Ga naar inhoud

Stripmuseum in Rotterdam failliet


Arco

Recommended Posts

2 minuten geleden, Kontiki zei:

Voor ons erfgoed is dat een goede zaak, anders dreigt origineel werk versnipperd te raken onder verzamelaars die ook niet altijd originelen in de beste condities bewaren.

Dat dingen verspreid raken is juist goed, daarmee wordt het risico vermeden dat al het werk zich op een plaats bevindt. Er is dan geen risico dat al het werk van een auteur in een keer verloren gaat, bv door een grote brand. 

 

Kijk maar naar werk van Rembrandt dat nu in diverse museum hangt, door heel de wereld verspreid, dat komt ook van een groot aantal verzamelaars. Daardoor kun je nu in heel veel landen schilderijen van Rembrandt bekijken en hoef je daarvoor niet naar Amsterdam.  

 

En hoe groot is de kans dat originelen niet in goede conditie bewaard worden? Zouden al die verzamelaars die duizenden euros of meer voor origineel werk neertellen daar vervolgens dan zo achteloos mee omspringen? 

Link naar reactie

Een grotere verspreiding van losse platen bemoeilijkt wel specifieke heruitgaven. De uitgave van kortere verhalen van Franquins Robbedoes met een extra dossier zoals Boeven op de Kermis of Bravo Brothers staat voorlopig on hold omdat er tientallen platen niet teruggevonden worden van andere verhalen om ze opnieuw in te scannen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

Dat dingen verspreid raken is juist goed, daarmee wordt het risico vermeden dat al het werk zich op een plaats bevindt. Er is dan geen risico dat al het werk van een auteur in een keer verloren gaat, bv door een grote brand. 

bepaalde musea kern 

Kijk maar naar werk van Rembrandt dat nu in diverse museum hangt, door heel de wereld verspreid, dat komt ook van een groot aantal verzamelaars. Daardoor kun je nu in heel veel landen schilderijen van Rembrandt bekijken en hoef je daarvoor niet naar Amsterdam.  

 

En hoe groot is de kans dat originelen niet in goede conditie bewaard worden? Zouden al die verzamelaars die duizenden euros of meer voor origineel werk neertellen daar vervolgens dan zo achteloos mee omspringen? 

Dat is onzin. Er is, in het geval van bekende en bij leven verkopende kunstenaars, toch al een versnippering. Niemand gaat naar een museum waar versnipperde exposities worden getoond. Het is juist mooi dat kerncollecties geconcentreerd zijn bij musea. Dat maakt het samenstellen van exposities veel aantrekkelijker. De 17e eeuwse schilderkunst en Rembrandt zijn hier juist een goed voorbeeld van:  voor een mooie kerncollectie moet je naar Amsterdam naar het Rijks....

Link naar reactie
Op ‎27‎-‎7‎-‎2017 om 16:23, Martin zei:

Nu stel ik mij de vraag hoeveel van jullie dit museum bezocht hebben. Natuurlijk is het niet voor iedereen even evident om naar Rotterdam te rijden.

En degenen die er geweest zijn: wat vonden jullie van het museum?

Ik was er vrij recent. Het was best moeilijk te vinden - er was wel wat bewegwijzering maar er stond er een de verkeerde kant op en dan loop je zo wat rondjes. Gelukkig kan ik kaartlezen.*)
Ik had totaal geen beeld van het museum, wist niet wat te verwachten. De algehele indruk was dat men niet veel budget en mensen had. Men had duidelijk zijn best gedaan op de Duckstad tentoonstelling (die ook in allerlei bladen geadverteerd werd) maar iemand hier noemde SW in het Museum van de 20 Eeuw in Hoorn en dat vond ik sfeervoller gedaan.
De medewerkers waren uitermate vriendelijke en behulpzaam, maar de uitstraling was wat rommelig en versnipperd. Ik liep een trap af en bevond mij ineens in een leegstaand kantoorpand.....kon weer de trap terug op. Sommige vitrines waren leeg. Sommige vitrines waren - zo te zien - thematisch gevuld maar met weinig uitleg of omschrijving. Het zag er uit als of men nog bezig was met inrichten, en zo heb ik het ook geinterpreteerd.




*) Maar als ik dit uitzonderlijke talent toepas op zo'n New Age beurs is men steevast teleurgesteld. :e011:

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een kunstwerk blijft nog steeds een gegeven dat deel uitmaakt van materiële eigendom. Het is niet omdat de economische activiteit van een aantal mensen zich oriënteert op tekenen, etsen, schilderen, muziek maken enz...dat de eindproducten van dergelijke activiteiten plots niet meer in privaat bezit zouden mogen blijven. Omdat een of ander stadsbestuur graag een boel inkomsten wil genereren middels het lokken van toeristen.  Net alsof een stad als Brugge, Amsterdam enz...plots compleet onleefbaar wordt indien er vb. 60% minder toeristen komen afzakken.  Economie draait op veel andere zaken dan enkel maar toerisme.

Want meer zit er niet achter.  "Erfgenamen kunnen geen zorg dragen voor het oeuvre van hun vader, moeder, familielid/leden." Zeg dan meteen dat kinderen helemaal niet in staat zijn om bijv. zorg te dragen voor hun ouderlijk huis en inboedel nadat hun ouders overleden zijn. Dat ze er te stom voor zijn. En dat het daarom vanuit maatschappelijk oogpunt beter is wanneer lokale overheidsinstanties zich ontfermen over persoonlijke eigendommen.

Onder het aanvoeren van dergelijke drogargumenten kun je zelfs overgaan tot complete confiscatie van privaat bezit. "Het is voor het grotere goed van de maatschappij en blabla."

Link naar reactie
8 uren geleden, Kameraad Mauser zei:


Want meer zit er niet achter.  "Erfgenamen kunnen geen zorg dragen voor het oeuvre van hun vader, moeder, familielid/leden." Zeg dan meteen dat kinderen helemaal niet in staat zijn om bijv. zorg te dragen voor hun ouderlijk huis en inboedel nadat hun ouders overleden zijn. Dat ze er te stom voor zijn. En dat het daarom vanuit maatschappelijk oogpunt beter is wanneer lokale overheidsinstanties zich ontfermen over persoonlijke eigendommen.

 

Ik begrijp hier niets van. Te stom om te zorgen voor een huis en inboedel ? Ga jij dan, wanneer je ouders overlijden, hun huis en inboedel compleet in tact houden als een soort mausoleum? 

 

Ik ben een paar jaar geleden middels een erfenis in het bezit gekomen van een omvangrijke collectie werk van een ver joods familielid dat 70 jaar geleden zeer bekend was als gravuriste. Ze ontwierp oa postzegels en bankbiljetten. Thans is dit werk, enige uitzonderingen daargelaten, vrijwel zonder (financiele) waarde. Wat doe je dan met zo'n 500 etsen, schilderijen, ex librissen, portretten etc ? Een deel hou ik zelf omdat ik het mooi vind. Een deel heb ik verkocht aan 2 verzamelaars. Een deel heb ik geschonken aan een vereniging die zich bezighoudt met ex librissen. Een deel heb ik laten veilen. Fotoboeken, correspondentie (vooral over de periode 1930-1945) heb ik in bruikleen gegeven aan een historicus die er een boek over schrijft. Wanneer die historicus klaar is met zijn boek schenk ik dat materiaal, samen met een groot deel van het oeuvre (portretten, historisch relevante werken etc) aan het joods historisch museum. Ik kan natuurlijk zoals Tweetie dat wenst ieder museum in Europa 1 stukje kunst schenken maar dat is veel te veel werk en die musea zitten daar echt niet op te wachten. Het joods historisch zit er wel op te wachten omdat dit werk nu juist in hun collectie past.

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, je houdt toch een deel in bezit? En dat ander deel dat je verkocht hebt, da's ook weer in privaat bezit. Niks mis mee. Stel nou  ( wat in jouw geval nu niet zo is ) dat de overblijvende rest net niet interessant genoeg is voor een museum, dan blijft het sowieso in je eigendom. Of je moet dan toch weer op zoek gaan naar een koper die ook nog geïnteresseerd is.

En die vereniging die zich bezighoudt met ex-librissen, da's ook privaat, veronderstel ik?  Allemaal niets verkeerds mee.

Ik wil maar zeggen dat: "de kinderen/erfgenamen kunnen niet goed zorgen voor hetgeen hun familie/ouders nalaten en daarom is het beter dat alles best naar staatsmusea gaat." feitelijk onzin is.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kameraad Mauser zei:

Ik wil maar zeggen dat: "de kinderen/erfgenamen kunnen niet goed zorgen voor hetgeen hun familie/ouders nalaten en daarom is het beter dat alles best naar staatsmusea gaat." feitelijk onzin is.

Het is dan ook iets dat jij zelf verzonnen hebt. :e002:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
21 hours ago, Kontiki said:

Schuiten gaf een paar jaar geleden 80% van zijn originelen doelbewust weg aan diverse officiële instanties in België en Frankrijk, van de stripmusea in Brussel (dat slechts voor 10% wordt gesubsidieerd) en Angoulême tot de Koning Boudewijnstichting. Deze instanties hebben uiteraard decennialange ervaringen met het correct bewaren van originelen en hoe ermee wordt omgesprongen voor archivering en tentoonstellingen.

Hij deed dat naar eigen zeggen om zijn werk voor de toekomst veilig te stellen en te bewaren. En hij wilde zijn nageslacht ook niet met waanzinnig hoge successierechten opzadelen een keer hij er niet meer is. Het gaat om miljoenen euro.

Na de dood van Didier Comès beslisten zijn erfgenamen (zijn broer en zussen) om hetzelfde te doen met het merendeel van diens nalatenschap. Voor ons erfgoed is dat een goede zaak, anders dreigt origineel werk versnipperd te raken onder verzamelaars die ook niet altijd originelen in de beste condities bewaren.

 

Maar om iets aan een museum te schenken dat zich nog volop moest bewijzen, leek me inderdaad ook wel onverstandig. Hebben museum Meermanno, diverse bibliotheken in Nederland of het stripmuseum van Groningen geen grotere ervaring om dat te regelen en in hun naam originelen in bruikleen te verstrekken aan anderen?

Neen.

En erfenisrechten zijn feitelijk een van de grote oorzaken waarom er schenkingen enz...plaatsvinden. Het best geven illustratoren en tekenaars zoals Schuiten nu reeds hun originelen aan hun kinderen.

 

Link naar reactie

Zo heeft de tekenaar van Dick Bos bijna al zijn verhalen ook geschonken. Ik meen aan een museum in Amsterdam, maar dat wordt echt niet tentoongesteld en ligt dus maar te liggen in een archief. Er zijn genoeg verzamelaars die een plaat van Mazure van een Dick Bos-verhaal aan hun verzameling toe zouden willen voegen, en wat is er dan mis als die wel zouden zijn verkocht? 70 verhalen x 160 - 200 pagina's is nogal wat voor een museum, zelfs als ze het wel tentoon zouden kunnen stellen.

Link naar reactie
1 uur geleden, retep zei:

Ik kan natuurlijk zoals Tweetie dat wenst ieder museum in Europa 1 stukje kunst schenken maar dat is veel te veel werk en die musea zitten daar echt niet op te wachten.

Dat heb ik niet gezegd. Laat al die tekenaars maar, terwijl ze nog in leven zijn, hun verzameling origineel werk gedeeltelijk verkopen en gedeeltelijk wegschenken. Het gedeelte dat aan verzamelaars verkocht wordt en in grote privecollecties terechtkomt zal op den duur ook wel ooit z'n weg naar musea her en der vinden of misschien leiden tot de stichting van nieuwe stripmusea. De meeste musea zijn tenslotte ooit met een of andere rijke verzamelaar begonnen. 

 

Het ergste vind ik nog dat al het werk van een tekenaar als een blok in een of ander archief terechtkomt en vervolgens tot het einde der tijden ligt te verstoffen en alleen nog door een archivaris gezien wordt.    

Link naar reactie

Geen doorstart voor failliet stripmuseum Rotterdam

 

Het doek valt definitief voor museum Strips! in Rotterdam. Er werd nog gehint op een doorstart, maar die gaat er niet komen. Dat heeft de curator van het museum aan Stripjournaal laten weten. Veel tekenaars die werk aan het museum hadden uitgeleend, zijn ondertussen kwaad dat ze moeten betalen om hun eigen werk terug te krijgen.

 

https://stripjournaal.com/2017/08/18/geen-doorstart-failliet-stripmuseum-rotterdam/

 

(geen volledige tekst hier, lees het maar op de site van stripjournaal, die jongens werken er ook voor)

Link naar reactie
5 uren geleden, Hardcover zei:

Ik denk dat we toch ook wel een bepaald realisme mogen tonen met zijn allen..........een museum voor 1 (strip)tekenaar, tsja, dat zal ook geen storm lopen, dat is echt alleen voor de die hards of omwonenden.

Dus dat is alleen mogelijk door een rijke liefhebber, maar financieel niet realistisch. De behoefte is er niet in de samenleving. 

Laten we gewoon van zijn werk genieten door zijn boeken te lezen.

Of misschien eens een mooie tijdelijke tentoonstelling in een bestaande omgeving. 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Lecram zei:

Ik denk dat we toch ook wel een bepaald realisme mogen tonen met zijn allen..........een museum voor 1 (strip)tekenaar, tsja, dat zal ook geen storm lopen, dat is echt alleen voor de die hards of omwonenden.

Mee eens, zelfs Rembrandt heeft geen eigen museum....

 

Een stripmuseum met wat grotere afdelingen voor bv Toonder, Vandersteen en andere groten zou wel een goed idee zijn. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
5 minutes ago, Tweetie said:

Mee eens, zelfs Rembrandt heeft geen eigen museum....

 

Een stripmuseum met wat grotere afdelingen voor bv Toonder, Vandersteen en andere groten zou wel een goed idee zijn. 

Als jij ervoor betaalt, ja dan misschien wel, ja.

Link naar reactie
47 minuten geleden, Lecram zei:

Ik denk dat we toch ook wel een bepaald realisme mogen tonen met zijn allen..........een museum voor 1 (strip)tekenaar, tsja, dat zal ook geen storm lopen, dat is echt alleen voor de die hards of omwonenden.

Dus dat is alleen mogelijk door een rijke liefhebber, maar financieel niet realistisch. De behoefte is er niet in de samenleving

Er is wel een Nero museum. Ik weet niet of deze goed draait, maar die is er bij mijn weten toch ook al een tijdje. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Kort geding vanwege 75 Euro ......... 

 

Striptekenaars die werk hebben hangen in het failliete Rotterdamse stripmuseum Strips! stappen naar de rechter. Ze eisen dat de curator hun werk teruggeeft, zonder daar geld voor in rekening te brengen.

 

De curator heeft alle strips die in bruikleen zijn gegeven gegijzeld. Dat betekent dat de tekenaars niet aan hun werk mogen komen. Alleen als ze 75 euro betalen, krijgen ze hun materiaal terug. Dit tot woede van de veertig tekenaars die strips hebben uitgeleend.

 

Tekenaar Marc Scherbateyev: "Je legt je hele ziel en zaligheid in je werk en dan is er een of andere jojo die zegt dat ik mijn eigen werk niet terug kan krijgen en dat ik er voor moet gaan betalen. Terwijl ik dan denk, flikker op, het is andersom!" 
"Ik word ook financieel benadeeld", legt Scherbateyev uit. "Doordat ik niet bij mijn strips kan, kan ik ze ook niet meenemen naar stripfestivals, zoals dit weekend in Veldhoven."

 

Juridisch klopt er ook niets van, zegt de striptekenaar. "Mijn advocaat, Claudia Berghout, zegt dat de curator alleen gaat over het eigendom van het museum. En dus niet over het werk dat in bruikleen is gegeven."

 

Berghout spant namens meerdere tekenaars een geding aan. Dat moet volgende week dienen. De advocaat eist per direct het werk terug. Iedere dag dat de curator in gebreke blijft, zou hij bovendien een dwangsom moeten betalen.
Ruim een week geleden hebben boze tekenaars nog gedemonstreerd bij het Rotterdamse stripmuseum. Ze hebben getekend op de ramen van het museum en er de tekst bij geplaatst: "Wij zijn boos".

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...