Ga naar inhoud

Wie heeft zijn verzameling wel eens verkocht/uitgedund?


Bonte

Recommended Posts

On 8/1/2017 at 3:43 PM, Paul_NL said:

Ongeveer een half jaar geleden heb ik besloten om meer digitaal te gaan lezen en minder op papier. Dat heeft geresulteerd in een halvering (als het niet meer is) van mijn verzameling, en ik heb er (tot nu toe) geen spijt van.
 

Ik ben benieuwd hoe gehecht iedereen is aan zijn verzameling, iedereen die ik vertel dat ik alles in huis van de hand doe als ik er niet meer naar omkijk staart mij aan alsof ze water zien branden.
Wie heeft zijn verzameling ook wel is uitgedund, verkocht of is een andere hobby gestart? en met welke reden? Zou je er afstand van kunnen nemen of zweet je al bij de gedachte van het verkopen van je strips?

 

 

Ik heb dat regelmatig eens moeten doen en heb er telkens spijt van, nog steeds trouwens. Maar ja, de ruimte ontbreekt me om nog meer in huis te proppen.

Link naar reactie

Papier inruilen voor digitaal: nooit, er is meer aan een verhaal dan alleen het zijn, maar de lettering, de papierkwaliteit, de geur, de ruggen, de druk.....dat kan nooit vervangen worden.

 

Uitdunnen: constant, al is het de laatste tijd wel wat stilgevallen, gewoon omdat het uitgedund is. Er cijfers opplakken is lastig. Toch eens proberen: Ik denk dat ik een strip of 15.000 gekocht heb. Daarvan heb ik er nu 3500 van nog in huis.

Link naar reactie

Zeker wel eens uitgedund. Dat is net als Timhardt een constant iets in mijn lezen en verzameling. Smaken evolueren nu eenmaal. En ik hecht geen waarde aan volle kasten met boeken die mij weinig tot niets meer doen. Dan maak ik er liever iemand anders blij mee.  

 

Ik heb in vlagen van verstandverbijstering wel eens hele stapels van die boekjes gekocht uit de Talent stal. En begrijp me niet verkeerd.... er zaten ook wel een paar aardige reeksen bij maar ook een hele hoop middelmatige onzin (en dan ben ik nog aardig in mijn beschrijving). Dat mag allemaal weg. Ik maak er mijn neefjes wel eens blij mee. Opvallend genoeg schuif ik inmiddels ook steeds meer Daedalus en Silvester aankopen die kant op. Veel van die series kunnen me niet meer boeien. Al die dwergen, magie en andere esoterische crap. Ben er al een (lange) tijd klaar mee.... weg ermee.

 

En nog steeds overkomt het me best regelmatig dat ik met een paar nieuwe boekjes thuiskom na een bezoek aan mijn stripdealer/pusher en dat ik mij vrij snel achter de oren krab en denk waarom heb ik deze ook alweer gekocht? Dat overkwam me laatst nog met 3 delen van Gloria Victis (Lombard). Ik geef dan de schuld van zo'n miskoop maar aan een van mijn andere persoonlijkheden. Als ik niet zo'n hekel aan smiley's zou hebben had ik die hier geplaatst.  

 

Ook op comic vlak genoeg uitglijders gemaakt. Heb zo'n periode gehad waarbij ik veel uitgaven van Dynamite publishing kocht. Waarom vraag ik me nog steeds af. Maar goed.... dan ben ik nog wel een tijd bezig met opsommen van de ellende die ik zo nu en dan heb aangeschaft.

 

Het hoort er een beetje bij met lezen. Hit & miss.... met gelukkig steeds minder missers. dat wel weer.... 

Link naar reactie

3.  Afgrijselijk. 

 

Ik ben een hoarder, zeker als het gaat over boeken. Op ongeveer anderhalve meter comics na (Spiderman, FF, Vergelders en diens meer) heb ik nooit iets verkocht.  Bij mijn ouders ligt er ook nog een hele stapel DENG's, Mindviews en nichetijdschriften die ik maar niet wil weggooien.

Drukwerk inruilen voor digitale bestand op PC. Nee, bedankt. Niets voor mij, totaal onpraktisch aangezien ik boeken en strips voornamelijk in bed voor het slapengaan lees. Een e-reader daarentegen is wèl weer aangenaam te gebruiken maar dat werkt met een andere technologie.

 

Link naar reactie

Ik sta op t punt om al mijn Dufaux strips te lozen op de eerste cyclus van de klaagzang en nu eens na.

 

Ik geloof niet dat ik Djinn ooit nog ga herlezen en t zelfde geldt voor o.a. de tweede klaagzang cyclus.. al dat vage geleuter.. het kan me niet boeien.

Same to n aantal Schuiten albums. Tekeningen top, verhaal bagger

 

Zoo van Pe twijfel ik nog over..

Link naar reactie

Ik sta op t punt om al mijn Dufaux strips te lozen op de eerste cyclus van de klaagzang en nu eens na.

 

Ik geloof niet dat ik Djinn ooit nog ga herlezen en t zelfde geldt voor o.a. de tweede klaagzang cyclus.. al dat vage geleuter.. het kan me niet boeien.

Same to n aantal Schuiten albums. Tekeningen top, verhaal bagger

 

Zoo van Pe twijfel ik nog over..

Link naar reactie

Mijn collectie is nu helemaal anders dan 20 jaar geleden, toen had ik vooral Nederlandstalige en dus Europese strips, nu zijn het bijna allemaal Engelstalige comicbundels. Ik verkocht dus heel veel. Nu is dat wat stilgevallen. 
Nooit spijt van gehad. Integendeel, nu heb ik echt het gevoel dat ik mijn gading gevonden heb.  

Link naar reactie

Die regel hanteer ik ook al heel lang. 

Ik weet niet of ik ook effectief ooit nog de tijd zal vinden om het te herlezen, maar als ik het niet meer wil of kan (*) herlezen, dan gaat het er uit. 

 

Ik verkoop ook even makkelijk CD's (vroeger LP's) en DVD's (nu BR's).

 

(*) ik probeer, maar het lukt niet meer. 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Paul_NL zei:

Leuk om al die reacties te lezen, beetje overdreven om een spelfout te bestempelen als afgrijselijk en niet te begrijpen, maar goed, ik had kunnen weten dat er altijd wel iets te klagen valt op een forum :)

Ik had je al een persoonlijk bericht willen sturen, maar je hebt 't al verbeterd.

Link naar reactie
30 minuten geleden, kuzuri zei:

Ik weet niet of ik ook effectief ooit nog de tijd zal vinden om het te herlezen, maar als ik het niet meer wil of kan (*) herlezen, dan gaat het er uit. 

 

Same here. Vooral in vakantieperiodes (en ja, die heb je als leerkracht wel af en toe :e012: ) pas ik deze eenvoudige regel toe. Strips waarvan ik zeker ben dat ik ze nooit meer zal herlezen, die gaan de deur uit. Punt.

De afgelopen maanden gingen volgende albums de deur uit :
 
- Jim Cutlass : 7 albums
- Kruistocht : 8 albums
- Zoon van de Arend : 11 albums
- Semio : 2 albums
- De Alchimist : 3 albums
- De Mof : 9 albums
- De Wapenmeester (oneshot)
- Vincent (oneshot)
- tweeluik Prinses van het bloed (Vrije Vlucht)
- Ginds (oneshot - Vrije Vlucht)
- Endurance (oneshot)
- Appoline (oneshot)

Dat zijn toch al 47 albums minder... Extra ruimte voor nieuwe strippies !
 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik heb nog weinig van de hand gedaan, wel vaak franse strips, die ik moest aankopen voor een dedieticket.

Zolang het niet in de weg staat.....

 

Nu ben ik ook wel verzamelaar naast striplezer, dus dat is ook weer moeilijker?

Daarnaast hebben veel van mijn boeken signeringen en die gaan niet snel weg.

 

Digitaal is natuurlijk wel handig mbt de ruimte, maar is compleet waardeloos. Daar heb ik als Hollander problemen mee, ik wil altijd het origineel hebben, bijvoorbeeld met cd albums, strips of andere producten.

Buiten dat leest het natuurlijk gruwelijk op een computerscherm, maar ach, ik ben inmiddels ook alweer 51, een ouwe zak?

Link naar reactie

ik heb ooit de helft weggedaan toen ik een jaar naar het buitenland ging en er simpel geen opslag voor wou betalen. inderdaad volgens de regel ga ik het niet herlezen mag het weg.

nu zolang ik plaats heb kan het blijven heb wel een stapel dubbele albums die ik wel eens weggeef aan neefjes, nichtjes, buurkinderen.

en inderdaad een frans album gekocht om een dedie te verkrijgen gaat meteen weg.

Link naar reactie

Hetgeen ik momenteel niet meer spaar zijn cartoons, Rooie Oortjes en erotica (behalve enkele auteurs), Samson en Gert, veel luxes die niets bijdragen aan de reeks, Classics en aanverwanten, Disney, Tina en aanverwanten (behalve enkele auteurs) en gewoon alles wat Engels of Amerikaans is (behalve de EC-boxen, die zijn te goed).

Als ik iets Amerikaans wil lezen dan zoek ik die wel in het Engels of digitaal.

Link naar reactie

Een tijdje terug heb ik ik -ietwat noodgedwongen- mijn hele verzameling Rode Ridder albums weggedaan.  Daar zat heel wat eerste druk tussen van de middeleeuwse exemplaren, maar dat had ik toen nog niet door.  De koper, een collega was mij dankbaar en verrast door de goede staat.  Bon ja, er is iemand anders heel gelukkig mee en dat is wat telt.  Zelf nooit echt een fan geweest van de reeks.

Ik ben wel niet echt goed in het loslaten van dingen. Dus zo gauw zal het doorgaans niet gebeuren. ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wegens een aankomende verhuis ben ik ook van plan eens goed op te kuisen in mijn collectie. Om er nog een centje aan over te houden: welk kanaal raden jullie aan om die strips van de hand te doen? Er zullen niet echt uitzonderlijke dingen tussen zitten. Een mix van SC en HC van de grotere uitgeverijen (Dupuis, Dargaud, Silvester, Le Lombard en Talent :)), aangekocht in de periode 2000 - 2017.

 

Link naar reactie

Af en toe gaat er iets weg dat ik beschouw als een miskoop, of dat dubbel in mijn bibliotheek zit. Dan geef ik het weg aan vrienden (of vijanden als het een echt slechte strip is), of mijn vrouw zet het op 2dehands. Zelf kan ik me daar natuurlijk niet toe verlagen, het is tijdverlies. Mijn dochter is dan weer aan de haal gegaan met een dertigtal Kiekeboe's. Dat is ook weer ruimte gewonnen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Martin Van K zei:

Wegens een aankomende verhuis ben ik ook van plan eens goed op te kuisen in mijn collectie. Om er nog een centje aan over te houden: welk kanaal raden jullie aan om die strips van de hand te doen? Er zullen niet echt uitzonderlijke dingen tussen zitten. Een mix van SC en HC van de grotere uitgeverijen (Dupuis, Dargaud, Silvester, Le Lombard en Talent :)), aangekocht in de periode 2000 - 2017.

 

Een verhuis is het ideale moment om uit te kuisen.

Dat heb ik de laatste keer ook gedaan en zo al mijn losse comics en Franse HC's die ik toch nooit meer zou herlezen weggedaan.

De comics kon ik kwijt aan iemand maar de Franse HC's heb ik gewoon bij het oud papier gezet.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Martin Van K zei:

Wegens een aankomende verhuis ben ik ook van plan eens goed op te kuisen in mijn collectie. Om er nog een centje aan over te houden: welk kanaal raden jullie aan om die strips van de hand te doen? Er zullen niet echt uitzonderlijke dingen tussen zitten. Een mix van SC en HC van de grotere uitgeverijen (Dupuis, Dargaud, Silvester, Le Lombard en Talent :)), aangekocht in de periode 2000 - 2017.

 

Onder rubriek te koop op dit forum, een PM naar mij mag ook altijd.

Link naar reactie

11 jaar geleden vertrokken naar nieuw zeeland en toen enkele honderden strips vekocht. Moet er nog steeds enkele honderden verkopen. Ze staan opgeslagen bij mijn schoonmoeder en elke keer als ik op vakantie ga (terugkom) omarm ik ze weer en zwijmel weer weg bij al die mooie kaften en tekenaars. Maar goed meenemen naar nz doe ik niet dus largo, roodbaard, andreas, schuiten, bilal, havik, kogaratsu, vlad, (teveel om op te noemen) moet nog de deur uit.

Het enige wat ik wil houden is alles van hermann (jeugdliefde, en ja de verhalen worden/zijn wat minder maar tekenen kan hij) thorgal en sommige zaken van Tardi.

Link naar reactie

 

Naar aanleiding van deze vraag weer eens kritisch door de kasten heen gelopen.

Voorlopig tot bij de C gekomen, en ben bang dat Aquablue en mijn goede vriend

Buddy Longway het onderspit moeten delven.

Maar naar herlezen van Buddy ( wat eigenlijk best wel snel gaat ) kom ik tot

de conclusie dat het gevoel van weemoed sterker is dan het verlangen afscheid te nemen.

Met Aquablue heb ik echter minder compassie.

Nu de rest nog, je wordt bedankt Paul !

 

Jim Cutlass blijft in mijn collectie !

Na het zondagmiddag gevoel van Giraud, tekende  Rossi alsof zijn leven ervan afhing.

 

 

Link naar reactie

Grappig om te lezen hoe sommigen veel moeite hebben om ook maar iets weg te doen en anderen daar weer vrij rücksichtslos te werk gaan. Ik vind het altijd wel een louterende werking hebben om mijn boekenkasten te 'schonen'.

 

Mijn dochter van 2 trouwens ook..... die trekt met grote regelmaat & plezier hele rijen uit de kast.

Link naar reactie

Eens een stapel antiquarische eerste drukken van Sus en Wis en een paar groot formaat luxes van de hand gedaan.

Boeken die veel plek innemen en die ik toch nooit opendeed. 

 

Een paar jaargangen kuifjes uit de jaren '70 die ik eens van iemand had gekregen heb ik ook gewoon bij het groot vuil gezet. 

 

Ik ben veel te lui en te tam om met zo'n hoeveelheden papier te gaan beginnen leuren. (Want die rommel, dat weegt dan ook nog eens tonnen.)

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

... maar de Franse HC's heb ik gewoon bij het oud papier gezet.

 

8 uren geleden, The Alderwood zei:

Ik heb een aantal Rode Ridders in de kachel gegooid indertijd.

10 minuten geleden, Tom MDP zei:

Een paar jaargangen kuifjes uit de jaren '70 die ik eens van iemand had gekregen heb ik ook gewoon bij het groot vuil gezet.

 

Kalm blijven, Hammers.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...