Ga naar inhoud

Vergeten tekenaars


marioboon

Recommended Posts

Wie geregeld es in tweedehandsbakken snuffelt, ziet ze wel es: die strips uit de jaren 80; 90 die niemand zelfs wilt meer wilt doorbladeren. Stripreeksen die een stille dood zijn gestorven van tekenaars die helemaal vergeten zijn...

Het intrigeert me en het beangstigt me ook wel als ik persoonlijk ben want je wilt toch wel een lemma in de stripgeschiedenis zijn, of op z'n minst een voetnoot.

*in beste Jambers-stem: "wie zijn ze? Wat doen ze nu?"

 

Alsook:

De tekenaar van Lokje... De tekenaar van Jimmie Vandooren... de tekenaar van De Gieren...

Een Gerard Goffaux, Cossu,...

Link naar reactie

Dat gezegd zijnd: beter ooit succesvol (of toch in ieder geval gepubliceerd en gelezen) en nu vergeten dan helemaal geen carrière in de stripwereld. Zelfs de grootsten kunnen vergeten geraken. Enkel zij die ooit aan de basis lagen van reeksen die verdergezet worden hebben de meeste kans om niet vergeten te worden.

Link naar reactie

Laurent Verron van" De Maltezer" via Govert Suurbier naar Bollie en Billie.

Evolutie naar financiele zekerheid, maar denk wel te weten wat hij zelf graag tekent.

Denis Bodart, is er ook iets wat deze man niet kan tekenen ? ( zie zijn site )bijna niets op

Nederlandstalig gebied uitgebracht.

 

 

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Marinelli zei:

Van Daniel Desorgher vind ik geen spoor meer na het derde deel van de nieuwe avonturen van Jimmy Vandoren uit 2008. Fijne tekenaar, Jimmy Vandoren blijft een ondergewaardeerd pareltje ...

Die mens is 69 jaar oud en dus wellicht gewoon op pensioen.

Link naar reactie
4 uren geleden, marioboon zei:

Wie geregeld es in tweedehandsbakken snuffelt, ziet ze wel es: die strips uit de jaren 80; 90 die niemand zelfs wilt meer wilt doorbladeren. Stripreeksen die een stille dood zijn gestorven van tekenaars die helemaal vergeten zijn...

Het intrigeert me en het beangstigt me ook wel als ik persoonlijk ben want je wilt toch wel een lemma in de stripgeschiedenis zijn, of op z'n minst een voetnoot.

*in beste Jambers-stem: "wie zijn ze? Wat doen ze nu?"

 

Alsook:

De tekenaar van Lokje... De tekenaar van Jimmie Vandooren... de tekenaar van De Gieren...

Een Gerard Goffaux, Cossu,...

Cossu schrijft nog sporadisch een scenario. Zijn laatste album is echter wel van 2005.

 

Blesteau (die van Loke) is op pensioen sinds 2007. In het Frans verschijnen er wel nog (her)uitgaves van hel.

 

Glem (De Gieren)  was niet de eenvoudigste om mee samen te werken en had naar verluid een drankprobleem.  Na wat perikelen binnen de stripwereld is hij als free-lance begonnen in de publiciteit. Midden jaren 2000 is hij even terug ten tonelen verschenen met strips, maar verdween hij weer snel...

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Dat gezegd zijnd: beter ooit succesvol (of toch in ieder geval gepubliceerd en gelezen) en nu vergeten dan helemaal geen carrière in de stripwereld. Zelfs de grootsten kunnen vergeten geraken. Enkel zij die ooit aan de basis lagen van reeksen die verdergezet worden hebben de meeste kans om niet vergeten te worden.

 

Beter een one hit wonder, dan no hit at all, heb ik ook leden van zo'n band horen zeggen. Natuurlijk, zij kregen daar nog jaarlijks royalties van...

