Ga naar inhoud

Het DNA van een stripreeks


mrbrightsky

Recommended Posts

Dag vrienden van De Getekende Reep!

 

Bij Geekster zijn we momenteel bezig aan een twaalfdelige reeks artikels waarin we nadenken over het DNA van een stripreeks. Het is een werk waar veel zweet, bloed en tranen in gekropen is maar ik ben ervan overtuigd dat het volledig jullie ding zal zijn. Je kan alles hier lezen: http://www.geekster.be/comics/het-dna-van-een-stripreeks-1/

 

Het doel van deze schrijfsels kan ik nog het best samenvatten door de laatste paragraaf te quoten:

Quote

 

Het “recept” voor de perfecte afgeleide reeks werd tot op heden nog niet gevonden en bestaat allicht niet eens.

 

Wat ik wél wil bereiken, is het verwerven van interessante inzichten in deze striptrend waar momenteel niet naast gekeken kan worden. Ik probeer lezers een beeld te geven van wat er achter de schermen speelt en hoe de stripmakers het creatief proces ervaren hebben. Tegelijkertijd probeer ik vanuit het doelpubliek feedback te geven aan de mensen die de strips op de markt brengen. Aan het einde van de dag heeft iedereen er baat bij dat er goede stripreeksen op de markt verschijnen, en met deze reeks probeer ik daartoe mijn steentje bij te dragen.

 

 

Aangezien dit een reeks wordt van verschillende delen, leek het me wel fijn om een topic te starten hierrond.

Om feedback van jullie kant te horen én om verder te discussiëren, want we zijn natuurlijk heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden :) 

Link naar reactie

Interessant leesvoer. Enkel jammer dat ze aan 4 mensen dezelfde vragen stellen met quasi dezelfde antwoorden. Dat had best op zijn Humo's een beetje door mekaar geweven kunnen worden.

 

Dit gezegd zijnde ga ik nu toch eens mijn spin-off voorstel voor Jommeke uitwerken ;)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Interessant leesvoer. Enkel jammer dat ze aan 4 mensen dezelfde vragen stellen met quasi dezelfde antwoorden. Dat had best op zijn Humo's een beetje door mekaar geweven kunnen worden.

 

Dit gezegd zijnde ga ik nu toch eens mijn spin-off voorstel voor Jommeke uitwerken ;)

Ik heb er nog over getwijfeld om het zo aan te pakken... Maar ik was een beetje bang dat het anders echt een onleesbaar grote brok tekst geworden zou zijn. Het is een suggestie die ik in de toekomst in gedachten zal houden :)

Enkele vragen zullen ook in de toekomstige interviews nog terugkomen. Ik hoop dat het niet te fel stoort? Ik ben alleszins blij dat het interessant om lezen is!

Link naar reactie

Het is niet dat ik het slechte vragen vind hoor. En ik vind ook het concept van uw reeks interessant, dus ik blijf het wel volgen.

 

Alleen is het niet echt leesvriendelijk om naar een volgend tabblad door te klikken en dan nog eens hetzelfde interview te lezen, maar dan met een andere persoon (en met vaak gelijkaardige antwoorden) :) Ik zou zelf eerder de meest pertinente of interessante antwoorden behouden hebben, en van daaruit het interview samenstellen. Dat houdt weliswaar in dat je grote stukken moet laten vallen. Het zijn keuzes natuurlijk.

 

Maar nogmaals, ik wil in feite geen commentaar geven op uw werk, want ik vind het een interessant concept. En een ander leest het misschien liever zoals het nu gepresenteerd werd. Nog veel succes ermee alleszins.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
4 uren geleden, JeroenVH zei:

Ik heb er nog over getwijfeld om het zo aan te pakken... Maar ik was een beetje bang dat het anders echt een onleesbaar grote brok tekst geworden zou zijn. Het is een suggestie die ik in de toekomst in gedachten zal houden :)

Enkele vragen zullen ook in de toekomstige interviews nog terugkomen. Ik hoop dat het niet te fel stoort? Ik ben alleszins blij dat het interessant om lezen is!

Ik ben het met Kristof eens dat het nu eigenlijk 4 keer hetzelfde interview is, alleen met een andere persoon. En het is ook nog steeds een grote brok tekst, ook al zit hij achter vier tabs verborgen.  

 

Ik denk dat het beter zou zijn om de tekst meer samen te vatten en in te dikken. 

Link naar reactie

Benieuwd naar de rest van de reeks, Jeroen.

 

Het DNA van een stripreeks zit voor mij ook in details als de vormgeving van de covers, de vorm van de tekstballonnen, de lettering enz.

 

Of een ander voorbeeld: als je als vertaaluitgever ineens Meta-Baron schrijft (zoals in het Frans) terwijl dat in het Nederlands al  35 jaar Metabaron is (idem voor alle andere samenstellingen met 'meta', 'techno' en 'paleo') en in je vormgeving van de cover ook nog eens zo'n afgrijselijk middeleeuws Duits metalfont gaat gebruiken, dan heb je van het DNA van zo'n universum ook niks begrepen. Dan heb je er zelfs niet eens naar gekeken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, Metabaron said:

Of een ander voorbeeld: als je als vertaaluitgever ineens Meta-Baron schrijft (zoals in het Frans) terwijl dat in het Nederlans al  35 jaar Metabaron is (idem voor alle andere samenstellingen met 'meta', 'techno' en 'paleo') en in je vormgeving van de cover ook nog eens zo'n afgrijselijk middeleeuws Duits metalfont gaat gebruiken, dan heb je van het DNA van zo'n universum ook niks begrepen. Dan heb je er zelfs niet eens naar gekeken.

Alhoewel ik een grote liefhebber ben van het fraktuurschrift/gotische font ( wat inderdaad veel wordt aangewend in metal en aanverwanten ) kon het inderdaad wel wat beter. Naast het fraktuurschrift vind ik de statische blokletterschrift ook zeer aantrekkelijk ( een Egyptienne, oa is niet te versmaden ) maar het kon inderdaad wel wat beter. Er mocht wel hier en daar wat typografisch beeldhouwwerk plaatsvinden. Zoals een extra haakje of een lusje. Of eventueel gemengd met een zwaar zowel serif als sans serif font.

Het gotische zou kunnen slaan op het eeuwenoude...en de zware bloklettervormen op de toekomst...
Hetgeen een dynastieke belichaming kan omvatten.

MB_T2_Cover_44912_zoomed.jpg

e2facfebb4f0746ed6dfcd514c05e145ce41f17b.jpg

9789460786204_VRK.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Alhoewel ik een grote liefhebber ben van het fraktuurschrift/gotische font ( wat inderdaad veel wordt aangewend in metal en aanverwanten ) kon het inderdaad wel wat beter. Naast het fraktuurschrift vind ik de statische blokletterschrift ook zeer aantrekkelijk ( een Egyptienne, oa is niet te versmaden ) maar het kon inderdaad wel wat beter. Er mocht wel hier en daar wat typografisch beeldhouwwerk plaatsvinden. Zoals een extra haakje of een lusje. Of eventueel gemengd met een zwaar zowel serif als sans serif font.

Het gotische zou kunnen slaan op het eeuwenoude...en de zware bloklettervormen op de toekomst...
Hetgeen een dynastieke belichaming kan omvatten.

MB_T2_Cover_44912_zoomed.jpg

e2facfebb4f0746ed6dfcd514c05e145ce41f17b.jpg

9789460786204_VRK.jpg

 

Ik ben geen fontexpert. Het titelfont van de Franse versie vind ik persoonlijk duizend keer beter dan dat o-kijk-eens-wat-stoer-font van de NL-versie, maar nog steeds koud en zielloos. 

 

We hebben het over DNA, dit is de erfenis waar je langs Nederlandstalige kant mee werkt...

metabaronnen.thumb.jpg.a80fa98b529251bbfbbe0431bc9d3e46.jpg

 

En in een ruimere context ook deze...

 

incalduister.jpeg.737d4622ff1776a297c86a727daa0964.jpeg

 

nadeincal.jpeg.def264dcbd20517e16d59e7ac99f6cf2.jpeg

 

incalint.jpeg.0f42eae4bd920b8c09f634d8f8b36ee5.jpeg

 

 

 

finalincal.thumb.jpg.ccbafa1691833a01e698c202b791540f.jpg

 

Je kan dat niet allemaal gezien hebben en dan met dat schrale resultaat afkomen... Maar de uitgever in kwestie heeft de reeks wellicht ook gewoon opgepikt als 'de nieuwe van Valentin Secher', waarvan hij al eens iets uitgebracht heeft. Om maar te zeggen: er staat ook nog steeds 'Alexandro' Jodorowsky op de cover ipv Alejandro.

