Ga naar inhoud

Valerian and the City of a Thousand Planets


Recommended Posts

2 uren geleden, sanderg zei:

Ik denk er hetzelfde over als jij..

 

Goede sci fi is voor mij bladerunner. Film ziet er geweldig uit en het verhaal is dat ook. Daarbij komt nog de geniale soundtrack van Vangelis.

In het sci fi genre nimmer getopt naar mijn mening.

Als een SF film niet goed genoeg is omdat Bladerunner beter is dan blijft er niet veel meer over. :) 

Link naar reactie
34 minutes ago, Bonte said:

Als een SF film niet goed genoeg is omdat Bladerunner beter is dan blijft er niet veel meer over. :) 

Inderdaad ;-) Naast de meetlat van Bladerunner gelegd blijft er voor mij tot nu toe nog niets over. (nee- ook geen starwars of minority report (al vond ik die laatste ook zeker goed)

Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar Bladerunner 2049. Ik had mijn bedenkingen maar de trailer ziet er geweldig uit, Harrison Ford doet weer mee en de regisseur (Denis Villeneuve) heeft al een aantal zeer goede films afgeleverd (o.a. prisoners). Absolute doodzonde vind ik wel dat ze het Vangelis niet eens hebben gevraagd of hij de soundtrack wederom wilde verzorgen.. Maar goed.. in de trailer zijn wel invloeden van de oude soundtrack te horen..

Overigens - wat me wel bevalt aan Valerian is dat er blijkbaar een compleet leger aan verschillende aliens meedoen met elk hun eigen specifieke achtergronden, cultuur e.d. Dat maakt met name dat ik de film toch wel wil zien.

Om het aan te knopen met strips- lijkt die veelvoud aan aliens e.d. misschien een beetje op hoe het in de stripreeks Ythaq is? Dat is een reeks waar ik nog wel eens mee beginnen. Vroeg me af of het wat is.. Tekenstijl spreekt me erg aan
 

Link naar reactie

Spoiler tag voor m'n mening over de hoofdfiguren, enkel lezen als je de film al hebt gezien of als het je niet kan schelen.

Spoiler

In de stripreeks is Laureline eigenlijk de hoofdfiguur, zeker in de verhalen waar de film op gebaseerd is. Een roodharig koppig ding met verwondering, gevoelens en ballen aan het lijf, 1 van m'n favoriete stripfiguren ooit qua karakter.

 

De film heeft erg goed de nevenfiguren en de wereld daarrond opnieuw geschapen, die zijn uitstekend en ik had geen problemen om me daarin te storten al werd het soms wat melig. Daarvoor alleen al is de film de moeite om op groot scherm te zien vind ik en misschien ga ik nog eens om de 3D te zien.

 

Ravian en Laureline trekken echter voor geen meter op de stripfiguren, het zijn militairen zonder emoties voor gestorven collega's en moorden zonder probleem een hele zaal uit. Ravian is een mislukte charmeur en veelneuker, Laureline een maagd en blonde baywatch (wel met proportionele borsten) zonder veel inbreng. De scène uit de strip waar Laureline de diensten van een shapeshifter gebruikt werd volledig omgedraaid waarbij Ravian die gebruikt en de massaslachting aanricht om Laureline te redden.

 

Erg jammer dat de rest van de film zo goed gelukt is maar mijn inziens de bal compleet mis slaat betreft de hoofdfiguren, het plot op zich is redelijk goed maar ook niet in de sfeer van de strip al kan ik dat wel beter begrijpen vanwege het andere medium.

 

Nu, een jong publiek die de strip niet kent zal die bedenkingen misschien niet maken maar een echte 'chemie' tussen de figuren is er toch ook niet echt, erg slappe karakters. Ik hoop dat Besson de reeks kan afwerken en z'n draai kan vinden want het is een pracht project voor de Europese strip.

 

Link naar reactie

Ook gezien ondertussen.

Zoals zo dikwijls ligt de waarheid ergens tussen de haters en de lovers.

Een is een vermakelijke film, zoals een rollercoaster. Leuk.

Niet de beste SF ooit (niets klopt 2001, a space odyssee en ook recentere sf films als interstellar of rogue one zijn beter).

 

Ik heb me geamuseerd met Valerian, al vind ik Ravian op papier beter. Ik ga een evt volgende filmdelen nog wel zien.

