Ga naar inhoud

Stripmuseum in Rotterdam failliet


Arco

Recommended Posts

Spijtig. Het was natuurlijk wel opvallend dat er naast Groningen nog zo'n museum bij kwam. Ben wel benieuwd met welke bezoekersaantallen er gerekend is en hoeveel er daadwerkelijk kwamen...

 

Over de oorzaak van het faillissement kan Prickartz nog geen definitieve uitspraak doen, behalve dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten   - zo, dat is een gewaagde uitspraak, daar moet je echt voor doorgestudeerd hebben...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Het museum is nog geen jaar open geweest. Dat is wel schrijnend. En dat terwijl dit museum toen zo enthousiast onthaald werd! Wat ging er verkeerd? Is het echt zo moeilijk om in Nederland mensen te begeesteren voor het stripwereldje? Het stripmuseum in Groningen bewijst het tegendeel.

Ik heb destijds een reportage over dit museum gemaakt: http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Museum-Strips!.pdf

Met PR Mariella Sormani ben ik facebook vriend geworden. Zij liet me een paar maanden geleden weten dat zij, samen met alle andere werknemers in het museum, ontslagen was. Iedereen werd vervangen door vrijwilligers. Dat was een veeg teken.

Onlangs werd de ingang verplaatst naar om de hoek. Normaal gezien zou ik dat begrijpen omdat het museum een beetje een doolhof was van gangen. Maar het bleek om dezelfde lokatie te gaan, waarbij de oppervlakte die het museum innam werd verkleind. Dat is inderdaad goedkoper.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
9 minuten geleden, Kontiki zei:

Er werd blijkbaar gemikt op 85.000 bezoekers: http://www.rijnmond.nl/nieuws/157538/Stripmuseum-Rotterdam-failliet

Ja, ik zag het staan.

 

Ik probeer wat te googelen om een recente top 100 van bezoekersaantallen van NL musea te vinden maar dat lukt niet echt. Enkel een top 10 maar daar staan natuurlijk alleen toppers in. Dit cijfer vond ik wel over 2016:

 

Bezoekers per musea

De meeste musea (43%) in Nederland verwachten tussen de 1.000 en 10.000 bezoekers per jaar en circa 30% verwacht tussen de 10.000 en 50.000 bezoekers. 15% van alle musea verwacht dit jaar meer dan 50.000 bezoekers te mogen verwelkomen.

 

http://www.consultancy.nl/nieuws/11201/nl-telt-1100-musea-goed-voor-38-miljoen-bezoekers geeft ook wel wat info. 35.000 gemiddeld in Zuid-Holland...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
12 minuten geleden, eriktex zei:

http://www.consultancy.nl/nieuws/11201/nl-telt-1100-musea-goed-voor-38-miljoen-bezoekers geeft ook wel wat info. 35.000 gemiddeld in Zuid-Holland...

Tja, wat zegt dat? Hoe lang zijn die musea open per week, waar liggen ze, wat is er te zien? 

1 minuut geleden, Boekenmagazijn zei:

Ter vergelijking: Stripmuseum Groningen had vorig jaar 24.000 bezoekers, wat beter was dan in 2015 (20.000), maar stukken minder dan in 2012 (40.000).

 

http://www.dvhn.nl/groningen/Stripmuseum-Groningen-krimpt-22025839.html

http://www.dvhn.nl/groningen/Meer-bezoekers-voor-Groninger-musea-21134605.html

Zegt me al iets meer, zelfde onderwerp, ook midden in de stad. Groningen is voor de meeste mensen echter verder weg dan Rotterdam.

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Martin zei:

Het museum is nog geen jaar open geweest. Dat is wel schrijnend. En dat terwijl dit museum toen zo enthousiast onthaald werd! Wat ging er verkeerd? Is het echt zo moeilijk om in Nederland mensen te begeesteren voor het stripwereldje? 

 

Het stripmuseum in Groningen bewijst het tegendeel.

Dat laatste is dus ook maar de vraag, ze draaien 30% van de bezoekers die het stripmuseum in Rotterdam had begroot. 

 

Waarschijnlijk was het beter geweest om klein en zuinig te beginnen en te kijken hoe het gaat en dan eventueel verder te groeien. Het is altijd makkelijk om te groeien en meer geld uit te geven dan te krimpen en te bezuinigen. 

Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.

Link naar reactie

Ik ben vlak na de opening geweest en enige wat aardig was, was de tentoonstelling van Martin Lodewijk, rest stelde helemaal niets voor. Ik was toen gelijk klaar met het museum. Ik zag niet in waarom ik nog een keer terug moest gaan. Verder hoorde ik allerlei berichten in de wandelgangen, waardoor ik al vermoeden dat het geen lang leven beschoren zal zijn. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik ben er een aantal maanden terug geweest en hield daar gemixte gevoelens aan over.
De aankleding was netjes, maar de medewerkers (een aantal ook al wat op leeftijd) waren vooral met elkaar bezig en er hangt dan een sfeertje (omdat het al niet zo druk was) alsof je iemand zijn huiskamer ongevraagd binnenliep. Verder zat er een winkeltje aan vast, niet al te veel aanbod. Samengevat denk ik dat het allemaal prima geregeld was (misschien niet mijn smaak) maar de ligging van het pand (wat ook nog is vrij fors was) en het gebrek aan bezoekers daardoor zal ze toch de das hebben omgedaan. Dit soort projecten slagen denk ik enkel als er een flinke bak subsidie tegenaan wordt gegooid.

Vind je een project geslaagd als er een bak subsidie moet tegenaan gegooid worden?

Ja, geslaagd voor die eenzaat die zo'n museum dan bezoekt.

Maar in een bredere context; de vraag is of er wel subsidie moet tegenaan gegooid worden als er geen kat opdaagt voor zo'n project. Ik ken het antwoord op die vraag niet. Het maakt zin als het wat bijbrengt aan de stripcultuur, als promotie, maar dan zou ik wel willen weten of de subsidie echt wat "oplevert", en daarmee bedoel ik niet noodzakelijk financieel (want dan zijn we vlug uitgepraat). Wordt zo'n onderzoek wel ten gronde gevoerd?

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben er vier keer geweest

1 keer voor de opening, de officiele opening (ook opening Agent 327) , een keer met een vriend en een keer voor de opening van de Elsje tentoonstelling.

Op zich vond ik het geen slecht stripmuseum en het had ook de potentie om iets moois te worden.

Alleen de plannen die ze hadden zijn maar gedeeltelijk of nooit uitgevoerd.

En ik begreep ook dat er dingen op de achtergrond speelde

dat niet ten goede was voor het voortbestaan van het museum.

Link naar reactie
4 hours ago, Kobus said:

Ik ben vlak na de opening geweest en enige wat aardig was, was de tentoonstelling van Martin Lodewijk, rest stelde helemaal niets voor. Ik was toen gelijk klaar met het museum. Ik zag niet in waarom ik nog een keer terug moest gaan. Verder hoorde ik allerlei berichten in de wandelgangen, waardoor ik al vermoeden dat het geen lang leven beschoren zal zijn. 

Eerlijk gezegd vond ik het stripmuseum in Groningen ook beter dan dat in Rotterdam. Maar ik was van mening dat iedereen bij een opstart vooruit kijkt naar een verdere ontwikkeling, en dat het wel goed zou komen.

De tijdelijke Martin Lodewijk tentoonstelling maakte voor mij overigens alles goed.

Ik wou een jaar na de opening een nieuw bezoek brengen, maar dat blijkt dus onmogelijk.

Doorstart? Ik vrees van niet.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Lijkt me beter van niet.

Zonde van alle energie.

Zeker ook als je bekijkt hoe de stripmarkt in Nederland is. Is er dan behoefte aan twee stripmusea? Ik denk het niet.
Beter is dan de krachten te bundelen en ergens in het midden van Nederland gewoon één stripmuseum neer te zetten ipv en Groningen en Rotterdam.
Maar... wij Nederlanders zijn eigenwijs en willen allemaal ons eigen speeltuintje dat weer ten koste gaat van het doel.
(ook één van de redenen waarom het met de strip in Nederland niet wil lukken iets groots en professioneels voor elkaar te krijgen. Het ontbreekt aan samenwerking.)

