Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Torere

Wat moet er nog verschijnen / vertaald worden?

Recommended Posts

30 minuten geleden, Tweetie zei:

In ieder geval wordt het weinig beïnvloedt door meer/minder uitgaves. Meer/minder verschillende stripboeken zorgt niet voor meer/minder striplezers. 

Veel belangrijker zijn de aantallen stripwinkels, andere distributiepunten en voorpublicatiemogelijkheden. 

En die dalen nog veel meer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op ‎11‎-‎10‎-‎2017 om 16:32, Kontiki zei:

Dat gebeurt enkel bij de grootste uitgevers.

Het geld dat grote succesreeksen opbracht, werd al decennialang ook geïnvesteerd in nieuwe talenten, uiteraard in de hoop dat zij de volgende succesreeksen maken. Het zou dom (geweest) zijn om enkel op succesreeksen te teren, want daar zit sowieso sleet op. Uit een oud interview met Vance heb ik nog gelezen dat hij er  niet van houdt dat een deel van de winsten op zijn strips (met name XIII) ook naar strips van anderen gingen. Hij vond dat dat geld naar de promotie van zijn eigen strips moest gaan. 

Minder winsten door lagere oplages betekent minder mogelijkheden voor nieuwe talenten en dan wordt er beknibbeld op andere zaken: een lagere plaatprijs of zelfs geen meer, minder auteursrechten, minder promotie, minder risico's,... 

Het is dan geen wonder dat er maximaal wordt ingezet op reeksen als Asterix, Largo Winch of Blake en Mortimer elke keer er een nieuw album verschijnt of dichter bij huis de hele promocampagne rond Amoras, want dat is heel wat extra zuurstof voor een uitgever. Er was eens een jaar dat een aangekondigd album van Largo Winch naar een volgend jaar werd uitgesteld. In die periode beschikte Dupuis over vier pijlers (Kid Paddle en Cédric waren er twee van, de andere weet ik niet meer) die voor het gros van de inkomsten zorgden, als er dan één wegvalt was dat een boekjaar met minder goede cijfers.

Duidelijk verhaal Kontiki.... makes sense.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op ‎11‎-‎10‎-‎2017 om 21:53, Tweetie zei:

Als consument zou ik zelf minder keuzes liever zien. Het is dan niet zo dat ik in de SSZ moet kiezen wat ik nu weer laat liggen. Liever wat minder keuzestress. 

En voor auteurs is het ook betrekkelijk. Ze zullen makkelijker een uitgever kunnen vinden, maar ze zullen dat tegen lagere voorschotten, plaatprijzen en royalties moeten doen. 

Zelf geen last van keuzestress.... meer van budgetstress.

Ja je 2e punt zal jammer genoeg wel een realiteit zijn voor veel auteurs.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 11-10-2017 om 21:56, Tweetie zei:

In ieder geval wordt het weinig beïnvloedt door meer/minder uitgaves. Meer/minder verschillende stripboeken zorgt niet voor meer/minder striplezers. 

Veel belangrijker zijn de aantallen stripwinkels, andere distributiepunten en voorpublicatiemogelijkheden. 

En de distributiepolitiek van sommige uitgeverijen: marges voor winkeliers omlaag, geen recht van retour, na een paar maanden dumpen in grootwarenhuis...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 12-10-2017 om 12:03, stripfanaat zei:

Deze zouden wat mij betreft ook nog vertaald mogen worden;

9782749300115-L.jpg

9782749301037-L.jpg

Die bovenste cover is de cover van het laatste deel dat Talent uitgaf, met als titel "Het spoor van Chisum". In heel dat album natuurlijk geen Apache te vinden. Ik heb nooit begrepen hoe ze daar zo'n blunder konden maken...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geeft niet hoor! :) Het is wel vreemd dat Le Lombard willekeurige albums oversloeg. (8, 17, 18, 23, 25, 26, 28, 36-48) Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom ze dat zouden doen. Zou het iets met de inhoud van die 7 albums te maken hebben?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen