Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
The Alderwood

De 5 strips die je leven veranderd hebben

Recommended Posts

Op DeRedactie.be loopt al enige tijd een rubriek waar BV's vertellen over de 5 boeken die hun leven veranderden. Buiten Eva Mouton waagde niemand zich aan strips. Dat leidde me tot de vraag of strips überhaupt die kwaliteit (kunnen) bezitten. Zijn er strips die jouw leven hebben veranderd?

Let wel, dit is anders dan "een memorabele strip", er moet daadwerkelijk een verandering opgetreden hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Via de Thorgal strips werd mijn interesse gewekt voor andere reeksen die door Van Hamme zijn geschreven en zo ontdekte ik Largo Winch.
Deze reeks is de reden geweest dat ik destijds (na een studie geschiedenis) fiscaal recht ben gaan studeren. Ik denk niet dat ik daar ooit aan was begonnen als ik geen Largo Winch had gelezen (met name O.O.B. intrigeerde mij enorm).

Het is een keuze die mijn leven heeft veranderd en waar ik nooit spijt van heb gehad. Na mijn studie in Amsterdam ben ik daar ook aan het werk gegaan en heb ik mijn vrouw leren kennen met wie ik nu twee prachtige kinderen heb.

Feitelijk is Thorgal (en dan met name 'de schaduwen voorbij') dus eigenlijk de motor geweest voor het bovenstaande. Dit is denk ik ook de voornaamste reden geweest dat ik zo ontzettend graag een originele pagina van Thorgal wilde hebben- indirect heeft die reeks mijn leven bepaald. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Allez, Chronologisch gerangschikt.

1. Leo en Lea en de Lapino's: Bij ons thuis hebben er altijd pakken strips gelegen. Mijn vader die zich op pensioenleeftijd heeft omgevormd tot niet onaardige beeldhouwer/keramist, stuurde me al snel naar de tekenacademie waar ik me heel lang als een vis in het water heb gevoeld. Op een gegeven moment begin je strips na te tekenen en dan kies je voor iets gemakkelijks. Van Leo en Lea en de Lapino's heb ik tientallen pagina's nagetekend. Ik heb er vooral geleerd dat ik er toch te weinig talent voor heb ( of Hergé misschien iets te veel ). Exit striptekenen...

2. Blueberry: Het Spook van de Goudmijn : Als we op reis gingen kocht mijn vader altijd een kleine meter tweedehandsstrips voor in de auto, restaurant en/of zwembad. In het begin lees je de leuke/vertrouwde dingen (Rik Ringers, Buck Danny, de dikke Robbedoezen,... ) en op het eind blijven de lelijke dingen over. Een van die strips was Het Spook van de Goudmijn. Die zomer heb ik dit album zeker 10 keer gelezen. Een openbaring en een oogopener dat je een strip eerst moet lezen alvorens je zegt dat je die niet wil lezen omwille van de tekeningen.

3. De Dorpsgek van Schoonvergeten: Ik was 17 en deed mijn eerste vakantiejob. Bijna de helft van mijn verdiende geld heb ik toen uitgegeven aan strips. ( Toen had je daar nog een kleine meter nieuwe strips voor ). Mijn eerste zelfbetaalde aankopen. Ik kende al wat betere strips via de stripbib van het jeugdhuis ( thx Tuizentfloot! ) maar ik kocht er toen de allereerste  en pas verschenen Vrije Vluchten ( Reis naar Italie, Eeuwige Oorlog, SOS Geluk waren toen pas uit ) en de eerste Wordt Vervolgd-romans ( Tardi, Chinkel, Ijstrein,... ). Comes' De Dorpsgek  sloeg toen in als een bom. Zeker al 20 keer gelezen! De dagen nadien was mijn moeder kwaad ( Al dat geld naar strips! ) en mijn pa dolcontent ( Schone dinges! )