 

Link naar reactie

Interessant, en ik kan me meestal wel vinden in de antwoorden van de geïnterviewden.

 

Men heeft het tegenwoordig inderdaad dikwijls over het "DNA van een reeks", maar sommigen vullen dat blijkbaar heel anders in dan verwacht. Fanny K.  wordt in dat opzicht dikwijls genoemd.

Ik denk dat men in die reeks teveel met het DNA heeft gerommeld om nog herkenbaar te zijn. Een groot deel van het DNA zit volgens mij in de interactie tussen de personages en hun karakter. Verander daar iets aan en het loopt mis. Legendre en Cambré hebben het volgens mij in hun vingers, zowel bij Amoras als Robbedoes hebben ze aan de karakters en interactie niet geraakt, waardoor de albums direct hetzelfde aanvoelen als het origineel.

Link naar reactie

 

Fanny K had evengoed Leontien S kunnen zijn. Heeft gewoon nul komma nul met de Kiekeboes te maken. Lijkt me vooral een (veel te vlugge) poging om mee in het spoor van Amoris aan te haken.

 

Amoras was zeer interessant, omdat alle belangrijke personages meedoen. En ze ook telkens min of meer het karakter hebben van de hoofdreeks. Vooral Lambik vind ik zeer goed op papier gezet. Het einde blijf ik stom vinden omdat het nogal een gemakkelijk einde is. Eerst een hele verhaallijn uitwerken om dan zo een knullig einde te verzinnen.

 

J.rom heb ik zelfs niet willen proberen. Daar heb je het probleem dat de groene reeks (of de andere reeksen) sowieso niet meteen een favoriete reeks is van de meesten, laat staan een spin off in een stijl die de meeste striplezers ook niet genegen zijn, tenzij diegenen die Amerikaanse comics lezen.

 

Robbedoes heb ik geen idee, heb dat nog nooit gelezen.

 

De beide Lucky Lukes vond ik heel leuk. Het zijn opnieuw dezelfde personages.

 

Ik denk dat voor een spin-of je moet beginnen met de originele bezetting zoals Amoras of Lucky Luke.

 

Misschien een beetje off topic, maar in dat opzicht vond ik Kiekebanus ongelofelijk geweldig gedaan.

 

zoals aangehaald in het laatste interview, de rode ridder op een brommer is belachelijk. Maar om in het nieuws te komen linken ze dat aan de Rode ridder. No way dat ik me dat ga aanschaffen ook al ben ik Rode Ridder fan. Dan vond ik dat ene album van Marvano (?) wel nog iets hebben.

Link naar reactie

Fanny K. deel 2 is door deadlineperikelen verschoven naar januari 2018. Na deel 1 wisten de betrokkenen zelf ook dat er voor het geheel meer tijd moest uitgetrokken worden. Merho zou ook meer betrokken zijn bij deel 2 terwijl hij deel 1 volledig overliet aan de andere auteurs.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Legendre en Cambré hebben het volgens mij in hun vingers, zowel bij Amoras als Robbedoes hebben ze aan de karakters en interactie niet geraakt, waardoor de albums direct hetzelfde aanvoelen als het origineel.

Hmm, bij Robbedoes voelt het toch niet echt als het origineel aan. Ja, de personages zijn dezelfde, en de tekenstijl zit ook vaagweg in de buurt, maar inhoudelijk klopt het toch niet helemaal. Ik heb het gevoel dat de oorspronkelijke auteurs van R&K (vanaf Franquin dan toch) en alle nevenreeksen, de kleine Robbe inbegrepen, hun strips nooit echt voor kinderen maakten, terwijl Robbedoes Special (wat een lelijke naam overigens) dat wel leek te doen. De plot en de nevenpersonages zouden zo in Merlina gepast hebben.

Wat natuurlijk ideaal is als je in Vlaanderen veel exemplaren wilt verkopen.

Link naar reactie

Nagels met koppen in dit interview. Mijn persoonlijke mening, hé... Iedereen mag ab-so-luut doen en laten wat ie wil. Effe quoten:

 

"Die spin-offs, reboots, facelifts… Het lijkt wel een echte trend te zijn. Wat vind je van deze tendens?
Kim en Jens: Het is leuk te zien dat er facelifts worden doorgevoerd, dit houdt de klassiekers fris en modern.

Dankzij facelifts kunnen ook klassieke reeksen als Suske en Wiske met hun tijd meegaan.

Spin-offs of re-imaginings moeten in mijn ogen dan weer niet. Dat getuigt meer van een commerciële ingesteldheid en weinig creativiteit. Diversificatie en meerdere titels kunnen aanbieden, dat is de boodschap! 

 

Waarom zouden uitgeverijen dat doen, denk je?
Kim en Jens: Commerciële overwegingen, uiteraard!

 

Heb je advies voor de uitgeverijen en de stripmakers wat betreft het uitbrengen van afgeleide reeksen?
Kim en Jens: Misschien moeten ze eens inzetten op pogingen om nieuwe klassiekers te scheppen. Of op zijn minst niet zo overvloedig afgeleide reeksen uitbrengen aan het tempo dat dat nu gebeurt. Of dat idee van opgroeiende personages en een nieuwe generatie introduceren, dat lijkt me ook wel iets. Het zijn wat ideeën, maar wij zijn geen denktank, hè!"

Link naar reactie
20 uren geleden, Aerogi zei:

 

zoals aangehaald in het laatste interview, de rode ridder op een brommer is belachelijk. Maar om in het nieuws te komen linken ze dat aan de Rode ridder. No way dat ik me dat ga aanschaffen ook al ben ik Rode Ridder fan. Dan vond ik dat ene album van Marvano (?) wel nog iets hebben.

 

Lees de eerste pagina's binnenkort eens via de yieha app en kom dan nog eens vertellen dat je het niet gaat aanschaffen. ;)

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Bart Proost zei:

Nagels met koppen in dit interview. Mijn persoonlijke mening, hé... Iedereen mag ab-so-luut doen en laten wat ie wil. Effe quoten:

 

"Die spin-offs, reboots, facelifts… Het lijkt wel een echte trend te zijn. Wat vind je van deze tendens?
Kim en Jens: Het is leuk te zien dat er facelifts worden doorgevoerd, dit houdt de klassiekers fris en modern.

Dankzij facelifts kunnen ook klassieke reeksen als Suske en Wiske met hun tijd meegaan.

Spin-offs of re-imaginings moeten in mijn ogen dan weer niet. Dat getuigt meer van een commerciële ingesteldheid en weinig creativiteit. Diversificatie en meerdere titels kunnen aanbieden, dat is de boodschap! 

 

Waarom zouden uitgeverijen dat doen, denk je?
Kim en Jens: Commerciële overwegingen, uiteraard!

 

Heb je advies voor de uitgeverijen en de stripmakers wat betreft het uitbrengen van afgeleide reeksen?
Kim en Jens: Misschien moeten ze eens inzetten op pogingen om nieuwe klassiekers te scheppen. Of op zijn minst niet zo overvloedig afgeleide reeksen uitbrengen aan het tempo dat dat nu gebeurt. Of dat idee van opgroeiende personages en een nieuwe generatie introduceren, dat lijkt me ook wel iets. Het zijn wat ideeën, maar wij zijn geen denktank, hè!"

Raar! Kim en Jens zeggen allebei altijd identiek hetzelfde!!!!

 

Wie zijn dit??? Waar komt dit vandaan?

 

Link naar reactie

Strips die specifiek voor jongeren zijn gemaakt, hebben het aartsmoeilijk om dat publiek te bereiken. Ik vernam onlangs dat bijvoorbeeld ook Alleen van Gazzotti en Vehlmann minder goed verkoopt dan je zou wensen. 

Een strip mag nog zo goed gemaakt zijn, maar als het publiek het niet kent of wil kennen, is het vroeg of laat afgelopen.

Link naar reactie
Op 23-9-2017 om 15:56, linthout zei:

Raar! Als ik in de Mekanik kom zeggen Kim en Jens nooit hetzelfde!

Die hebben allebei een apart stel hersenen en een aparte mond!

Ik ga hen daar toch eens mee confronteren!

Zouden ze in het diepst van hun gedachten een Siamese tweeling zijn??? :e010:

Willy, jij bent toch ook getrouwd... zou je moeten weten dat de vrouw denkt voor de man ;-) 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Aerogi zei:

Nieuwe klassiekers creëren, is dat wel nog mogelijk?  

 

ik vraag me soms af, stel dat Kiekeboe of Urbanus niet bestaan. En ze komen nu voor de eerste keer uit in 2017, of ze überhaupt zouden verkopen?

 

wat den boer niet kent, dat eet em niet

Moest Urbanus nog steeds de populairste (en zowat enigste) komiek van het land zijn, zou de stripversie misschien nog wel succes hebben. Kiekeboe zou niemand lezen. Maar dat weet iedereen in het vak. Vandaar juist al die nevenreeksen en bewerkingen van bestaande, populaire strips.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Aerogi zei:

Nieuwe klassiekers creëren, is dat wel nog mogelijk?  

 

ik vraag me soms af, stel dat Kiekeboe of Urbanus niet bestaan. En ze komen nu voor de eerste keer uit in 2017, of ze überhaupt zouden verkopen?

 

wat den boer niet kent, dat eet em niet

 

Niets bestaat, tot iemand het maakt.

 

Je kan het niet op dezelfde manier aanpakken als vroeger, dat spreekt voor zich. Dagbladpublicaties en dergelijke bestaan niet meer of brengen niet meer op. Maar er zijn nog genoeg manieren om een hype te creëren. Je moet alleen in de mainstream-media geraken, wat natuurlijk aartsmoeilijk is. Da's het voordeel aan de spin-offs en nevenreeksen, die komen automatisch in de media. Er zit ook een "verhaal" achter, een invalshoek die het voor de (vaak luie) media gemakkelijk maakt om er een interessant artikel over te publiceren.

 

Maar ik zie eigenlijk geen reden waarom dat niet af en toe eens zou werken met een nieuwe, vernieuwende en commercieel toegankelijke stripreeks. Op voorwaarde dat je een uitgeverij hebt die het product en de auteur(s) kan verkopen, zodat het in de mainstream-media opgepikt geraakt.

 

Mocht er bijvoorbeeld eens een auteur met een goed, toegankelijk product een paar weken meedraaien in pakweg de Slimste Mens, dat zou een enorme boost kunnen zijn. Hoe is Bart De Wever indertijd gelanceerd geraakt?

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kristof Berte zei:

 

Mocht er bijvoorbeeld eens een auteur met een goed, toegankelijk product een paar weken meedraaien in pakweg de Slimste Mens, dat zou een enorme boost kunnen zijn. Hoe is Bart De Wever indertijd gelanceerd geraakt?

 

 

 

Dat zou een boost geven en tegelijk een groot probleem, omdat de auteur dan het merk wordt ipv het product.

je leest de nieuwe Aspe, niet "het nieuwe mysterie van inspecteur Van In".

 

Waarom denk je dat BDW voor de 27ste keer partijvoorzitter is? Hij heeft zijn directe kompanen als Bourgeois, Franken of Homans, maar De Wever blijft het gezicht, hij is de mascotte en het boegbeeld.

 

de truk, volgens mij, is om de "groep" het merk te maken om op lange termijn te blijven meedraaien.

Disney, Marvel, DC, Windows, Lucasfilm... dat zijn de merknamen die voor de verkoop van de producten zorgen.

 

Apple houdt wel stand, maar je kan niet ontkennen dat Tim Cook niet de schoenen van Steve Jobs kan invullen (met verlies van vertrouwen en interesse en dalende verkoop als gevolg)

Link naar reactie
1 uur geleden, Kristof Berte zei:

 

Niets bestaat, tot iemand het maakt.

 

Je kan het niet op dezelfde manier aanpakken als vroeger, dat spreekt voor zich. Dagbladpublicaties en dergelijke bestaan niet meer of brengen niet meer op. Maar er zijn nog genoeg manieren om een hype te creëren. Je moet alleen in de mainstream-media geraken, wat natuurlijk aartsmoeilijk is. Da's het voordeel aan de spin-offs en nevenreeksen, die komen automatisch in de media. Er zit ook een "verhaal" achter, een invalshoek die het voor de (vaak luie) media gemakkelijk maakt om er een interessant artikel over te publiceren.

 

Maar ik zie eigenlijk geen reden waarom dat niet af en toe eens zou werken met een nieuwe, vernieuwende en commercieel toegankelijke stripreeks. Op voorwaarde dat je een uitgeverij hebt die het product en de auteur(s) kan verkopen, zodat het in de mainstream-media opgepikt geraakt.

 

Mocht er bijvoorbeeld eens een auteur met een goed, toegankelijk product een paar weken meedraaien in pakweg de Slimste Mens, dat zou een enorme boost kunnen zijn. Hoe is Bart De Wever indertijd gelanceerd geraakt?

 

 

Mee eens! ;-)

Link naar reactie
Op 25-9-2017 om 12:10, Kontiki zei:

Strips die specifiek voor jongeren zijn gemaakt, hebben het aartsmoeilijk om dat publiek te bereiken. Ik vernam onlangs dat bijvoorbeeld ook Alleen van Gazzotti en Vehlmann minder goed verkoopt dan je zou wensen. 

Een strip mag nog zo goed gemaakt zijn, maar als het publiek het niet kent of wil kennen, is het vroeg of laat afgelopen.

Mee eens, David.

 

Ik ga eens (als leraar, als jonge vader) een geheimpje verklappen: kinderen staan er écht nog wel voor open om toffe jeugdstrips (of strips tout court) te lezen en zelfs met plezier. En dan is 'Alleen' een goed voorbeeld.

 

En toch, toch steeds die dooddoener (in artikels, in interviews): "'De jeugd leest geen strips meer, ze gamen en chatten alleen nog!". Dat klopt. Maar hoe komt dat? Dat 15-jarigen niet wakker liggen van het product strips... Excuseer, maar dat was in 1991 ook al zo. Maar 9-10-11-12-13-jarigen (bijvoorbeeld)? Geef die maar eens een strip in handen. Want de echte vraag is: worden hen nog strips aangeboden (door volwassen, die kinderen gaan niet kopen wat ze niet kennen, hé)? Antwoord: nee. We proppen ze allemaal een tablet in de handen, in de hoop een uurtje rust te hebben, vaak zonder na te denken over wat ze juist allemaal op dat ding zitten te doen... Maar da's een ander verhaal. :-)

 

Leg eens wat strips achter in de auto bij je kinderen, of in het klaslokaal (educatieve strips genoeg), of op het WC zelfs :-) en ... aanschouw het wonder!

 

 

Komt daar nog bij (laat ons eerlijk zijn): veel pers, recensenten, stripwinkels... zijn weinig of niet geïnteresseerd in jeugdstrips. Om begrijpelijke, vooral financiële en soms ook ietwat elitaire redenen. In dan heb ik het zeker niét over stripspeciaalzaak.be: die zijn enorm democratisch op dat vlak.

 

Maar goed: als strips alleen nog voor 30+ers zijn bestemd, dan is dit alles een aflopende zaak, mensen. Een markt die geen nieuwe klanten kan bereiken, heeft geen toekomst. En dan mogen we nog héél blij zijn met de 'klassiekers van de Vlaamse familiestrips', die vooral goed verkopen in de supermarkt. Maar toch: ook dat is relatief... Nog een geheimpje: die spin-offs worden niet gekocht / gekend door kinderen, maar ook weer door het volwassen publiek: ik ken geen een 16-jarige die weet wat 'Amoras' is. En ik geef les aan 450 tieners.

 

Dus hebben jeugdstrips het moeilijk? Ja. Wat kunnen we daaraan doen?

Die strips een kans geven, aanbieden aan de jeugd en al zeker niet wegdrummen in het hoekje van 'kinds, geen niveau, niet literair / elitair / filosofisch / blabla genoeg...

 

Ik vermoed dat de liefde voor de strip van elke gepassioneerde liefhebber op dit forum grotendeels is gegroeid vanuit een kennismaking met het medium op jonge leeftijd. Zonder jeugdige lezers kan je straks een dikke streep trekken door dit prachtige medium.

 

My two cents. :-)

 

Bart Proost, auteur van een (iek!) jeugdstrip

 

Link naar reactie

Je moet ook wel van lezen houden. Maar doe je dat en kom je op jonge leeftijd in aanraking met strips dan kan je dat de rest van je leven doen. Niet altijd want ik kan me herinneren van mijn diensttijd op de Antillen dat er in die recreatieplekken bij de kazernes er Rode Ridders, Koen Ridder, S&W, Jeremiah, Asterix etc lagen en die werden flink gelezen.  En door bijna iedereen. Dus het kan wel op je 18e en later nog beginnen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...