Ga naar inhoud

Het DNA van een stripreeks


mrbrightsky

Recommended Posts

23 uren geleden, Bart Proost zei:

Leg eens wat strips achter in de auto bij je kinderen, of in het klaslokaal (educatieve strips genoeg), of op het WC zelfs :-) en ... aanschouw het wonder!

 

Helemaal mee eens, met de hele tekst trouwens.

Hier in huis liggen de strips boven, in een boekenwand. (het woord rek zou afbreuk doen)

Er liggen echter telkens een massa strips beneden in het salon, op het toilet, in de kamers... wat erop wijst dat ze gelezen worden (en vergeten weer op te ruimen uiteraard)

Toegegeven, ik ben er mee schuldig aan maar het is toch vooral de kroost die ze leest. Ik zorg dan ook voor een regelmatige aanvoer van *jeugd*strips die ik zelf ook graag nog eens vastneem.

Zien lezen doet lezen, meen ik. Ik heb dan ook altijd het goede voorbeeld gegeven.

Link naar reactie
13 minutes ago, Aerogi said:

Ik denk eerlijk gezegd van niet. De Kiekeboes zijn, denk ik, de laatste geweest.

 

Ik heb me deze middag nog zitten enerveren in de boekhandel. Het zijn tegenwoordig allemaal boeken over de val van dit, de nakende ondergang van dat, het einde van alles en nog wat. Wat een pessimistische ingesteldheid wordt ons tegenwoordig toch opgedrongen.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Mask zei:

 

Ik heb me deze middag nog zitten enerveren in de boekhandel. Het zijn tegenwoordig allemaal boeken over de val van dit, de nakende ondergang van dat, het einde van alles en nog wat. Wat een pessimistische ingesteldheid wordt ons tegenwoordig toch opgedrongen.

Huh? wat heeft dat daar nu mee te maken? Ik zeg toch niet het einde van de strip of zo? Trouwens ook niet de meest vrolijke profielfoto...

Link naar reactie
23 minuten geleden, Aerogi zei:

Klassiekers die écht zo goed als iedereen kent? Die in het collectieve geheugen zitten? Genre Jommeke, Suske en Wiske, de Kiekeboes, Asterix?

 

Ik denk eerlijk gezegd van niet. De Kiekeboes zijn, denk ik, de laatste geweest.

 

Waarom?

 

Ik neem aan dat ten tijde van de opstart van De Kiekeboes ook niemand dacht dat het die proporties ging aannemen.

 

Ik kan misschien naïef zijn, maar ik zie echt niet in waarom een goedgemaakt, commercieel product dat de nodige media-aandacht krijgt geen nieuwe klassieker zou kunnen worden. Naar hedendaagse normen dan, oplages zoals Sus&Wis op hun hoogtepunt gaan natuurlijk niet meer gehaald worden.

 

Pas op, ik zie momenteel ook niet echt zoiets op de Vlaamse markt. Maar ik zei het al eerder: niets bestaat, tot iemand het maakt. Talent is er genoeg hoor, zowel tekenaars als scenaristen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

Klassiekers die écht zo goed als iedereen kent? Die in het collectieve geheugen zitten? Genre Jommeke, Suske en Wiske, de Kiekeboes, Asterix?

 

Ik denk eerlijk gezegd van niet. De Kiekeboes zijn, denk ik, de laatste geweest.

Als je het over echt unieke creaties hebt, heb je wellicht gelijk (als we tenminste voor het gemak vergeten dat Kiekeboe gebaseerd was op een poppenkastvoorstelling). Maar sindsdien hebben we ook nog Urbanus en De Kampioenen gehad. Over een twintigtal jaar gaan dat voor velen 'de klassiekers' uit hun tijd geweest zijn. En misschien zal dat ook met Amoras zo zijn, of een of andere toekomstige reeks. Wie weet.

Link naar reactie

een échte klassieker is vooral iets dat zowel mijn kinderen van 11j en 13j weten (ruwweg) dat het bestaat, en mijn mémé van 86j. Als je Kuifje zegt, kent iedereen dat. Mijn dochters vinden het afschuwelijk, maar ze weten dat het bestaat. De Smurfen is nog zoiets. Maw iets dat in het collectieve geheugen zit. Suske en Wiske, het personage Jerom.  Dirk Jan, Esther Verkest of Dating for Geeks gaan nooit die status hebben. 

 

Ik heb dat ook met andere dingen. bvb the beatles of the rolling stones. Echt iedereen heeft daar wel al van gehoord. Ik zie niet meteen dat er weer van die groepen ontstaan die zo'n impact hebben dat iedereen tussen 7-77 die kent. Het is allemaal wat vluchtiger geworden.

 

Niet dat ik dat erg vind, gewoon een vaststelling.

 

 

Link naar reactie

De reeksen die ik in mijn kinder- en tienerjaren las, eind jaren zeventig, begin tachtig waren op dat moment ook allemaal meer dan 20 jaar oud. Iemand die destijds op basis daarvan beweerde dat er geen nieuwe klassiekers meer gemaakt zouden gaan worden is toch wel verkeerd uitgekomen denk ik.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Aerogi zei:

 

Ik heb dat ook met andere dingen. bvb the beatles of the rolling stones. Echt iedereen heeft daar wel al van gehoord. Ik zie niet meteen dat er weer van die groepen ontstaan die zo'n impact hebben dat iedereen tussen 7-77 die kent. Het is allemaal wat vluchtiger geworden.

 

Niet dat ik dat erg vind, gewoon een vaststelling.

 

 

Maar neen. Je oordeelt pas over een klassieker op het moment dat die, zoals je zelf zegt, klassiek is geworden. Daar moet minstens een generatie overgaan. Je kan per definitie niet nu op dit moment zeggen of iets een klassieker is of wordt.

 

En impact: Rihanna, Bruno Mars, Taylor Swift, One Direction, Drake, Kanye West, Justin Timberlake, Pharell Williams... Dat zijn toch allemaal recente mensen/bands die een serieuze impact op een generatie hebben. Binnen 40 jaar zal er waarschijnlijk wel één van die namen blijven hangen en een 'klassieker' worden. En dan zit iedereen in het rusthuis naar Rihanna te luisteren, "daar moet ge ne keer naar luisteren, dat is pas muziek" te verkondigen tegen de kleinkinderen en klagen dat het vroeger beter was en dat er toch geen nieuwe klassiekers meer gemaakt worden.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Lanfeust en Donjon. Ook kinderen van de jaren '90 maar volgens mij wel klassiekers al zijn ze niet zo bekend als Kuifje. Dirk-Jan is gestart in 1989!

 

Welke reeksen van de laatste 5-10 jaar zouden klassieke reeksen kunnen worden?

 

Inderdaad Dating for Geeks als het een weg naar het buitenland kan vinden, nog?

Link naar reactie
2 uren geleden, Aerogi zei:

FC De Kampioenen is ook wel iets dat in ons collectieve geheugen zit. Dat is juist. Maar dat bestaat ondertussen ook al van ergens begin jaren 90 dacht ik. Dat is ook al 25-30 jaar geleden. De strips zelf weet ik niet hoe lang die al bestaan.

In september 1997 begon de voorpublicatie van het eerste verhaal. Exact 20 jaar geleden dus.

 

16 minuten geleden, Kontiki zei:

Undertaker

Largo Winch

LW is ondertussen toch ook al bijna 30 jaar oud. (het is nog te vroeg om iets over Undertaker te zeggen, dat kan nog alle kanten uit)

Link naar reactie

 

 

undertaker en consoorten zijn toch geen strips of figuren die iedereen kent of zal kennen? Largo Winch is bekend bij een groot publiek, maar dan nog. Vraag aan je collega's of ze hem kennen. Ik zit hier met 2 collega's, en beiden hebben geen flauw idee wie of wat Largo Winch is. Nu, die ene had ook nog nooit van Star Trek gehoord... ik ben nog altijd gechockeerd... .

 

Link naar reactie

Ik denk dat er toch niet veel kinderen zullen zijn die Largo Winch lezen. Dat mag dan voor diegenen die op latere leeftijd nog strips lezen dan wel een klassieker zijn, maar al degenen die op een bepaalde leeftijd afhaken met strips lezen zullen niet meer in aanraking komen met Largo Winch en dat dan ook niet kennen. Een strip klassieker die door iedereen gekend zal zijn zou ik dat dan ook niet noemen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Mask zei:

 waarvan zo goed als iedereen ooit wel eens eentje gelezen heeft.

 

 

Dat is al een moeilijke definitie. Oorlog en Vrede is een klassieker uit de literatuur, en iedereen is ervan op de hoogte dat het bestaat. Maar niemand heeft dat gans uitgelezen. 1984 idem.

 

Niemand gaat ontkennen dat Citizen Kane een klassieker is. Maar hoeveel mensen uit de laatste generaties hebben die gezien?

 

Moet je als definitie van een klassieker nemen: iedereen die leeft, kent het? Iedereen kent Claire wel, wat dat stond op het laatste blad van de flair. Maar kan je dat een klassieker noemen? Misschien wel hoor, pas op, maar het is niet waar ik spontaan zou aan denken bij het woord 'klassieker'.

 

Denk dat je als criterium beter kan nemen: gaan er nog nieuwe reeksen komen die evenveel verkopen als een Sus&Wis of een Kiekeboe of een Jommeke. En dan blijf ik mij toch afvragen: waarom zou dat nu niet kunnen?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

En wat zegt de Dikke Van Dale daarover?

 

Wel, dit ....

 

klassieker

klas·sie·ker

de (m.)

 

1·traditionele en belangrijke hedendaagse wielerwedstrijd

synoniem: wielerklassieker

België telt de meeste klassiekers

ook als tweede lid in samenst. als de volgende, waarin het eerste lid het tijdstip, de locatie of een kenmerk van de wielerwedstrijd noemt

Alpenklassieker, Ardennenklassieker, herfstklassieker, kasseienklassieker, lenteklassieker, najaarsklassieker, openingsklassieker, slotklassieker, sprintklassieker, voorjaarsklassieker, waaierklassieker

2·(bij uitbreiding) (in andere sporten) belangrijke wedstrijd met een lange traditie

ook als tweede lid in samenst. als de volgende, waarin het eerste lid een sporttak of -activiteit noemt

atletiekklassieker, golfklassieker, hockeyklassieker, korfbalklassieker, roeiklassieker, schaatsklassieker, voetbalklassieker

3·lied, boek, toneelstuk, enz. dat nog steeds wordt gezongen, gelezen, gespeeld enz.

4·oldtimer

 

Het is dus een wielerwestrijd!

 

 

Ernstig: we hebben het hier al vaak gehad over klassiekers, en ik wil die discussie niet weer beginnen.

Ja, ik weet het ... dat is saai. Zomaar een kans op een flinke feud de grond inboren ...

Link naar reactie
22 uren geleden, Mask zei:

 

Ik heb me deze middag nog zitten enerveren in de boekhandel. Het zijn tegenwoordig allemaal boeken over de val van dit, de nakende ondergang van dat, het einde van alles en nog wat. Wat een pessimistische ingesteldheid wordt ons tegenwoordig toch opgedrongen.

Ik heb dat gevoel eigenlijk ook. Eerst was het beperkt tot de Graphic Novels, maar dat breidt zich blijkbaar uit naar de 'gewone' strips.

Zoveel kommer en kwel...

Link naar reactie

Ik ben het eens met de defiinitie dat er minstens een generatie moet overgaan om tot de klassiekers te kunnen gerekend worden.

Ik denk ook dat er toch een zekere collectiviteit bij hoort. Maw dat er in elk gezin wel ergens een exemplaar rondslingert. Of dat toch een grote meerderheid er minstens een album van gelezen moet hebben. In die zin kan je inderdaad de Kiekeboes de laatste noemen. Merho is ook de jongste van de grote 5 in dat opzicht. Maar dan doen we onrecht aan Urbanus, een reeks met een grote achterban in de lagere en middelbare scholen. Willy en Urbain zijn trouwens de uitvinders van de BV-strip nog voor er ooit sprake was van de term BV's.

 

Er zijn nog klassiekers gekomen, lees ik. Largo Winch bijvoorbeeld. Zijn dat niet eerder cult-reeksen? Reeksen die iedereen kent, niet zelden van horen zeggen maar nog nooit een album gelezen? Zo gesteld zijn er na de Kiekeboes nog tal van reeksen opgestart.

 

De Kampioenen zitten een beetje tussen de twee vind ik, en eigenlijk spelen ze een beetje vals omdat de tv-reeks al een klassieker is en ze daarop teren. Bovendien reken ik de reeks tot 'BV-strips lang nadat het nieuwe eraf was.' En misschien nog een beetje te jong om al een échte klassieker te zijn? Al is dit denk ik wel de laatste echt Vlaamse reeks die zeker een klassieker zal worden, en gaat de reeks op eigen kracht verder nu er geen nieuwe afleveringen worden gemaakt voor tv.

 

Kunnen Vlaamse reeksen nog klassieker worden? Jazeker wel. Maar dan gaan de uitvegerijen moeten stoppen met het najagen van de quick-wins en het korte-termijndenken. Ik heb het hier al meermaals gezegd: een reeks als Jump heeft alles in zich om uit te groeien tot een klassieker, die fier naast de Jommekes en andere Kiekeboes mag staan, ware het niet dat de uitvegers niet meer durven investeren in dergelijke reeksen. Enkel snel profijt telt nog, en binnenkort zitten we tot over onze oren in de spin-offs en vertalingen van buitenlandse reeksen, maar komt er niks nieuws meer van eigen bodem.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Tanuki zei:

De Kampioenen zitten een beetje tussen de twee vind ik, en eigenlijk spelen ze een beetje vals omdat de tv-reeks al een klassieker is en ze daarop teren. Bovendien reken ik de reeks tot 'BV-strips lang nadat het nieuwe eraf was.' En misschien nog een beetje te jong om al een échte klassieker te zijn? Al is dit denk ik wel de laatste echt Vlaamse reeks die zeker een klassieker zal worden, en gaat de reeks op eigen kracht verder nu er geen nieuwe afleveringen worden gemaakt voor tv.

Is 20 jaar te jong? en een 120-tal albums?

De kampioenen hebben inderdaad het geluk te kunnen meesurfen op het immense succes van de tv-reeks, maar toch zijn er al vele lezers die de strip kenden voor ze de tv-reeks leerden kennen. Er zijn zelfs al heel wat jong volwassen mensen die met nostalgische gevoelens aan de strip terugdenken.

Link naar reactie

Vroeger keken er naar Ned 1 9 miljoen mensen naar een spelshow. Meer zenders had je ook niet.

ten tijde van kuifje had je alleen maar kuifje en suske en wiske hadden ook niet veel concurrentie. 

Kan je niet vergelijken met nu als je het over klassiekers hebt. Dirk Jan gaat geen klassieker worden, kan ook niet. Vraag me af of de maker erook van kan leven. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...