Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Blijkbaar was er nog geen algemeen De Kiekeboes topic?  Bij deze.

OvQqEni.jpg

Verschijnt op 15 september.  Het zou mij wel ietwat verbazen mocht dit de definitieve cover zijn.  Onaantrekkelijker heb ik ze zelden gezien.  *krabt aan hoofd*

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die Kiekeboes?  Worden deze nog gekocht door de gemiddelde striplezer hier?  En worden die dan effectief gelezen, of is het meer een gewoonte-aankoop?  Of puur om de verzameling compleet te houden?  Ik ben wel eens benieuwd zo.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mij konden de -pakweg- laatste twintig albums niet écht meer bekoren, een uitzondering daar gelaten.  Het ligt volgens mij ook niet bepaald aan mezelf, oudere tot relatief recente titels (her)lees ik namelijk met veel plezier.  Bij de laatste niet echt, de herleeswaarde ontbreekt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Merho zijn natuurlijke flow wat kwijt is.

Zijn sterkte was, althans volgens mij, dat hij alles als één vloeiend geheel kon samenbrengen. Verscheidene vormen van humor -van satire tot slapstick en alles daar tussen-, verrassende scenario's die verscheidene verhaallijnen inventief konden samenbrengen en de talloze kleine dingen die bij het dagelijkse gezinsleven horen. Een mix die werkte.  Persoonlijke favorieten op dat vlak, zijn 'De Hoofdzaak' en 'De Taart', die laatste is geniaal in de simpliciteit en dus alles behalve simplistisch om voor elkaar te krijgen.  En dan die uitstapjes als 'Album 26' en 'De Heeren van Scheurbuyk', dat blijft verdomd plezant.  Ik bewonder Merho om die kunde. 

Maar de laatste paar jaren is de scherpte er van af.  Ken ik Merho zijn truukjes ondertussen té goed?  Sla ik een album open, weet in binnen de eerste pagina's vaak al hoe de vork aan de steel zit en hoe alles gaat samen komen.  Het begint allemaal wat te veel op elkaar te lijken, ook al is de setting anders.  Het opzet is vaak hetzelfde, met gelijkaardige figuren, situaties en vooral het té veel gebruiken van dezelfde aanzet.  (Van de Kasseien, iemand?)  Qua scenario's slaagt hij er totaal niet meer in mij te verrassen.  Het lijkt voelbaar overpeinsd en net daarom weinig natuurlijk.  Een geknutseld kantje, zeg maar.

Ook de humor voelt wat belegen aan.  Niet omdat oude thema's herkauwd worden, in tegendeel.  Waar Merho vroeger totaal absurd, uiterst onnozel of vrij scherp uit de hoek kon komen op een originele manier, krijg ik nu vaak de indruk een -mijn excuses voor de verwoording- typisch ouder wordende man bezig te zien die persé zijn ei kwijt wil.  Observatie door de oudere generatie, zeg maar.  Het is weinig vindingrijk, vaak énorm geforceerd en soms zelfs op het randje van vervelend. Tot op het punt waarop een "Jaaaa, we weten het al!" gevoel mij overvalt.  Anderzijds komt het dan over als die ouder wordende nonkel op een familiefeest die persé wil bewijzen dat hij nog helemaal mee én hip is.  En desondanks zichzelf zijn reeks plots zo serieus neemt.  Ik mis het plezier.  Bottom line : De spreekwoordelijke 'vonk' is wat afwezig.  Waar is die spontaniteit naartoe?

En dat is jammer.  Het is niet mijn bedoeling op Merho zijn kap te zitten.  Alles behalve, de man heeft genoeg bewezen wat hij kan.  En ik koop nog steeds elk album, een nieuw nummer is een nieuwe kans.  Maar ik vraag me af hoe dit gaat evolueren.  Volgens mij leeft De Kiekeboes ook helemaal niet bij de jeugd vandaag de dag.  Geen enkel kind, echt geen enkel, uit mijn omgeving leest dit nog.  En bij de generatie van mijn zus, de twintigers, ook niet echt.  Het was haar favoriete strip, maar nu legt ze de nieuwe albums opzij met een dikke "meh".  Ze komt ze ook gewoon bij mij halen in plaats van ze zelf nog te verzamelen.  En ik kan haar helaas niet helemaal ongelijk geven.