Link naar reactie
9 hours ago, Kontiki said:

Hier kan je de recette dagelijks volgen: http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=valerian.htm

Domestic (US) + foreign ondertussen toch al een kleine 60 miljoen dollar.

 

DE SPECIEËN

Ik volg het op die site al sinds het begin met argusogen.

Het is wel een Amerikaanse site: het duurde erg lang voor "Foreign" erop stond, en ik zie nog altijd geen spoor van de Belgen.

60 miljoen is inderdaad een flinke hap, maar de film kostte ongeveer 200 miljoen, en naar het schijnt mag je op die bedragen nog altijd een flinke schep reclamekosten bijdoen. Reken maar op zo'n 240 miljoen.

En hij draait nu toch al sinds 20 julii, dat is dus zo'n 2 weken.

Denk niet dat 60 m/2 weken = 30 m/week. De inkomsten van een film zakken voortdurend.

Ik hoop dat hij nog lange tijd een zaal-2-film kan blijven, dan haalt hij het wel.

De vraag is of er genoeg publiek blijft gaan, maar zoals je op die site kunt zien, gaat er van week-tot-week gemakkelijk 2/3e af.

 

Ik heb hem ondertussen ook gezien, en ben het met veel kritiek niet eens.

 

DE GETROUWHEID AAN DE STRIEP

 

Om te beginnen is Ravian inderdaad de blufferige anti-held uit de strip, die vaak zichzelf in problemen brengt en daar door Laurelien uit moet worden gered. Wat ze in de film ook doet.

Dat was toen een groot verschil met helden zoals Jan KORDAAT, Rik Ringers, De Blauwe Sperwer, Ginger, Luc Orient (mag in dit lijstje zeker niet ontbreken) etc... waarin vrouwen zelden een belangrijke rol speelden (Kuifje is zelfs misogyn: er komt geen enkele vrouw positief in voor). En dat is in de film behouden.

 

Geen chemie tussen de twee? Nogal wiedes: Laurelien is niet echt dol op hem. Het duo is door omstandigheden samengevoegd, en zit nu zo'n beetje met elkaar opgescheept. Ravian wil een beetje de versierder uithangen, en Laurelien is daar niet blij mee. Net als in de strip speelt ze de hele tijd "poten thuis". Dan kun je moeilijk echt chemie hebben, nietwaar?

 

DE STORIE

Ben ik nu de enige die de parallel heeft gezien tussen Ravians stommiteit en het gedrag van die overste?

Ravian gaat zijn boekje te buiten door die energie-parel te stelen. Zijn opdracht was de converter weghalen, niet ook nog die energie-parel. Maar als het wat kortzichtige ettertje dat hij is, maakt hij van de situatie misbruik door die parel in te pikken.

Is het dan niemand opgevallen dat het pas op dat moment is dat die Jaba-de-Hut echt kwaad wordt, en besluit Ravian tot het einde der tijden te achtervolgen? (Dat kan nog vuurwerk geven in de volgende films.)

Ravians kortzichtige actie leidt ertoe dat het plaatselijke ondersteunignsteam volledig wordt uitgeroeied. Het is echt de Ravian uit de strips.

 

EN dat is een parallellisme met de commandant, die iedereen begint te vermoorden die aan het licht zou kunnen brengen dat hij een volk heeft uitgemoord. Van die genocide zou je nog kunnen zeggen dat die buitenaardsen in de grand scheme of things op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren, en een vorm van collatoral dammage op interstellaire schaal zijn.

Maar als hij anderen vermoordt om hen het zwijgen op te leggen, is dat gewoon egoïsme om zijn eigen hachje te redden.

 

DE KRIETIESCHE MASSA

Ravian en de commandant zijn dus blijkbaar uit hetzelfde hout gesneden, maar Ravian heeft wel nog het morele inzicht om die energie-parel terug te geven.

Maar Ravian is dan ook gewoon majoor, en niet een of andere big boss.

Laurelien, daarentegen, die Ravian op de menselijke kant van de zaak wijst, is gewoon sergeant.

 

Mogen we hier geen steek onder water op het militaire apparaat zien?

 

De fillm heeft dus wel wat meer te bieden dan mooie plaatjes, maar je moet het natuurlijk zien.

 

DE SUPERAKTRIESE

Overigens heeft Cara Delevigne de moeilijkste scène uit de film heel goed aangepakt. Mij moeten ze niet komen zeggen dat ze niet kan acteren. En de bewegingen die ze maakt in de vechtscènes zijn vaak niet getruceerd. Behalve dat vliegen en zo. Ze is dus echt wel zo lening als het lijkt. Ze heeft inderdaad meer in haar mars dan gewoon wat supermodelleren.

 

PIE-S: Blade Runner hoger inschatten dan 2001, a space oddyssee, is nogal ... Nou ja ... maak het nou zeg!

 

EN NOG MIER:

The Phantom Menace: dat was slecht

De Clone Wars: dat was slecht

The Revenge of the Sith: dat was slecht

Elk van die films slaagde erin om de dromen die Star Wars ooit had opgeroepen, telkens dieper in de modder te duwen.

Valérian is zelfs beter dan de 5e Pirates of the Carrewiet, en die had de records van de vorige vier verbroken. Laten we dus niet te muggezifterig doen over Valerian.

Of heb je liever iets volwassens zoals de Faste Furieuze, waarin vrouwen een verbruiksartikel zijn? En waarin je blijkbaar met auto's kunt rijden zonder de pedalen aan te raken?

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

60 miljoen is inderdaad een flinke hap, maar de film kostte ongeveer 200 miljoen, en naar het schijnt mag je op die bedragen nog altijd een flinke schep reclamekosten bijdoen. Reken maar op zo'n 240 miljoen.

Vroeger was het de regel dat je hetzelfde bedrag aan reclame moet spenderen om een blokbuster te halen, ik weet niet of dit nu nog zo is want trailers worden op het internet gretig gratis verdeeld.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kontiki zei:

Hier kan je de recette dagelijks volgen: http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=valerian.htm

Domestic (US) + foreign ondertussen toch al een kleine 60 miljoen dollar.

Maar in de eerste paar weken moet je het filmbudget terugverdienen, daarna lopen de inkomsten snel terug.

 

En Valerian stond de eerste week #5 in de box-office en in de tweede week was het al afgezakt naar #8, dat zijn geen cijfers die bij een film met een budget van 200 miljoen horen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
12 hours ago, sanderg said:

Ik denk er hetzelfde over als jij..

 

Goede sci fi is voor mij bladerunner. Film ziet er geweldig uit en het verhaal is dat ook. Daarbij komt nog de geniale soundtrack van Vangelis.

In het sci fi genre nimmer getopt naar mijn mening.

Grotendeels akkoord.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 31-7-2017 at 8:37 PM, esteban² said:

The Fifth Element had alles in huis om van mij een fanboy te maken, maar het kolderieke stootte mij volledig af.  Het lukt het me gewoon niet om volledig in de film op te gaan door de stijl, vaak eigen aan Besson. Het cartoonesque in alles maakt dat ik het met de beste wil van de wereld niet serieus kan nemen op vlakken waarop dat wél zou moeten, zélfs binnen die wereld. Maar die kostuums, die belichting, de manier waarop de camera beweegt ... Ik ben me voortdurend bewust van het feit dat ik naar een filmset vol mannen met idiote pakjes sta te kijken. Het voelt nooit of te nimmer écht aan, ook niet binnen het concept, waar ik nochtans voor open sta.

Maar goed, ik weet natuurlijk wel dat ik eerder een uitzondering ben. :)  Zowat iedereen die ik ken is zot van die film.

Dit! 

Link naar reactie
2 hours ago, Tweetie said:

Ik vind het een raar release schema. Landen zoals Frankrijk, Belgie en Nederland die figuur van de strips kennen staan 9 dagen later in de releasekalender dan de USA.

Vooral dat een slecht Boxoffice in de USA gezien kan worden door de andere landen als een slechte film.

Waarom naar de bios gaan om een slechte film te kijken.

 

Deze scenario gebeurde ook met Dredd. Eerst floppen in de USA en daarna internationaal geopend. Dus geflopt. Verdiende zijn geld terug met de DVD's dat wij (nog) kunnen hopen op een sequel of TV-versie.

Link naar reactie
1 uur terug, darthfrysk zei:

Vooral dat een slecht Boxoffice in de USA gezien kan worden door de andere landen als een slechte film.

Waarom naar de bios gaan om een slechte film te kijken.

 

Deze scenario gebeurde ook met Dredd. Eerst floppen in de USA en daarna internationaal geopend. Dus geflopt. Verdiende zijn geld terug met de DVD's dat wij (nog) kunnen hopen op een sequel of TV-versie.

Vond je Dredd een goeie film?

 

Ik was wat meewarig om de oude te bekijken maar die bleek verdorie goed te pruimen, campy maar het volgde de strip helemaal met de juiste figuren figuren, plot en sfeer.

Link naar reactie
8 minutes ago, Bonte said:

Vond je Dredd een goeie film?

 

Ik was wat meewarig om de oude te bekijken maar die bleek verdorie goed te pruimen, campy maar het volgde de strip helemaal met de juiste figuren figuren, plot en sfeer.

Ik vind Dredd een goeie film, helaas niet het budget van de Stallone-film, maar het heeft de essentie van die wereld en natuurlijk de ultra-geweld van een Judge in zijn werksfeer/-houding :e010:.

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Bonte zei:

Vond je Dredd een goeie film?

 

Ik was wat meewarig om de oude te bekijken maar die bleek verdorie goed te pruimen, campy maar het volgde de strip helemaal met de juiste figuren figuren, plot en sfeer.

 

Ik vond Dredd een goede film (tot mijn eigen grote verrassing). Judge Dredd was bleh. En ik heb het liever als men bij een verfilming niet blindelings de strips namaakt.

Link naar reactie
51 minutes ago, Zwendel said:

 

Ik vond Dredd een goede film (tot mijn eigen grote verrassing). Judge Dredd was bleh. En ik heb het liever als men bij een verfilming niet blindelings de strips namaakt.

Ik heb dat liever wel anders. Zo niet, dan ga je het toch naast de lat van de strip leggen. Als je de strip goed vindt dan valt de film, indien deze afwijkt van de strip, vaak tegen.. 
Ik had dat ook met de kuifje film- waarom in godsnaam drie verschillende albums in één film proppen zodat het geheel een (slapstickachtige) janboel wordt?  Doodzonde vond ik dat- dat vliegende schip schopte de film voor mij vervolgens helemaal de afgrond in.. Echt heel jammer want de personages vond ik wel heel erg goed gedaan.

Ik had hetzelfde met de hobbit films van Peter Jackson- de volgende die zich aan een Kuifje verfilming gaat wagen. Anders dan bij de Lord of the Rings films baseerde hij zich hier veel en veel minder op de bron. Het resultaat was een uitmelking van een relatief dun boek over drie veel te lange films waar 30% bij was gefantaseerd,. Als je zelf denkt dat je het verhaaltechnisch beter kunt (of op hetzelfde niveau) dan Tolkien, dan moet je toch zelf ook wel begrijpen dat je gaat falen... 

Hetzelfde bij Hergé- de strips worden niet voor niets zo hoog gewaardeerd. Blijf gewoon trouw aan de bron.

Nou kun je denken- ja maar dan weet ik al precies wat er gaat gebeuren, hoe de film gaat aflopen etc. Dat was bij de Lord of the Rings films ook (als je tenminste de boeken had gelezen) en daar hoorde ik niemand over klagen.

Ik hoop echt zo ontzettend vurig dat ze voor de op stapel staande Thorgal serie wel gewoon de stripboeken gaan volgen en er geen janboel van gaan maken door 10 albums in één verhaallijn te gaan proppen. 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Chimichanga zei:

Ik vind die Kuifje film eigenlijk de enige acceptabele Spielberg film, al is die voornamelijk interessant voor zijn vorm dan voor zijn inhoud.

Je hebt een heel andere smaak dan ik. Alle Spielberg films die ik gezien heb, zijn me goed bevallen. De eerste Indiana Jones film is de beste avonturen film aller tijden, volgens mij.

Link naar reactie
1 uur geleden, Zwendel zei:

Ik weet niet waarom er zoveel een viscerale afkeer hebben van Spielberg. Ik vind zelfs de Jurassics nog altijd leuk. Dat is gewoon amusement.

 

Tintin heb ik niet gezien, Smurfs ook niet. Dat kan enkel maar tegenvallen.

 

Misschien niet de beste topic om over te palaveren, maar het lijkt inderdaad bon ton om Spielberg te dissen.

't Is nochtans een topregisseur en verhalenverteller. Jurassic Park (national geographic), Indiana Jones (avontuur), Saving Private Ryan (emo-avontuur) en Munich (drama) zijn voor mij althans toch wel topfilms.

En Shindler's List bewijst zijn pedagogische waarde keer op keer.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Misschien niet de beste topic om over te palaveren, maar het lijkt inderdaad bon ton om Spielberg te dissen.

't Is nochtans een topregisseur en verhalenverteller. Jurassic Park (national geographic), Indiana Jones (avontuur), Saving Private Ryan (emo-avontuur) en Munich (drama) zijn voor mij althans toch wel topfilms.

En Shindler's List bewijst zijn pedagogische waarde keer op keer.

Laten we deze discussie verderzetten in de filmdraad ;)

Link naar reactie

Even terug naar het onderwerp: als ik dit allemaal lees krijg ik bijna schrik om naar de film te gaan zien. Ik stoor me nogal snel aan afwijkingen van het originele verhaal en ik was dan ook blij als een kind toen Peter Jackson zich vrij nauw aan het verhaal van LOTR hield... tot The Hobbit werd verfilmd.

Nu, ik ga 'm toch zien om een eigen oordeel te vormen hoor, maar of ik 'm meer dan één keer ga zien zal toch afhangen van dat oordeel. Normaal had ik op dag 1 al in de zaal gezeten, want ik kijk hier al erg lang naar uit, maar de jaarlijkse vakantietrip gooide roet in het eten.

 

Afwijken van het verhaal hoeft niet persé slecht te zijn, maar las ik ergens dat Ravian, sorry, Valerian, schietend rondrent? Sorry, maar dan wijk je wel héél ver van het origineel af en eindig je bij mij in het hokje waar Amerikaanse comic- en gameverfilmingen en andere Last Samurai's huizen...

Link naar reactie
Op 31-7-2017 om 10:29, sanderg zei:

Dat idee heb ik ook- geen hond gaat er speciaal voor naar de bios omdat n film er zo mooi uitziet.. 

 

Hier moet ik je ongelijk geven. Tomb Raider 1 was kut maar had Angelina Jolie. De enige reden waarom ik Tomb Raider 2 ben gaan zien was omdat ik gehoord had dat Angelina Jolie's toeters in beeld kwamen. Dat bleek gelogen maar het geld was niet helemaal weggegooid vanwege haar duikpakje. :e012:

Link naar reactie

Mij kan het niet veel schelen of ze het originele verhaal nauwkeurig volgen of niet.

Er zijn vier mogelijkheden:

1 soms wordt het origineel gevolgd, en liijkt het toch nergens op

2 soms wordt het origineel niet gevolgd, en lijkt het nergens op

3 soms wordt het origineel gevolgd, en valt het heel goed mee

4 soms wordt het origineel niet gevolgd, en valt het heel goed mee

 

De Fluit met zes Smurfen volgde het boek erg trouw, maar de tekenfilm was desondanks zoutloos.

Het Kuifje-ding van Spielberg gooide allerlei boeken door elkaar, maar toen ik hem onlangs zag, bleek het een zeer prettige film te zijn.

 

Ravian schijnt een van de boeken als uitgangspunt te hebben genomen (Het keizerrijk der 1000 planeten), maar aangezien ik die titel niet ken, kan ik er niet over oordelen.

De film vond ik goed meevallen. Wie hem slecht vindt, heeft gewoon geen verstand van film. Een film niet graag zien, is niet hetzelfde als hem slecht vinden. Ik zie Requiem for a Dream niet graag, maar hij is niet slecht.

 

De marketing voor Ravian was wel slecht. Die gaf te veel de indruk dat er mooie plaatjes zijn, en geen verhaal. Dat is er wel. Het is zelfs heel behoorlijk. Sterker nog: er zit meer verhaal in Valerian dan in Dunkirk, maar daar klaagt niemand over. Christopher Nolan geniet gewoon erg veel krediet. Dat zal over enkele jaren ook wel veranderen. Spielberg heeft dat ook doorgemaakt.

 

Heb ik dan helemaal géén klachten over Valerian? Jawel, maar dat kan de pret niet drukken. Prinses dinges in het begin strekt zich wat te vaak uit om te laten zien dat ze zich opperbest voelt. Dat had wel een keer minder gekund. Het dansoptreden van Rihanna mocht wat korter. En de tocht van Ravian door Station Alfa mocht ook wat korter. Maar dat zijn maar kleinigheden.

De Hobbit mocht vééééééél korter, minstens twee films korter, maar daar hoor je niemand over. Maar ja, Tolkien is heilig.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

De Hobbit mocht vééééééél korter, minstens twee films korter, maar daar hoor je niemand over. Maar ja, Tolkien is heilig.