Link naar reactie

Heel, heel, erg zonde dit. Vooral de combinatie met eethoek (prima eten!) en stripbibliotheek, vonden m'n kinderen en collegae geweldig. In het begin dan ook heel veel geweest, totdat de bieb opeens weg was. 

De marketing was zwaar knudde, de aankleding in het museum rommelig (kantoorachtig) en games/anime/superhelden (hallo kinderen) hadden veel meer een plek moeten krijgen. Tevens was de toegangsprijs pittig.

De Donald Duck tentoonstelling was ook niet best, zeker vergeleken met bijvoorbeeld Star Wars in Hoorn.

Link naar reactie

Ik vond de Martin Lodewijk tentoonstelling heel leuk, de rest stelde niet veel voor.

Het gebouw was niet echt geschikt en lag inderdaad op een bijna onvindbare plek.

Persoonlijk ook geen interesse in een stripmuseum, ik lees graag strips, maar zo'n museum boeit mij niet en ik vrees dat het heel weinigen zal boeien.

Een speciale tentoonstelling in bijv. De kunsthal lijkt mij veel geschikter

Link naar reactie

Als het goed geregistreerd is wel. Maar heeft iedereen een mooi overzicht gemaakt met fotos e.d., zodat de curator weet wat hij terug moet geven? 

 

Uberhaupt zouden originelen nooit tot een inboedel moeten kunnen horen.  Het verstandigste is het om alle originelen in een stichting voor de collectie te stoppen, zodat de collectie altijd buiten een faillissement valt en desnoods ergens anders (Groningen of zo) tentoon kan worden gesteld.  

Link naar reactie

Drie keer geweest: officieuze opening 27 augustus 2016, signeersessie Martin Lodewijk en signeersessie John Heijink (Piet Heyn). Groot pand inderdaad, kleinschaliger en compacter om mee te starten was achteraf verstandiger geweest.

 

Er was toch ook sprake dat er 'ooit' met Meermanno in Den Haag was onderhandeld?

Link naar reactie

Ik las op facebook een topic over het faillissement van het museum dat er ook geen persberichten werden uitgestuurd en dat dat lag aan onwetendheid over de juiste kanalen. Is het misschien niet een idee om eens een verse lijst met persadressen van schrijvende, bloggende en vloggende pers aan te leggen? Met een dergelijke lijst kan iedereen die strips wil promoten, in wat voor vorm dan ook, de juiste kanalen aanschrijven?

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
1 uur terug, Van Ditmar Strips zei:

Ik las op facebook een topic over het faillissement van het museum dat er ook geen persberichten werden uitgestuurd en dat dat lag aan onwetendheid over de juiste kanalen. Is het misschien niet een idee om eens een verse lijst met persadressen van schrijvende, bloggende en vloggende pers aan te leggen? Met een dergelijke lijst kan iedereen die strips wil promoten, in wat voor vorm dan ook, de juiste kanalen aanschrijven?

Ik denk dat ik hetzelfde facebookbericht las :) Ook de overkoepelende organisatie vond ik een positief en constructief voorstel.

 

Een dergelijke lijst is natuurlijk alleszins een begin, maar wat je in feite nodig hebt zijn de contacten zelf, niet enkel hóe je ze moet bereiken. Contacteren, jezelf voorstellen, netwerken aanleggen, uitbouwen en onderhouden. Om een voorbeeld te geven: bij de lancering van mijn album kreeg ik een leuke reportage op de regionale tv. Dat was enerzijds omdat ik daar een persbericht voor gestuurd had, maar vooral omdat ze mij kenden omdat ik daar enige tijd als freelance-journalist gewerkt had.

 

Netwerken is echt niet eenvoudig en als je het goed wil doen kruipt er veel tijd in. Daarom vond ik die overkoepelende organisatie ook zo'n goed idee. 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Een overkoepelende organisatie is een heel goed idee maar volgens mij niet realiseerbaar. Daarvoor zijn mensen nodig, die mensen moeten weer betaald worden en daar is nooit geld voor. Het idee is mooi maar ik heb daar wel een hard hoofd in.

 

Gewoon een goede lijst lijkt mij praktischer en dan kan de persoon die meer persoonlijke aandacht wil besteden aan een uitgave er zelf voor kiezen om er  meer tijd aan te besteden.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
1 uur terug, Van Ditmar Strips zei:

Een overkoepelende organisatie is een heel goed idee maar volgens mij niet realiseerbaar. Daarvoor zijn mensen nodig, die mensen moeten weer betaald worden en daar is nooit geld voor. Het idee is mooi maar ik heb daar wel een hard hoofd in.

 

Gewoon een goede lijst lijkt mij praktischer en dan kan de persoon die meer persoonlijke aandacht wil besteden aan een uitgave er zelf voor kiezen om er  meer tijd aan te besteden.

 

Inderdaad, zo'n organisatie heeft ook geen mogelijkheid om winst te maken. Dus kan enkel met subsidies, wat natuurlijk altijd een risico is. Hoewel er in Vlaanderen wel wat subsidies naar strips gaan, maar dan wel afkomstig van verschillende overheden en verspreid over verschillende initiatieven. Je zou dat kunnen centraliseren, alhoewel dat natuurlijk weer met bepaalde risico's gepaard gaat.

 

Wat die lijst betreft, als iemand anders hiervoor initatief wil nemen, mag die mij altijd contacteren. Ik wil gerust meehelpen, echter geen tijd om hier een drijvende kracht voor te zijn.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik trek het even van hun website af: 

 

Wegens faillissement van Stichting Strips is het museum tot nader bericht gesloten

 

VAN HET BESTUUR:

Het is met pijn in ons hart dat we jullie moeten meedelen dat we onze droom, het museum voor strip- en tekenfilmkunst in Rotterdam, moeten opgeven.

 

We hebben het afgelopen jaar met veel enthousiaste mensen hard gewerkt om een succes te maken van het museum. We zijn trots op de mooie tentoonstellingen, zeker op de helaas te vroeg afgebroken tentoonstelling over Donald Duck, die druk werd bezocht.

 

Wij zijn dankbaar voor de ondersteuning van fondsen, instellingen en individuen die ons hebben geholpen en begeleid. Het was financieel echter niet mogelijk om door te gaan, omdat we een deel van de opstartkosten niet op korte termijn konden aflossen en de betrokken partijen niet tot een oplossing wilden komen. Dat is jammer, want het bezoek (en dus de inkomsten) waren sterk stijgend. Zonder bovenstaand probleem was het museum nu hard op weg om geheel zelfstandig te kunnen voortbestaan.

 

Wij zijn ervan overtuigd dat er een groot publiek is voor een strip, tekenfilm en gaming museum in het Rotterdamse en wij hopen dan ook dat er hard naar mogelijkheden zal worden gezocht om deze belangrijke en toegankelijke kunst een vaste plaats in de museale wereld van Rotterdam en omstreken te geven.

 

De collecties zijn er, het enthousiasme is er, het publiek is er, maar helaas is voor ons museum nu het doek gevallen.

 

Wij bedanken iedereen die samen met ons heeft geloofd in deze droom.

 

Directie en Raad van Toezicht

van Stichting Strips

Link naar reactie

Ik las het gisteravond ook. Er staat geen datum bij, maar donderdag zei Robert van der Kroft nog op RTV Rijnmond: "Ik was heel verbaasd, ik schrok er eigenlijk van [...]" Voor een lid van de Raad van Toezicht is dat een vrij opmerkelijke uitspraak. Houdt die functie dan iets anders in dan de naam suggereert?

Ik vraag me ook af of het verstandig is om het dagelijks bestuur van zo'n stichting (waar toch behoorlijke bedragen in moeten omgaan) toe te vertrouwen aan één enkele bestuurder/directeur.

Maar ik ken die mensen verder niet, en zo lang we de datails niet kennen zou ik niemand de schuld in de schoenen willen schuiven.

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Ik vraag me ook af of het verstandig is om het dagelijks bestuur van zo'n stichting (waar toch behoorlijke bedragen in moeten omgaan) toe te vertrouwen aan één enkele bestuurder/directeur.

Zo groot is zo'n instelling nou ook niet, het lijkt me voor de hand liggen dat er maar een betaald iemand is die de zaak aanstuurt. 

Link naar reactie
Op 27-7-2017 om 13:58, Kontiki zei:

Er werd blijkbaar gemikt op 85.000 bezoekers: http://www.rijnmond.nl/nieuws/157538/Stripmuseum-Rotterdam-failliet

Nu pas naar het filmpje gekeken. Robert van der Kroft ".....Afgelopen zondag was ik bij het museum en het aantal bezoekers was toen meer dan duizend.....".

 

Als dat klopte, is het echt jammer dat er een faillissement is uitgesproken. 

 

 

Link naar reactie

In de Crowdfunding aanvraag is ook erg veel informatie te vinden: https://crowdaboutnow.nl/strips 

 

Opmerkelijk:

* van de oorspronkelijke begroting van 700.000 werd 500.00 bespaard door hergebruikte materialen uit andere musea zoals vitrines, audiovisuele apparatuur, bureaus, kasten et cetera en gratis vormgeving en gesponsorde bouwkosten. Plus nog 50.000 door allerlei vrijwilligers. 

* en van wie was die lening van 120.000? Is die de oorzaak van het faillissement? 

 

 

Link naar reactie

Ik was er het eerst (en het laatst?) voor de Elsje tentoonstelling. Op zich een aardig museum met potentie, maar het was nog iets teveel een voormalig kantoorgebouw. Ook het ontbreken van informatie maakte het soms lastig te volgen voor niet-stripfans. Nu was dat bij de Elsje-tentoonstelling leuk opgelost, maar bij de vaste tentoonstelling kon dat eigenlijk niet naar mijn mening. Zeker niet voor de toch redelijk hoge entree, al ligt die niet ver boven/onder de gemiddelde prijs voor musea in Nederland. 

Achteraf is het ondanks het enthousiasme niet geheel onlogisch dat het zo is gelopen.  Zeker niet gezien de bezoekersaantallen, zij het dat die mensen enthousiast waren.

 

Overigens dacht ik dat dit museum was opgestart door (ex)medewerkers van Meermanno? 

Link naar reactie
23 uren geleden, Tweetie zei:

Is er dan iemand die de bezoekerscijfers kent? Kennelijk niet genoeg, maar hoeveel waren het er nu toe?

Daar stel je een terechte vraag over zowel mijn post als over de de berichtgeving over het faillissement in zijn geheel. Ik ken het antwoord niet en had die stelling dan ook niet zo stellig mogen gebruiken. 

 

Los daarvan ben ik overigens ook wel benieuwd naar hoeveel mensen er tot op heden zijn geweest.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Schuiten gaf een paar jaar geleden 80% van zijn originelen doelbewust weg aan diverse officiële instanties in België en Frankrijk, van de stripmusea in Brussel (dat slechts voor 10% wordt gesubsidieerd) en Angoulême tot de Koning Boudewijnstichting. Deze instanties hebben uiteraard decennialange ervaringen met het correct bewaren van originelen en hoe ermee wordt omgesprongen voor archivering en tentoonstellingen.

Hij deed dat naar eigen zeggen om zijn werk voor de toekomst veilig te stellen en te bewaren. En hij wilde zijn nageslacht ook niet met waanzinnig hoge successierechten opzadelen een keer hij er niet meer is. Het gaat om miljoenen euro.

Na de dood van Didier Comès beslisten zijn erfgenamen (zijn broer en zussen) om hetzelfde te doen met het merendeel van diens nalatenschap. Voor ons erfgoed is dat een goede zaak, anders dreigt origineel werk versnipperd te raken onder verzamelaars die ook niet altijd originelen in de beste condities bewaren.

 

Maar om iets aan een museum te schenken dat zich nog volop moest bewijzen, leek me inderdaad ook wel onverstandig. Hebben museum Meermanno, diverse bibliotheken in Nederland of het stripmuseum van Groningen geen grotere ervaring om dat te regelen en in hun naam originelen in bruikleen te verstrekken aan anderen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...