Link naar reactie

Sommige van die hitjes uit de jaren '80 brengen jaarlijks een mooi jaarloon op. Toch zeker voor zij die het hebben geschreven ('Last Christmas' bijvoorbeeld brengt 350.000 euro op per jaar). En zij die het hebben gezongen kunnen een leven lang optredens versieren in het nostalgiecircuit. De stripversie van zo'n hit is een goedlopende stripreeks. Het enige nadeel is dat zo'n reeks niets meer opbrengt eens er geen herdrukken meer komen, en de herdrukken stoppen meestal op het moment dat er geen nieuwe albums meer verschijnen (zie bijvoorbeeld Sammy). Als je na het stopzetten van de ene reeks niets nieuws kan opzetten, kan je héél vlug in de vergetelheid duikelen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tom B zei:

Dat gezegd zijnd: beter ooit succesvol (of toch in ieder geval gepubliceerd en gelezen) en nu vergeten dan helemaal geen carrière in de stripwereld. Zelfs de grootsten kunnen vergeten geraken. Enkel zij die ooit aan de basis lagen van reeksen die verdergezet worden hebben de meeste kans om niet vergeten te worden.

Goed motto.

 

Hoeveel mensen hebben echt iets gemaakt wat beklijft? Dat zijn er niet veel hoor. 

En als we het over vergeten namen hebben.. Patrick Cadot! Als kleine jongen heb ik zijn pagina's tot vervelends toe nagetekend. Na 1990 is ie verdwenen. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, carioca zei:

Goed motto.

 

Hoeveel mensen hebben echt iets gemaakt wat beklijft? Dat zijn er niet veel hoor. 

En als we het over vergeten namen hebben.. Patrick Cadot! Als kleine jongen heb ik zijn pagina's tot vervelends toe nagetekend. Na 1990 is ie verdwenen. 

Cadot heeft a zijn strips nog illustraties gemaakt voor oa Averbode. In 2001 is hij terug gaan lesgeven en ondertussen is hij directeur van een school in Stembert.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Nesse zei:

Kris Verwimp

 

Slechts 1 deel van Odoric - De wal des doods, sindsdien al heel lang erg stil.

 

Ik de fase waarin ik toen zat heb ik enorm genoten van deze strip. Verhaal en tekeningen spreken me nu weinig meer aan als ik eerlijk ben maar heb nog wel dat speciale gevoel als ik hem weer eens uit de kast haal. Dat komt omdat dat het een van de eerste boeken was die ik kocht bij het hervinden van mijn liefde voor de strip tijdens mijn studententijd. Bij 1 deel gebleven en van Kris weinig meer gehoord. Heb 'm nog wel eens op internet opgezocht en geloof dat hij wat aanvullende delen in eigen beheer heeft uitgebracht en platenhoezen voor metalbands maakte. Maar weet dat niet meer zeker.

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Frodo zei:

Paar jaren terug had Kris Verwimp een tentoonstelling in CC Luchtbal,met vooral hoezen van cd's (hoofdzakelijk van heavy metal).

Even opgezocht... https://www.out.be/nl/events/45481/kris-verwimp/

 

En wie weet... "Momenteel werkt Kris aan de opvolger voor de Odoric strip. In de toekomst hoopt hij vooral de Odoric saga te kunnen uitwerken tot een volwaardige stripreeks."

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ha, Verwimp. Ja, die schildert hoofdzakelijk albumhoezen voor metalbands. Iets meer underground, maar zeker niet de minste.

Maar zijn tekenwerk in stripvorm is wel iets minder van niveau dan zijn hoezen. Als je de cover van Odoric ziet is dat wel iets dat direkt in het oog springt en zeker uitnodigt om het album te lezen. Idem met de hoezen voor de platen waarvoor hij de covers schildert. Maar het werk op de pagina's is wel beduidend minder.

Link naar reactie

Ze is nu voornamelijk een illustratrice voor sprookjes-, fantasy- en sf-boeken, hoewel haar publicatieritme op dat gebied ook niet hoog is.

 

Uit dezelfde periferie van Collectie Delta: Arthur Qwak (De Zon der Wolven), nu een animator voor bijvoorbeeld Dragon Hunters.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...