't Moest er eens uit, I guess.  Omdat 't zo jammer is, naar mijn gevoel.  Ben ik de énige?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb vorige week de complete reeks op de kop kunnen tikken voor 100 euro. Die ga ik in augustus cadeau geven aan mijn neefjes. Een experiment om te zien of ze ervan zullen houden.

Maar de reeks leeft nog steeds bij heel wat lezers, hoor. Of het een gewoonteaankoop is, weet ik niet, maar  de reeks is al jaren de best verkopende in Vlaanderen.

Link naar reactie

Bij mij is het een gewoonte-aankoop. Mijn vriendin leest dat graag, en dan klaagt ze minder als ik daarnaast ook een pak andere strips gekocht heb. Maar ik lees ze zelf ook nog steeds. 

 

 

 

Tot ergens rond album 60 zijn het stuk voor stuk klassiekers. Waarschijnlijk zit daar ook een groot stuk nostalgie tussen. Daarna vind ik het niveau van de scenario's wisselvalliger. Maar wisselvallig wil voor mij ook zeggen dat er nog een pak héle goeie albums tussenzitten. Recent: "De Truken van Defhoor" en "Alibaberg" vond ik erg matig. "Wie A zegt" en "Gebroken Zwart" vond ik dan weer vrij goed. Waarschijnlijk is het een persoonlijk aanvoelen hoor, ik kan me voorstellen dat iedereen z'n favorieten heeft.

 

De psychologische analyse van Merho door Esteban² deel ik niet. Ik vind de verhalen en intriges nog steeds fris. Alleen ligt het ene verhaal me meer dan het andere.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Tweetie zei:

Maar ligt dat aan de Kiekeboes of lezen ze helemaal geen strips?

Ik merk dat ze toch eerder naar leesboeken grijpen, maar ze lezen effectief strips.  Ik zie daar vanalles passeren.  Ook veel nieuwere dingen die ik zélf eigenlijk nog niet echt ken.  Enfin, ik heb er nog niets van gelezen.  Maar hoewel ik daar naast Kampioenen sporadisch ook Suske & Wiske of Jommeke zie opduiken, is Kiekeboe totaal afwezig.

@Kristof Berte "Psychologische analyse", gewoon 'mijn gevoel bij de reeks en Merho op dit moment' is ook goed hoor. :) Bij Merho heb ik dat gevoel trouwens ook héél hard wanneer ik hem in een interview of dergelijke bezig zie.  Het is een andere Merho.  Wat normaal is natuurlijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

- Gewoonte-aankoop. Een of andere duistere psychologische macht maakt dat ik de reeks compleet wil houden.

- Je kan gerust zeggen dat er bij de laatste 40-50 stuks echte bagger zit, maar toch ook een aantal degelijke/leuke verhalen. Alleszins niet te vergelijken met toppers als Spoken in huis, Kiekeboe in Carré, Het plan Sstoefer, Tegen de Sterren op, etc.

- Ik vind de tekeningen ook niet meer wat ze waren. Figuurtjes van plastic in vergelijking met vroeger. Fanny was vroeger knapper, Konstantinopel grappiger en vindingrijker als klein broertje, etc. Merho legt dit probleem zelf pijnlijk bloot in Kiekeboeket 2.0

- En dan hebben we nog Fanny K. Wat mij betreft de meest teleurstellende mainstream strip sinds Het Geheime Wapen. Dat dit scenario goedgekeurd werd door Merho is ongelofelijk. 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

@Kristof Berte "Psychologische analyse", gewoon 'mijn gevoel bij de reeks en Merho op dit moment' is ook goed hoor. :) Bij Merho heb ik dat gevoel trouwens ook héél hard wanneer ik hem in een interview of dergelijke bezig zie.  Het is een andere Merho.  Wat normaal is natuurlijk.

 

De term psychologische analyse was misschien een beetje overdreven ;)

 

Maar het spreekt voor zich dat iemand die ouder wordt en al jaren een succesreeks heeft (en één van de weinige Belgen is die écht wel rijk geworden is van het maken van strips - hij heeft er ook hard voor gewerkt), niet meer dezelfde is als jonge beeldenstormer van vroeger. En als hij wél dezelfde zou gebleven zijn, dan zou het publiek dat anders interpreteren.

