Ga naar inhoud

33e Brabants stripspektakel Veldhoven 1 & 2 september 2018


blacktiger

Recommended Posts

Dat is en blijft erg dubbel. Ben zelf in eerste plaats verzamelaar van strips, op de tweede plaats verzamelaar van dedies.

Hierdoor loop ik ook regelmatig tegen dit probleem aan. 

 

Als koper heb je het gevoel dat je wordt afgestraft voor het doen van je eerdere aankoop.

Iedereen snapt dat je geen behoefte hebt aan twee dezelfde boeken in je kast. Jij bent echt fan van het boek/de tekenaar, je koopt het immers wanneer het verschijnt. Dan is het toch leuk dat je als fan van een tekenaar juist jij ook in aanmerking komt voor een tekenaar? 

Met het betalen van een meerprijs voor het binnenhalen van een tekenaar hebben veel mensen weinig moeite is mijn mening. 

Met het betalen voor een dubbel boek wel. 

 

Wat moet je dan doen als verzamelaar. Een uitgever die tekenaars meeneemt niet langer kopen in je strip speciaalzaak? 

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een uitgever.  Maar helaas wel iets wat ik doe bij twijfel. Lopende series koop ik wel, maar laat me bij dergelijke uitgevers zelden meer verleiden tot een nieuwe serie. En dan koop ik nog altijd genoeg blijkt in de praktijk.

 

Als uitgever wil je je strip promoten. Wanneer iedereen handelt zoals ik hierboven is dit het begin van het einde voor jou als uitgever. De voorkeur moet toch zijn dat mensen je boeken kopen bij de stripspeciaalzaak? Dan zou de redenering van een uitgever kunnen worden: ik neem geen tekenaars meer mee. Maar dan is er ook minder noodzaak om naar beurzen te gaan, je wilt toch niet concurreren met je eigen afnemers door alleen te gaan staan met je boeken en niets extra's te bieden voor die mensen die jouw fonds kopen?

 

Oplossing mijn inziens zou moeten zijn, dat een dedie alleen in een boek van de uitgever zelf gezet mag worden. Niet dat deze persé bij de uitgever aangeschaft hoeft te worden. Dat er een bijdrage gevraagd wordt middels een ex-liris of iets dergelijks is geen probleem wat mij betreft. Een uitgever kan de verplichte aankoop natuurlijk indirect afdwingen door het album te lanceren op deze beurs. Dan is er ook geen noodzaak om dubbele albums te kopen. 

Link naar reactie

Ik vind dat de uitgeverij met deze beursuitgave best tegemoetkomt. Want dustcover, extra print en dan een tekening in je boek... nou, dat klinkt eigenlijk wel gaaf. Dan wordt het toch specialer en niet enkel een dubbel boek in je collectie.

 

Ik krijg net een boek binnen (zie andere topic daarvoor) en de artiest had er een tekening en handtekening ingezet. Nou, die gaat bij mij in mijn "art book" hoekje van mijn collectie en ik bestel nu hetzelfde boek als leesboek. After the fact, so to speak

Maar goed. Ieder zijn eigen mening.

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Je moet inderdaad rekenen op 20,00 euro extra voor een originele tekening in je boek. Tevens krijg je dan de art-print en de stofomslag erbij. 

Bijv. DRACULA. Normale prijs is 30,00 euro. Beurs editie is 50,00 euro.

Als je het dat niet waard vind, is dat niet erg. De tekenaar heeft dan meer tijd voor iemand anders die het er wel graag voor over heeft.

Tekenaars komen vrijdag met het vliegtuig of de trein al aan, blijven minstens 2 nachten overnachten in een hotel. Willen ook graag tussendoor eten en drinken etc. Hoort er allemaal bij en vreemd genoeg is dat alles is voor ons niet gratis. Boeken maken zijn ook niet gratis.

Vandaar dat we de meerprijs doorberekenen. 

Zeker niet overdreven. Je moet er rekening mee houden dat de reclame meerwaarde van een boek dat al een tijdje uit is best verwaarloosbaar is. Op de verkoop van 50 boeken hebben ze ook zo goed als niets. Het is echt een gunst voor de fans en als je daarvoor uit Frankrijk of Spanje moet komen, dan kost het wel wat. Rijk gaat hier niemand van worden. Integendeel dank aan DD om wat internationale tekenaars mee te brengen. De beurs is toch wel heel Nederlands naar inhoud toe.

 

Btw. Dédi van Thibaud de Rochebrune in Orde van de Drakenridders. Sympa gast, leuke tekeningen.

