaal en de minimalistische aanpak ervan (één personage, één locatie, één smartphone, één mueslireep en één knoert van een depressie). 

 

1 hour ago, SouthEast Comics said:

Trouwens, je zou het ook als een novella kunnen schrijven en dan met hier en daar illustraties. Budget technisch zou dit misschien beter aansluiten. Scheelt met het inhuren van een tekenaar voor 23 comic pagina's.

Ik apprecieer het idee dat je aanreikt, het is goed bedoeld maar persoonlijk zou ik liever naar Planckendael trekken om daar in tutu gorillakak te gaan scheppen.

Een belangrijke reden waarom "Good Vibes, Good Vibe$" zo goed is (is dat gorillakak dat ik ruik of eigen stoef?), is net omdat de lezer in het donker gehouden wordt. Waar het verhaal echt over gaat, is een beetje ontdoken aan het oog. 
Het verhaal gaat NIET over Ilja die thuis zit maar over de greep die de smartphone en THE APP over hem hebben en hem beletten om zichzelf uit te drukken omdat negatieve mensen niet zo leuk zijn voor de online adverteerders. Daarom heet het ook "Good Vibes, Good Vibe$". Tevens is dat de enige titel die mij niet elkaar doet krimpen van schaamte. (Soul Apps? The Unnamed?)

 

Verder was er maar één persoon die kortverhalen met illustraties maken kon: Maarten Toonder. Alle anderen die zich aan dat formaat vergrijpen, zijn striptekenaars zonder enig benul van "sequential art" en incompetente schrijvers. Het resultaat is dan ook steevast bladverspillende "wank" van de ergste soort. 

 

Maar toch bedankt voor je input. :e007:

Link naar reactie

En het laatste en grootste script van de SOUL APPS-serie staat online!

 

Drie personages, allen op zoek naar een doel in een Orwelliaanse maatschappij, geraken betrokken bij rellen op het Ladeuze-plein.
Dat is zo'n beetje wat er gebeurt maar ik heb de neiging om een diepere betekenis in het verhaal te steken en dat is nu niet anders.

 

Het is een pak groter uitgevallen dan ik verwacht had maar ik ben blij dat het personage JON-JON (ik ben echt niet goed met namen) eindelijk een volwaardige rol gekregen heeft. Tot nu was hij altijd maar een wat schimmige figuur. 
Ook een personage waarover ik best wel tevreden ben, is "The Dirtbag" oftewel de pedo. Geïnspireerd door Lars Von Trier's "Nymphomaniac" heb ik hem NIET geportretteerd als een amoreel roofdier maar een met schuldgevoelens overladen schlemiel. 

Op aanraden van een Facebook-contact ga ik nu "Forget About It" en "Good Vibes, Good Vibe$" vertalen naar het Frans om het te laten nalezen. Misschien komt er niets van maar wie niet waagt...

 

Ondertussen mag iedereen de scripts lezen. :e007:

 

 

finally_finishedkopie.png

Link naar reactie
  • 3 months later...

Een nieuw seizoen, een nieuwe strip.

 

Charles Butler gaat het script van "A Reason To Be" tot een strip verwerken. Wanneer het eindresultaat klaar is, kan ik nog niet zeggen maar het zal heel zeker niet voor 2019 zijn. Hieronder is alvast een teaser.

Wie mij wil steunen of in de toekomst meer en betere strips wil lezen, kan dit via BuyMeACoffee

 

 

Preview.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik kan het niet zo goed in woorden uitbrengen, maar als ik zo naar de genomineerden van de afgelopen jaren kijk (Plastieken Plunk), zie ik toch wel overeenkomsten.

 

1) Naar mijn mening wordt er dezelfde soort strips uitgekozen.

2) Alhoewel ik hier niet helemaal zeker van ben, maar volgens mij zie ik ook geregeld dezelfde namen in de jaarlijkse lijst terugkeren.

 

Dus het heeft echt niets met jouw strip te maken. Die zit prima in elkaar, ook de tekeningen.

Volg mij: SouthEast Comics op Instagram

Mijn comics:  ComiXology

Link naar reactie
Op 19/10/2018 om 18:10, IvoVWS zei:

"Apocalyps" ingestuurd voor de Plastieken Plunk en uiteindelijk niet genomineerd

Een tegenslag kan gebeuren, je bent niet altijd de beste maar ik vraag me dan wel af, wat hebben die verhalen dat "Apocalyps" NIET heeft? 
Het artwork van Falco is erg mooi, we hebben een tempo gevonden dat bij het nummer paste, de uitwerking was mooi dus waar ging het dan mis?

 

Jamaar, heb je wel genetwerkt? :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
5 minutes ago, Kristof Berte said:

Jamaar, heb je wel genetwerkt? :)

Euh... 

 

On 10/19/2018 at 6:32 PM, SouthEast Comics said:

Ik kan het niet zo goed in woorden uitbrengen, maar als ik zo naar de genomineerden van de afgelopen jaren kijk (Plastieken Plunk), zie ik toch wel overeenkomsten.

 

1) Naar mijn mening wordt er dezelfde soort strips uitgekozen.

2) Alhoewel ik hier niet helemaal zeker van ben, maar volgens mij zie ik ook geregeld dezelfde namen in de jaarlijkse lijst terugkeren.

 

Dus het heeft echt niets met jouw strip te maken. Die zit prima in elkaar, ook de tekeningen.

Merci. Het doet wel deugd dat de reacties goed zijn en dat ondertussen toch zo'n 400 mensen hun weg naar de strip gevonden hebben... :)

Link naar reactie

Vroeger werd wel wat geopperd dat De Plastieken Plunk een bepaald type strip er uitkoos.  Er is daar nog een heel topic over geweest op de getekende reep.

Ik vind wel dat de laatste 2 jaar ook andere 'leesbare' strips genomineerd worden. Dus het oude argument van dezelfde soort strips vind ik niet meer opgaan.

 

Ik deed dit jaar voor de derde of vierde keer mee en ben er nog nooit bij geweest. 

Dat is wel zuur maar dat is nu eenmaal een wedstrijd met een jury.  Je kan niet akkoord gaan maar je kan er niks aan doen.

 

Ik heb een vorige keer wat feedback gevraagd aan Peter en heb een duidelijke uitleg gekregen waar ik me ook in kon vinden.

Link naar reactie
4 minuten geleden, feli zei:

Ik heb een vorige keer wat feedback gevraagd aan Peter en heb een duidelijke uitleg gekregen waar ik me ook in kon vinden.

Dat moet er inderdaad wel bij vermeld worden. Ik ben ook niet van alle inzendingen fan, maar alles wordt echt wel in eer en geweten samengesteld. En beargumenteerd. Peter Moerenhout doet dat zeer correct.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...