Ga naar inhoud

Nero door Kim Duchateau


Gast Kontiki

Recommended Posts

Vers van de pers.

 

Kim Duchateau maakt nieuw verhaal met de personages van Marc Sleen

Nero maakt zijn rentree in de Vlaamse strip

        

Nieuw verhaal met Nero & C° in de hoofdrol van de hand van Kim Duchateau

Voorpublicatie De zeven vloeken als feuilleton in het weekblad Knack vanaf woensdag 12 juli

De albumpublicatie markeert dit najaar de 70ste verjaardag van de reeks, en de eerste verjaardag van het overlijden van geestelijke vader Marc Sleen

Dit hommage-album is een co-productie tussen de Stichting Marc Sleen, het weekblad Knack en Standaard Uitgeverij

 

BRUSSEL - Voor het eerst in bijna vijftien jaar beleeft stripheld Nero een nieuw lang avontuur. Op woensdag 12 juli start het weekblad Knack met de feuilletonpublicatie van De zeven vloeken. Het nieuwe Nero-verhaal wordt geschreven en getekend door cartoonist en stripauteur Kim Duchateau (bekend van onder meer Esther Verkest), en verschijnt dit najaar in albumvorm – precies één jaar na de dood van Nero’s geestelijke vader Marc Sleen. Het markeert ook de zeventigste verjaardag van de reeks, die op 2 oktober 1947 in de krant De Nieuwe Gids begon te verschijnen.

 

Voor Kim Duchateau, die opgroeide met het absurde universum van Marc Sleen, gaat hiermee een lang gekoesterde droom in vervulling. Tot zijn grote blijdschap kreeg hij van de Stichting Marc Sleen en van Catharina Kochuyt, de weduwe van de tekenaar, carte blanche om zich voor dit hommage-album de wereld van Nero eigen te maken. Kim Duchateau tekent in zijn eigen stijl, maar gooit zich helemaal in het universum van Sleen en Nero. Het nieuwe avontuur begint bijvoorbeeld waar een verhaal van Nero hoort te beginnen: bij Nero thuis op de bank. 

 

 

Link naar reactie

Heel veel elementen van wat ik zie, spreken me direct aan en ik heb er eigenlijk ook alle vertrouwen in dat Kim dat qua scenario prima gaat doen. Maar ik knap toch telkens weer af op zijn tekenstijl (sorry, de gustibus blablaba - laat de banbliksems maar komen)

Was die eerste plaat nu door Dirk Stallaert getekend geweest, dan was ik nu geen berichtje op dit forum aan het typen, maar een mail naar mijn stripboer(in) om het album alvast te reserveren. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Nuwanda zei:

Heel veel elementen van wat ik zie, spreken me direct aan en ik heb er eigenlijk ook alle vertrouwen in dat Kim dat qua scenario prima gaat doen. Maar ik knap toch telkens weer af op zijn tekenstijl (sorry, de gustibus blablaba - laat de banbliksems maar komen)

Was die eerste plaat nu door Dirk Stallaert getekend geweest, dan was ik nu geen berichtje op dit forum aan het typen, maar een mail naar mijn stripboer(in) om het album alvast te reserveren. 

 

Andersom voor mij. Deze ga ik kopen omdat Kim 'm maakt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Voor Kim Duchateau, die opgroeide met het absurde universum van Marc Sleen, gaat hiermee een lang gekoesterde droom in vervulling.

 

Inderdaad, Kim heeft lang moeten wachten. In 1992 hebben we al eens samen bij Sleen gesolliciteerd. Geduld loont.

 

Maar ik had ook liever een scenario van Kim getekend door Stallaert (toch nog steeds de beste Nero-tekenaar die er is) gezien. Soit, dit zal ook wel leuk zijn. Ik ga het me zeker aanschaffen.

Link naar reactie

Als er nog een Nero door Willy Linthout kan komen, heb je maar een lade open te trekken, zeker? Maar dan ga je de titel moeten veranderen, want twee maal een zeven in de titel zou er wat te dik op liggen.

Link naar reactie

Met Stallaert als tekenaar gaat het eigenlijk niet meer om een hommage, maar om een (eenmalige?) voortzetting. Een hommage mag voor mij gerust afwijken, zelfs heel veel, omdat daarin de sterktes van de auteur die een hommage brengt gehandhaafd blijven. Anders wordt het ook maar een krampachtig wannabeproduct.

Link naar reactie
9 uren geleden, filip1961 zei:

Vreselijke tekeningen,lijkt wel door een kind getekend.Dit is perfect voor Esther Verkest, maar niet voor  Nero.Het lukt  hem gewoon niet om een acceptable Nero op papier te zetten.Net zoals Wirel-duo en Linthout Enkel Stallaert kon het.  

Vind de tekeningen afschuwelijk. Maar goed voor de commercie nietwaar... En een plaatsje in De Standaardstal verzekeren. Koop die onzin niet.

Link naar reactie
15 uren geleden, SPeeDy zei:

Voor een volgende Nero zou ik graag Wouter Van Ghysegem tippen...

 

Haha, dat zou die wel zien zitten, denk ik :)

 

Maar je mag het vergeten, die grote uitgeverijen wagen liever hun kans met een bekende naam. Zelfs al zou een onbekende naam "beter" werk leveren.

 

Dat gezegd: ik ben geen al te grote fan van de stijl van Kim, maar op basis van de voorbeeldplaatjes werkt het ergens wel voor Nero vind ik.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
4 uren geleden, labandedessinee zei:

Maar goed voor de commercie nietwaar...

 

Ja, uitgevers werken nu eenmaal voor de commercie (lees: om hun brood te verdienen). Wat iedereen toch heeft tegen mensen die strips maken 'voor de commercie' is me een raadsel. Waarom zou je anders strips maken dan om gekocht en gelezen te worden?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
14 uren geleden, filip1961 zei:

Het lukt  hem gewoon niet om een acceptable Nero op papier te zetten.

 

De rechthebbenden zeggen in interviews uitdrukkelijk dat het niet de bedoeling was dat hij à la Sleen (of Stallaert) zou tekenen, maar dat hij in zijn eigen stijl mocht werken. En dat is exact wat hij doet.

 

Link naar reactie

Strips reken ik bij de kunstnijverheid.

Dat woord bestaat uit twee delen:

kunst + nijverheid

Beide delen zijn belangrijk.

 

Over Kims Nero:

wat ik zo vreemd vind aan Kims Nero, is dat alle personages er kleiner uitzien dan die van Marc Sleen.

Of je ze nu vergroot of verkleind, ze zien er kleiner uit.

Hoe kan dat?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...