4. Lefranc: De Colonne : Een absolute shijtstrip die positief besproken werd in een nieuw stripfoldertje De Stripspeciaalzaak. Ik was hierover zo verbolgen dat ik een mail stuurde naar ene Kontiki. Zijn laconiek antwoord kwam er op neer "Als je het zelf beter kan, bewijs het dan. Kies een nieuwe strip uit en je krijgt zoveel woorden". Ik koos Hard tegen Hard 3. Uren heb ik gezweet hierop en zeker een half uur getwijfeld of ik nu 'en' of 'maar' zou schrijven. Benieuwd stuurde ik het de volgende dag door en kreeg snel een kort mailtje terug. "Ok". Dit is nu 16 jaar geleden en de SSZ.be is nog steeds my favorite waste of time...  http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=833   

5. Jorikus Magnus: De Vergelding : "Hé, wil je een van de eerste lezers zijn?" En zo kreeg ik een schetsversie van Jorikus Magnus 2 in handen. Met ongelofelijk veel plezier heb ik de strip doorwroet en herlezen. Een aantal onlogica, leesrichtingen, beeldkaders en een voorstellen tot uitbreiden of gewoon schrappen van hele scenes heb ik geformuleerd. En dan werd het na een mooie bedankingsmail stil. Groot was mijn verrassing dat bij het lezen van het definitieve album veel adviezen werden gevolgd. Een supermoment in alle stilte.  

Mmm niets gezegd over Frommeltje ( hé, dit kan ook een held zijn ), mijn eerste dedicace, een strip van de stripkwis, mijn eerste stripscenario, of die keer dat ik voor het laatst een strip heb uitgeleend,...   

Deel dit bericht

Link naar bericht

De allereerste strip die ik gelezen heb ipv prentjes bekeken. De zingende zwammen van Suske en Wiske

De eerste XIII. Een heel nieuwe stripwereld ging voor mij open.

Het dreigende dinges van Suske en Wiske. Ik was toen 10j denk ik, heb tranen met tuiten geweend bij dat niet typische einde van het verhaal.

En de eerste cyclus van Aldebaran. Het bestond al een tijdje, maar toch om de één of andere reden pas laat aangekocht. Heb nooit begrepen waarom ik er niet 'meteen' bij was. Wat een reeks, en eindelijk een SF reeks waar ik me helemaal kon in vinden. Geen schreeuwerige decors, superhero's e.d.

Messenger. Eerste cyclus. Eerst hele zware ontgoocheling bij de voorlaatste pagina (pfffft heel dat verhaal voor zo'n stom einde...) om dan plots bij de laatste pagina een bam bam bam gevoel te hebben... Heb nog niet veel van die momentjes gehad...

Deel dit bericht

Link naar bericht
43 minuten geleden, Kool Thing zei:

Allez, Chronologisch gerangschikt.

...   

Ik wou toch eventjes opmerken dat ik deze post met bijzonder veel plezier gelezen heb. Na de negatieve teneur van sommige andere posts op dit forum (geen bezwaar tegen overigens, kritiek moet ook kunnen), was dit een verademing. Zolang er mensen zoals @Kool Thing een dergelijke passie blijven tonen, komt het wel goed met strips.

Als ik een beetje extra tijd heb, denk ik ook eens na over mijn momenten. Misschien een ideetje voor een vaste rubriek op de nieuwe website @Kontiki ?

Deel dit bericht

Link naar bericht

1. Pol bouwt een schip : allereerste strip die ik gelezen heb. Ik zat toen in het tweede of derde leerjaar. Ook het startschot voor hete verzamelen van mijn eerste echte reeks.

2. Asterix en Cleopatra : uit de strips van mijn oudere broer intrigeerde dit album mij het meest. Er stond immers op vermeld hoeveel gommetjes, papier, inkt en bier er verbruikt werden om dit verhaal te maken. Een 'eyeopener' voor mij. Zelf strips maken was écht een job waarvan volwassen mensen hun job maken. Het gaf me nog meer goesting om zelf ook strips te gaan maken. Ook een sleutelalbum in mijn passie voor strips dus.

