Ga naar inhoud

32e Brabants Stripspektakel 2-3 september 2017 Veldhoven


BSS

Recommended Posts

Ik ben op zondag geweest. Het was kalmer, maar dat geldt voor zowat elke beurs op zondag. Als liefhebber kan je daar gewoon van profiteren. Nadeel is dat niet elke tekenaar beide dagen komt signeren, maar ik beschouw - daar rondwandelend als liefhebber, niet als vertegenwoordiger van onze website - elke tekening als een bonus, of het er nu 5 of 15 zijn. Hele korte wachtrijen of zelfs geen. Nota bene bij Romano Molenaar, bij wie je vaak genoeg lang moet aanschuiven, of Lounis Chabane (die op zaterdag zo'n 50 albums heeft gesigneerd), raakte ik er snel bij. Bij Malik stond eveneens niet zoveel volk voor me, maar hij besteedde wel ontzettend veel zorg aan de details en inkleuring van zijn tekeningen die je zo als ex-libris kan uitgeven. Terwijl ik voor hem wachtte, liet ik Benn een album signeren, hij zat zonder werk. Jean-Pol had een continue flow, maar eigenlijk stond er zelden meer dan één persoon te wachten. In de namiddag werd het ook bij hem rustiger.  Jan Bosschaert zat er maar een halve dag. Toen ik bij hem kwam staan, zei hij me dat hij eigenlijk al drie kwartier afscheid aan het nemen was en niet wegraakte waarop hij nog eens tien minuten van mij afscheid nam. Zonder een tekening te maken overigens, maar dat verlangde ik niet van 'm. Van Mario Boon heb ik een mooi origineeltje van zijn interpretatie van Robbedoes gekocht en van Kristof Berte zijn 1 april-illustratie van Lise op latere leeftijd. De korte of langere gesprekken met tekenaar, uitgevers en bekenden van het forum of daarbuiten zijn voor mij ook telkens een bonus waardoor ik graag naar Veldhoven blijf gaan.

 

Via iemand van de organisatie hoorde ik dat er dit jaar meer bezoekers waren dan vorig jaar. Ik maakte me graag de bedenking dat er misschien velen dachten dat iedereen wel naar Brussel zou gaan en er in Veldhoven makkelijker te scoren viel, tenminste voor de handtekeningenjagers. Maar van een paar standhouders heb ik begrepen dat het een slecht weekend voor hen was. Eén iemand zei dat Veldhoven beter op één dag zou zijn. De opmerking werd ook gemaakt dat alle grote beurzen in Nederland zijn en waarom dat niet kan in Vlaanderen. Ik bezoek blijkbaar zelf te weinig beurzen in Vlaanderen, dus ken ik het schaalverschil niet tussen bijvoorbeeld Knokke en Geraardsbergen enerzijds en Veldhoven en Breda anderzijds.

 

Ik ben geen frequente festivalbezoeker, soms sla ik al eens een jaar over waarin ik geen enkele beurs bezoek (FACTS uitgezonderd, maar dan ben ik er uitsluitend voor de kinderen die ik meeneem of om interviews af te nemen), maar het blijven toch aangename dagen. Volgend jaar zal ik misschien Brussel bezoeken en zoals elk jaar twijfelen om toch eens naar Angoulême te gaan. 

Link naar reactie

Goed georganiseerde beurs met voor elk wat wils. Ook wederom een goede sfeer. Beter gedraaid dan vorig jaar, maar je moet als standhouder wel wat moeite willen doen voor je potentiële klanten en je aanbod af proberen te stemmen op hen.

Qua omzet moet je op de zondag blij zijn met een derde van de zaterdag.

Een ééndaagse beurs klinkt wel leuk, maar of het qua huur van de ruimte ook mogelijk is weet ik niet en ook is het halen van tekenaars voor 2 dagen denk ik voordeliger dan voor 1 dag.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

De opmerking werd ook gemaakt dat alle grote beurzen in Nederland zijn en waarom dat niet kan in Vlaanderen. Ik bezoek blijkbaar zelf te weinig beurzen in Vlaanderen, dus ken ik het schaalverschil niet tussen bijvoorbeeld Knokke en Geraardsbergen enerzijds en Veldhoven en Breda anderzijds.

Dat valt m.i. wel mee.

Het enige duidelijk verschil is dat beurzen in Nederland meest gecombineerd zijn, terwijl Geraardsbergen en Knokke-Heist wel veel tekenaars hebben maar vrijwel geen tweedehands strips en andere beurzen in Belgie als bv Putte wel veel strips maar dan weer heel weinig tekenaars. 

Link naar reactie
Op 4-9-2017 om 11:47, Kontiki zei:

Via iemand van de organisatie hoorde ik dat er dit jaar meer bezoekers waren dan vorig jaar. Ik maakte me graag de bedenking dat er misschien velen dachten dat iedereen wel naar Brussel zou gaan en er in Veldhoven makkelijker te scoren viel, tenminste voor de handtekeningenjagers. Maar van een paar standhouders heb ik begrepen dat het een slecht weekend voor hen was. Eén iemand zei dat Veldhoven beter op één dag zou zijn.

 

De week daarvoor was het Abunaicon met 5000 bezoekers per dag. Moest die beurs er niet zijn, had men meer "mangavolk" kunnen aantrekken. Nu was er quasi alleen de uiterst roodogige Els Deckers die de 2 beurzen combineerde. Vorig jaar had Isabel Baele ook de zondag meer werk. 

Dit kan een groeipuntje zijn voor de zondagse stripluwte. 

Of een echt grote buitenlandse naam alleen op zondag... De overlap met Brussel is er wel, maar in principe is dat maar een dik uur rijden.

 

De zaterdag had ik meer Vlamingen als klant, de zondag meer Nederlanders. 

 

En dat sommige standhouders klaagden over minder omzet, zou ik misschien denken dat de een behoorlijk deel vd verzamelaars stilaan hun lijstje afgewerkt hebben en dat ze minder in recenter werk geïnteresseerd zijn om te verzamelen?

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

En dat sommige standhouders klaagden over minder omzet, zou ik misschien denken dat de een behoorlijk deel vd verzamelaars stilaan hun lijstje afgewerkt hebben en dat ze minder in recenter werk geïnteresseerd zijn om te verzamelen?

Er komt al zoveel nieuws uit dat alle oudere strips er een beetje bij inschieten, denk ik.

Link naar reactie

Ik was er op zondag en een rustige, maar fijne dag gehad. Zaterdag was blijkbaar zéér druk, maar ik heb zondagvoormiddag eigenlijk amper iets te doen gehad. Ik zag het enthousiasme van een paar collega's snel naar een dieptepunt zakken. Vanaf de namiddag begon ik op 't gemak wat te verkopen, waardoor ik uiteindelijk mooi uit de kosten was. Met dat geld dan maar strips gekocht :D

 

Pas op, er was wel degelijk wat volk hoor. Redelijk wat families met kinderen, maar die hadden meer aandacht voor de randactiviteiten dan voor de strips. Niets mis mee, maar het viel mij wel op. Normaal verkoop ik het best aan families met kinderen.

 

Máár ik heb wel een aantal mensen leren kennen (onder wie enkele repers, altijd leuk), een paar aangename babbels gedaan en wat bijgepraat met enkele auteurs. Het was best gezellig met andere woorden. Bij een volgend album ga ik zeker terug, misschien doe ik dan wel beide dagen. Een dag voor de verkoop en een dag voor de gezelligheid :)

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

De mooie dame met de "schilderachtige" kuiten die AHMO bedoelde, is een BB-er (Bekende Brabander): Het is Eefke Boelhouwers, bekend van Omroep Brabant (radio) en hartstochtelijk Rode Ridder fan !

Bovendien zitten wij sinds 2011 elk jaar rond onze beursdatum bij haar in de uitzending om het Brabants Stripspektakel te promoten ;-) ......

 

post-247-0-66738800-1376681006_thumb.jpg

59ab0c40b7659_2016-09-0232steBrabantsStripspektakelfoto(C)AlexOdijk032.jpg.23d45b2ad9629210c6e9573c283a8e46.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...