Ga naar inhoud

Death Note: moet je bij beoordeling van stripverfilmingen rekening houden met de strip?


Zwendel

Recommended Posts

Juist Death Note gezien. Vind dat een behoorlijk goede film, ik zou zeggen 7+. Ik ga dan (meestal achteraf) eens op IMDB kijken. Pardoes daar krijgt het een 4,8.

 

Dan lees ik wat bij de recensies: hola het is een animeverfilming (wist ik niet, dom als ik ben) en de fanboys zijn blijkbaar op hun teen getrapt.

 

Ik zou zeggen: als je beslist hebt om vooringenomen te zijn, kijk dan niet :(

Link naar reactie
16 minuten geleden, Chimi zei:

Antwoordend op de vraag in de titel:

 

Een goeie film en een goeie adaptatie zijn 2 compleet verschillende zaken. :)

Ja inderdaad. Ik ga uit principe nooit naar Smurfenfilms, Sus en Wisfilms, Kuifjefilms etc. kijken. Omdat ik weet dat ik dat niet ga kunnen slikken hoe goed de films ook zijn.

 

Stel je voor een Thorgalfilm. Dat gaat nogal wat zijn :e010:

Link naar reactie
2 uren geleden, Zwendel zei:

Ik zou zeggen: als je beslist hebt om vooringenomen te zijn, kijk dan niet :(

Maar het één staat niet persé altijd in verbinding met het ander.  Niet iedereen die de strip gelezen heeft, is vooringenomen.  Niet iedereen die de strip goed vond, is een fanboy.  Als je het bronmateriaal goed kent, ga je in je hoofd automatisch de vergelijking maken, dat is nu eenmaal onvermijdelijk.  Er zijn mensen die dat kunnen relativeren en er zijn de anderen.  Belangrijk detail in dat opzicht : Ook niet-fans zijn weinig positief over 'Death Note'.  Zelf heb ik de manga nooit gelezen en de anime nooit gezien.  De film spreekt me wel aan, dus die zal ik zeker ooit eens zien.

De Thorgal-serie zit in de pijplijn ... Benieuwd wat daar van in huis gaat komen.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
45 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik vond het bronmateriaal zwaar ondermaats. De definitie van een deus-ex-machina-verhaal; We weten even niet wat we ermee moeten, dus hoppa, een deiteit. 

Dààr moeten we het oneens zijn met mekaar.

Het hele opzet van het verhaal is dat 2 goden zich vervelen en dus zich wat willen amuseren. En juist om het spannend te houden, besluiten ze om hun machten vrijwillig in te perken door heel rigoreuze spelregels in te voeren. Maar 'in the end" blijken de goden ook maar mensen (sic) te zijn en dus faalbaar ;-) 

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Maar het één staat niet persé altijd in verbinding met het ander.  Niet iedereen die de strip gelezen heeft, is vooringenomen.  Niet iedereen die de strip goed vond, is een fanboy.  Als je het bronmateriaal goed kent, ga je in je hoofd automatisch de vergelijking maken, dat is nu eenmaal onvermijdelijk.  Er zijn mensen die dat kunnen relativeren en er zijn de anderen.  Belangrijk detail in dat opzicht : Ook niet-fans zijn weinig positief over 'Death Note'.  Zelf heb ik de manga nooit gelezen en de anime nooit gezien.  De film spreekt me wel aan, dus die zal ik zeker ooit eens zien.

De Thorgal-serie zit in de pijplijn ... Benieuwd wat daar van in huis gaat komen.

 

Ja maar een 1 op 10 geven. Voor welke film doe je dat? Dan ben je toch gewoon vooringenomen. Ik zou kunnen beginnen 1/10 te geven aan romcoms en teeny drama's omdat ik die niet graag zie, maar wat is het nut daarvan?

 

Dat gezegd zijnde. Het is echt opvallend dat in het filmgenre dat ik graag zie (sf, fantasy, horror) er zoveel stripverfilmingen zijn. Het lijkt wel of de 'gewone' filmscenaristen geen inspiratie meer hebben.

 

Of anders is het om de striplezers mee te krijgen. Maar dat is met deze (en oa Valerian) toch tegengevallen.

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik dat je, wanneer je een verfilming maakt van een boek/strip/..., je respect moet tonen voor het origineel. Idem trouwens met covers van liedjes, maar dat leidt ons te ver af.