 

58 minuten geleden, lukoste zei:

- Je kan gerust zeggen dat er bij de laatste 40-50 stuks echte bagger zit, maar toch ook een aantal degelijke/leuke verhalen.

 

 

Daar had ik het ook al over, en ik vind dat echt bizar. Akkoord dat niet elk album een topper kan zijn. Maar ik vind de niveauverschillen tussen de album onderling erg groot (vanaf ongeveer album 60, naar mijn persoonlijk aanvoelen). Misschien ligt dat ook aan mijn interessesfeer. Er zijn nu al een aantal albums gemaakt rond reality-tv en dat interesseert me gewoon minder. De albums in Australië vind ik dan weer tof, want Australië interesseert me wel. Ligt het dan aan de kwaliteit van het album of eerder aan mijzelf, ik weet het niet.

 

Mijn favoriet album is overigens De Medusa-Stichting.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
4 uren geleden, The Alderwood zei:

Ik las dat vroeger bij de kapper en toen vond ik dat al flauw. Nooit begrepen waarom iemand dat volgde.

 

2

Deze serie heeft mij ook nooit kunnen bekoren.

Vraag me ook af of er veel Nederlanders zijn die Kiekeboe lezen/verzamelen (ik denk zelf dat dat aantal heel beperkt is).

Link naar reactie

Naar mijn gevoel kende de reeks een opleving in de periode dat Stallaert het tekenwerk verzorgde, met 'Vrolijke vrolijke vrienden' als uitschieter. Ik kijk heel graag naar die pagina's.

Alhoewel er lezers zijn die vinden dat de tekeningen uit die periode op niets trekken (het kan natuurlijk ook niet dat alle vrouwen knapper zijn dan Fanny).

Link naar reactie
4 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

 

Mijn favoriet album is overigens De Medusa-Stichting.

Ook één van mijn favorieten. :) 

En net daarom zo jammer ook dat Bibi Pralin Gaga volgens Merho, zoals ik elders las, niet meer 'inzetbaar' zou zijn.  Hij is relevanter dan ooit tevoren.  Denk maar aan 'Lord of War' scenario's en dergelijke, er valt meer dan ooit veel te doen met dit personage.  Balthazar voert hij ook amper nog op, omdat het -alweer- een wat verouderd personage zou zijn.  Maar ik ben het daar totaal niet mee eens.  Balthazar is een tijdloos personage waar je, althans in mijn fantasie, nog zoveel kanten mee op kan en vooral voor de 'simpele' humor kan blijven zorgen.  Een heel dankbaar figuur, imo.  Al die zogenaamd scherpere of 'stoutere' dingen die uit pakweg Tomboy moeten voort komen, zijn gewoonweg niet goed genoeg en veel te voor de hand liggend.  Het is zijn ding niet (meer).

Ik begrijp uiteraard wat je bedoelt aangaande zijn leeftijd en de invloed daarvan op hem als persoon, het hoor er nu eenmaal bij.  Maar dat is énorm voelbaar in de reeks en die is mee aan 't veranderen op verscheidene vlakken.  Niet altijd in de positieve zin, imo.

Hoewel er eerder al wel eens 'n wat minder album tussen zat, maar nog steeds goed, is het voor mij zo'n 40 albums geleden serieus beginnen schommelen.  Het ene middelmatige na het andere.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

57 minuten geleden, Tom B zei:

Naar mijn gevoel kende de reeks een opleving in de periode dat Stallaert het tekenwerk verzorgde, met 'Vrolijke vrolijke vrienden' als uitschieter. Ik kijk heel graag naar die pagina's.

Alhoewel er lezers zijn die vinden dat de tekeningen uit die periode op niets trekken (het kan natuurlijk ook niet dat alle vrouwen knapper zijn dan Fanny).

Ik ben zo ééntje die het daar niet mee eens is. ;)  Dirk Stallaert is een uitstekend tekenaar en werd zowat 'de kameleon' genoemd. Maar ik vond zijn figuren in deze reeks bijzonder afleidend.  Ze leken wel uit een andere strip te komen, terwijl ze tussen échte Merho-figuren rondliepen.  En dat vloekte naar mijn gevoel énorm.  Dat 'Vrolijke Vrolijke Vrienden' een uitschieter was, daar was ik het wél mee eens.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
42 minuten geleden, esteban² zei:

 

Ik ben zo ééntje die het daar niet mee eens is. ;)  Dirk Stallaert is een uitstekend tekenaar en werd zowat 'de kameleon' genoemd. Maar ik vond zijn figuren in deze reeks bijzonder afleidend.  Ze leken wel uit een andere strip te komen, terwijl ze tussen échte Merho-figuren rondliepen.  En dat vloekte naar mijn gevoel énorm.  Dat 'Vrolijke Vrolijke Vrienden' een uitschieter was, daar was ik het wél mee eens.

Ja, de tekenstijl was anders. Maar in mijn ogen beter (beter acteren, betere composities, betere decors) en dus mooier. En ja, er was een kleine stijlbreuk met de manier waarop de hoofdpersonages getekend werden (Fanny met die rare poppenkastogen bijvoorbeeld viel nu nog meer uit de toon) Misschien was het beter geweest indien de hoofdpersonages ook aangepast werden aan Dirks stijl? Maar ik kan begrijpen dat niet iedereen daar gelukkig mee zou geweest zijn.

De laatste jaren vind ik het tekenwerk iets te druk geworden. Merho's tekenstijl komt beter tot recht als alles iets eenvoudiger blijft.

Link naar reactie

Destijds heb ik meermaals gelezen dat de composities, schetsen en dergelijke nog steeds van Merho zélf kwamen en Stallaert dat simpelweg volgde. Dat zou dan niet kloppen?  De manier waarop de Merho-figuren acteren is eigen aan de reeks en volgens mij ook de reden dat het werkt.  Ik zou het doordrijven van Stallaert zijn stijl inderdaad niet gewaardeerd hebben.

Op het huidige tekenwerk heb ik echter weinig aan te merken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 25-7-2017 om 13:25, Tom B zei:

Naar mijn gevoel kende de reeks een opleving in de periode dat Stallaert het tekenwerk verzorgde, met 'Vrolijke vrolijke vrienden' als uitschieter. Ik kijk heel graag naar die pagina's.

Alhoewel er lezers zijn die vinden dat de tekeningen uit die periode op niets trekken (het kan natuurlijk ook niet dat alle vrouwen knapper zijn dan Fanny).

Ik vond de Stallaert-periode net het absolute dieptepunt, en ben maar wat blij dat hij daar weg is. De figuren klopten helemaal niet meer (dat en ik heb een aversie voor Stallaert).

 

Mijn favoriet blijft overigens nog altijd Geeeef acht!

 

Link naar reactie

Als Nederlander volg ik de reeks al tientallen jaren. Ik kan oprecht nog altijd genieten van de woordspelingen en structuren. 
Om eerlijk te zijn zitten er voortdurend goede en slechte albums tussen. Een voorkeur voor een specifieke periode heb ik niet. Er zit gewoon een mooi verloop in van hoe verhalen verteld worden. Zo kun je merken dat Merho sinds Stalleart wat meer ging spelen met zijn manier van vertellen en het universum uitbreidden, iets wat de serie zeker goed heeft gedaan. Een goed album levert dat helaas niet per definitie op, net zoals de zogenaamd sterkere verhalen sinds het minderen. Soms is het lezen van een verhaal dan ook vermakelijk, maar met uitzonderingen moet de reeks het dan ook niet hebben van hoogstaande lectuur. Al zitten die er, ook de laatste tijd, zeker tussen. Ik noem daarbij de wat meer complexe albums Gebroken Zwart, Omtrent Oscar en de Dode brievenbus pareltjes, En in Kwade dagen als kleine pareltjes. 

 

Al met al blijf ik de reeks (waarschijnlijk) nog wel even volgen. 

Link naar reactie

De verhalen zijn zeer wisselvallig de laatse jaren. Nu, vroeger had je ook wel eens een zwakker verhaal; dat komt in alle langlopende reeksen voor. Wat mij vooral stoort zijn de tekeningen: de hoofdpersonages lijken wel op de hoofdpersonages, maar er klopt ook iets niet. Moeilijk om precies te zeggen waar het hem zit. De nevenpersonages en figuranten zijn vaak geen 'Kiekeboe'-personages; ze passen voor mij niet binnen het Kiekeboe-universum. (Dieptepunt is echt de herwerking van 'Kiekeboeket') Zelf was ik grote fan van de Stallaert-periode: prima verhalen en kleurrijke, typische Stallaert-nevenpersonages (Die vrouwen! Ik mocht toch kijken want was single en Fanny had gekozen voor Jens...). 

 

De nieuwe albums koop ik nog voor mijn pa; hij kocht vroeger elk nieuw album voor ons, nu is het mijn beurt. Niet dat hij nog grote fan is: nadat we allebei het album lazen, gebeurt het vaak dat we een tijdje zitten te kankeren over 'dat het deze keer toch weer een misser was'. Heerlijk vaderzoon-moment. (Leuk detail: ooit liet ik, ik geloof op Strip Turnhout, het nieuwste album signeren. Toen ik het mijn pa gaf, geloofde hij niet dat het een echte tekening van Merho was. Ik kon hem geen ongelijk geven...)

 

Ik ken Merho niet persoonlijk, maar uit het interviewboek met Toon Horsten kwam hij op mij over als een iets wat norsere, zich miskend voelende man. Beetje verzuurd ook, maar dat denk ik nogal snel van mensen (ik geef les en daar kennen ze er wel wat van).

 

Desalniettemin: vroeger heel graag gelezen en nu, als ik bij mijn ouders een oud album zie rondslingere, herlees ik het nog steeds met plezier!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
  • 3 months later...

Gisteren de nieuwste Kiekeboe gelezen. 2 zaken vielen me op:

1) raar dat dit niet ergens het nieuws heeft gehaald, want Nazisme en swastika's in een (kinder)stripalbum is niet vanzelfsprekend. Terwijl dikke lippen van Sus en Wis en de nieuwe kleren van kiekeboe dit wel deden.

2) bizarder vind ik dat je daar niets van ziet op de cover. Je zou verwachten dat dit een soort 'aantrekkingskracht' zou zijn en veel meer zou verkopen door de 'nu en dan' koper? De cover is ronduit saai. Maar misschien zijn daar regels hieromtrent? Ik vond het in ieder geval zeer verrassend toen ik het verhaal begon te lezen.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Aerogi zei:

2) bizarder vind ik dat je daar niets van ziet op de cover. Je zou verwachten dat dit een soort 'aantrekkingskracht' zou zijn en veel meer zou verkopen door de 'nu en dan' koper? De cover is ronduit saai. Maar misschien zijn daar regels hieromtrent? Ik vond het in ieder geval zeer verrassend toen ik het verhaal begon te lezen.

 

De cover doet er niet meer toe voor De Kiekeboes. Die verkopen vanzelf, gelijk wat er op staat. Voor de rest een degelijk album.

 

Op 17-11-2017 om 16:28, esteban² zei:

Werd deze al gepost?  'k Ben er niet wild van.
 

 

Krings zet heel vaak dingen op facebook, en daar zit echt materiaal bij om duimen en vingers van af te likken. Vreemd dat Fanny K dan bijwijlen zo matig getekend is. Naar het schijnt zou het tweede album wel een stuk beter zijn.

 

Op 19-11-2017 om 10:22, Lefranc zei:

Als ik dit zie vraag ik mij altijd af of er nog iemand zit te wachten op dit soort oude Vlaamsche meesters. Guido Gezellig in de geval en recent Pater Damiaan...

Geen idee van de oplage, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Damiaan toch al uitverkocht is in eerste druk.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Aerogi zei:

Gisteren de nieuwste Kiekeboe gelezen. 2 zaken vielen me op:

1) raar dat dit niet ergens het nieuws heeft gehaald, want Nazisme en swastika's in een (kinder)stripalbum is niet vanzelfsprekend. Terwijl dikke lippen van Sus en Wis en de nieuwe kleren van kiekeboe dit wel deden.

Dat hoort toch gewoon bij de (recente) geschiedenis? Zolang het nazisme en de swastika's niet verheerlijkt worden, zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn in strips. Baard en Kale had ooit een album dat gewoonweg 'Swastika' heette.

Link naar reactie
On 11/19/2017 at 10:22 AM, Lefranc said:

Als ik dit zie vraag ik mij altijd af of er nog iemand zit te wachten op dit soort oude Vlaamsche meesters. Guido Gezellig in de geval en recent Pater Damiaan...

Ik heb zelfs nog zo'n Guido Gezelle beeldje thuis staan die bij dat strip van Mario Boon hoorde.  Zo'n aanverwant produkt heeft Fanny K toch nog niet :-p

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...