Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
esteban²

De Kiekeboes (Merho) + Fanny K. (Coppers, Krings)

Recommended Posts

Links Bob Layzell, rechts Merho. Vreemd genoeg kwam bij iedere nieuwe coveraanpassing de inkleuring een stap dichter bij de inspiratiebron. iJMju.jpg

strips-co-de-kiekeboes-012-de-trawanten-van-spih-f_2ba4970531c7cda090a7d7cbc6b34ef7_thumb.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zulke observaties en analyses vind ik altijd boeiend. Ik wist trouwens totaal niet dat die cover een hommage was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, esteban² zei:

image.thumb.png.5c0287835f9e9e0494b33c4761ec7640.png

Wordt het één van hun 4th wall-breaking verhalen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vermoedelijk wel.  Elders gelezen dat Merho dit het "Meest politiek correcte" album ooit noemt.  Dus daar zal wel iets van aan zijn, I guess.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Al zijn de verschuivingen van maatschappelijke gevoeligheden ook al als thema gebruikt in Vrouwen komen van Mars

Maar dat ging dan natuurlijk meer over het contrast tussen de stijl en inhoud van strips van weleer en de hedendaagse beeldverhalen.

merho_vrouwenkomenvanmars.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Ambreville zei:

Het ziet er naar uit dat Merho weer een leuke strip heeft laten maken.

Iemand moet het doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, esteban² zei:

image.thumb.png.5c0287835f9e9e0494b33c4761ec7640.png

Ik voel me hierdoor wel aangesproken eigenlijk feitelijk. Alsof ik zo'n zure zurkel ben van de sneeuwvlokjesgeneratie! Waar kan ik reageren?

Deel dit bericht

Link naar bericht

inmijngatgebeten@politiekcorrechtemerho.be? :) 

Benieuwd hoe hij hier gaat op inspelen.  En ik hoop op de scherpe Merho, die is toch al een tijdje geleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Fanny's veelvuldig douchen aan de kaak gesteld door de afgevaardigde van de PC-politie

3db7dece-f194-11e9-a5d3-2f240625a0a5.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die figuur z'n rol doet mij denken aan de beterweter uit 'De Simpstones' en het visuele dan weer aan de kijkcijfers in 'Het Geslacht Kinkel'.  Kan leuk worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ondertussen toch maar mooi weer een naakte Fanny in het verhaal gekregen. Waarom nooit eens een douchende Marcel, Charlotte of Konstantinopel?

Ooit werden personages als Fanny of Rooie Zita geroemd omdat ze als 'sterke vrouw' zo vooruitstrevend waren in de Vlaamsche stripwereld, maar achteraf bekeken zijn dat toch behoorlijk politiek oncorrecte, MeToo-tijden onwaardige fan-wank personages die enkel maar bestaan omdat de tekenaar graag eens een schone madam tekent (waar op zich niets mis mee is natuurlijk). Madame Pheip, dat was pas een vooruitstrevende vrouw!

Deel dit bericht

Link naar bericht
44 minuten geleden, esteban² zei:

Die figuur z'n rol doet mij denken aan de beterweter uit 'De Simpstones' en het visuele dan weer aan de kijkcijfers in 'Het Geslacht Kinkel'.  Kan leuk worden. 

Die figuur heeft in prent 1 en 5 overigens immens lange benen. Moesten het nu nog immens lange tenen geweest zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Fanny kan niet echt een sterke vrouw worden genoemd. Vrij oppervlakkig enz...
Rooie Zita maakt al meer kans. Zij verzet zich met Bakelandt tegen Napoleon's terreur en dieverij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch wel eens met Tom.  Heel eerlijk, ik heb dat altijd een beetje "vies" (om een zwaar woord te gebruiken) gevonden dat Merho zijn Fanny, die hij naar eigen zeggen toch als zijn dochter ziet, steeds op die manier naar voor blijft brengen.  Ik heb het ook altijd nogal goedkoop gevonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vrouwen in strips, daar komt nooit iets goeds uit.

Ik overdreef twee reacties eerder een beetje. Maar toch ook weer niet zoveel.

Personages uit de jaren '70 zoals Fanny en Zita maar ook Natasja en pakweg Duifje Vleugelslag moesten toch vooral mooi zijn en een allergie voor textiel hebben. Daar is op zich niets mis mee, mijn personages houden ook zelden hun kleren aan. Maar ik probeer het eerlijk te verdelen over de gehele cast (ooit een soortement parodie gemaakt met En Daarmee Basta! op de typische horrorfilmscène waarbij de angstige heldin door het struikgewas moet vluchten en daarbij al haar kleren scheurt, alleen waren het bij mij de twee mannelijke hoofdpersonages). Eigenlijk waren personages als Kari Lente en Suzan (van PP en BB) een stuk geëmancipeerder.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In Japan hebben ze daar een term voor: "fanservice" . 

Daar wordt zelfs haast mathematisch bepaald hoe vaak per hoofdstuk een vrouwelijk hoofdpersonage haar slipje moet te zien zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niks mis met wat fanservice, mits goed toegepast.

Je hebt in Japan inderdaad reeksen waar men fanservice met alle geweld er zoveel mogelijk in wil stoppen, met lage camerastandpunten en dergelijke. Dat zijn meestal niet de reeksen die je moet lezen voor een goed verhaal.

Er zijn echter ook tal van goeie reeksen die zich er wel eens van bedienen, maar waar het geen must is. Mangaka Adachi Mitsuru is er zo eentje, die er zich met mate van bedient, zonder dat het het verhaal stoort. Soms wordt er ook de vierde muur mee doorbroken.

't Is trouwens lang geleden dat Merho Fanny nog eens onder de douche zette. Ik dacht dat het niet meer kon omdat zijn strips nu ook online worden gelezen, en men dus ook de Google- en Apple-censuur moet passeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...