Ga naar inhoud

Valerian and the City of a Thousand Planets


Recommended Posts

15 minuten geleden, carioca zei:

Dat Fifth Element gebash is nogal misplaatst. 

 

Los daarvan.. Film is meer dan plot, maar tegelijkertijd is plot wel een integraal onderdeel van een film. Dat verwachten de meeste mensen simpelweg als ze naar een bioscoop gaan. 

Omdat mensen niet begrijpen wat film is en kan zijn.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Zwendel zei:

 

Mijn antwoord was de nagel op de kop. ;)

Neen, omdat je niet reageert op wat ik zeg.

Dat mensen enkel gaan naar films om hun gedachten even te verzetten is geen probleem, maar dan vanuit een heel beperkt begrip van een medium als film commentaar geven is redelijk belachelijk.

Film biedt als kunstvorm even veel mogelijkheden en keuze van aanpak als elke andere kunstvorm.

 

ik spreek hier in het algemeen en niet specifiek over Valerian.

ik spreek wel specifiek over jou omdat al heel vaak is gebleken dat jij een heel nauw beeld hebt over wat films horen te zijn en op basis van heel veel vooroordelen naar films kijkt. Jij bespreekt een film op basis van wat jij denkt dat hij moet zijn en niet op basis van wat hij probeert te zijn. Jij ziet film als iets rigide, niet als iets dat oneindig flexibel is.

Geen probleem, maar de autoriteit waarmee je pleegt te spreken is redelijk irritant.

ik ben zelf allesbehalve een autoriteit, maar ik sta wel meer open voor films dan jij, dat is duidelijk.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Bonte zei:

Ik ga vanavond nog eens naar de 3D versie, kan ik wat meer aandacht geven aan de achtergrond dan de hoofdfiguren.

 

Ik ga vanavond ook, maar dan wel naar de gewone versie. Ervoor ga ik nog gaan kijken naar Dunkirk. Een double bill voor mij vanavond.

Link naar reactie

Twee films op één avond, dat was ook bij mij de gewoonte. :)  Op de American Movie Days die vroeger bij Metropolis georganiseerd werden, was dat ook een jaarlijkse vaste afspraak met de filmkliek.  Om 11 uur de eerste premiere en zo door tot de laatste vertoning om 23 uur.  Za-lig! B)  Of op het Filmfestival van Gent.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb Peter effectief gespot toen ik eerst en vooral naar Dunkirk ging kijken. Hij gaf zijn mening over Dunkirk zonder 'm gezien te hebben waarbij hij het al voor mij aan het verpesten was. ;-) Nee, Peter, het is alles behalve een melodramatische film. Nu eerst wat alcohol binnen kappen om in de mood te komen voor de volgende zitting, Valerian. Mindset veranderen naar puur entertainment.

Link naar reactie

Af en toe een blikje Monster volstaat.

 

Valerian vond ik maar zo-zo. Veel decors met snoepjeskleuren en teveel het idee dat je naar een game zit te kijken die je loodst door tal van werelden en omgevingen die dan levels zijn. Kostuums waren soms bespottelijk, voorwerpen van plastic. Toen ik de zaal verliet, hoorde ik een groepje jongere gasten tegenover elkaar bezig dat er gewoon geen verhaal in zit. Een ervan had dat al afgeleid uit de trailer. Die basisintrige vond ik zelf te lang uitgesponnen. Ik miste vooral coherentie in verhaal en look die een Star Wars weer wel heeft.

Na de eerste, betere helft kwam inderdaad een vervelender, tweede helft. Ik werd er op sommige momenten echt ambetant van. Doorgaans heb ik dan de neiging om familie of vrienden naast me zelf te beginnen ambeteren door mijn hand op hun ogen te leggen of mijn vinger in hun oor te steken, maar dat kon nu niet. En ik zou niet graag gehad hebben dat iemand zou opstaan om tegen me te komen bulderen dat ik me koest moest houden.