3. Aldebaran 1 : mijn buurjongen leende me dit album uit. Op het eerste zicht bekoorde de tekenstijl me niet meteen maar hij zei dat ik het toch een kans moest geven. Dat deed ik en met zware gevolgen... ik werd meteen een fan van Léo's universum. Deze adoratie duurt nog altijd tot de dag van vandaag.

4. Largo Winch 16 : naar aanleiding van het verschijnen van dit album hadden Gert en ik ons allereerste interview met een stripmaker in 2008. Het begin van een heel mooi verhaal en een zalige vriendschap die nu al tien jaar en 51 interviews duurt...

5. De Chninkel : is en blijft mijn favoriete strip ooit gemaakt. Toen ik het album voor het eerst las, was ik verbijsterd dat je ook in zwart-wit zo'n topverhaal kan maken. Mijn eerste kennismaking ook met de beroemde 'Wordt Vervolgd'-stripromans. Dankzij Brabant Strip leerden we Rosinski beter kennen. Dit goeie contact mondde uit in een interview ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van dit meesterwerk. Het interview werd door Casterman toegevoegd aan zowel de Nederlandstalige integrale in kleur als de Franse integrale... met de plots opgedoken mythische blauwe cover! Een ongelooflijke eer en voor mij het hoogtepunt uit de jarenlange samenwerking met Gert voor Brabant Strip.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Ik wou toch eventjes opmerken dat ik deze post met bijzonder veel plezier gelezen heb. Na de negatieve teneur van sommige andere posts op dit forum (geen bezwaar tegen overigens, kritiek moet ook kunnen), was dit een verademing. Zolang er mensen zoals @Kool Thing een dergelijke passie blijven tonen, komt het wel goed met strips.

Hier sluit ik mij van ganser harte bij aan. Mooi beschreven Kool Thing....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook hier Chronologisch

1. Urbanus (de eerste dertig): Ik ben opgegroeid in een gezin waarin de kinderen zeer vrij gelaten werden. Ik mocht alles, zolang ik er maar had over nagedacht en beslist had dat dit een goede keuze was. Ik was een braaf kind, ik heb amper kattenkwaad uitgehaald. Urbanus was mijn uitlaatklep in een wereld waarin alles mis kan gaan. Het mannetje met de gekke broek en dito huisdieren leefde als het ware het gevaarlijke leven dat ik niet had. Het enige wat ik niet mocht, was lezen in bed. Urbanus en de zaklamp waren mijn stil verzet.

2. De familie fortuin: Burengerucht: In 1992 reed mijn vader zich de dood in. Hij was een veelvraat op 't gebied van lezen (literatuur, pulp, alles daartussen en dus ook strips). Uit het autowrak werden twee strips gered, allebei met scheuren en kreuken van het ongeval. Het heeft lang geduurd eer ik er eentje van durfde opendoen, maar uiteindelijk is de familie fortuin mijn toegangspoort naar 'de andere strip' geworden. Geen Urbanussen, Jommekes en andere 'kinderstrips' meer. Ik besefte dat ook volwassenen strips mogen lezen. Vanaf dit album ging ik strips lezen om mijn vader te eren. 

3. INK: Zestien magazines werden er maar van gemaakt, maar telkens was het uitkijken naar een nieuwe editie. Ink was fris, experimenteerde met vorm en inhoud. Soms sloeg het de bal mis, soms was het er pal op. Ink trok de stripwereld open. Het leerde me dat er niet één juiste manier is om iets te doen, maar dat eender welke vorm goed kan zijn, zolang die vorm dicht bij je ligt. 

