Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Op 19-11-2017 om 10:22, Lefranc zei:

Als ik dit zie vraag ik mij altijd af of er nog iemand zit te wachten op dit soort oude Vlaamsche meesters. Guido Gezellig in de geval en recent Pater Damiaan...

 

Miskijk je niet... religieuze strips zijn nog altijd big business. (niet dat mijn debuut zo religieus getint was, integendeel) en biografische strips zijn in Frankrijk al een tijdje een populaire nichemarkt.

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wie de strip gemaakt heeft, het onderwerp bepaalt het potentieel publiek en zulke strips zijn ideaal voer voor niet-stripliefhebbers.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Tom B zei:

Van de Nederlander Willem De Vink is onlangs de 100ste vertaling van de strip Jezus Messias verschenen (nog steeds maar 1,4 miljoen exemplaren in totaal verkocht, maar toch...).

Maar de heer Messias is natuurlijk wel geen oude Vlaamse meester.

zijn er niet nog zo van die dingen? Bijbel meest verkochte boek ter wereld. Het gazetje van de kerk meest verspreide in Vlaanderen. Maar dat laatste kan ik écht wel moeilijk geloven.

Link naar reactie
5 uren geleden, Aerogi zei:
3 uren geleden, blacktiger zei:

Als ik het goed heb verscheen er in het verleden een buste van de oorspronkelijke Fanny uit Kiekeboe? Dit in een luxe-uitvoering samen met een soort van stripglossy. Van Fanny K helaas nog niet. 

Klopt, bij "bij Fanny op Schoot". Daarnaast verscheen er een beeldje van Marcel bij de luxe "De heeren van Scheurbuyck" en los een beeld van Fanny in handdoek (met handdoek). 
https://veiling.catawiki.nl/kavels/14853327-merho-luxe-beeldje-saint-emett-iov-de-drie-mannetjes-fanny-verpakt-in-een-handdoek-+-handdoek-1997

6 uren geleden, Aerogi zei:

Gisteren de nieuwste Kiekeboe gelezen. 2 zaken vielen me op:

1) raar dat dit niet ergens het nieuws heeft gehaald, want Nazisme en swastika's in een (kinder)stripalbum is niet vanzelfsprekend. Terwijl dikke lippen van Sus en Wis en de nieuwe kleren van kiekeboe dit wel deden.

Binnen het universum van de Kiekeboes is het relatief normaal. Nieuws was het waarschijnlijk geweest als het in pakweg Suske en Wiske had gezeten. 
De dikke lippen was trouwens een (a)sociale media rel die men niet wilde negeren, het tweede (denkelijk) een gecreëerde hype zoals dat geloof ik ook gebeurde met de scheiding van de Van der Neffe's.

5 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

De cover doet er niet meer toe voor De Kiekeboes. Die verkopen vanzelf, gelijk wat er op staat. Voor de rest een degelijk album.

 

Dat klopt zeker. Men maakt mij echter zelfs als vaste lezer nog blij met een mooie cover. 

 

 

Link naar reactie
4 hours ago, Kontiki said:

Kerk en Leven is effectief het tweede best verspreide tijdschrift in Vlaanderen volgens CIM-cijfers, maar dat wil niet zeggen dat het ook zoveel gelezen wordt.

ik kan bevestigen dat dit klopt, zit nogal dicht bij de bron (en nee, ik werk niet bij de uitgeverij)

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik las van de week de eerste Fanny K. . Het verhaal beviel me wel, de tekeningen konden soms wat minder summier. Kortom, dit wil ik nog een kans geven. 

 

Wat me wel opviel is dat het voor een spin-off wel heel weinig met de hoofdreeks te maken heeft. Op de namen en een verwijzing naar Marcel en Charlotte na had het net zo goed Linda F. kunnen heten. De figuren lijken zowel getekend als inhoudelijk amper op de creaties van Merho. 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

image.thumb.png.163093d182e5e261096b5a0e7ba0eb6e.png

 

De Kiekeboes 150: K4 (7 Feb 2018)


Officieel begint de reeks met album 1 De Wollebollen. Nu blijkt dat er daarvoor al een verhaal bestond: De vloek van Mac B. Met personages die dicht tegen de Kiekeboes aanleunen maar het net nog niet helemaal zijn. De tekeningen gingen helaas verloren voor er sprake was van publicatie. Aan de hand van teruggevonden schetsen en een synopsis probeert de huidige cast het verhaal te reconstrueren. En dan begint er van alles mis te lopen...

 

Best benieuwd, het is sinds de Heeren van Scheurbuyck geleden dat ik nog zeer positief verrast geweest ben door 'n uitstapje, dus wie weet. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat betreft 'De Kiekeboes', deze bundel verschijnt ook nog:

De Kiekeboes - Plankenkoorts in Amsterdam Precies veertig jaar geleden verscheen het langste de Kiekeboesverhaal ooit, verspreid over twee klassiek geworden albums: Kiekeboe in Carré en De schat van Mata Hari . Plankenkoorts in Amsterdam bundelt het tweeluik voor het eerst in een compleet gerestaureerde en opnieuw ingekleurde versie. Deze speciale verjaardagseditie wordt aangevuld met een dossier over de ontstaansgeschiedenis van de strip door strippublicist Ronald Grossey (bekend van Studio Vandersteen . Kroniek van een legende en de biografie van Bob De Moor).

4 april 2018  (softcover)  € 9,99

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Vannacht in bed liggen te bedenken (en mens moet wat doen om in slaap te vallen) dat we eigenlijk vaak heel weinig weten van het persoonlijke leven van stripfiguren, zelfs bij extreem lang lopende reeksen. Neem nu een Fanny: welke hobbies heeft die? Wat heeft ze gestudeerd? Was ze goed in klas, of eerder een doorsneetje? Kookt ze graag? Leest ze graag? Welke muziek beluistert ze graag?

Buiten een paar oppervlakkige karaktertrekken krijgen stripfiguren nog steeds weinig achtergrond mee. Ik kan bijvoorbeeld maar van een paar figuren zeggen welke hobby ze hebben. Clifton spaart sigarenbandjes, Jerome Bloks leest graag pulp detective romannetjes (en probeert ze ook te schrijven, alhoewel dat enkel in de eerste albums zo was), Filiberke doet graag aan rollenspel op zijn eentje, Nero leest graag zijn krant... Veel meer voorbeelden kan ik momenteel niet bedenken.

 

Soit, dit helemaal terzijde en enkel maar omdat ik Fanny hierboven nog eens zie opduiken.

Link naar reactie

Ja, bij de meeste reeksen kom je amper iets aan de weet over de hoofdfiguren.

Ik vind dat scenario armoede.

Maar wat ik me vooral afvraag: wat staat die Fanny K daar te doen?

Waarom staan al die venten daar zo geil te staren in haar richting?

Hebben ze nog nooit een vrouw met een tamelijk korte rok gezien of is hier meer aan de hand????? :e010:

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, linthout zei:

Maar wat ik me vooral afvraag: wat staat die Fanny K daar te doen?

Waarom staan al die venten daar zo geil te staren in haar richting?

Hebben ze nog nooit een vrouw met een tamelijk korte rok gezien of is hier meer aan de hand????? :e010:

Ja, in werkelijkheid zouden ze natuurlijk allemaal naar Olga staren.

(ik las eerst: fanny K; wenst u een vervelend 2018!)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...