 

Ik vind dat er weinig films zijn die het niveau van het origineel halen. Peter Jackson is daar goed in geslaagd met de Lord of the rings-trilogie, maar ging daarna een beetje de mist in met the Hobbit. Hij is er wel in geslaagd om de karakters en de feel van het verhaal te vertalen naar het witte doek. Met Kuifje is dat ook goed gelukt, hoewel men verschillende strips door elkaar heeft gehusseld. Met Ravian heb ik het wat moeilijker. Ik vind dat men afbreuk heeft gedaan aan de originele karakters, maar dat men er wel in geslaagd is er een degelijke film van te maken.

 

Ik kijk per definitie weinig naar superheldenfilms, maar ook daar hoor je dat de ene regisseur er beter in slaagt dan de andere om de karakters te vertalen, anderen verliezen zich helemaal in de actiescènes en vergeten de rest.

Je merkt het ook aan Game of thrones, vind ik. Nu de serie zich niet meer kan baseren op de boeken, enkel op de outlines van het verhaal zoals GRR Martin het in gedachten heeft, voelt het allemaal wat meer mainstream aan. Tenzij ze ons weer op een vals spoor zetten natuurlijk.

 

Dichter bij huis heeft ook Merho het meegemaakt dat een regisseur het origineel uit het oog verloor, en er een heel eigen verhaal van begon te maken. Het inspireerde hem o.a. tot "de simstones", en van de film hebben we nooit meer iets vernomen.

Link naar reactie

Mijn zoon (12) krijg ik maar niet aan de betere strips. Samen op netflix gekeken naar Death Note. Ik heb het opgegeven na 20 minuten. Alle subtiliteit van de manga is weg. Pff. Mijn zoon heeft wel verder gekeken en vond het "ca va". Ik heb de eerste 6 manga's op zijn kamer gelegd, en gisterennacht deed hij stiekem het licht van zijn kamer uit als ik ging slapen. Ben benieuwd :)  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, carioca zei:

Fanboys moeten leren dat je het ene medium niet zomaar kan overzetten naar het andere medium. Al die nerd rage laat ik van me afglijden. Dat zouden studios ook moeten doen. 

 

Dat kan je wel, maar dan moet je dat wìllen doen. 

Ofwel doe je het heel radicaal anders en hou je bij wijze van spreken enkel de titel van het boek over (No country for old men is daar dacht ik een voorbeeld van) ofwel hou je het heel strak bij het origineel. Maar dat vindt een regisseur die zijn stempel wilt zetten op een verfilming vaak te min voor 'm.

 

Death Note kàn je niet in 1 film gieten zonder teveel van de cliffhangers en plot te verliezen.(OK, je hoeft niet de volledige manga te verfilmen want de laatste 2, 3 delen waren een soort "sequel") en dat lijkt me hier gebeurd te zijn als ik de kritieken mag geloven. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Zwendel zei:

Ja maar een 1 op 10 geven. Voor welke film doe je dat? Dan ben je toch gewoon vooringenomen. Ik zou kunnen beginnen 1/10 te geven aan romcoms en teeny drama's omdat ik die niet graag zie, maar wat is het nut daarvan?

Op talloze filmfora en dergelijke actief zijnde, zie ik zo'n extreme stemmen vaak.  Zowel in de positieve als negatieve zin.  'k Heb daar ook wel mijn bedenkingen bij, dat wel.  Maar het heeft volgens mij niet persé iets met vooringenomenheid te maken.  Meer nog, ik zie vooral in de US veel mensen die het bronmateriaal niet kennen en uiterst negatief stemmen omdat ze het simpelweg een flutfilm vonden.  Het gaat hen duidelijk niet om het al dan niet trouw blijven aan de manga.  They couldn't care less.  En ze kijken doorgaans nét omdat ze het er aantrekkelijk vonden uitzien, dus het is ook vaak helemaal geen gevalletje 'Het is mijn genre niet'.  Neen, in het verhaal van de vooringenomenheid kan ik mij niet vinden.  Er zal altijd wel een groep zijn die dat doet, maar dan gaat het over een minderheid.  Je hoopt toch op het beste?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
19 uren geleden, carioca zei:

Fanboys moeten leren dat je het ene medium niet zomaar kan overzetten naar het andere medium. Al die nerd rage laat ik van me afglijden. Dat zouden studios ook moeten doen. 

 

Groot gelijk, maar er zijn grenzen. Toevallig zag ik gisteren (op facebook, ik geef het toe) iets passeren dat ik toch niet kon negeren. Het was zo'n clickbait-lijstjesgeval over whitewashing. Films waarbij de originele gekleurde karakters plots netjes blank werden. Men had het o.a. over Katniss Everdeen (hunger games, origineel "olijfkleurig"), ...

Dat zijn zaken waar je je terecht aan mag storen vind ik.