4. Piero: Hoe Baudoin op mijn pad kwam, weet ik niet meer (Wellicht dankzij De Sprinkhaan hier?). Maar zijn eerlijkheid en kwetsbaarheid (en ongebreidelde liefde voor het feminiene) leerden me dat het oké was om gevoelig te zijn als man / jongen. In Piero specifiek leert hij ons hoe het leven met je aan de haal kan gaan. Dat je zelfs vanuit de saaiheid een kunstenaar kan worden. Zijn poëtische tekeningen en uitgepuurde teksten waren precies wat ik nodig had om te worden wie ik uiteindelijk ben. 

5. Lint: De strip heeft amper verhaal, maar draait rond het ietwat mislukte leven van Jordan Lint. Een man met dromen, die ervoor kiest (gedwongen wordt?) om gelukkig te worden (zijn) met de kleine dingen, maar steevast zichzelf tegenwerkt. Deze strip heeft me rust gebracht in het najagen van dromen. De hel is niet de anderen, de hel ligt bij je eigen denken. Alleen dat kan je veranderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Alderwood: bedankt voor deze mooie getuigenis. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
36 minutes ago, Chimichanga said:

@Alderwood: bedankt voor deze mooie getuigenis. :)

2

Ik ben er serieus van onder de indruk..

Ik ben trouwens zelf ook dol op de Familie Fortuin- naar mijn mening is dit echt een van de grappigste strips ooit

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een fijne thread, bijzonder aangenaam om te lezen, deze ervaringen. Je leert zo ook eens een iets menselijkere kant van de virtuele personas kennen. Top!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Door De Hoed van Geeraard De Duivel ben ikzelf begonnen met tekenen. Ik begon met alle vakjes na te tekenen om op die manier enkele technieken aan te leren. Ironisch genoeg was Marc Sleen zelf niet zo'n technisch perfecte tekenaar :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

-Eigenlijk is het boek dat mijn leven het meeste veranderd heeft mijn eigen 'Jaren van de Olifant' Ik kon de eerste zes maand na verschijnen niet buiten komen of ik werd aangesproken over dat boek...Rustig de krant lezen op café was er niet meer bij ...Tientallen mensen met hetzelfde probleem kwamen raad vragen aan mij...EN het enige wat ik kon doen is hen naar een therapeut verwijzen want ik had helemaal geen goede raad te geven. Het was een enorm moeilijke periode. Al die treurige verhalen en geen hulp kunnen bieden. Plus mijn eigen verdriet.

-Dankzij de eerste Urbanusstrip kon ik meteen stoppen met uit werken gaan. Ik zat meteen hele dagen alleen thuis Urbanusstrips te tekenen...Ik raakte totaal vereenzaamd... Uiteindelijk ben ik allerlei cursussen beginnen volgen en ging ik al eens meer iets drinken en op restaurant. Na een jaar of vijf had ik een evenwicht gevonden rn kon ik er meer van genieten.

-De Vliegende Handschoen van Nero is de eerste strip die ik daadwerkelijk gelezen heb. Ik ontdekte toen dat ik KON LEZEN! Dat was zo'n openbaring..Ik ben niet meer gestopt. De Vliegende Handschoen is ook een van de betere Nerostrips.

- Ik had bij Yendor een boek gekocht van Terry And The Pirates. Ook dat was een totale openbaring: nu ontdekte ik dat ik zelfs Engelstalige strips kon lezen. Ik vond dat ook zeer goede verhalen. Ik heb overal in AMerika gezocht naar strips van Milton Caniff. In die tijd was er geen computer, dus het was allemaal niet zo evident. Maar leuk was dat zoeken wel. Soms stuurde ik veertig brieven op een dag naar Amerikaanse stripwinkels voor informatie, voor dingen te bestellen... Als er dan twee antwoordden was het veel.

-Rowlf van Richard Corben. Dit had ik tezelfdertijd gekocht bij Yendor. Ik vond dat fenomenaal knap getekend en uiterst sfeervol. Nu wist ik het zeker: ik ga Amerikaanse strips verzamelen. Een stripwinkel had me het telefoonnr van Corben gegeven. Corben was erg vriendelijk. Ik heb toen verschillende originelen van hem gekocht . Dat waren nog eens tijden!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Chronlogisch

1) Wet en recht van Roodbaard uit de Pandorareeks

Ik kreeg dit album met Sinterklaas toen ik een jaar of 6 was. Het is het allereerste stripalbum dat ik kreeg.

