Ga naar inhoud

Stripfestival Breda 14 en 15 oktober 2017


Recommended Posts

7 uren geleden, marioboon zei:

 

Turnhout is het voorbeeld van hoe je een festival kapotmaakt als je mensen hebt die te snobistisch keken naar de strip. De subsidies an zich hebben daar niks mee te maken gehad.

Die subsidies hebben er natuurlijk wel mee van doen. Zonder subsidies krijg je nooit snobs aan de leiding maar simpele, enthousiaste striphobbyisten. En zonder snobs ben je weer 'te commercieel" en krijg je nooit subsidies.

Link naar reactie
1 uur geleden, Theoak zei:

Gewoon terug naar het racketcentrum. Gratis parkeren, en een betere (overzichtelijkere) ruimte!

Lekker gezellig......allemaal marktkramen in een rijtje in een sporthal met hoge plafonds en sportvloer met als catering een sportkantine met zakjes chips en gevulde koeken in plastic 😂

De lat moet niet te laag.....Oak

 

Aan de andere kant gratis parkeren is prettig en lijkt op de reep het toppunt van geluksgevoel. Binnen geeft iedereen geld als water uit aan beursedities (stofkaftje met prentje), signeertickets, dure HC uitgaven en whatever, maar parkeergeld doet vreselijk veel pijn😅

 

DF3AD983-72BE-42F9-9BC0-F9FCA8E87ADC.thumb.jpeg.1460e30d6812c5237a0fee7298fc1a73.jpeg

 

 

Link naar reactie

Zowel de inrichting als de catering kun je aanpakken. Een goede catering inzetten kan de organisatie zelfs geld opleveren. Ik betwijfel of er in het theater wel geld voor de organisatie van het festival overblijft mbt de catering. 

Ik vind dit theater niet zo bijzonder om te zien, dus zie het racket centrum niet echt als een verslechtering.

Link naar reactie

Ik heb die opmerkingen over "onoverzichtelijk" theater nooit echt begrepen. Ik heb destijds de eerste editie in het Chassé-theater gemist en las daarna allerlei commentaren over "donkere gangen", "meerdere verdiepingen" en "onvindbare zalen".

 

Daardoor was ik erg benieuwd en ietwat bevreesd toen we bij de tweede editie wel een kraam hadden. En het is me al die jaren 100% meegevallen. Hoe moeilijk kan het zijn als bezoeker? Je loopt naar binnen en komt in een prachtige foyer die gezellig druk is. Er zit ook een prima bar. Vervolgens kun je een trap op als je naar de festivaltekenaars wilt. Volg de kudde zou ik zeggen. Dan is er nog een ruime en lichte zaal die zelfs Stevie Wonder nog kan vinden. En vooruit, er is nog een zaal die inderdaad wat achteraf ligt en donker is. Maar kom op mensen, als je alleen je weg kunt vinden in kaarsrechte straatjes in een grote kille hal?! Zal toch wel meevallen.

 

Terug naar die ijsbaan?! Dan krijg een gelijksoortige beurs als De Stripdagen in de Broodfabriek/Rijswijk... dat wil bijna niemand toch?

 

Lecram heeft gelijk over parkeergelden, peanuts vergeleken bij wat er uitgegeven wordt. Persoonlijk ben ik wel een echte Hollander als het op parkeren aankomt, en als je je een beetje voorbereidt vind je op hooguit 500 meter gratis parkeergelegenheid...

 

En de stichting die het stripfestival organiseert gaat echt niet even een uitgebreide catering erbij doen. Daar hebben ze helemaal geen tijd en geld voor en zal nooit geld opleveren. Daar heb je professionele catering voor nodig.

 

Just my 50 cents.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
3 uren geleden, eriktex zei:

Terug naar die ijsbaan?! Dan krijg een gelijksoortige beurs als De Stripdagen in de Broodfabriek/Rijswijk... dat wil bijna niemand toch?

Ik geef toe dat De Stripdagen dit jaar niet veel soeps waren, maar dat ligt echt niet aan die zaal. Je zou op die locatie een prima beurs kunnen organiseren.

 

Goed bereikbaar en je kunt er volop gratis parkeren :e007: Redelijke horecavoorzieningen ook.

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Je wil toch niet buiten armzalig uit een plastiek bakje gaan eten....hoop ik........in Chasse is catering top vergeleken met andere festivals.....