Het is een beetje alsof je een Asterix-film zou maken en Wim Opbrouck zou casten voor de rol van Baba. Dat pikt toch niemand? Dat bedoelde ik toen ik zij dat je wel respect moet tonen voor het origineel.

Link naar reactie
17 uren geleden, esteban² zei:

Op talloze filmfora en dergelijke actief zijnde, zie ik zo'n extreme stemmen vaak.  Zowel in de positieve als negatieve zin.  'k Heb daar ook wel mijn bedenkingen bij, dat wel.  Maar het heeft volgens mij niet persé iets met vooringenomenheid te maken.  Meer nog, ik zie vooral in de US veel mensen die het bronmateriaal niet kennen en uiterst negatief stemmen omdat ze het simpelweg een flutfilm vonden.  Het gaat hen duidelijk niet om het al dan niet trouw blijven aan de manga.  They couldn't care less.  En ze kijken doorgaans nét omdat ze het er aantrekkelijk vonden uitzien, dus het is ook vaak helemaal geen gevalletje 'Het is mijn genre niet'.  Neen, in het verhaal van de vooringenomenheid kan ik mij niet vinden.  Er zal altijd wel een groep zijn die dat doet, maar dan gaat het over een minderheid.  Je hoopt toch op het beste?

Dat zijn eigenlijk 2 verschillende zaken:

 

Een 1 of een 10/10 geven vind ik belachelijk. Een film die 1 op 10 zou scoren zet ik na 15 minuten af. En een 10/10 dat bestaat ook niet. En dan krijg je zo voting spelletjes waarbij de éénen en de tienen over en weer vliegen.

 

Verder denk ik dat het in dit geval wel de anime/manga fans zijn die de 1'en uitdelen, dat zie je aan de reviews. Dat gaat allemaal over: het is niet hetzelfde als het origineel. En blijkbaar is dat inderdaad zo. DE filmmakers hebben valgens wat ik lees (ik ken de manga en anime niet) een 'ander' verhaal willen vertellen.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Tanuki zei:

Groot gelijk, maar er zijn grenzen. Toevallig zag ik gisteren (op facebook, ik geef het toe) iets passeren dat ik toch niet kon negeren. Het was zo'n clickbait-lijstjesgeval over whitewashing. Films waarbij de originele gekleurde karakters plots netjes blank werden. Men had het o.a. over Katniss Everdeen (hunger games, origineel "olijfkleurig"), ...

Dat zijn zaken waar je je terecht aan mag storen vind ik.

Het is een beetje alsof je een Asterix-film zou maken en Wim Opbrouck zou casten voor de rol van Baba. Dat pikt toch niemand? Dat bedoelde ik toen ik zij dat je wel respect moet tonen voor het origineel.

Als je het origineel niet kent, dan geeft daar toch niemand om. Mij kan dat niet schelen. Moest Idris Elba plotseling James Bond gaan spelen dan zou ik daar zelfs speciaal voor naar kijken.

Link naar reactie
19 uren geleden, marioboon zei:

Ofwel doe je het heel radicaal anders en hou je bij wijze van spreken enkel de titel van het boek over (No country for old men is daar dacht ik een voorbeeld van) ofwel hou je het heel strak bij het origineel. Maar dat vindt een regisseur die zijn stempel wilt zetten op een verfilming vaak te min voor 'm.

Dat is wel erg zwart-wit. Ik vond Wanted bijvoorbeeld een goede middenweg. 

 

2 uren geleden, Tanuki zei:

Dat zijn zaken waar je je terecht aan mag storen vind ik.

Het is een beetje alsof je een Asterix-film zou maken en Wim Opbrouck zou casten voor de rol van Baba. Dat pikt toch niemand? Dat bedoelde ik toen ik zij dat je wel respect moet tonen voor het origineel.

Dit is zo'n non issue wat vooral door dram milennials wordt misbruikt om politiek te bedrijven. De triomf van de verveling. Je zou bijna hopen dat er weer ergens wat Nazi's gaan marcheren. Dan hebben ze weer wat te doen. 

 

En verder alles wat Kontiki en Zwendel hierboven zeggen over dit punt. 

Link naar reactie
3 uren geleden, carioca zei:

Dit is zo'n non issue wat vooral door dram milennials wordt misbruikt om politiek te bedrijven. De triomf van de verveling. Je zou bijna hopen dat er weer ergens wat Nazi's gaan marcheren. Dan hebben ze weer wat te doen.

Hoe je die gedachtesprong maakt slaat me met verstomming. Ik heb het niet over politieke correctheid, maar over je houden aan het origineel.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tanuki zei:

Hoe je die gedachtesprong maakt slaat me met verstomming. Ik heb het niet over politieke correctheid, maar over je houden aan het origineel.

In dit specifieke geval schuurt dat erg dicht tegen elkaar.

 

19 minuten geleden, Kontiki zei:

De wet van Godwin sloeg toe.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin

Dan zou ik eens lezen wat je aanhaalt. Want laat dat nu net totaal niet van toepassing zijn. 

Link naar reactie
12 uren geleden, Zwendel zei:

Dat zijn eigenlijk 2 verschillende zaken:

 

Een 1 of een 10/10 geven vind ik belachelijk. Een film die 1 op 10 zou scoren zet ik na 15 minuten af. En een 10/10 dat bestaat ook niet. En dan krijg je zo voting spelletjes waarbij de éénen en de tienen over en weer vliegen.

 

Verder denk ik dat het in dit geval wel de anime/manga fans zijn die de 1'en uitdelen, dat zie je aan de reviews. Dat gaat allemaal over: het is niet hetzelfde als het origineel. En blijkbaar is dat inderdaad zo. DE filmmakers hebben valgens wat ik lees (ik ken de manga en anime niet) een 'ander' verhaal willen vertellen.

No-no!  Eén van mijn persoonlijke stokpaardjes.  Kijk je een film niet uit, dan heb ik geen interesse in je score of mening.  Je kan een film niet beoordelen als je hem niet volledig gezien hebt.  Talloze films die 'slecht' beginnen of nergens lijken over te gaan, maken naar het einde toe alsnog helemaal 'sense'.  En omgekeerd komt ook vaak voor, sterke start en boeiend verloop om dan alsnog als een pudding in elkaar te zakken of een vreselijk bedachte twist in je gezicht te gooien.  De eerste 10 of 20 minuten (zowat het ik-zet-hem-af-moment) zeggen dikwijls niets over het geheel.  Ik ben zo een ambetanterik die uit principe nooit een film uit zet, ook al erger ik mij.  Volhouden, nondedju!   ;) Zelf geef ik zelden de volle pot, noch de laagste scores.  Die zijn voor enkelingen bestemd.  

Ik denk dat we op verschillende film-gerelateerde sites rondhangen, want ik zie vooral ook heel slechte scores van mensen die het origineel niet kennen.

Enfin, 't doet er eigenlijk allemaal niet toe.  Zélf kijken en ervaren, dat blijft hoe dan ook de boodschap. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 uren geleden, Zwendel zei:

Als je het origineel niet kent, dan geeft daar toch niemand om. Mij kan dat niet schelen. Moest Idris Elba plotseling James Bond gaan spelen dan zou ik daar zelfs speciaal voor naar kijken.

Ik heb niets tegen het idee dat Idris Elba James Bond zou spelen.  Maar erg handig is dat toch niet.  Stel je voor ...Diner bij de Engelse elite, onze held komt binnen en tracht onopgemerkt te blijven, alle hoofden draaien, ... "Daar, de énige zwarte in de kamer!"  Enfin, 'k weet zo niet. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
30 minuten geleden, esteban² zei:

Ik heb niets tegen het idee dat Idris Elba James Bond zou spelen.  Maar erg handig is dat toch niet.  Stel je voor ...Diner bij de Engelse elite, onze held komt binnen en tracht onopgemerkt te blijven, alle hoofden draaien, ... "Daar, de énige zwarte in de kamer!"  Enfin, 'k weet zo niet. ;) 

Dat wordt wel in het script opgelost. Dat wordt dan een diner bij de Engelse elite op Bermuda.

 

IK denk dat de keuze van een James Bond vooral op de uitstraling van de acteer gebaseerd moet zijn. Idris Elba zou best interessant zijn als zwarte Bond. Maar Bond als vrouw zou voor m'n gevoel totaal niet kunnen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 08/28/2017 at 8:47 PM, Zwendel said:

Ja inderdaad. Ik ga uit principe nooit naar Smurfenfilms, Sus en Wisfilms, Kuifjefilms etc. kijken. Omdat ik weet dat ik dat niet ga kunnen slikken hoe goed de films ook zijn.

 

Stel je voor een Thorgalfilm. Dat gaat nogal wat zijn :e010:

Mwa, misschien dat het nog wat wordt als Jodorowski dat eens aanpakt...

Besson zouden daar ver van moeten weghouden. Die zou zelfs nog geen Thorgal-trailer mogen inblikken op straffe des doods.

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 8/29/2017 om 14:14, kurisu74 zei:

Nu, de laatste Ghost in the Shell film had misschien minder tegengevallen als het een volledige nieuwe IP was ipv een "remake" van de klassieke anime. Het is onmogelijk om het nu niet als "shiny GitS for dummies" te zien vrees ik.

Juist Ghost in the Shell (Telenet) gezien. Ook dit vind ik een goede film. Anime heb ik niet gezien en in de manga ben ik niet verder dan blz 85 geraakt.

Link naar reactie

Doet me denken aan die discussie over opera's die gebaseerd waren op theater. Ging tussen Napoleon en de een of de andere vorst. De ene ervan beschuldigen dat de andere elitair was en zo. De andere zweren dat opera een superieure kunst was, omdat er alle "kunsten" in zaten: acteren, kostuums, decors, schilderwerken, zang, dans, muziek ... De andere zeggen dat het niet waar was omdat ze altijd moesten zingen en dus nooit gewoon spraken.

Lekkere discussie.

 

Ghost in the Shell: ik heb 'm drie keer gezien (het is hier genoegzaam bekend dat ik alle slechte films drie keer zie om zeker te zijn) en mijn conclusie is: sléchte dialogen. Goed verhaal, dat eigenlijk wel. Maar het komt niet tot uiting doordat de tekst van de dialogen een ramp is.

Link naar reactie
Op 30-8-2017 om 10:59, Zwendel zei:

Dat zijn eigenlijk 2 verschillende zaken:

 

Een 1 of een 10/10 geven vind ik belachelijk. Een film die 1 op 10 zou scoren zet ik na 15 minuten af. En een 10/10 dat bestaat ook niet. En dan krijg je zo voting spelletjes waarbij de éénen en de tienen over en weer vliegen.

 

 

Uit mijn eigen "gezienlijstje": op 1497 titels vijf 1/10 en zesentwintig keer 10/10.

Zo heen en weer vliegen doet dat toch niet, precies. :P

Link naar reactie

Ik heb de anime gezien als kind (op JIM) en ook de eerste manga's gelezen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze in een korte film het hele verhaal of zelfs maar een fatsoenlijk deel kunnen vertellen. En ik heb sowieso geen zin om het verhaal nog eens te zien in een andere vorm. Death Note is niet het soort serie dat leuk is om in verschillende jasjes te zien. Ik pas.

Link naar reactie

Als een film naar een strip of boek is gemaakt dan is dat toch altijd het referentiepunt. Daarnaast is natuurlijk de uitvoering in het bewuste medium van belang in de beoordeling.

 

Death Note ken ik niet maar toevallig dit weekend Valerian gekeken. Technisch best mooi gedaan, alleen de beginwereld vond ik iets te cartoonesk overkomen. Kwa verhaal ook prima maar de  overdreven versiertoer van Valerian had er bij mij weer niet ingehoeven. In de strips (voor zover ik ze gelezen heb) is enige relatie toch veel subtieler en dan ga je je hieraan storen. Maar van de film heb ik zeker kunnen genieten. De verfilming van Sin City vond ik erg goed. Maar daar heb ik eerst de film gezien en toen de strip gelezen. 't Sluit echter mooi aan en ik kijk / lees beide daarom graag.

 

Even naar de boekverfilmingen. Daar is het verschil tussen boek/film groter omdat je bij het boek je eigen beelden en visuele effecten moet bedenken. Een film kan daardoor op visueel gebied sterk afwijken van hetgeen je gedacht had. Maar wat mij betreft zou er wel enige gelijkenis moeten zijn. De film "I, robot" naar de boeken van Asimov sla ik bijvoorbeeld over. Als een film "I, robot" heet wil ik robots zien die wat met de drie wetten van de robotica lopen te knoeien, niet een variant van "The caves of steel" (zoals ik uit de samenvatting haal), noem het dan ook gewoon "The caves of steel". Of nog erger, als je een gestorven liefde een tijdlus in moet brengen en vervolgens een complot van Morlocks die de Eloi willen onderwerpen nodig hebt om je film interessant te maken sta je eigenlijk recht tegenover het werk van Wells en heb je alleen maar de naam gejat. Dan is een beoordeling van 1/10 mijns inziens zo slecht nog niet. Boekverfilmingen probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk te vermijden als ik het boek gelezen heb/wil lezen.

Link naar reactie

Maar wat doe je dan met "Stad der blinden" van José Saramago? Geweldig boek, maar hoe verfilm je zoiets? Men heeft het geprobeerd, maar in de trailer zien de personages er niet uit als uitgehongerde blinden die vol stront hangen. Dan pas ik ook. Maar ik zou ook passen als de personages er wél zo uitzagen... Ik geef dus geen enkele verfilming een kans omdat het verhaal dat niet echt toelaat.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...