Ga naar inhoud

Jean Giraud / Moebius


Marinelli

Recommended Posts

Dit book met interviews is recent heruitgegeven in een uitgebreide versie onder een andere titel ('Docteur Moebius et mister Gir' geloof ik). Weliswaar in het Frans maar erg de moeite waard.

Er zijn door de jaren heen stapels artbooks verschenen waaronder 4 in de trajets serie die erg de moeite waard zijn. "Made in LA" uit die serie is ook vertaald en is nog steeds verkrijgbaar volgens mij. De overige 3 zijn lastiger te vinden maar die kom je nog wel tegen met wat rondzoeken. Het meest recente overzichtswerk is de catalogus van de "Transe Forme" tentoonstelling maar die was helaas vrij snel uitverkocht en is daarom erg prijzig op de 2e handse markt. Dark Horse Comics heeft een artbook in de planning staan voor 2019 (geloof ik) maar daar is voor de rest nog weinig over bekend.

 

edit: kon 'm net zo snel niet vinden, maar het is idd Docteur Moebius et Mister Gir

Link naar reactie

Ik weet dat een hele vroege Brabant Strip Magazine Blueberry op de cover heeft staan, maar die nummers zijn lastig te krijgen, en qua drukkwaliteit niet zo goed als de nummers vanaf ca. nr. 70. Ook Stripschrift zal vast wel de nodige artikelen aan Giraud / Moebius hebben gewijd, maar ik heb zo geen nummers paraat.

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 1 year later...

Ik heb me in 2020 op 's mans oeuvre gegooid: ik las eerst L'oeuvre hermétique (een Franse bundeling van het vroege werk in Métal Hurlant met oa Arzach, de erectomaan en de hermetische garage), dan Edena (in het Nederlands, bij Sherpa) en ten slotte The Incal (in het Engels). Prachtige tekeningen, maar de verhalen zijn wat mij betreft zo goed als onleesbaar. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik heb me in 2020 op 's mans oeuvre gegooid: ik las eerst L'oeuvre hermétique (een Franse bundeling van het vroege werk in Métal Hurlant met oa Arzach, de erectomaan en de hermetische garage), dan Edena (in het Nederlands, bij Sherpa) en ten slotte The Incal (in het Engels). Prachtige tekeningen, maar de verhalen zijn wat mij betreft zo goed als onleesbaar. 

Je moet die strips consumeren met de lsd uit die periode. 

Ik zit zowat op dezelfde lijn. Geweldig tekenaar, maar veel Moebius-verhalen zijn wat te mager of te raar. Alsof er geen editor ooit een weerwoord heeft willen geven aan dat tekengenie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

The Incal en Edena vind ik nou juist een stuk meer toegankelijker dan bijvoorbeeld een "Shortcuts", die ik

vandaag heb gelezen/bekeken.

In het voorwoord spreekt Dick Matena over " verhalen zonder structuur, waarbij de lezer zich zelf dient te

redden", op zich is dit een juiste conclusie, toch ben ik bang dat het blijft bij "mooie plaatjes " kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie

Op youtube vind je ook filmpjes over de man. Het bijgevoegde filmpje (eerste 1'30" is Giraud) overtuigde me in 2010 om me een tablet aan te schaffen. Je ziet wel demo's op het web over tablets, maar op Angoulème 2009 gaf de grootmeester een demonstratie. Als een persoon zoals hij, op zijn zeventigste inpikt op dit nieuwe medium, dan ben je overtuigd.

 

 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 1 month later...

Help!

Ik ben oude bladen aan het inscannen voor oud materiaal Sjors en Sjimmie.

Als ik dan ook andere striptekenaars tegenkomt scan die ik ook gelijk in.

Nu ben ik in een oude Belgische Panorama (juni 1959) een cartoon tegen gekomen van J. Giraud.

Kan iemand me vertellen of deze een tekening van Jean Giraud/ Moebius is of iemand anders die J. Giraud heet

Panorama (Be) 1959 nr25 p05 Jean Giraud.jpg

Link naar reactie

Thx!

Voor mij is het meer van historische betekenis.

Bij dit soort (Europese) bladen kom je soms tekeningen/cartoons tegen die door, toen nog onbekende, tekenaars gemaakt zijn.

Voor is mij is het fun om dat ook op te merken

En Jean Giraud is iemand die op zeer vroege leeftijd begonnen is

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...