 

Dit is weer zo een voorbeeld van rare meningen. Foodtrucks zijn geen plastic bakken menu's. Als je het goed doet tenminste. 

Dat geldt ook voor de locatie. Goede beurzen zijn succesvol als er iets geboden wordt. Veldhoven en het racket centrum  zijn of waren druk bezocht.

Dat het Stripschap alles denkt op te lossen met een andere locatie is een miskenning van het eigen falen.

Link naar reactie

Devil, deze discussie gaat over de stripdagen van Breda en heeft helemaal niks te maken met het Stripschap (dat is Rijswijk, nu DCC). 

Ik kom regelmatig op beurzen en ook in Belgie, daar is de catering nog slechter dan in Nederland.

 

Iedereen begrijpt dat het gaat om wat je te bieden hebt, maar een beetje entourage is toch ook wel fijn :e002:.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Lecram zei:

Devil, deze discussie gaat over de stripdagen van Breda en heeft helemaal niks te maken met het Stripschap (dat is Rijswijk, nu DCC). 

Ik kom regelmatig op beurzen en ook in Belgie, daar is de catering nog slechter dan in Nederland.

 

Iedereen begrijpt dat het gaat om wat je te bieden hebt, maar een beetje entourage is toch ook wel fijn :e002:.

 

Op de eerste plaats zeur niet ik over plastic bakjes😏

Het punt is dat het niet gaat om luxe diners of luxe zalen maar om de kwaliteit van het gebodene .Ik noem 2 voorbeelden. Er zijn er meer maar ik denk dat ook Breda in de hal weer terug een succes kan zijn.

Link naar reactie

Maar waarom zou het exact zelfde organisatieteam in een sporthal meer kwaliteit bieden?

Het is dus een vreemde discussie :e005: .......dus ze gaan naar een racketcentrum en de kwaliteit schiet omhoog, maar wat wil je dan met meer kwaliteit aanbieden op een stripbeurs?

Laten we blij zijn met Breda, prima gebouw, makkelijk parkeren, goede catering, niet van die grote open veehallen met bananendozen.....prima toch?

Tuurlijk kan die racket hal ook best leuk zijn, maar een stripbeurs is toch gewoon ook een uitje, dat mag toch best wat kosten (een bioscoop bezoek is toch ook niet gratis en dan is het toch ook leuk als je een normaal bak popcorn en wat te drinken kan kopen......das pas duur:e005:). Het is toch prettig om een beetje entourage te hebben......en dat hoeft geen michelin sterren te hebben. Ik kan mij herinneren dat ik eens in turnhout was bijvoorbeeld, daar was het 3 graden celsius binnen en kon je niks fatsoenlijks te eten krijgen, ja wat verwacht je dan, we zijn toch geen slachtvee.... 

 

 

Link naar reactie
Op 19-11-2017 om 00:13, Lecram zei:

Je wil toch niet buiten armzalig uit een plastiek bakje gaan eten....hoop ik........in Chasse is catering top vergeleken met andere festivals.....

 

 

Nou, de foodtrucks die hier de ronde doen, doen die -weliswaar lekkere- dikke boterhammen van Chassé verbleken hoor.

Maar je hebt gelijk: een goeie catering is essentieel voor de bezoeker om rond te blijven hangen op een beurs.

 

 

En plastieken bakjes zijn ouderwets hoor, tijd om mee met de tijd te gaan Marcel ;-) 

Link naar reactie
15 uren geleden, Lecram zei:

Maar waarom zou het exact zelfde organisatieteam in een sporthal meer kwaliteit bieden?

Het is dus een vreemde discussie :e005: .......dus ze gaan naar een racketcentrum en de kwaliteit schiet omhoog, maar wat wil je dan met meer kwaliteit aanbieden op een stripbeurs?

Laten we blij zijn met Breda, prima gebouw, makkelijk parkeren, goede catering, niet van die grote open veehallen met bananendozen.....prima toch?

De verhuizing naar een sporthal draait natuurlijk niet om de kwaliteit, maar om het geld.

Als de organisatie het budget rond kan krijgen door van het Chassetheater naar een sporthal te verhuizen, dan moet dat maar. Ambiance en catering zullen wat minder zijn, maar essentieel is dat niet.

Link naar reactie

Drastisch misschien, maar als organisatie kan je er ook voor kiezen om gewoonweg geen catering aan te bieden. Bezoekers kunnen dan zelf drank/boterhammen/koekjes meebrengen. Voorzie wel een ruimte (tafels/stoelen). Je moet dat wel duidelijk meegeven op affiche/site.

 

Tegenwoordig wordt er vanalles en nog wat bij zaken bij verwacht, die in feite (als je het nuchter bekijkt) niet essentieel zijn (als ik een parkwandeling ga doen dan reken ik ook niet op foodtrucks...). Bekijk welk budget je hebt en wat je daar minimum mee moet aanbieden. Als je dan nog budget over hebt kan je aan extra's gaan denken. Ga dus initieel terug naar de basis en zie wat de reactie is.

Voor tekenaars gaat organisatie natuurlijk best wel iets voorzien, maar dat is een andere groep dan je publiek.

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
45 minuten geleden, SPeeDy zei:

Drastisch misschien, maar als organisatie kan je er ook voor kiezen om gewoonweg geen catering aan te bieden. Bezoekers kunnen dan zelf drank/boterhammen/koekjes meebrengen. Voorzie wel een ruimte (tafels/stoelen). Je moet dat wel duidelijk meegeven op affiche/site.

 

 

Kom op Speedy, we leven in 2017, als je publiek wilt trekken dat zijn/haar eigen boterhammen mee gaat nemen is het binnen twee jaar over en sluiten......dat is net als toeristen die zakken aardappelen in de caravan gooien, dat zijn fijne klanten...

Zoals Oak zegt, catering hoeft niks te kosten, maar kan ook wat opleveren.

 

1 uur geleden, Tweetie zei:

De verhuizing naar een sporthal draait natuurlijk niet om de kwaliteit, maar om het geld.

Als de organisatie het budget rond kan krijgen door van het Chassetheater naar een sporthal te verhuizen, dan moet dat maar. Ambiance en catering zullen wat minder zijn, maar essentieel is dat niet.

Is de sporthal dan goedkoper? en wat is dan essentieel ???

 

 

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Is de sporthal dan goedkoper? en wat is dan essentieel ???

Essentieel is dat een beurs financieel gezien goed draait, in ieder geval niet met structurele verliezen, zodat je jaar op jaar door kunt gaan.  En ja, ik denk dat zo'n sporthal goedkoper is, anders hoef je het niet te overwegen.

Link naar reactie
19 uren geleden, SPeeDy zei:

Drastisch misschien, maar als organisatie kan je er ook voor kiezen om gewoonweg geen catering aan te bieden. Bezoekers kunnen dan zelf drank/boterhammen/koekjes meebrengen. Voorzie wel een ruimte (tafels/stoelen). Je moet dat wel duidelijk meegeven op affiche/site.

:e005: Je moet al een 200% Hollander zijn om zo'n opmerking te maken. 

 

Een beurs moet het niet hebben van de die-hards. Die zijn er enkel voor de standhouders. De beursuitbater is veel meer gediend met een familie die een hapje en drankje eet en wat rondkuiert en er een toffe namiddag van maakt. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 11/21/2017 om 08:32, Kool Thing zei:

:e005: Je moet al een 200% Hollander zijn om zo'n opmerking te maken. 

 

Een beurs moet het niet hebben van de die-hards. Die zijn er enkel voor de standhouders. De beursuitbater is veel meer gediend met een familie die een hapje en drankje eet en wat rondkuiert en er een toffe namiddag van maakt. 

Je moet al een 100% Belg zijn om zo'n opmerking te maken: met een familie die een hapje en een drankje eet........:e012:

Link naar reactie
On 21-11-2017 at 8:32 AM, Kool Thing said:

:e005: Je moet al een 200% Hollander zijn om zo'n opmerking te maken. 

 

Een beurs moet het niet hebben van de die-hards. Die zijn er enkel voor de standhouders. De beursuitbater is veel meer gediend met een familie die een hapje en drankje eet en wat rondkuiert en er een toffe namiddag van maakt. 

Da's nu net een reactie die ik wou uitlokken. Als organisator weet je welk budget je hebt: vraag je dan in eerste instantie af wat het minimum is dat je moet bieden en welke doelgroep je daarmee wil bereiken. 

Als dat idd familie&kids zijn die een dagje uit willen, ja dan hoort iets van catering erbij.

Heb je dan nog voldoende budget voor andere doelgroepen (de dédi-liefhebbers bv.) bekijk dan wat haalbaar is qua tekenaars. 

 

Als je je in eerste instantie zou richting op de dédi-liefhebbers dan is die catering misschien niet nodig, maar is je publiek vermoedelijk te beperkt en kan je je beurs opdoeken vrees ik.

Voor Breda is dit natuurlijk zeer moeilijk: als je jaren een topbeurs hebt gehad en je zou dan moeten downgraden wegens budgettaire redenen dan is dat wel even slikken (zowel voor organisatoren als bezoekers). Vandaar dat ze nu natuurlijk een oplossing zoeken om eenzelfde budget bijeen te krijgen als voorgaande jaren.

 

Ik zie in een andere thread dat bepaalde tekenaars bv. al niet betaald zouden worden voor verplaatsing naar signeersessies. Dan vraag ik me af of zulke zaken ook niet de richting uit gaan gaan waarbij de dédi-liefhebbers die tekenaars gewoon zelf aan inhuren: je verzamelt een groepje (10 man bv.) die elk x € betalen en je laat de tekenaar naar bepaalde locatie komen (kan zelfs bij je thuis als je dat ziet zitten) waarbij die vrij uitgebreide dédi's maakt (zonder verplichting aankoop strip). Dédi-liefhebber tevreden (betaalt wat meer, maar is wel verzekerd van een zeer mooie dédi), tekenaar tevreden (verplaatsing betaalt + bv. som per uur). Geen idee of dat ergens een probleem kan geven met bv. de uitgeverij of zo. Zou ook niet zo goed zijn voor de SSZ denk ik, maar daar hebben de Übers van deze wereld zeker niet wakker van geleden toen ze "inbraken" in een gevestigde dienstverlening.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Moet zo'n stripbeurs ook niet iets meer aan beleving doen. Nu zijn er alleen maar boeken en tekenaars. Maar zoals vroeger, waren er workshops, interviews, interactieve dingen zoals 'Krassewerk' (als bezoeker zet je een kras op een tekening en een tekenaar maakt daar dan een tekening van voor jou), een lezing of discussie of iet. Ik vind Breda zo'n doods stripgebeuren. Ik ben na een uurtje wel uitgekeken. Alle bekende striptekenaars die op iedere beurs zitten, zitten daar ook als een soort vee achter de kraampjes gratis te tekenen.
Buitenlandse namen zijn best okee, maar je mist toch echt de cracks, zoals vorig jaar in Haarlem Mezieres.

 

Ik zoek toch meer iets waar ik mij echt vermaakt en denk, 'Yep. Volgende keer ga ik weer.' Nu denk ik ieder jaar 'Volgend jaar ga ik niet.', maar ik laat mij toch overhalen om te gaan en het valt me altijd tegen. Ik ga iedere keer teleurgesteld naar huis.
Ik vind Haarlem echt het leukst. Exposities, vaak lekker weer, veelal presentaties en dat soort dingen.

 

En wat ik nog steeds niet begrijpt van die beurzen. Je betaald om binnen te komen, zodat wij ons geld kunnen uitgeven aan strips.Ik betaal liever veel parkeergeld om ergens naar toe te gaan, waar gratis entree is en waar toch wat te beleven valt ipv mannen met rolkoffers die elkaar de hersenpan in slaan voor een beurseditie.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, SPeeDy zei:

Dan vraag ik me af of zulke zaken ook niet de richting uit gaan gaan waarbij de dédi-liefhebbers die tekenaars gewoon zelf aan inhuren: je verzamelt een groepje (10 man bv.) die elk x € betalen en je laat de tekenaar naar bepaalde locatie komen (kan zelfs bij je thuis als je dat ziet zitten) waarbij die vrij uitgebreide dédi's maakt (zonder verplichting aankoop strip). Dédi-liefhebber tevreden (betaalt wat meer, maar is wel verzekerd van een zeer mooie dédi), tekenaar tevreden (verplaatsing betaalt + bv. som per uur). Geen idee of dat ergens een probleem kan geven met bv. de uitgeverij of zo. 

 

Dat heeft Marcel Bresser toch recent gedaan. 

 

Bijna een tupperware avond met een tekenaar...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...