2) Avontuur in de jungle van Fantoom.

Het verhaal met de reuzepad en gigantische bijen heeft een grote indruk op mij achtergelaten.

3) Het dal van de 3 zonnen/ de bevroren zombies van Luc Orient

Mijn favoriete verhalen uit PeP. Eigenlijk mijn eerste kennismaking met sciencefiction.

4) Het gele Teken van Blake en Mortimer.

Ik kocht dit album in 1975 en vormt eigenlijk de start van mijn stripcollectie

5) Watchmen in 1987. Tot ik dit album las was ik van mening dat de Angelsaksische strips nog niet in de buurt kwamen van de strips van het Europese vasteland. Tjonge, wat heb ik de plank misgeslagen met deze mening...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mooie getuigenis, Willy ! Och ja en bedankt om me mijn allereerste dedi te geven. Ik was twaalf en het werd zomer voor me.  

11050138_10203871053361555_4677817026324

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, The Alderwood zei:

5. Lint: De strip heeft amper verhaal, maar draait rond het ietwat mislukte leven van Jordan Lint. Een man met dromen, die ervoor kiest (gedwongen wordt?) om gelukkig te worden (zijn) met de kleine dingen, maar steevast zichzelf tegenwerkt. Deze strip heeft me rust gebracht in het najagen van dromen. De hel is niet de anderen, de hel ligt bij je eigen denken. Alleen dat kan je veranderen. 

Wow, dit ken ik niet. Moet ik eens opzoeken.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Voor mij wat emo-momenten.

1. De Onnoembaren: Shukumei. Een fragment van gelezen in een los nummertje van Robbedoes op een gure, kille avond toen de hele familie bij elkaar kwam na de begrafenis van een oom die na een zeer lang aanslepende ziekte was overleden. Die man was ook een stripliefhebber. Dat Robbedoes-nummertje gaf een andere nonkel me. Ik stond als puber, die zijn aandacht voor strips aan het verliezen was, perplex. Zo'n stripverhalen worden dus ook gemaakt? Een volgende stap was de aanschaf van bundelingen van het maandblad Wordt Vervolgd met strips als De Dorpsgek van Schoonvergeten, Loopgravenoorlog, Canardo, Het Besloten Land, De Chninkel, strips van Daniel Torres, Milo Manara, François Bourgeon,... Er ging een hele nieuwe wereld voor me open. De fascinatie voor strips groeide weer en vandaag helpt het mee om mijn zelfstandig beroep uit te oefenen.

2. Daytripper. Met terugwerkende kracht weliswaar. Een strip over de (moeizame) relatie van een vader en een zoon. De kracht van bepaalde dialogen manifesteerde zich ongeveer een jaar later nadat ik de strip las toen mijn eigen vader overleed. Ik heb een citaat uit de strip toegevoegd aan het nagedachteniskaartje. Daar heb ik veel reacties op gekregen. Uit de reactie van de schoonbroer van mijn pa, die eenzelfde soort relatie met zijn eigen zoon (mijn neef dus) heeft, begreep ik dat dit citaat ooit ook op zijn kaartje mag staan. Pas later vernam ik dat die nonkel jarenlang een drankprobleem had en dat mijn pa hem er heeft doorgesleurd. Mijn ma heeft hem bij het opgebaarde lichaam van mijn vader op zijn belofte aan pa gewezen. Hij gaat na een paar decennia nog altijd naar de AA. De dankbaarheid en het gemis blijven groot.