Tolkien is inderdaad heilig en heeft daar niets mee te maken. Lord of the Rings omvat drie boeken van samen net geen 1500 bladzijden. Daar zijn drie films van gemaakt. De Hobbit is een jeugdboek van 250 bladzijden (ongeveer), en daar zijn drie even lange films van gemaakt. Toegegeven, Jackson heeft ook een deel van de Silmarrilion in de Hobbit-films verwerkt, maar dat is meer een verzameling achtergrondinformatie dan een boek, en omvat zelfs dan nog hooguit 400 blz. Je hebt dus gelijk, maar het ligt niet aan Tolkien.  En daar gaat het om wanneer men de Hobbit-films bekritiseert.

 

Om diezelfde reden zit ik me af te vragen in hoeverre men gaat afwijken van het verhaal. Afwijken mag, maar gaat het meevallen? Men wijkt (zwaar) af vanaf het vijfde boek in de Game of Thrones-saga, maar tot nu toe komen ze er wat mij betreft mee weg, ook al wordt het verhaal minder complex dan in de boeken, en daalt de hoeveelheid fanservice tegenover eerdere seizoenen...

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

 

 

Ravian schijnt een van de boeken als uitgangspunt te hebben genomen (Het keizerrijk der 1000 planeten), maar aangezien ik die titel niet ken, kan ik er niet over oordelen.

 

Ik heb de film vanavond gezien, viel niet tegen. Veel visueel spektakel.

De titel is geleend van het keizerrijk der 1000 planeten maar het verhaal is losjes gebaseerd op de Ambassadeur der schaduwen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
13 uren geleden, Peter Motte zei:

Het dansoptreden van Rihanna mocht wat korter. En de tocht van Ravian door Station Alfa mocht ook wat korter. Maar dat zijn maar kleinigheden.

De Hobbit mocht vééééééél korter, minstens twee films korter, maar daar hoor je niemand over. Maar ja, Tolkien is heilig.

Dat dacht ik eerst ook maar De Hobbit bleek uiteindelijk niet te lang voor mij al had ik moeite om door de eerste LOTR film te geraken, wat later met m'n gasten erbij echter was het fantastisch. The Hateful Eight vond ik erg goed in de cinema maar quasi iedereen die 'm thuis bekeek vond het veel te langdradig, het is geen exacte wetenschap laat ons zeggen.

 

Ravian mocht voor mij ook een stuk langer, nu krijg je nauwelijks de tijd om de sfeer op te snuiven, hij vliegt letterlijk door alles heen. Die marktplaats bv is een erg goeie vonst maar daar kun je quasi een hele film op draaien, mijn grootste kritiek is dus eigenlijk dat er te weinig ingezet is op de prachtige achtergrond en teveel op het verhaal en hoofdfiguren. Dat zal wel erg persoonlijk zijn en beïnvloed door m'n verwachtingen vanwege de stripreeks, your mileage may vary.

Link naar reactie
12 uren geleden, Tanuki zei:

Tolkien is inderdaad heilig en heeft daar niets mee te maken. Lord of the Rings omvat drie boeken van samen net geen 1500 bladzijden. Daar zijn drie films van gemaakt. De Hobbit is een jeugdboek van 250 bladzijden (ongeveer), en daar zijn drie even lange films van gemaakt. Toegegeven, Jackson heeft ook een deel van de Silmarrilion in de Hobbit-films verwerkt, maar dat is meer een verzameling achtergrondinformatie dan een boek, en omvat zelfs dan nog hooguit 400 blz. Je hebt dus gelijk, maar het ligt niet aan Tolkien.  En daar gaat het om wanneer men de Hobbit-films bekritiseert.

 

Om diezelfde reden zit ik me af te vragen in hoeverre men gaat afwijken van het verhaal. Afwijken mag, maar gaat het meevallen? Men wijkt (zwaar) af vanaf het vijfde boek in de Game of Thrones-saga, maar tot nu toe komen ze er wat mij betreft mee weg, ook al wordt het verhaal minder complex dan in de boeken, en daalt de hoeveelheid fanservice tegenover eerdere seizoenen...

 

Ik heb de LOTR boeken gelezen en ik vond de verfilming ok. De Hobbit heb ik niet gelezen en ik vond de films ook goed. De Silmarillion ben ik niet verder geraakt dan blz 50 of zo.

Daarom ook dat een 1 op 1 verfilming dikwijls niet zo'n goed idee is. Het 'script' van sommige strips is soms flinterdun, daar kan je dan geen deftige film mee maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...