Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
tuinmantvkijken

strip2000 ronde 2

Recommended Posts

Veldhoven is ook vriendelijk voor de tekenaars ja, voor zover ik weet. Ben er alleen met Strip2000 geweest, dus weet niet 100% zeker of tekenaars daar gratis zitten, maar geloof het wel. Hoe dan ook, er wordt goed voor tekenaars gezorgd!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Knokke-Heist is ook helemaal gratis evenals veel Belgische beurzen (de meeste?) maar een bepaald publiek vind je enkel in beurzen als Facts en andere -cons, dat is zwaar betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kenny zei:

En daarom is het af en toe best even stilletjes zuchten als er iemand met een leeg vel of een schetsboek voor je staat, maar geen boek, print of sticker van je wil kopen. En de meeste van ons zijn dan toch te aardig/verlegen om om geld te vragen voor die schets.

Het publiek zal er ook wel van uitgaan dat die tekenaars er gratis zitten en niet eerst het standgeld hoeven terug te verdienen. 

Ik had zelf gedacht dat de tekenaars op beurzen altijd een gratis kleine stand kregen en in uitzonderingsgevallen ook een reiskostenvergoeding. Dus dat de mensen in de tekenaars/smallpress zone er voor niks zitten. Als er met namen wordt geadverteerd, ga ja je er toch van uit dat die mensen zijn uitgenodigd?   

Deel dit bericht

Link naar bericht

Daar zou ik ook vanuit gaan hoor, Tweetie! 99% van de bezoekers zal dat denken. Zeker als er met de namen geadverteerd wordt. De tekenaars horen bij beurs, en daar heb je een kaartje voor gekocht. Dus dan ga je ervanuit dat die in de advertentie beloofde tekening er wel bij zal horen.

Maar het doet mij als stripmaker altijd een beetje pijn als je na een beurs aan een collega vraagt hoe het gegaan is en ze dan "Ja, goed! Ik heb in ieder geval de standhuur terugverdiend!" zeggen. Dat zou niet "goed" moeten zijn. Ik was trouwens ook jarenlang die collega hoor, die blij was niet met verlies naar huis te moeten. En als er dan geld over was om onderweg naar huis bij de McDonalds te eten, was het feest!

Deel dit bericht

Link naar bericht
45 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik had zelf gedacht dat de tekenaars op beurzen altijd een gratis kleine stand kregen en in uitzonderingsgevallen ook een reiskostenvergoeding. Dus dat de mensen in de tekenaars/smallpress zone er voor niks zitten. Als er met namen wordt geadverteerd, ga ja je er toch van uit dat die mensen zijn uitgenodigd?   

Dan is dit forum toch nog eens informatief :D

Eén van mijn eerste beurzen (een kleinere, in Vlaanderen) kreeg ik een gratis warme maaltijd en achteraf 30 EUR toegestopt van de organisator, omdat die zo tevreden was over het verloop van de beurs. Fijn, dacht ik, maar het is daarna nooit meer voorgevallen :)

Dit weekend in Veldhoven betaal ik voor het eerst voor een stand, omdat ik toch één grote, Nederlandse beurs wou gedaan hebben. Ik moet ongeveer 9 albums verkopen om het standgeld terug te verdienen, en dan spreek ik nog niet over de verplaatsing (totaal 320 km). Dus pakweg vanaf het 15e album begin ik een kleine winst te maken. De kans zit er dus in dat ik met verlies werk, tenzij ik een origineeltje verkocht krijg, wat ook wel regelmatig lukt maar zeker niet altijd. Ik zie wel hoe het loopt.

Pas op: beurzen zijn meestal ook gewoon leuk. Toffe collega's, soms zelfs aangename klanten :D Maar ik kan me voorstellen dat je daar als professional weinig boodschap aan hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De kosten zijn voor ons van Windmill Comics ook de reden waarom wij niet naar cons zoals DCC en ACC gaan. Naast de hoge standhuur zit je ook nog eens met benzine en parkeerkosten en bij een stand van 4 meter krijg je slechts 2 medewerkers kaarten en neem je meer mensen mee (lees tekenaars) dan moeten die ook nog eens betalen om naar binnen te kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, Johan de Neef zei:

De kosten zijn voor ons van Windmill Comics ook de reden waarom wij niet naar cons zoals DCC en ACC gaan. Naast de hoge standhuur zit je ook nog eens met benzine en parkeerkosten en bij een stand van 4 meter krijg je slechts 2 medewerkers kaarten en neem je meer mensen mee (lees tekenaars) dan moeten die ook nog eens betalen om naar binnen te kunnen.