3. Thorgal 9: De Boogschutters. Sluit aan bij punt 1. Kreeg ik als tiener gratis door een actie van Fina waar mijn vader ging tanken. Een introductie in het fantasygenre, maar ook een album dat me overhaalde realistischer getekende strips te beginnen lezen en kopen. Met mijn schamel wekelijks zakgeld kon ik maar één strip per week kopen. Het heeft me maanden gekost om Thorgal bij elkaar te kopen en ondertussen ook de reeksen XIII, Largo Winch, Storm en Soda. Als iemand me tips komt vragen, kan ik hen nog altijd zonder vrees op ontgoocheling deze reeksen aanraden, tenminste als ze van die genres houden. En dat geven van tips en praten over strips heeft mij bijzonder veel aangename gesprekken en contacten opgeleverd. Van bepaalde voormalige collega's bijvoorbeeld had ik nooit verwacht dat ze ook weleens strips lezen en dan is er snel een onderwerp aangesneden. Het schiep een band, bij een paar nog steeds.

4. Zoo 2. Door het momentum. Het was net uit met mijn vriendin. Ik werd geëmotioneerd door het verhaal en het is bij mijn weten de enige strip waarbij ik ooit heb zitten huilen. Van het hobbelige liefdesparcours heb ik me voortaan wat afzijdig gehouden. De laatste paar jaar ervaar ik dat vriendinnen van vrienden compassie met me hebben omdat ik een vrijgezel ben, terwijl die vrienden me er stiekem om benijden. Ik ga hier niet beginnen opsommen waarom precies.

5. De Rode Ridder 44: Drie Huurlingen. Ik ben dankzij de bescheiden collectie van mijn ouders meer opgegroeid met reeksen als Johan en Pierewiet, De Smurfen, Bollie en Billie dan Vlaamse klassiekers die ik pas wat later in mijn jeugd begon te lezen. De Rode Ridder zat er ook al bij. De reeks was compleet. Drie Huurlingen sprong er voor mij wat uit en speelde ik zelfs na met Playmobilfiguren. Klasgenootjes begonnen ook langs te komen om met mijn Playmobil te spelen. Mijn twee zussen en ik mochten in diezelfde periode in een aparte kamer een heuse Playmobilstad bouwen waarin we elk een eigen huis met een Playmobilgezin hadden. We hadden zelfs een eigen economie (hoewel ik nogal op veel zaken een monopolie had). En opnieuw: zoiets schept een band. Ik schiet heel goed op met mijn zussen en de zes kinderen die ze voortbrachten. Mijn jongste zus kwam ons oude Playmobil al confisqueren. Onze hele familie is nogal nostalgisch aangelegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Damn, ik zie hier veel goeie titels passeren!

In (min of meer) chronologische volgorde en geschreven met een ego waarvan de dalai lama een hartaanval zou krijgen.

Urbanus: Alderwood's verhaal is min of meer hetzelfde als het mijne. Urbanus, dat was punk op zijn Vlaams. Wat grof, wat platvloers maar ook hilarisch en bijtend spottend.

Asterix (de reeks door Uderzo en Goscinny): ik heb Asterix al een paar keer geprezen maar toch. Dankzij deze strip, meer nog dan de lessen Latijn, heb ik een enorme fascinatie voor de Romeinse geschiedenis en telkens als ik het herlees, ontdek ik iets nieuws.

Spiderman (toen nog via Junior Press): ik heb de neiging om af te geven op superheldenstrips maar ik moet eerlijk zijn en toegeven dat ik massa's Spiderman-strips (van allerlei niveau) gelezen heb tussen 1990 en 1996. Wat mij aansprak was de actie gerichte stijl en de meer realistische, hoekerige stijl. 
Met het succes van "The Avengers"-film heb ik weer even gewaagd aan superheldenstrips om dan in de Spiderman-strip die ik in twintig jaar of zo op pak te zien dat Norman Osborn terug leeft na 50 jaar of zo. De week nadien heb ik al mijn superheldenstrips verkocht. In dat verband heb ik nog een vraag voor de veteranen. In de limited serie was er ook een tijdlang een strip die, denk ik, "Shadow Masters" heette en zich afspeelde inpost-WW2 Japan. Weet iemand hier iets meer over? Ik vind op Google niets.
Marvel heeft alleszins sporen achtergelaten op "The Unnamed" met weinig maar grote panelen per pagina. 

Maigret en zijn dode: mijn ouders zijn quasi perfect tweetalige genieën en grote fans van Simenon's korte maar doeltreffende stijl. Om mij warm te krijgen voor één van hun favoriete auteurs, had mijn moeder een stripversie van Maigret in huis gehaald (ik denk door Dick Matena maar durf het niet met zekerheid te zeggen) en wow. De wereld van Maigret is erg koud en afstandelijk maar in tegenstelling tot veel andere strips die voor dezelfde atmosfeer gaan, niet onmenselijk en Simenon heeft een erg goed inzicht in menselijke motivaties. 
Nog een leuk feit: "The Axe Killers" is een directe verwijzing naar "Maigret et son mort" en eigenlijk een mini-hommage aan Simenon. Eigenlijk zou ik eens op zoek moeten gaan naar de andere Maigret-strips.

Samurai Executioner: een manga die ik pas 5 jaar geleden of zo ontdekt heb maar holy fuck, die is beenhard maar op een heel andere manier dan de gewerenporno van Punisher. Punisher is "chaotisch" terwijl Samurai Executioner heel sereen is, een beetje als een (bloederige) meditatie. En om het helemaal af te maken, is het allemaal gebouwd rond historische feiten. 
Wat heel mooi is aan deze strip is hoe de sfeer opgebouwd wordt. Het is een beetje als een Akira Kurosawa-film en ik heb (onbewust) geprobeerd deze sfeer te verwerken in de latere delen van "The Unnamed".

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Veto zei:

1. Pol bouwt een schip : allereerste strip die ik gelezen heb. Ik zat toen in het tweede of derde leerjaar. Ook het startschot voor hete verzamelen van mijn eerste echte reeks.

Geloof het of niet, maar dit was ook 100% zeker mijn eerste. Voordat mijn vader zijn stripbibliotheek voor me open stelde, kreeg ik deze in mijn handen geschoven. 

In die zin zou je dit stripje dus ook voor mij als een mijlpaal kunnen beschrijven, hoewel ik er zonder jouw post nooit meer zou bij hebben stilgestaan.

Ik heb het vlug eens opgezocht en blijkbaar is de strip verschenen in 1958, 18 jaar voor ik geboren ben.

Ik had het zo in mijn gedachten dat het album zo rond '82 moet verschenen zijn, niet dus...

Nu, mijn vader wou vooral zien of ik zorg droeg voor het boekje, vooraleer hij me het echte werk wou geven. Hij was nogal gesteld op zijn stripcollectie.

Tweede mijlpaal: de Tuf Tuf Club.

Ik vond dat een megagezellig stripje, waarin ik wegdroomde ver van het alledaagse grijsheid van het bestaan. Mijn vader had dit album voorgesteld omdat hij het zelf zo graag las. Ik zal het als één van de eersten hebben gelezen na "Pol bouwt een schip".

Hier besefte ik dat ik écht een hart had voor strips. Hier was de kiem voor de passie al aanwezig.

Derde mijlpaal: De FINA-actie waar ook Kontiki het over had, (ik moet toen 17 zijn geweest want het gratis album verscheen in 1993), en het daaruit voortkomende gratis album "De boogschutters".

Ik had de val van Brek Zarith rond mijn twaalfde al heel graag gelezen in het Kuifje-magazine, had de reeks samen met Blueberry al grotendeels uit de bib ontleend, maar pas dit album deed me besluiten om van het gewone strippad af te wijken en ook minder voor de hand liggende reeksen te gaan verzamelen.

Vierde mijlpaal: mijn aankoop in de FNAC , ergens in  het schooljaar 1994-1995, van het 5de album uit de reeks "Aquablue" en de reeks "Op zoek naar de Tijdvogel" (4 delen).

Ik kende Thorgal al, maar dergelijke fantasy had ik nog nooit gelezen. Het opende een nieuwe wereld voor me, waarna ik tientallen nieuwe reeksen leerde kennen en meer tijd doorbracht tussen de rekken van De Poort en Pierke (dat vrij dicht bij de toenmalige KIHO lag, waar ik toen mijn tijd verdeed).

Mijlpaal 5 is Alzéor Mondraggo geworden.

Hier is mijn vrouw beginnen snappen wat ik in strips zag. Ze lag plat bij het lezen van de fratsen van Roosje en haar kuisheidsgordel.

Het heeft me al veel gezaag over ongekend hoge stripbudgetten bespaard, waar veel vrouwen al lang de scheiding hadden aangevraagd... :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
2 minuten geleden, Chorasan zei:

Het heeft me al veel gezaag over ongekend hoge stripbudgetten bespaard, waar veel vrouwen al lang de scheiding hadden aangevraagd... :e007:

Scheidingen zijn soms een buitenkansje voor anderen. Ik wil het aantal verzamelaars niet weten die noodgedwongen hun collectie moeten verkopen.

Vorige week was er nog iemand op mijn Facebookpagina die vertelde dat zijn vriendin het had uitgemaakt en al zijn eerste drukken van Suske en Wiske op een hoop had versnipperd. Hij kon haar wel vermoorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, IvoVWS zei:

In dat verband heb ik nog een vraag voor de veteranen. In de limited serie was er ook een tijdlang een strip die, denk ik, "Shadow Masters" heette en zich afspeelde inpost-WW2 Japan. Weet iemand hier iets meer over? Ik vind op Google niets.

Je bedoeld Shadowmasters. Deze miniserie is nooit gebundeld door Juniorpress of Marvel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minutes ago, carioca said:

Je bedoelt Shadowmasters. Deze miniserie is nooit gebundeld door Juniorpress of Marvel. 

Ah, kak! Dat was nu iets dat ik eens groug zou herlezen in zijn geheel zonder missende delen.

Toch bedankt. :e002:

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kontiki zei:

Scheidingen zijn soms een buitenkansje voor anderen. Ik wil het aantal verzamelaars niet weten die noodgedwongen hun collectie moeten verkopen.

Vorige week was er nog iemand op mijn Facebookpagina die vertelde dat zijn vriendin het had uitgemaakt en al zijn eerste drukken van Suske en Wiske op een hoop had versnipperd. Hij kon haar wel vermoorden.

Zoiets ligt niet in het karakter van mijn vrouw, daar ben ik zeker van. Maar ik ben me er heel goed van bewust dat het niet evident is om samen te leven met iemand die massa's geld spendeert aan strips (en boeken, en film en tv).

Mocht ze me ooit voor de keuze hebben gesteld, zou ik het wel kunnen opgeven, maar ik weet niet of ik op lange termijn met zo'n voorwaarde zou  kunnen leven.

In het geheim zou ik alleszins niks kunnen uitvreten, ze werkt op een bank en ziet alles... :e001:

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, The Alderwood zei:

Ook hier Chronologisch

1. Urbanus (de eerste dertig): Ik ben opgegroeid in een gezin waarin de kinderen zeer vrij gelaten werden. Ik mocht alles, zolang ik er maar had over nagedacht en beslist had dat dit een goede keuze was. Ik was een braaf kind, ik heb amper kattenkwaad uitgehaald. Urbanus was mijn uitlaatklep in een wereld waarin alles mis kan gaan. Het mannetje met de gekke broek en dito huisdieren leefde als het ware het gevaarlijke leven dat ik niet had. Het enige wat ik niet mocht, was lezen in bed. Urbanus en de zaklamp waren mijn stil verzet.

Zaklampen, de beste uitvinding na het wiel...:e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen