Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
The Alderwood

De 5 strips die je leven veranderd hebben

Recommended Posts

Erg fijn om op deze manier de mensen achter de avatars te leren kennen. Mijn lijstje:

1. Jommeke - de Schat van Angkor / Het hoofd van Samos

In mijn jonge kinderjaren sliep ik zeer regelmatig bij mijn grootouders, omwille van het werkschema van mijn ouders. Ik ben er 'gekweekt', zoals ze in onze streek zeggen. Ik herinner me nog veel details uit mijn jonge kindertijd. Mijn grootmoeder las voor het slapengaan vaak strips voor, hoofdzakelijk Jommeke. De Schat van Angkor was één van mijn favorieten, ook het eerste album waarin ik voor het eerst zelf begon te lezen. Het hoofd van Samos is dan weer het eerste album dat ik volledig zelf las. Ik had een fijne jeugd, bedenk ik me net.

2. Chinaman - de Berg van Goud

Een goeie strip, maar zeker niet de beste die ik ooit las. In de middelbare school was ik strips een beetje uit het oog verloren. Ik las nog regelmatig iets - de lokale bibliotheek had wel wat albums - maar greep toch meestal terug naar wat ik kende. Toen ik in Gent ging studeren, bleek mijn kot 'Home Fabiola' (kamers van de universiteit) over een stripbibliotheek te beschikken. Geen of amper familiestrips, maar reeksen die voor mij toen onbekend waren. Een echte ontdekking. Eén van de eerste dingen die ik daar goed vond, was Chinaman. Door mijn frequente bezoeken aan de stripbib ben ik na afloop van mijn studententijd langzaamaan beginnen verzamelen.

3. Lanfeust van Troy (originele reeks)

Het universum van Lanfeust is zo origineel, groots en weldoordacht. Het is altijd één van mijn favoriete reeksen gebleven. Spanning en humor feilloos met elkaar gecombineerd. Wat mij betreft de maatstaf voor alles wat ruikt naar fantasy, queestes... Later leerde ik wel wat dingen kennen die misschien wel beter zijn (Op zoek naar de Tijdvogel bijvoorbeeld) maar dat sfeertje van Lanfeust van Troy is me altijd bijgebleven. Waarschijnlijk heeft deze strip mijn leven niet écht veranderd, maar ik heb de albums minstens (!) 20 keer herlezen. Wat toch wil zeggen dat ik er in mijn leven toch behoorlijk wat tijd heb ingestoken :D  

4. Over de Grenzen van de Tijd (integraal)

Ik schafte het album hoogst uitzonderlijk in de Fnac aan. Ik kan me niet exact meer herinneren wanneer, maar het is één van de eerste 'dure' hardcovers die ik kocht. Ik ben over het algemeen nogal nuchter ingesteld, maar na de eerste lezing was ik helemaal ondersteboven. Dat was de eerste keer dat mij dat gebeurde door een stripverhaal. Het is me sindsdien nog zelden overkomen, ik kan me eigenlijk enkel Zoo en Blast herinneren. Ik had in feite ook Zoo kunnen nomineren, omdat het op een vergelijkbare manier zware onderwerpen combineert met een zekere lichtvoetigheid in de tekeningen en de personages. Ik hou niet van reeksen die enkel maar zwaar en donker en depri zijn. Ik vermoed dat ik zo ook in het leven sta: een beetje positivisme mag wel.

5. Lise op Monstereiland

Stom misschien om mijn eigen album te noemen. Maar het is de facto toch de strip die mijn leven het meeste veranderd heeft. Ik leerde dat je door een berekend risico en hard werken, dromen kan waarmaken. En ik heb tientallen nieuwe mensen leren kennen, wat ik nog altijd het leukst vindt. Maar ik weet nu vooral wat ik wil doen in het leven. Het einddoel blijft om professioneel striptekenaar te worden. De kans blijft heel erg klein, maar ik blijf er voor gaan. En lukt het niet, tja, dan heb ik het tenminste geprobeerd én mij tegelijkertijd ontzettend geamuseerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

1. MAUS van Art Spiegelman  

Toen ik gedurende 10 dagen in de kliniek lag na een zware darmoperatie was dit boek een verstrooiing voor mijn eigen leed.

2. De Gouden Sporen - De Rode Ridder ( eigenlijk lieten die eerste 40 albums van de Rode Ridder je toe weg te dromen in heldendaden, verre avonturen en epische gevoelens).

3. Suske en Wiske - De Gezanten van Mars ( blauwe reeks) - strips bestonden ook in full color en op blinkend papier en Lambik was geen stumper maar een ware held die kon schermen en Wiske was een mooie meid met blonde lokken .... en die decors in de blauwe reeks ....

4. De Klaagzang van de Verloren Gewesten - Dufaux -  eerst getekend door Ronsinski, later door Delaby -> strips : tekening en kleur werden verheven tot echte kunst.

5. Aldebaran - LEO slaagde erin geloofwaardige SF te verstrippen en andere werelden en schepsels te creëren en tevens ook een beklemmende sfeer te scheppen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Kristof Berte, Het hoofd van Samos is zo één van die uitzonderingen die in mijn verzameling onbtrak, nog steeds eigenlijk.  Maar De Schat van Angkor zit hier ook nog fris in het geheugen, ondanks de vele jaren die sinds de laatste leesbeurt verstreken zijn.  Verder is mij nu nog maar eens duidelijk dat ik écht wel aan Over de Grenzen van de Tijd moet beginnen.  Succes in ieder geval met al je al dan niet Lise-gerelateerde projecten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 hours ago, esteban² said:

@Kristof Berte, Het hoofd van Samos is zo één van die uitzonderingen die in mijn verzameling onbtrak, nog steeds eigenlijk.  Maar De Schat van Angkor zit hier ook nog fris in het geheugen, ondanks de vele jaren die sinds de laatste leesbeurt verstreken zijn.  Verder is mij nu nog maar eens duidelijk dat ik écht wel aan Over de Grenzen van de Tijd moet beginnen.  Succes in ieder geval met al je al dan niet Lise-gerelateerde projecten.

Ik heb Over de grenzen van de tijd nog te koop staan voor €12!

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, esteban² zei:

Bedankt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Over de grenzen van de tijd was geweldig- toch vond ik het eerste deel vele malen beter dan het tweede deel. Sterker nog - ik vond het tweede deel wat afbreuk doen aan het eerste deel...

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 24-11-2017 at 10:15 AM, sanderg said:

Over de grenzen van de tijd was geweldig- toch vond ik het eerste deel vele malen beter dan het tweede deel. Sterker nog - ik vond het tweede deel wat afbreuk doen aan het eerste deel...

2

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ondertussen heb ik toch wat nieuwe of herrezen namen op het forum gezien. Meer bijdragen aan dit (schitterende) topic zijn altijd welkom. :) Ik lees die dingen graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht

prachtig onderwerp en heerlijk om de verhalen te lezen!!

en hoe meer ik erover nadenk, hoe moeilijker het is om te bepalen waar nu welke zaken bepaalde impact had en waardoor...

Guust Flater vanwege de absurde humor zodat ik heb geleerd om altijd de vrolijke noot in het leven te zoeken, Storm om het stoere, Suske en Wiske wegens het begin zijn van, de Rode Ridder wegens de vele uren en dagen die ik achter elkaar doorbracht in vakanties met enkel Johan naast me omdat mijn ouders waren gescheiden en de vakanties lang waren en escapisme nodig, Ronnie Hansen en BOING omdat dit voor mij de enige manier is om écht van voetbal te genieten, de mega-collectie TINA/Debby/Penny die ik bij elkaar had verzameld, Spiderman omdat het mijn eerste superheld-intro was...

Ik ben opgegroeid met bibliotheek-strips dus heb ongeveer wel alles in handen gehad wat ik maar kon en of het nu de Blauwbloezen waren of Yakari of Papyrus... ik verslond ze met liefde!

Natuurlijk zijn er wel keerpunten, zeker het moment dat ik erachter kwam dat er ook echt tekenaars/schrijvers/inkers waren die verschuil gingen achter die karakters die ik zo graag las. Dat die verhalen niet zomaar uit een fabriek kwamen maar dat creatievelingen dit allemaal bedacht hadden.

Of dat je artwork tegenkomt (KABUKI zeker, maar meest recent Shaolin Cowboy) of leeswerk (TWD, Maleev's Daredevil) dat je leert waarderen ondanks dat het artwork geen TopCow (my love) stijl had.

Een korte opsomming die me dan écht over bepaalde momenten heen hebben getild, danwel me hebben beinvloedt:

YOKO TSUNO: mijn eerst liefde, denk ik. Zij verwarmde mijn hart meer dan welke strip dan ook door de mix van schoonheid, moraal, vriendschap, science fiction....

RODE RIDDER: hierboven al genoemd. En het idee van Johan's normen en waarden nam ik altijd mee in mijn leven.

VAMPIRELLA: mede door artwork van Amanda Conner en verhalen van Ellis, Millar en Ennis ging er een wereld voor me open en zij is mijn ware liefde! Ik was juist bezig om Top Cow en Image te ontdekkken in 1994 en naast Witchblade en Darkchylde en Spawn maakte zij meer dan ooit tevoren iets los in me. Mijn liefde voor BadGrrl-comics was geboren! Dat ik later een Yahoo-groep (Badgrrl-Comics Fanclub) had die mega-succes had, die ervoor zorgde dat ik me aansloot als news editor bij BrokenFrontier wat uiteindelijk werd omgezet in mijn eigen ComicsForSinners... dat heeft allemaal te maken met elkaar.
Dat ik vanuit mijn liefde voor deze comics en mijn activiteiten tevens via een vriend in Roeselare in contact kwam met FACTS en er van 2004-2016 eigenlijk mijn (vrijwilligers)werk van heb gemaakt en dat ik nu bezig ben met mijn eigen Sisterhood-comic alsook de Heroesdome-beurs .... het is allemaal verbonden met elkaar en dat vind ik zo imponerend als ik eraan terugdenk.

KABUKI: het artwork van David Mack's Image serie was het eerste wat ik van Mack onder ogen had gekregen. Ik weet nog dat ik het als kadootje van Sytse Algera kreeg bij een bestelling van Witchblade 1/2 Dynamic Forces en naast de prachtige Dynamic Forces traditie van 1/2-issues gaf me dit een zeer speciaal gevoel. Het duurde 5 leesbeurten voordat ik door die eerste Kabuki-comic heen was, want het was zeer ver verwijderd van mijn liefde voor Vampirella en alles Image en TopCow! Maar toen werd het waarempel oprecht 1 van de eerste keren dat ik echt het ARTWORK liet spreken....

Dankzij KABUKI (en dus eigenlijk Sytse Algera. Go figure) stapte ik daarna verder uit mijn comfort zone en daardoor ben ik ook durven beginnen aan meesterwerken als PREACHER, The Walking Dead, Fables en heb ik ook zaken aangedurfd als Watchmen, Richard Starking's Elephantmen, Terry Moore (want zwartwit comics?! for real?!) oeuvre, Holguin/Haberlin met ARIA, Hack/Slash en meer... juweeltjes stuk voor stuk.

FATHOM: de indruk die Michael Turner op me had gemaakt via Witchblade was al niet gering, maar op het moment dat hij zijn Aspen Matthews tot leven liet komen, was de indruk weergaloos. Zoals hij zijn serie adem inblies, was alsof zijn adem rechtstreeks bij mij binnenkwam. Het Atlantis-sprookje gecombineert met weergaloos artwork en een magistrale inkleuring.... deep impact!

ach... ik kan er nog veel meer noemen. De NOCTURNALS: de tekeningen en schilderingen van Dan Brereton is alsof Halloween tot leven is gekomen. De ontdekking van Judge Dredd en Judge Death. De magistrale Blacksad, het artwork van John Bolton, de space-opera van John Carter (Marvel-era), het rauwe stoere en Sword&Sorcery van Conan en Red Sonja, het plezier van sexy Danger Girls, het design van Jim Balent in TAROT, de kracht van badass-babe Lady Death mede dankzij Steven Hughes (RIP) en Brian Pulido, de quest in BONE.... het heeft me allemaal wel op verschillende manieren beïnvloedt en geraakt en zelfs geleid.

Wat écht in mijn DNA zit en blijft, dat zijn toch Vampirella, Kabuki, Yoko Tsuno, (alles van) Terry Moore, de Rode Ridder, ARIA, DarkChylde, Dogwitch (Dan Schaffer), Witchblade...

En dan zijn er natuurlijk must-haves zoals Spiderman's HOOKY, Superman/Muhammed Ali, Preacher, Fables, Blacksad, Sin City, Superboxers, Body Bags, Linsner's Dawn, Locke & Key, X-Men vs. Brood "Earthfall", KISS: The Psycho Circus,

Bedankt voor deze topic. Maakt me wel duidelijk dat ik best wat in de verkoop kan gooien :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Fijne bijdrage, met plezier gelezen. :) voornamelijk titels uit een kant van de stripwereld waar ik niet echt thuis in ben. Toont nog maar eens aan hoe uiteenlopend dit kan zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Strips die mijn leven veranderden zijn er niet echt, hoewel, misschien eentje. Maar ik kan me wel een paar leeservaringen nog zeer goed voor de geest halen, dus daar baseer ik mijn top-5 dan maar op.

Zeer waarschijnlijk zal ik in mijn vroegste jeugd wel wat Suske en Wiske’s hebben doorgebladerd, maar ik herinner me De Rode Ridder - De Witte Tempel vooral als het eerste stripverhaal dat ik zelfstandig las. Ik zal 6 of 7 zijn geweest denk ik. Mijn oom had enkele RR’s op zijn kamer en ik las ze altijd als ik bij mijn opa en oma logeerde. Ze maakten diepe indruk op me. Bahaal vond ik toentertijd een echte schurk die angst inboezemde. Het viel me op dat ik dat gevoel na al die jaren voor het eerst weer eens kreeg bij het lezen van Undertaker 3 - De Reus van Sutter Camp. Wat een geweldige vijand die een zweem van onoverwinnelijkheid over zich heen heeft.

Voor het eerst dat ik keihard hardop moest lachen om een strip was om Paling en Ko - Olympiade 1980. Ik zal toen 8 of 9 zijn geweest. Op het schoolplein wisselden we regelmatig Paling en Ko’s onderling uit. P&K zijn nog steeds een guilty pleasure voor me. Na al het serieuze stripwerk dat ik tegenwoordig lees, pak ik er graag nog wel eens eentje uit de kast.

Het boek dat mijn stripbeleving voorgoed heeft gewijzigd -en daarmee misschien wel mijn leven- is Thorgal - De Boogschutters. Dit was de eerste Thorgal die ik las en werd meteen bij mijn ballen gegrepen. Razendsnel heb ik alle andere delen uit de reeks gekocht. Die liep toen nog tot 15 vermoed ik. Het leidde ertoe dat ik zeer geintresseerd raakte in het andere werk van de auteurs, dus ik kwam door Thorgal weer uit op XIII, Largo Winch, De Chninkel etc.

Ik kocht toentertijd vrijwel alles nog tweedehands. Van enkele honderden strips in de verzameling, schoot het vanaf dat moment al snel naar de duizend.

Daarnaast weet ik me nog te herinneren dat mijn eerste nieuwe aankoop, dus geen tweedehands, Bob Morane - De Boom van Eden was. Sindsdien koop ik eigenlijk nog alleen maar nieuw en staat de verzameling inmiddels op rond de 6.000 schat ik. Nog nooit iets verkocht, ik kan dat niet, maar ik vrees dat het moment wel gaat komen, want de ruimte in huis raakt op.

Zo, dat waren de strips waar ik nog levendige herinneringen bij heb. Mijn echte top-5 van beste strips is het niet (behoudens De Boogschutters), maar dat is vast weer een ander topic :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook maar eens een bijdrage leveren.

Strips die je leven veranderd hebben, dat is best moeilijk, ik heb er dan ook echt wel even over nagedacht.

Suske en Wiske

Mijn eerste kennismaking met strips. Toen ik een jaar of 8 was, waren wij met een stel klasgenoten bij een vrouwelijke klasgenootje voor haar verjaardag. Zij had heel veel Suske en Wiske’s. Wij waren allen vervuld en vroegen of wij er eens een paar mochten lenen. Dat mocht. Na enige tijd waren mijn klasgenoten het zat, maar ik bleef terugkomen bij haar. Mijn eerste onverzadigbare periode was begonnen.

Leuk detail! Ik heb circa 4.500 strips, geen enkele is daarvan een Suske en Wiske. Het was de start van een liefde, maar uiteindelijk niet voor Suske en Wiske.

Rik Ringers

Via de leesmap kwam ik in contact met het weekblad Kuifje. Daarin stond Rik Ringers en al snel was ik verkocht.

Ik weet dat ik regelmatig in de stad bij een warenhuis Rik Ringers strips stond te lezen. Uren heb ik daar gestaan. Regelmatig kwamen er mensen langs die dan zeiden “het is de bedoeling dat je die koopt hoor!”, maar ja, helaas ik had geen geld. Later kreeg ik zakgeld en ik weet dat ik van mijn ouders toestemming kreeg om mijn allereerste strip te kopen. Jawel, uiteraard een strip van Rik Ringers. Oh,oh,oh, wat heb ik lang getwijfeld. Uiteindeijk werd het Rik Ringers en de 5 Onzichtbaren. Achteraf trouwens niet een heel sterk deel. 

De Kinderen van de Wind

Op een gegeven moment kwam ik er achter dat de biblitheek ook strips had. Daar kwam ik voor het eerste in aanraking met meer volwassen strips. De Kinderen van de Wind was zo’n strip. Geweldig vond ik dit. Avontuur, soms keihard en af en toe wat bloot. 

Maar ook strips van Bilal (het dorpje dat ging vliegen) of Thorgal.

Eindeloos vaak ben ik naar de bibliotheek gefietst. Die Suske en Wiske’s was ik onderhand wel zat.

XIII (1984)

Toen ik mijn verzameling Rik Ringers compleet had, was ik het al zo gewoon om mijn zakgeld grotendeels aan te wenden voor de aankoop van strips. Dat ik daarna lang in de stripwinkel rond heb gelopen. Wat zou ik eens gaan kopen? 

Uiteindelijk werd dit XIII deel 1. Oei, oei, wat een kanjer was dat. Bedenk ik was toen 12 jaar.

Daarna pakte ik andere knallers op, Comanche, Jeremiah, Storm, Blueberry, Thorgal etc... Alles wat je kocht was goed en heb ik eindeloos herlezen.

Vixit (1989)

Mijn allereerste HC. 

Tot dan toe was een HC altijd onbereikbaar geweest. Doch in 1989 was daar ineens Vixit en het kwijl liep letterlijk uit mijn mond. Na heel lang twijfelen heb ik de stap gewaagd. Het was tenslotte een forse hap uit mijn budget. 

Uiteinelijk niet de beste strip, maar wat een tekenwerk. Prachtig!

Stripbeurs Breda (1986)

Geen strip, maar wel van onschatbare waarde geweest voor de ontwikkeling van mijn hobby. 

Vanuit de stripagenda leerde ik dat er ook stripbeurzen waren. Waaronder 1 in Breda en wij stonden toevallig daar in de buurt op een camping. Ik vroeg mijn vader dan ook om mij af te zetten en mij later op te halen. 

Ik weet nog dat wij aankwamen bij het Turfschip en dat er een hele lange rij stond. Mijn vader zei dus nog, zou je wel gaan? Waarop ik zei “Natuurlijk!!” En braaf schoof ik achteraan de rij aan. Eenmaal binnen ging er voor mij een wereld open. Zoveel strips had ik nog nooit gezien. Aan het eind van de dag werd ik weer opgehaald. Dodelijk vermoeid, ik had mijn hele budget er doorheen gejaagd en had de hele dag lopen sjouwen met een volle tas, die elke keer dikker werd. Mijn beperkte budget had mij gedwongen om elke aankoop 3x af te wegen en elke kraam heb ik zeker 3x bezocht. Wat een mooie dag.

Later zijn er nog vele van die mooie dagen gekomen. Het budget werd steeds hoger en toch was ik elke keer weer blut als ik thuiskwam.

Ondertussen ben ik 46 jaar en ben ik nog steeds fan. 

Dagelijks check ik dit forum en volg ik de diverse websites. Tweewekelijks kom ik bij de stripwinkel en jaarlijks ga ik 1 a 2 keer naar een stripbeurs. Strips waren en zijn nog steeds een belangrijk deel van mijn leven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, De Hollander zei:

Leuk verhaal, vooral over de twijfel tot aanschaf, zeer herkenbaar eigenlijk tot op de dag van vandaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik had ooit wel eens ergens wat notities voor dit topic gemaakt maar die zijn bij een verkeerde update van m'n pc verdwenen. Ik zal dus overnieuw beginnen.

Ongetwijfeld was ook bij mij Pol de eerste strip, en dan via de taptoe, suske en wiske, lucky luke, blauwbloezen etc. door naar de Eppo. Mijn vader kwam ooit met een groot aantal jaargangen thuis en die zijn door mij en mijn broers letterlijk stukgelezen. De strips konden me altijd smaken, meestal las ik ze achterstevoren. En waar vele vlamingen Fanny noemen moet dat voor ons hollanders toch Franka zijn geweest? Uiteindelijk was XIII mijn eerste strip voor gevorderden.

Maar deze strips tellen eigenlijk niet mee met de vijf, de volgende wel want die heeft tot tweemaal toe mijn verzamelgedrag veranderd. In de bibliotheek las ik op een gegeven moment het eerste album van Capricornus (uitgekozen vanwege het aparte lettertype op de rug). Een wereld ging voor me open: je kon veel meer met zo'n pagina dan strookjes vullen met plaatjes. Mijn liefde voor het wat apartere werk was geboren en is altijd een onderdeel van het verzamelen en stripslezen gebleven. Door Capricornus ben ik me op internet "Rork" gaan noemen en die naam heb ik daar sinds eind jaren '90 altijd bij me gedragen. Tijdens mijn studie verwaterde het verzamelen echter, ik kocht wel eens wat maar met name om een paar bestaande series compleet te maken. Het was dat Sherpa met een intekenactie begon om Capricornus opnieuw uit te gaan geven dat ik weer eens de plaatselijke stripwinkel binnenkwam. Sindsdien ben ik weer regelmatig strips gaan kopen en is mijn verzameling flink uitgebreid. Niet zo groot als bij de meesten hier denk ik, maar wel in de breedte qua variatie. Of zoals mijn stripboer het ooit zei: "dat spul wat jij koopt leest verder niemand".

Goed, genoeg over de strips. Eigenlijk ging dit topic over welke invloed strips hebben gehad op je leven en niet over hoe je stripverzameling is ontstaan (wat desalniettemin interessant is om te lezen). Er zijn er een aantal die mijn kijk op de wereld in elk geval versterkt hebben.

Ook hier een belangrijke rol voor het werk van Andreas, 't is niet alleen plaatjes kijken. Een van de thema's die terugkomt in zijn werk is: "zien we wat we waarnemen of zien we wat we denken waar te nemen"? Dit komt het duidelijkst terug in Raflington Event en Rork 0: De Geesten. Maar het is ook een terugkerend element in zijn overige werk. Ik moet me hier regelmatig aan herinneren. Het helpt met kritisch te zijn en dingen niet te snel dingen aan te nemen, ook niet van mezelf. Een andere mooie les zit ook in De Rode Driehoek: als je echt wat wilt bereiken moet je je niet omringen met beperkingen.

Een kleine maar niet ondankbare rol is weggelegd voor Hector Umbra. Deze serie staat dusdanig ver van mijn normale leefwereld dat ik het altijd als karikatuur heb beschouwd. De introductie namens Frantisek is er echter een die ik in m'n hoofd graag quote: "Kuhut, Hector. 'T ZIET ER HIER NIET UIT!!! je koelkast is zo leeg als m'n portomonnee en jouw tent ziet er beroerder uit dan jij". De uitspraak herinnert me eraan dat ik zaken ("kipple") af en toe op moet ruimen en niet over m'n hoofd moet laten groeien.

Wel belangrijk is Jason Lutes' Berlijn geweest. Ooit in de Zozolala gezien in de rubriek buitenlandse strips. Toen hij vertaald werd heb ik 'm meteen aangeschaft. In de eerste plaats natuurlijk voor de tekeningen, maar het verhaal heeft me gegrepen. Berlijn gaat over Berlijn in de periode voor de tweede wereldoorlog en laat het leven zien uit verschillende bevolkingsgroepen: arbeiders, studenten, een journalist, de elite, joodse handelaren, joodse 'schnorrers' en agenten. Het vertelde me hoe iedereen met een andere blik naar het leven en de samenleving kijkt, een eigen perspectief heeft. En hoe je vanuit eenzelfde situatie twee totaal verschillende kanten uit kunt (het echtpaar Gudrun en Otto raken beide werkloos, Otto sluit zich aan bij de bruinhemden, Gudrun zoekt de gemeenschapszin van de communisten op). De periode en de veranderingen die de personen doormaken maken het een erg boeiende strip. Ik blijf benieuwd naar het laatste deel, mocht dat er ooit komen.

Verder wil ik hier De Fotograaf noemen. Deze strip over Afganistan in 1986 geeft onder andere inzicht in het leven van de moslims aldaar. Hun gewoonten, rituelen, hierarchie, welke invloed de oorlog heeft op een land, het belang van (gezondheids)zorg, wat mensen wel niet kunnen doorstaan. Ik vond het erg indrukwekkend. Ook is het stukje over de chadri (of Boerka) is me bijgebleven. Dat die voor de betreffende vrouwen eigenlijk een stuk vrijheid bood (daarvoor kwamen ze het huis uberhaubt niet uit) terwijl het in de westerse wereld vooral als symbool van onderdrukking wordt gezien. Ik herhaal maar weer: "zien we wat we waarnemen of zien we wat we denken waar te nemen". Goed, de chadri mag van mij verdwijnen, maar wat betreft de hoofddoek kun je je afvragen wie de onderdrukker is: degene die hem voorschrijft, of degene die hem niet accepteerd.

(Het is niet mijn bedoeling hier een politiek statement te maken of een discussie over de chadri en afgeleiden te starten, alleen om aan te geven hoe de betreffende strip mijn mening heeft gevormd. Ik quote uit De Fotograaf: "In ieder geval is de chadri een belachelijk symbool. Waar te veel waarde aan wordt gehecht. Wat echt belangrijk is voor vrouwen, is dat ze toegang krijgen tot gezondheidszorg, opleiding, werk, justitie. Kleren zijn geen prioriteit.").

Naast de mooie verhalen in dit topic die ik met veel plezier heb gelezen doet mijn eigen bijdrage me eigenlijk vooral beseffen dat ik deze strips al te lang niet meer heb opgepakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In historische volgorde:

1. Asterix en de Gladiatoren. Mijn allereerste stripalbum dat ik kreeg.

2. Alle jaargangen Pep. Gekocht van een zomervakantie kranten bezorgen. Een ontdekkingsreis.

3. The Dark Knight Returns. Baanbrekend omdat het zowel qua verhaal als qua tekeningen onconventioneel was voor een iconische strip als Batman.

4. Watchmen. Een leesmarathon van 24 uur.

5. Akira. En met de computerinkleuring van Steve Oliff. Hierdoor leerde ik dat er in het verre oosten ook interessante stripverhalen werden gemaakt. En dat computerinkleuring ook goed kon gebeuren (zelfs al was de resolutie van toen nog niet zo hoog als vandaag de dag) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 2-3-2018 om 20:20, Timhardt zei:

tekeningen ook. verhaal is meh.

Klopt, destijds heb ik de strip een paar keer gelezen in de hoop dat ik iets gemist had bij de vorige lezing. Ik wilde uiteraard dat mijn eerste hc een succes zou zijn. Helaas dat was niet het geval. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 1-3-2018 om 21:48, Rork zei:

Wel belangrijk is Jason Lutes' Berlijn geweest. [...] De periode en de veranderingen die de personen doormaken maken het een erg boeiende strip. Ik blijf benieuwd naar het laatste deel, mocht dat er ooit komen.

Goed nieuws en slecht nieuws, vrees ik. Berlin 3 en de integrale Engelstalige editie verschijnen, jawel, dit najaar: https://www.drawnandquarterly.com/berlin

Je bent zeker niet de enige die hier reikhalzend naar uitkijkt :)

Een Nederlandstalige editie zie ik er helaas niet zo snel meer van komen. Als ik me niet vergis heeft uitg. Atlas die twee eerste delen al een paar jaar geleden verramsjt (slik).

Lutes heeft het geduld van zijn lezers en uitgevers helaas nogal op de proef gesteld...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen