Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Arco

Stripmuseum in Rotterdam failliet

Recommended Posts

Spijtig. Het was natuurlijk wel opvallend dat er naast Groningen nog zo'n museum bij kwam. Ben wel benieuwd met welke bezoekersaantallen er gerekend is en hoeveel er daadwerkelijk kwamen...

Over de oorzaak van het faillissement kan Prickartz nog geen definitieve uitspraak doen, behalve dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten   - zo, dat is een gewaagde uitspraak, daar moet je echt voor doorgestudeerd hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het museum is nog geen jaar open geweest. Dat is wel schrijnend. En dat terwijl dit museum toen zo enthousiast onthaald werd! Wat ging er verkeerd? Is het echt zo moeilijk om in Nederland mensen te begeesteren voor het stripwereldje? Het stripmuseum in Groningen bewijst het tegendeel.

Ik heb destijds een reportage over dit museum gemaakt: http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Museum-Strips!.pdf

Met PR Mariella Sormani ben ik facebook vriend geworden. Zij liet me een paar maanden geleden weten dat zij, samen met alle andere werknemers in het museum, ontslagen was. Iedereen werd vervangen door vrijwilligers. Dat was een veeg teken.

Onlangs werd de ingang verplaatst naar om de hoek. Normaal gezien zou ik dat begrijpen omdat het museum een beetje een doolhof was van gangen. Maar het bleek om dezelfde lokatie te gaan, waarbij de oppervlakte die het museum innam werd verkleind. Dat is inderdaad goedkoper.

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 minuten geleden, Kontiki zei:

Er werd blijkbaar gemikt op 85.000 bezoekers: http://www.rijnmond.nl/nieuws/157538/Stripmuseum-Rotterdam-failliet

Ja, ik zag het staan.

Ik probeer wat te googelen om een recente top 100 van bezoekersaantallen van NL musea te vinden maar dat lukt niet echt. Enkel een top 10 maar daar staan natuurlijk alleen toppers in. Dit cijfer vond ik wel over 2016:

Bezoekers per musea

De meeste musea (43%) in Nederland verwachten tussen de 1.000 en 10.000 bezoekers per jaar en circa 30% verwacht tussen de 10.000 en 50.000 bezoekers. 15% van alle musea verwacht dit jaar meer dan 50.000 bezoekers te mogen verwelkomen.

http://www.consultancy.nl/nieuws/11201/nl-telt-1100-musea-goed-voor-38-miljoen-bezoekers geeft ook wel wat info. 35.000 gemiddeld in Zuid-Holland...

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, eriktex zei:

http://www.consultancy.nl/nieuws/11201/nl-telt-1100-musea-goed-voor-38-miljoen-bezoekers geeft ook wel wat info. 35.000 gemiddeld in Zuid-Holland...

Tja, wat zegt dat? Hoe lang zijn die musea open per week, waar liggen ze, wat is er te zien? 

1 minuut geleden, Boekenmagazijn zei:

Ter vergelijking: Stripmuseum Groningen had vorig jaar 24.000 bezoekers, wat beter was dan in 2015 (20.000), maar stukken minder dan in 2012 (40.000).

http://www.dvhn.nl/groningen/Stripmuseum-Groningen-krimpt-22025839.html

http://www.dvhn.nl/groningen/Meer-bezoekers-voor-Groninger-musea-21134605.html

Zegt me al iets meer, zelfde onderwerp, ook midden in de stad. Groningen is voor de meeste mensen echter verder weg dan Rotterdam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, Martin zei:

Het museum is nog geen jaar open geweest. Dat is wel schrijnend. En dat terwijl dit museum toen zo enthousiast onthaald werd! Wat ging er verkeerd? Is het echt zo moeilijk om in Nederland mensen te begeesteren voor het stripwereldje? 

Het stripmuseum in Groningen bewijst het tegendeel.

Dat laatste is dus ook maar de vraag, ze draaien 30% van de bezoekers die het stripmuseum in Rotterdam had begroot. 

Waarschijnlijk was het beter geweest om klein en zuinig te beginnen en te kijken hoe het gaat en dan eventueel verder te groeien. Het is altijd makkelijk om te groeien en meer geld uit te geven dan te krimpen en te bezuinigen. 

Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hopelijk zijn er geen stripverzamelaars die hun hele collectie hebben geschonken of tekenaars die al hun tekeningen hebben afgestaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit was voor Rotterdam al gedoemd om te mislukken. Een locatie buiten het centrum waar je enkel komt als je er woont, er is daar geen verkeer en/of andere locaties die publiek trekken. Als geboren en getogen Rotterdammer ken ik de stad op mijn duimpje en het stripmuseum zat zo goed weggestopt dat het echt per toeval was dat we überhaupt van het bestaan afwisten. Geen enkele promotie in de stad, en ook nog is een stad waar elke maand wel iets nieuws wordt gelanceerd. Het is een nobele poging geweest maar het is denk ik als concept al bijna niet levensvatbaar voor Nederland.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nu stel ik mij de vraag hoeveel van jullie dit museum bezocht hebben. Natuurlijk is het niet voor iedereen even evident om naar Rotterdam te rijden.

En degenen die er geweest zijn: wat vonden jullie van het museum?

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Martin zei:

Nu stel ik mij de vraag hoeveel van jullie dit museum bezocht hebben. Natuurlijk is het niet voor iedereen even evident om naar Rotterdam te rijden.

En degenen die er geweest zijn: wat vonden jullie van het museum?

Ik ben er een aantal maanden terug geweest en hield daar gemixte gevoelens aan over.
De aankleding was netjes, maar de medewerkers (een aantal ook al wat op leeftijd) waren vooral met elkaar bezig en er hangt dan een sfeertje (omdat het al niet zo druk was) alsof je iemand zijn huiskamer ongevraagd binnenliep. Verder zat er een winkeltje aan vast, niet al te veel aanbod. Samengevat denk ik dat het allemaal prima geregeld was (misschien niet mijn smaak) maar de ligging van het pand (wat ook nog is vrij fors was) en het gebrek aan bezoekers daardoor zal ze toch de das hebben omgedaan. Dit soort projecten slagen denk ik enkel als er een flinke bak subsidie tegenaan wordt gegooid.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben vlak na de opening geweest en enige wat aardig was, was de tentoonstelling van Martin Lodewijk, rest stelde helemaal niets voor. Ik was toen gelijk klaar met het museum. Ik zag niet in waarom ik nog een keer terug moest gaan. Verder hoorde ik allerlei berichten in de wandelgangen, waardoor ik al vermoeden dat het geen lang leven beschoren zal zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik ben er een aantal maanden terug geweest en hield daar gemixte gevoelens aan over.
De aankleding was netjes, maar de medewerkers (een aantal ook al wat op leeftijd) waren vooral met elkaar bezig en er hangt dan een sfeertje (omdat het al niet zo druk was) alsof je iemand zijn huiskamer ongevraagd binnenliep. Verder zat er een winkeltje aan vast, niet al te veel aanbod. Samengevat denk ik dat het allemaal prima geregeld was (misschien niet mijn smaak) maar de ligging van het pand (wat ook nog is vrij fors was) en het gebrek aan bezoekers daardoor zal ze toch de das hebben omgedaan. Dit soort projecten slagen denk ik enkel als er een flinke bak subsidie tegenaan wordt gegooid.

Vind je een project geslaagd als er een bak subsidie moet tegenaan gegooid worden?

Ja, geslaagd voor die eenzaat die zo'n museum dan bezoekt.

Maar in een bredere context; de vraag is of er wel subsidie moet tegenaan gegooid worden als er geen kat opdaagt voor zo'n project. Ik ken het antwoord op die vraag niet. Het maakt zin als het wat bijbrengt aan de stripcultuur, als promotie, maar dan zou ik wel willen weten of de subsidie echt wat "oplevert", en daarmee bedoel ik niet noodzakelijk financieel (want dan zijn we vlug uitgepraat). Wordt zo'n onderzoek wel ten gronde gevoerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben er vier keer geweest

1 keer voor de opening, de officiele opening (ook opening Agent 327) , een keer met een vriend en een keer voor de opening van de Elsje tentoonstelling.

Op zich vond ik het geen slecht stripmuseum en het had ook de potentie om iets moois te worden.

Alleen de plannen die ze hadden zijn maar gedeeltelijk of nooit uitgevoerd.

En ik begreep ook dat er dingen op de achtergrond speelde

dat niet ten goede was voor het voortbestaan van het museum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 hours ago, Kobus said:

Ik ben vlak na de opening geweest en enige wat aardig was, was de tentoonstelling van Martin Lodewijk, rest stelde helemaal niets voor. Ik was toen gelijk klaar met het museum. Ik zag niet in waarom ik nog een keer terug moest gaan. Verder hoorde ik allerlei berichten in de wandelgangen, waardoor ik al vermoeden dat het geen lang leven beschoren zal zijn. 

Eerlijk gezegd vond ik het stripmuseum in Groningen ook beter dan dat in Rotterdam. Maar ik was van mening dat iedereen bij een opstart vooruit kijkt naar een verdere ontwikkeling, en dat het wel goed zou komen.

De tijdelijke Martin Lodewijk tentoonstelling maakte voor mij overigens alles goed.

Ik wou een jaar na de opening een nieuw bezoek brengen, maar dat blijkt dus onmogelijk.

Doorstart? Ik vrees van niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Lijkt me beter van niet.

Zonde van alle energie.

Zeker ook als je bekijkt hoe de stripmarkt in Nederland is. Is er dan behoefte aan twee stripmusea? Ik denk het niet.
Beter is dan de krachten te bundelen en ergens in het midden van Nederland gewoon één stripmuseum neer te zetten ipv en Groningen en Rotterdam.
Maar... wij Nederlanders zijn eigenwijs en willen allemaal ons eigen speeltuintje dat weer ten koste gaat van het doel.
(ook één van de redenen waarom het met de strip in Nederland niet wil lukken iets groots en professioneels voor elkaar te krijgen. Het ontbreekt aan samenwerking.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heel, heel, erg zonde dit. Vooral de combinatie met eethoek (prima eten!) en stripbibliotheek, vonden m'n kinderen en collegae geweldig. In het begin dan ook heel veel geweest, totdat de bieb opeens weg was. 

De marketing was zwaar knudde, de aankleding in het museum rommelig (kantoorachtig) en games/anime/superhelden (hallo kinderen) hadden veel meer een plek moeten krijgen. Tevens was de toegangsprijs pittig.

De Donald Duck tentoonstelling was ook niet best, zeker vergeleken met bijvoorbeeld Star Wars in Hoorn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vond de Martin Lodewijk tentoonstelling heel leuk, de rest stelde niet veel voor.

Het gebouw was niet echt geschikt en lag inderdaad op een bijna onvindbare plek.

Persoonlijk ook geen interesse in een stripmuseum, ik lees graag strips, maar zo'n museum boeit mij niet en ik vrees dat het heel weinigen zal boeien.

Een speciale tentoonstelling in bijv. De kunsthal lijkt mij veel geschikter

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik ben naar de Bommel tentoonstelling geweest. 8 man op een zaterdag tussen 10:00 en 12:00 

Ook dat er 2 vitrine kasten leeg waren en er wat dingen achter gordijnen verstopt waren,

gaf mij al het gevoel dat het niet heel goed ging.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Olav zei:

Vind je een project geslaagd als er een bak subsidie moet tegenaan gegooid worden?

Ja, geslaagd voor die eenzaat die zo'n museum dan bezoekt.

Maar in een bredere context; de vraag is of er wel subsidie moet tegenaan gegooid worden als er geen kat opdaagt voor zo'n project. Ik ken het antwoord op die vraag niet. Het maakt zin als het wat bijbrengt aan de stripcultuur, als promotie, maar dan zou ik wel willen weten of de subsidie echt wat "oplevert", en daarmee bedoel ik niet noodzakelijk financieel (want dan zijn we vlug uitgepraat). Wordt zo'n onderzoek wel ten gronde gevoerd?

Ik zie dat je mijn woorden zeer letterlijk hebt genomen.
Wat ik bedoel te zeggen: als je zwarte cijfers wil schrijven voor een stripmuseum in Rotterdam dan heb je een bak subsidie nodig, want er is te weinig animo voor. De vraag is denk ik ook gedeeltelijk of het een financieel succes moet zijn, of dat het bijdraagt aan het ontwikkelen van het culturele belang van de strip in Nederland.

Ik denk dat je die subsidie nog beter kan geven aan een zaak als Yendor dan aan een stripmuseum, maar nu heb je hopelijk een beter beeld van mijn reden om die uitspraak te doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, eriktex zei:

Nou, ik mag toch hopen dat je "bruikleen" gewoon terugkrijgt en dat de curator hier vanaf blijft.

Dat lijkt mij ook.

Maar toch vervelend als je (een deel van) je verzameling daar hebt ondergebracht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen