Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
VeniVidiVideo

Valerian and the City of a Thousand Planets

Recommended Posts

20 minuten geleden, Chimichanga zei:

Zou dat niet afdoen aan de ervaring die de film is?

Denk het ook, je kunt elke film wel de grond inboren door de plot in enkele lijnen neer te pennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Bonte zei:

Denk het ook, je kunt elke film wel de grond inboren door de plot in enkele lijnen neer te pennen.

25 minuten geleden, Chimichanga zei:

Ik stel het voor, omdat er gezegd wordt dat er wel degelijk een (goed) verhaal in zit. Mijns inziens is dat niet zo. Dus stel ik de vraag. De oefening doen zal ook leren dat het een erg rommelig verhaaltje is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik stel het voor, omdat er gezegd wordt dat er wel degelijk een (goed) verhaal in zit. Mijns inziens is dat niet zo. Dus stel ik de vraag. De oefening doen zal ook leren dat het een erg rommelig verhaaltje is. 

Dat is een compleet verkeerde instelling om naar film te kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dan kunnen we ook gewoon toegeven dat het een flutverhaal is. Visueel zitten er sterke dingen in de film. Dat mag ook gezegd worden. Een film moet voor mij (net als een strip) een symbiose van inhoud en vorm zijn. Als ik enkel vorm wil zien, ga ik wel naar een designbeurs of dergelijke. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Valerian en Laureline moeten een missie uitvoeren, maar er zit een reukje aan de zaak.

Voila, het plot in 1 zin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, The Alderwood zei:

Dan kunnen we ook gewoon toegeven dat het een flutverhaal is. Visueel zitten er sterke dingen in de film. Dat mag ook gezegd worden. Een film moet voor mij (net als een strip) een symbiose van inhoud en vorm zijn. Als ik enkel vorm wil zien, ga ik wel naar een designbeurs of dergelijke. 

Nogmaals, dat is een compleet verkeerde instelling om naar film te kijken.

Hetzelfde kun je ook zeggen van pakweg Eyes Wide Shut of The Shining, films waar jij wel fan van bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, Bonte zei:

Was Dunkirk niet te luid? Dat is zo de enige kritiek op de film en ik wil niet hetzelfde meemaken als bij Interstellar.

De film is inderdaad luid, en wordt van begin tot einde gevuld met een steeds voortdurende Sheppards Tone, die af en toe eens onderbroken wordt voor complete stilte. Na een tijdje begon dat op mijn zenuwen te werken, maar het is wel héél effectief.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben het niet altijd met je eens Peter Motte eens maar je recensie van Valerian kan ik wel smaken. Als je nu  Laureline nog lenig laat zijn i.p.v. een lening aan wilt smeren, ben ik tevreden. :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht
23 minuten geleden, Chimichanga zei:

Nogmaals, dat is een compleet verkeerde instelling om naar film te kijken.

Hetzelfde kun je ook zeggen van pakweg Eyes Wide Shut of The Shining, films waar jij wel fan van bent.

Die hebben een zeer duidelijk afgelijnd verhaal én hun vorm zit mega strak. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
33 minuten geleden, Tom B zei:

De film is inderdaad luid, en wordt van begin tot einde gevuld met een steeds voortdurende Sheppards Tone, die af en toe eens onderbroken wordt voor complete stilte. Na een tijdje begon dat op mijn zenuwen te werken, maar het is wel héél effectief.

Ik stoorde me meer aan het tikkende klokje dat bijna de hele film te horen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, The Alderwood zei:

Die hebben een zeer duidelijk afgelijnd verhaal én hun vorm zit mega strak. 

Maar door die films te beperken tot plot doe je nog steeds afbreuk aan hun geheel.

En dit gaat niet specifiek om Valerian, maar film in het algemeen. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Chimichanga said:

Dat denk ik ook. Het kan ook niet zonder een lading spoilers.

Parallel daarmee: theoretisch gezien is een gedicht een uitdrukking van onuitdrukbare gevoelens, die je dus alleen tot uitdrukking kunt brengen door dat gedicht. Het lezen van dat gedicht veroorzaakt die gevoelens bij de lezer.

Voor verhalen kan hetzelfde gelden.

Valerian als voorbeeld: de kijker weet niet wat er aan de hand is, maar Laureline en Valerian weten het ook niet. Je moet het samen met hun ontdekken. Wie niet vanaf het begin mee is, en daarover klaagt, tja...

Dat is heus niet alleen voorbehouden aan jongeren

True.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 minuten geleden, Chimichanga zei:

Maar door die films te beperken tot plot doe je nog steeds afbreuk aan hun geheel.

En dit gaat niet specifiek om Valerian, maar film in het algemeen. :)

Ik beperk ze niet tot plot. Maar hun plot is wel degelijk genoeg om ook in een lelijke vorm te passen. Alleen zou de film dan minder goed geweest zijn. Lezen wat er staat, hé Chimi. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, lukoste said:

@Peter MotteWaarom wordt in godsnaam John Wick weer bij deze discussie betrokken? 

Is een geweldige film in zijn eigen genre (dat totaal anders is dan Valerian).

Anders kunnen we meteen de vergelijking maken met Lego Ninjago (dat trouwens fantastisch is). 

Alleen maar omdat het de meest recente film is die ik heb gezien waar weinig verhaal in zat.

Dat hij in zijn eigen genre top is, wil ik wel aanvaarden. Maar het verhaal is heel dunnetjes.

@Tweetie Hoe kun je de rangorde met de meeste berichten zien? Wie staat er bovenaan? 

De cursor in het zoekvak "Search ..." rechtsboven zetten.

Links van het zoekvak verschijnt dan "All content" met een pijl naar beneden.

Klik daarop, en er verschijnt een keuzemenu.

Selecteer de radioknop "Members"

Klik op de loep links van het zoekvak.

Rechts op de navigatiebalk boven de tegellijst met leden verschijnt de sorteerknop "Sort by" met een pijl naar beneden.

Klik op de sorteerknop.

Er verschijnt een menu.

Selecteer de radioknop "Post Count".

Nu heb je de hele ledenlijst gesorteerd op aantal berichten met standaard 24 leden per pagina.

Wie op de eerste pagina staat is gek.

De absolute forumverslaafde is retep met 16.908 berichten. And counting ...

@The Alderwood Ik stel het voor, omdat er gezegd wordt dat er wel degelijk een (goed) verhaal in zit. Mijns inziens is dat niet zo. Dus stel ik de vraag. De oefening doen zal ook leren dat het een erg rommelig verhaaltje is. 

Zie mijn recensie voor enkele hints.

Ik ben het er niet mee eens dat het rommelig is.

Aan de unief volgde ik o.a. dramaturgie en toneel, en prof. Van Schoor zei toen, dat uit onderzoek was gebleken dat als je te veel in een toneelstuk steekt, het publiek niet mee is. Volgens mij is dat met film net zo. Als het verhaal een beetje te ingewikkeld wordt, haken veel mensen af. Vandaar de lage opkomst voor The Prestige (totaal onverdiend), en de negatieve reacties op de film Next (2007) met Nicolas Cage. Ik heb daar toen krantenrecensies over gelezen op basis waarvan ik de recensent op staande voet zou hebben ontslagen. Zo dom was die vent. En dat hij de film niet begrijpt, tot daaraan toe. Maar dat hij zijn eigen gebrekkige inzicht gebruikt als argument om te beweren dat de film slecht is, is gewoon schandelig. Dat hij er volgende keer bijzet: "Deze recensie is ten behoeve van mensen met een IQ lager dan 100". Maar zo'n zin is te moeilijk voor mensen met een IQ lager dan 100. En dus ook voor de recensent.

Eerlijk is eerlijk: ik lees geen recensies meer. Te veel recensenten zijn stommekloten die een baantje van hun vriendjes hebben gekregen, want "die gazet of da boekske" moet toch vol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik beperk ze niet tot plot. Maar hun plot is wel degelijk genoeg om ook in een lelijke vorm te passen. Alleen zou de film dan minder goed geweest zijn. Lezen wat er staat, hé Chimi. 

Maar hiermee geef je nog altijd aan dat je plot het belangrijkste vindt in een film.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Olsimar said:

Ik ben het niet altijd met je eens Peter Motte eens maar je recensie van Valerian kan ik wel smaken. Als je nu  Laureline nog lenig laat zijn i.p.v. een lening aan wilt smeren, ben ik tevreden. :e012:

Oeps.

Gecorrigeerd. En ook nog wat andere foutjes.

Dank je.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Plot en verhaal worden hier een beetje door elkaar gehaald in de discussie, denk ik.

Plot genoeg in de film.

Qua verhaal zou ik zeggen dat het gaat over  fouten toegeven, er uit leren en ze herstellen. Dit moet gedaan worden door het wezen centraal te stellen, door kritisch te zijn en gezond verstand boven rang te stellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Chimichanga zei:

Maar hiermee geef je nog altijd aan dat je plot het belangrijkste vindt in een film.

De plot werkt als motivator: waarom wil ik iets zien. De vorm dient als glijmiddel: hou ik van wat ik zie. De motivatie is het begin (als ik een film niet wil zien, maakt het niet uit of ik hou van wat ik zie. Zo vind ik de kunst van Jeff Koons erg mooi, maar ik heb er geen nut toe, dus blijft het erg oppervlakkig.) De vorm is nodig om de inhoud binnen te laten komen.

25 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik ben het er niet mee eens dat het rommelig is.

Aan de unief volgde ik o.a. dramaturgie en toneel, en prof. Van Schoor zei toen, dat uit onderzoek was gebleken dat als je te veel in een toneelstuk steekt, het publiek niet mee is. Volgens mij is dat met film net zo. Als het verhaal een beetje te ingewikkeld wordt, haken veel mensen af. Vandaar de lage opkomst voor The Prestige (totaal onverdiend), en de negatieve reacties op de film Next (2007) met Nicolas Cage. Ik heb daar toen krantenrecensies over gelezen op basis waarvan ik de recensent op staande voet zou hebben ontslagen. Zo dom was die vent. En dat hij de film niet begrijpt, tot daaraan toe. Maar dat hij zijn eigen gebrekkige inzicht gebruikt als argument om te beweren dat de film slecht is, is gewoon schandelig. Dat hij er volgende keer bijzet: "Deze recensie is ten behoeve van mensen met een IQ lager dan 100". Maar zo'n zin is te moeilijk voor mensen met een IQ lager dan 100. En dus ook voor de recensent.

De meester toont zich in de beperking. Niet voor niets is eenvoud een zeer moeilijke oefening. Iedereen kan een veelvoud aan informatie in een verhaal proppen, daar is niets aan; Het is de kunst om een selectie te maken die relevant en coherent en logisch is. Dat ontbreekt in deze film. Dat heeft niets met de intelligentie van de kijker te maken. Wel met de intelligentie van de maker. Het is natuurlijk gemakkelijk (en het wordt veelvuldig gedaan door amateur-vertellers) om er een rommeltje van te maken en dan na het floppen te zeggen "mijn publiek was te dom". 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Gojira zei:

Plot en verhaal worden hier een beetje door elkaar gehaald in de discussie, denk ik.

Plot genoeg in de film.

Qua verhaal zou ik zeggen dat het gaat over  fouten toegeven, er uit leren en ze herstellen. Dit moet gedaan worden door het wezen centraal te stellen, door kritisch te zijn en gezond verstand boven rang te stellen.

Er is geen éénduidig plot. Er zijn vele acties, vele kantelmomenten, vele situaties die het verhaal aan de gang houden, maar ze hebben geen eenduidig verband. Het is een kluwen van acties, deus-ex-machina's en andere techniekjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar in dit geval hoorde het wel samen.

Ik vraag me af of het inleidiende filmpje, waarin de ontwikkeling van Station Alpha wordt getoond, te veel de verwachting oproept dat daar naar moet worden teruggekeerd. Terwijl dat gewoon een mooie uitwerking van de titelrol is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik vraag me af of het inleidiende filmpje, waarin de ontwikkeling van Station Alpha wordt getoond, te veel de verwachting oproept dat daar naar moet worden teruggekeerd. Terwijl dat gewoon een mooie uitwerking van de titelrol is.

Die opening credits scene had als doel om aan te tonen dat Alpha een plek is waar vele wezens in eenheid leven. Die scene heeft wel degelijk een doel, namelijk de wereld opbouwen/uitleggen. Ik vind dat het wel heel wat meer is dan gewoon wat beeldjes om de credits op te tonen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Peter Motte zei:

De cursor in het zoekvak "Search ..." rechtsboven zetten.

Links van het zoekvak verschijnt dan "All content" met een pijl naar beneden.

Klik daarop, en er verschijnt een keuzemenu.

Selecteer de radioknop "Members"

Klik op de loep links van het zoekvak.

Rechts op de navigatiebalk boven de tegellijst met leden verschijnt de sorteerknop "Sort by" met een pijl naar beneden.

Klik op de sorteerknop.

Er verschijnt een menu.

Selecteer de radioknop "Post Count".

Nu heb je de hele ledenlijst gesorteerd op aantal berichten met standaard 24 leden per pagina.

Wie op de eerste pagina staat is gek.

De absolute forumverslaafde is retep met 16.908 berichten. And counting ...

Bedankt. Ik sta precies gelijk met Timhardt.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Peter Motte zei:

De strip begint ook zo. En 't is inderdaad een goeie uitwerking van de titelrol, terwijl in één beweging duidelijk wordt waar het verhaal zich gaat afspelen. Want op één of andere manier moet je toch uitleggen wat Centraal Punt, sorry Station Alpha, IS.

Plot, verhaal, beeld. Een goeie film heeft een goeie mix van alledrie vind ik. Enkel maar mooie beelden kijken is saai. Een boeiend verhaal kan je kompleet naar de knoppen helpen als je je beeld, decor, ... verknoeit. Ik kan zo heel wat voorbeelden noemen waar de mix (naar mijn smaak uiteraard) niet goed zit. Al zijn er ook weer momenten waar je liefst niet teveel wil nadenken en dan komt zo'n popcornfilm weer wél van pas.

Ergens las ik dat je tegenwoordig in Hollywood bij de grote studio's enkel nog geld krijgt als je op één minuut en liefst in één zin je film kan samenvatten. Of het waar is weet ik niet, maar het zou veel verklaren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Dat laatste heet een pitch verkopen. En als je niet zelf die één of twee zinnen wil uitwerken tot een scenario, kan je al incasseren met enkel je idee. Zie bijvoorbeeld http://www.moviepitch.com/#/ 

Er bestaan boeken en cursussen om een pitch te leren verkopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...