Het beste van de film vond ik toch de casting van Laureline, ook al herkende ik er het strippersonage niet in. Ik bedoel dan niet fysiek, maar qua typering. Cara Delevingne vertolkt haar prettig en pittig. Ik betrapte me er wel op dat ik me nogal vaak heb geconcentreerd op haar wenkbrauwen 'dankzij' de opmerking van The Alderwood.

Spreekt Dane DeHaan trouwens altijd zo of forceerde hij zijn stem om wat volwassener te lijken?

Link naar reactie
6 uren geleden, Kontiki zei:

Af en toe een blikje Monster volstaat.

 

Valerian vond ik maar zo-zo. Veel decors met snoepjeskleuren en teveel het idee dat je naar een game zit te kijken die je loodst door tal van werelden en omgevingen die dan levels zijn. Kostuums waren soms bespottelijk, voorwerpen van plastic. Toen ik de zaal verliet, hoorde ik een groepje jongere gasten tegenover elkaar bezig dat er gewoon geen verhaal in zit. Een ervan had dat al afgeleid uit de trailer. Die basisintrige vond ik zelf te lang uitgesponnen. Ik miste vooral coherentie in verhaal en look die een Star Wars weer wel heeft.

Na de eerste, betere helft kwam inderdaad een vervelender, tweede helft. Ik werd er op sommige momenten echt ambetant van. Doorgaans heb ik dan de neiging om familie of vrienden naast me zelf te beginnen ambeteren door mijn hand op hun ogen te leggen of mijn vinger in hun oor te steken, maar dat kon nu niet. En ik zou niet graag gehad hebben dat iemand zou opstaan om tegen me te komen bulderen dat ik me koest moest houden.

Het beste van de film vond ik toch de casting van Laureline, ook al herkende ik er het strippersonage niet in. Ik bedoel dan niet fysiek, maar qua typering. Cara Delevingne vertolkt haar prettig en pittig. Ik betrapte me er wel op dat ik me nogal vaak heb geconcentreerd op haar wenkbrauwen 'dankzij' de opmerking van The Alderwood.

Spreekt Dane DeHaan trouwens altijd zo of forceerde hij zijn stem om wat volwassener te lijken?

2e keer bekeken in 3D gisteren, leuk je nog eens gezien te hebben in een poging Dunkerk voor je te verpesten. :)

Laureline vond ik ook nog goed als karakter al hadden ze er wel een roodharige van gemaakt hebben, was dat nu zo moeilijk? Valeriane zelf is een etter en zou heden te dage al lang buiten het leger gezet zijn voor sexual harassment, 1000 jaar in de toekomst is dat blijkbaar geen probleem meer, van gelijke verdeling man/vrouw op het werk hebben ze ook nog niet gehoord.

3D is ook een afknapper voor mij. Ze bekomen een 3D effect door de achterste lagen onscherp te maken, op veel plaatsen komt het gewoon nog meer kunstmatig over omdat je de lagen te goed kan onderscheiden. In plaats van meer zie je gewoon veel minder, veel van de effecten lijken me gemaakt met een game engine en dat is te zien bij het camera werk. Ik hoop echt dat ze er een game van maken, dat wordt een hit van jewelste.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Bonte zei:

2e keer bekeken in 3D gisteren, leuk je nog eens gezien te hebben in een poging Dunkerk voor je te verpesten. :)

Laureline vond ik ook nog goed als karakter al hadden ze er wel een roodharige van gemaakt hebben, was dat nu zo moeilijk? Valeriane zelf is een etter en zou heden te dage al lang buiten het leger gezet zijn voor sexual harassment, 1000 jaar in de toekomst is dat blijkbaar geen probleem meer, van gelijke verdeling man/vrouw op het werk hebben ze ook nog niet gehoord.

3D is ook een afknapper voor mij. Ze bekomen een 3D effect door de achterste lagen onscherp te maken, op veel plaatsen komt het gewoon nog meer kunstmatig over omdat je de lagen te goed kan onderscheiden. In plaats van meer zie je gewoon veel minder, veel van de effecten lijken me gemaakt met een game engine en dat is te zien bij het camera werk. Ik hoop echt dat ze er een game van maken, dat wordt een hit van jewelste.

Bonte,

 

dat de achtergronden onscherp zijn heeft met de gebruikte lens te maken.

Korte lenzen (denk 10-30mm) nemen alles in focus op, lange lenzen (100mm+) zijn enkel in focus voor het onderwerp dat je wil filmen. Dat is gewoon standaard cinematografie, dat heeft niets met 3D te maken. Ik leg het simpel uit, maar hier vind je betere en gedetailleerde uitleg: http://learnaboutfilm.com/making-a-film/equipment-for-low-budget-filmmaking/choosing-lenses/

Denk bv aan De Palma, die wou vaak twee personen in focus die op een verschillende afstand van de camera stonden, maar wou wel lange lenzen gebruiken. Daarom gebruikte hij een split diopter zodat hij met dezelfde lenslengte toch de twee personen in focus kon hebben.

Voorbeeldje:

split-field-diopter-cover-865x505.jpg

Laat mij duidelijk zijn, kritiek geven op die film mag iedereen. Het interesseert mij geen hol dat mensen Valerian slecht vinden (ik kan hem immers altijd bekijken en blijven bekijken), maar alsjeblieft verkoop geen zever.

Link naar reactie
1 uur terug, Gojira zei:

Bonte,

 

dat de achtergronden onscherp zijn heeft met de gebruikte lens te maken.

Korte lenzen (denk 10-30mm) nemen alles in focus op, lange lenzen (100mm+) zijn enkel in focus voor het onderwerp dat je wil filmen. Dat is gewoon standaard cinematografie, dat heeft niets met 3D te maken. Ik leg het simpel uit, maar hier vind je betere en gedetailleerde uitleg: http://learnaboutfilm.com/making-a-film/equipment-for-low-budget-filmmaking/choosing-lenses/

Denk bv aan De Palma, die wou vaak twee personen in focus die op een verschillende afstand van de camera stonden, maar wou wel lange lenzen gebruiken. Daarom gebruikte hij een split diopter zodat hij met dezelfde lenslengte toch de twee personen in focus kon hebben.

Voorbeeldje:

split-field-diopter-cover-865x505.jpg

Laat mij duidelijk zijn, kritiek geven op die film mag iedereen. Het interesseert mij geen hol dat mensen Valerian slecht vinden (ik kan hem immers altijd bekijken en blijven bekijken), maar alsjeblieft verkoop geen zever.

Dat weet ik ook wel maar 3D in een SF film heeft niets met lenzen te maken, de verschillende lagen in de achtergrond worden kunstmatig afzonderlijk aangemaakt. Ik heb nu beide versies gezien en heb de indruk dat de 3D versie waziger is op de achtergronden om nog meer het 3D effect te bekomen, tenzij het m'n ogen zijn die moeite hadden met het focussen of de snelheid van de beelden, hoe dan ook blijft het resultaat hetzelfde. 

Valerian.jpg

Link naar reactie
8 hours ago, Kontiki said:

 hoorde ik een groepje jongere gasten tegenover elkaar bezig dat er gewoon geen verhaal in zit. Een ervan had dat al afgeleid uit de trailer.

 

Geen verhaal? Onzin. Maar de trailer legt wel sterk de nadruk op het visuele aspect, en daardoor wordt geen verhaal verwacht. Er zat juist een flink verhaal, veel meer dan in die Star Wars-films die meestal maar een flinterdun verhaaltje geven. Om over iets als John Wick nog maar te zwijgen. Valerian is net een film die niét de indruk wekt een verfilmd game te zijn.

Je moet niet altijd te veel steunen op de kritiek van die "jonge gasten". Er zit soms zo veel vooringenomendheid in de manier waarop ze een film zien (of muziek horen, of een boek lezen etc), dat hun mening eigenlijk al vooraf vaststaat.

 

Quote

Laureline vond ik ook nog goed als karakter al hadden ze er wel een roodharige van gemaakt hebben, was dat nu zo moeilijk?

Was dat ironisch of zo? Een rosse als hoofdpersonage is zo'n dik cliché geworden, dat ik alles mijd waarin een rosse zit.

 

Het heeft een tijd geduurd, maar hier is mijn recensie:

http://peter-motte.skynetblogs.be/archive/2017/08/07/valerian-of-ravian-8754052.html

 

PS1: mijn felicitaties aan Linthout om een trapje op te schuiven in de rangschikking met de meeste berichten. Maar mij kan hij niet inhalen!

 

PS2: ik haaaat 3D

Link naar reactie

Het is niet omdat iets volledig digitaal aangemaakt wordt dat er geen keuzes meer qua lenzen gemaakt moeten worden. Elk shot, of dat nu digitaal, echt of een combinatie van beide is, wordt opgenomen met een (virtuele) camera die bepaalde parameters heeft (waaronder de lens) en dat bepaalt hoe het shot er uitziet.

De sterkte van een 3D effect kan een filmmaker instellen per shot ongeacht de lens die gebruikt wordt (en dus de "wazigheid" van het beeld/achtergrond).

Link naar reactie
24 minuten geleden, Peter Motte zei:

Je moet niet altijd te veel steunen op de kritiek van die "jonge gasten". Er zit soms zo veel vooringenomendheid in de manier waarop ze een film zien (of muziek horen, of een boek lezen etc), dat hun mening eigenlijk al vooraf vaststaat.

Dat is heus niet alleen voorbehouden aan jongeren ;)

Link naar reactie
14 minuten geleden, Gojira zei:

Het is niet omdat iets volledig digitaal aangemaakt wordt dat er geen keuzes meer qua lenzen gemaakt moeten worden. Elk shot, of dat nu digitaal, echt of een combinatie van beide is, wordt opgenomen met een (virtuele) camera die bepaalde parameters heeft (waaronder de lens) en dat bepaalt hoe het shot er uitziet.

De sterkte van een 3D effect kan een filmmaker instellen per shot ongeacht de lens die gebruikt wordt (en dus de "wazigheid" van het beeld/achtergrond).

Het is sowieso kunstmatig of het nu 2D of 3D is en beiden worden afzonderlijk gemasterd, het kan ook zijn dat ik gewoon de ogen niet heb voor 3D, de achtergrond zag er slechter uit dan op deze youtube preview. 

 

-> Warning, veel visuele spoilers in deze preview, verschillende scènes worden volledig getoond.

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Bonte zei:

Het is sowieso kunstmatig of het nu 2D of 3D is en beiden worden afzonderlijk gemasterd, het kan ook zijn dat ik gewoon de ogen niet heb voor 3D, de achtergrond zag er slechter uit dan op deze youtube preview. 

 

-> Warning, veel visuele spoilers in deze preview, verschillende scènes worden volledig getoond.

 

 

Cara Spock :e005:

Link naar reactie
18 uren geleden, Bonte zei:

Nice, dat wordt een overkill aan effecten. :)

Er zitten geen (digitale) effecten in Dunkirk. Of het zouden de digitaal geprinte soldaten op ware grootte die ze tussen de figuranten hebben gezet moeten zijn. Zelfs de kustlijn van Duinkerke hebben ze niet bewerkt. Je ziet gewoon de jaren '80 appartementsblokken nog staan.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Tom B zei:

Er zitten geen (digitale) effecten in Dunkirk. Of het zouden de digitaal geprinte soldaten op ware grootte die ze tussen de figuranten hebben gezet moeten zijn. Zelfs de kustlijn van Duinkerke hebben ze niet bewerkt. Je ziet gewoon de jaren '80 appartementsblokken nog staan.

Ik zei dan ook bewust niet digitale effecten, die gaan er wel in zitten maar niet zo overduidelijk als een space opera.

 

Was Dunkirk niet te luid? Dat is zo de enige kritiek op de film en ik wil niet hetzelfde meemaken als bij Interstellar.

Link naar reactie
5 minuten geleden, The Alderwood zei:

 

Ik stel het voor, omdat er gezegd wordt dat er wel degelijk een (goed) verhaal in zit. Mijns inziens is dat niet zo. Dus stel ik de vraag. De oefening doen zal ook leren dat het een erg rommelig verhaaltje is. 

Dat is een compleet verkeerde instelling om naar film te kijken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...