Snap, heel logisch, ik zou het ook raar vinden om veel geld op tafel te leggen om te mogen signeren. 

@Mods, Kunnen we niet een afsplitsing maken? Dit is heel boeiend, maar gaat niet echt meer over Strip2000.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stel je voor dat Herman Schueremans een band contacteert voor Werchter: we zouden je graag op de affiche zetten, we gaan je niet betalen en we vragen 500 € voor ons podium te gebruiken en nog 50 € voor de parking voor jullie camionette met muziekinstrumenten. Maar jullie kunnen in ruil wel de fans plezieren door op te treden en achteraf gratis te gaan signeren en een meet en greet te doen. Met wat geluk kan je zelfs een linkertiet signeren.

Ongelofelijk hoe dat hele beursgebeuren in elkaar zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, esteban² zei:

@Tom MDP, Je prijzen zijn spotgoedkoop. Ge moogt toch ook eens charcuterie tussen uw bokes eten, hé? :) 

image.thumb.png.de606eaf406ad430d9868d7a818407a2.png

Lezers, verzamelaars en jagers zijn jarenlang verwend geweest ten koste van de portefeuille van de tekenaar.

En dat is in 99% van de gevallen sowieso altijd met veel plezier gedaan, maar het heeft wel het gevolg dat 'het publiek' het evident vind om gratis en voor niets een grote dedicade te krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

hahaha...........we krijgen nu toch een zekere vorm van overdrijving...hahaha

Ik zie op veel beurzen steeds weer dezelfde namen zitten en die blijven maar komen. Dat zijn vaak niet de "grote jongens en meisjes" van het stripverhaal. Als je er geen zin in hebt of je denkt benadeeld te worden, dan moet je niet komen, dat geldt voor bezoekers en dat geldt voor tekenaars.

Het is natuurlijk wel vreemd en onterecht dat men namen aankondigt en die namen dan een stand laat betalen, dat is niet goed.

Maar ik vrees wel dat een hoop "minder populaire" tekenaars anders niet of nooit uitgenodigd zullen worden door een organisatie, omdat er geen vraag naar is, dat is dan ook weer zo. Zij zullen dan een stand moeten huren om een paar boekjes weg te zetten en hopelijk enige bekendheid te genereren, dat is investeren in jezelf als je denkt dat je verder komt in het stripmakersvak.

Om nu beursbezoekers te gaan neerzetten als idioten die alles gratis willen is natuurlijk flauwekul, zoals anderen ook al aangeven koop je op een beurs een boek, een prent of iets anders en dan krijg je in veel gevallen een krabbeltje of een tekening. Er zijn uitgevers die eisen dat je drie boeken koopt, er zijn organisaties die willen dat je een ex libris koopt voor een bepaald bedrag en er zijn tekenaars die een bedrag vragen. Allemaal prima en dan is het een kwestie van vraag en aanbod.   

Ik begrijp Kenny volkomen, het gaat niet alleen om het geld, maar ook om het principe. Hij wil dolgraag zijn lezers een krabbeltje meegeven als ze wat kopen of als het boek in de reguliere markt is gekocht met de terechte opbrengstenverdeling. Dat is ook leuk om je lezers te zien en je mag ook wel trots zijn dat mensen jouw boeken lezen. Nu de situatie zich voordoet, dat iemand anders met boeken aan de haal gaat en alle opbrengsten niet meer verdeeld worden, is het volkomen terecht dat je hier niet aan mee wilt doen. Ook er een bedrag aan hangen is dan moeilijk, het zal Kenny niet alleen om het geld gaan, ook om het principe en ja, wat moet hij dan vragen....een kind een euro en een fervent dediejager een tientje.....daar is op deze wijze geen prijs aan te hangen.

Dan zal je van te voren een prijslijst moeten maken, maar dat moet je willen en daar moet ook vraag naar zijn.

En vergelijken met Werchter is ook appels en peren. Bezoekers komen voor deze bands (of een deel daarvan), maar de tekenaars, die publiek trekken op beurzen, zijn meestal niet degene die een stand moeten huren, die zitten bij de organisatie of bij de uitgeverijen. Het is allemaal vraag en aanbod......... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Bart 01 zei:

Stel je voor dat Herman Schueremans een band contacteert voor Werchter: we zouden je graag op de affiche zetten, we gaan je niet betalen en we vragen 500 € voor ons podium te gebruiken en nog 50 € voor de parking voor jullie camionette met muziekinstrumenten. Maar jullie kunnen in ruil wel de fans plezieren door op te treden en achteraf gratis te gaan signeren en een meet en greet te doen. Met wat geluk kan je zelfs een linkertiet signeren.

Muzikanten moeten heel vaak betalen om ergens te mogen optreden (of om een voorprogramma van een ander te zijn).

Deel dit bericht

Link naar bericht
28 minuten geleden, Tom B zei:

Muzikanten moeten heel vaak betalen om ergens te mogen optreden (of om een voorprogramma van een ander te zijn).

Al die showcases in de USA, daar moet je als buitenlandse band voor betalen.

1 uur geleden, Lecram zei:

hahaha...........we krijgen nu toch een zekere vorm van overdrijving...hahaha

Ik zie op veel beurzen steeds weer dezelfde namen zitten en die blijven maar komen. Dat zijn vaak niet de "grote jongens en meisjes" van het stripverhaal. 

Maar ik vrees wel dat een hoop "minder populaire" tekenaars anders niet of nooit uitgenodigd zullen worden door een organisatie, omdat er geen vraag naar is, dat is dan ook weer zo.

Ik spreek nu tegen mezelf maar er komen teveel tekenaars naar een beurs.

Vroeger had je maximum 4, 5 maar nu zelfs de kleinste beurs heeft minstens 20 tekenaars. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Holy ****, dit is wel erg goedkoop:

dump.thumb.jpg.211bc731876f80348d39ea40c226f995.jpg

(Een mij verder onbekende winkel in de buurt van Rotterdam...).

Heel triest dit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tjah, niet fijn om te zien natuurlijk ... Ze zullen echter ook wel beseffen dat ze dit aan de straatstenen niet meer kwijt geraken eens de opkoper (veiling) zijn of haar exemplaren op de markt gooit aan wat -vermoedelijk- bijzonder lage prijzen zullen zijn.

Toevallig geen idee welke winkel dit is?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Alleen voordeel voor monsters dus....
Ik - publiek - dacht ook altijd dat de beurs de tekenaars betaalt en niet andersom....interessant om te lezen - en goed om te weten - dat dat niet altijd het geval is.
Ik denk ook altijd dat ik te veel vraag als ik om een tekening vraag, en wat mij betreft mag een tekenaar ook altijd nee zeggen. Het is een bonus, geen recht/plicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het doet me denken aan de dump van Talent die nog steeds niet opgewerkt is, 180.000 strips is erg veel maar omdat er veel strips bij zitten voor jongeren zal het waarschijnlijk vlugger verkopen.

Het kan ook een positief effect hebben als hierdoor strips bij een publiek terecht komt die het niet gewoon is iets nieuws te proberen, zoals mijn verzameling eigenlijk begonnen is bij de dump van Panda/Mondria in de winkels van De Sleghte.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kijk, als er één ding is dat ik de laatste jaren -ondanks lang innerlijk verzet- geleerd heb : Op een gegeven moment moet je accepteren hoe het gelopen is.  Het gebeurde en daar valt niets meer aan te veranderen.  Je moet door in de nieuwe realiteit en daar proberen het beste van te maken, ook al strookt dat langs geen kanten met de alternatieve verlopen die je voor ogen had.  En vooral los laten wat had kunnen zijn, want daar blijven op terugkomen is simpelweg niet gezond voor je eigen bovenkamer.  Ik spreek uit ervaring.  En bij de ene zal het meer tijd vragen dan bij de andere.

En in dat opzicht heeft @Bonte gelijk.  Het beste waar je nu kan op hopen, is dat titels terecht komen bij mensen waar ze anders geen kans zouden gekregen hebben.  Elk verkocht dump-album kan interesse aanwakkeren bij een potentieel toekomstige klant.  Van nieuwe onwetenden tot mensen die altijd al twijfelden de reeks te verkennen, maar -om welke reden dan ook- nooit effectief tot aankoop over gingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op ‎9‎/‎09‎/‎2017 om 10:28, Bonte zei:

Het kan ook een positief effect hebben als hierdoor strips bij een publiek terecht komt die het niet gewoon is iets nieuws te proberen, zoals mijn verzameling eigenlijk begonnen is bij de dump van Panda/Mondria in de winkels van De Sleghte.

Waar is de tijd?  Da's meer dan 30 jaar geleden.  O.m. de strips van "Norbert & Kari" of van "Bastos & Zakousky" of ook nog "Corto Maltese" aan 40 frank per stuk (da's een euro) waar de normale prijs toen 130 frank was.  Of de zwart-wit uitgaven van "Aram" (ook 40 frank i.p.v. 160 frank).  Dat waren ook dumpingprijzen maar in verhouding toch nog hoger dan de dumpingprijzen van vandaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...