 

bd356.thumb.jpg.c30f3aca9376c1b332893ef4f4ac09dd.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ambreville zei:

Zeker niet overdreven. Je moet er rekening mee houden dat de reclame meerwaarde van een boek dat al een tijdje uit is best verwaarloosbaar is. Op de verkoop van 50 boeken hebben ze ook zo goed als niets. Het is echt een gunst voor de fans en als je daarvoor uit Frankrijk of Spanje moet komen, dan kost het wel wat. Rijk gaat hier niemand van worden. Integendeel dank aan DD om wat internationale tekenaars mee te brengen. De beurs is toch wel heel Nederlands naar inhoud toe.

 

Btw. Dédi van Thibaud de Rochebrune in Orde van de Drakenridders. Sympa gast, leuke tekeningen.

 

bd356.thumb.jpg.c30f3aca9376c1b332893ef4f4ac09dd.jpg

 

 

Bedankt voor het positieve tegengeluid. De twijfel sloeg eventjes toe om inderdaad maar te stoppen en nooit meer tekenaars uit te nodigen. Scheelt een hoop gez..... Maar goed we blijven natuurlijk optimistisch want beurzen & de promotie van strips is belangrijk. Deze zijn trouwens ook mooi van Thibaud de Rochebrune.

TR1.jpg

TR2.jpg

TR3.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, velden8 zei:

Dat is en blijft erg dubbel. Ben zelf in eerste plaats verzamelaar van strips, op de tweede plaats verzamelaar van dedies.

 

Als koper heb je het gevoel dat je wordt afgestraft voor het doen van je eerdere aankoop.

 

Wat moet je dan doen als verzamelaar. Een uitgever die tekenaars meeneemt niet langer kopen in je strip speciaalzaak? 

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een uitgever. 

Als uitgever wil je je strip promoten.

Oplossing mijn inziens zou moeten zijn, dat een dedie alleen in een boek van de uitgever zelf gezet mag worden. 

Mee eens.

Dit was de oorspronkelijke bedoeling van tekenaars meenemen naar een beurs: de promotie van een stripreeks. Eén om nieuwe klanten te winnen, twee om diegenen die het al zijn te belonen met een dédicace. Er was zelfs soms geruzie onder tekenaars omdat een uitgeverij sommige tekenaars meer meenam dan andere.

Als je een boek hebt van een tekenaar dan moet dat volstaan opdat die tekenaar een handtekening of dédicace erin plaatst. Wie bij mij aan de stand komt met een boek van mij krijgt daar een tekening in (aankoop in een stripspeciaalzaak is voldoende), wie dit ooit deed weet dat het klopt. Sterker nog als iemand aandraaft met een boek waar ik aan meewerkte (geen YG-Promoties-uitgave), krijgt ook een handtekening of een tekeningetje in dat boek (ik deed dat al voor bezoekers die nog nooit één van mijn eigen albums kochten).

Een beurs is promotie.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
15 minuten geleden, Dark Dragon Books zei:

Bedankt voor het positieve tegengeluid. De twijfel sloeg eventjes toe om inderdaad maar te stoppen en nooit meer tekenaars uit te nodigen. Scheelt een hoop gez..... Maar goed we blijven natuurlijk optimistisch want beurzen & de promotie van strips is belangrijk.

Ik neem wel aan dat je uitgaat van je eigen ervaringen hierin en dan maar hopen dat de mondige critici tot de minderheid behoren.

 

Success ermee!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, velden8 zei:

Oplossing mijn inziens zou moeten zijn, dat een dedie alleen in een boek van de uitgever zelf gezet mag worden. Niet dat deze persé bij de uitgever aangeschaft hoeft te worden. Dat er een bijdrage gevraagd wordt middels een ex-liris of iets dergelijks is geen probleem wat mij betreft. Een uitgever kan de verplichte aankoop natuurlijk indirect afdwingen door het album te lanceren op deze beurs. Dan is er ook geen noodzaak om dubbele albums te kopen. 

 

Helemaal mee eens. Klanten die boeken direct kopen als ze in de winkel  liggen moet je juist koesteren. Een ex-libris werkt perfect, zo werkt Stripfestival Breda ook met hun internationale gasten. En voor wie geen ex-libris wil kopen zou alleen een handtekening volstaan.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Dark Dragon Books zei:

Bedankt voor het positieve tegengeluid. De twijfel sloeg eventjes toe om inderdaad maar te stoppen en nooit meer tekenaars uit te nodigen. Scheelt een hoop gez..... Maar goed we blijven natuurlijk optimistisch want beurzen & de promotie van strips is belangrijk. Deze zijn trouwens ook mooi van Thibaud de Rochebrune.

 

hahaha......ik geloof dat je al lang genoeg meeloopt en dus geen enige twijfel zal hebben.

De grootste criticasters staan straks gewoon weer vooraan in de rij.

 

Kijk, je kan natuurlijk niet de uitgever kwalijk nemen dat jezelf het boek al hebt aangeschaft, zo ja en je wilt toch een tekening in het boek.....pak je oude boek in en geef het iemand voor zijn/haar verjaardag.......probleem opgelost.

Er zal toch niemand verwachten dat iedere uitgever moet aankondigen of hij ooit de tekenaar uitnodigt voordat de boeken in de verkoop gaan....😂 

 

Zo ook kan je als uitgever niet simpelweg stellen dat er 20/25 euro extra gerekend wordt en dat het puur en alleen een geste is.....tenslotte promoot en verkoop je ook boeken (dus marge), dus het is niet puur en alleen een geste, het is ook mooi om de makers van strips uit je eigen stal te ontmoeten en te promoten op een festival. Het kan ook nieuwe klanten opleveren.

Het is dus een meerwaarde voor beide kanten, althans zo zou het moeten zijn......en voor de duidelijkheid, rijk wordt DDB er zeker niet van. 

 

Persoonlijk ben ik zeer blij met dit initiatief van DDB en.........niemand verplicht iemand tot ook maar enige aankoop.

Je kunt als je twijfelt over bepaalde tekenaars ook nog ter plekke kijken en aankopen, dus wat is het probleem?

 

@Yan......ik denk niet dat een uitgever Marini of Barbucci laat invliegen met diner- hotelkosten erbij om hem gratis te laten signeren in boeken, die mensen al gekocht hebben. Ik hoop dat je begrijpt dat jouw situatie niet te vergelijken is met de DDB namen, die ingevlogen worden. 

  

@Boom, tsja, ik vraag me steeds meer af of je nog wel op deze planeet woont en niet op een roze wolk.....😂.......een dustcover en print erbij om vervolgens twee dezelfde dure boeken in de kast te zetten......😀........wat een onzin.

 

@DDB, ken geen twijfels, er zijn genoeg liefhebbers die het een prima initiatief vinden. En niemand verplicht je om alle 5 de boeken te kopen.....

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Dark Dragon Books zei:

Bedankt voor het positieve tegengeluid. De twijfel sloeg eventjes toe om inderdaad maar te stoppen en nooit meer tekenaars uit te nodigen. Scheelt een hoop gez..... Maar goed we blijven natuurlijk optimistisch want beurzen & de promotie van strips is belangrijk. Deze zijn trouwens ook mooi van Thibaud de Rochebrune.

TR1.jpg

TR2.jpg

TR3.jpg

 

Hoop zeker niet dat je mijn commentaar als negatieve kritiek ervaart maar als opbouwende kritiek. Ik waardeer zeker wanneer een uitgever die extra moeite neemt middels een beursuitgave of door een tekenaar mee te nemen. 

Heb me dan ook niet laten tegenhouden door de prijzen van de beursuitgaven en heb ze allemaal besteld!

Ik koop ook regelmatig dubbele uitgaven maar kan me dit ook veroorloven. Ik probeer alleen aan te geven dat het kopen van dubbele boeken voor weinig mensen wenselijk is en voor sommige financieel geen optie. Dat moet toch iedereen begrijpen?

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Lecram zei:

@Boom, tsja, ik vraag me steeds meer af of je nog wel op deze planeet woont en niet op een roze wolk.....😂.......een dustcover en print erbij om vervolgens twee dezelfde dure boeken in de kast te zetten......😀........wat een onzin.

a joh :)
We moeten eens face to face spreken :)
Die roze wolk is inderdaad een keuze die ikzelf maak voor het leven! Mijn leven. Dat is ook 1 van de redenen dat ik uit Heroesdome gestapt ben. Mijn wolk was te hard op aan het lossen en mensen die liepen te dissen op "mijn wereld" daar kan ik slecht tegen.
Ik probeer soms zelfs positief te zijn waar anderen zeggen "tegen beter weten in". Ik ben nooit blind maar soms is mijn enthousiasme groter dan mijn realisme, dat is ook wel waar.

Voor nu genoeg openheid van zaken! Ik ga eens de strenge Operational Manager uithangen nu :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, boomvavavoom zei:

a joh :)
We moeten eens face to face spreken :)

Ik probeer soms zelfs positief te zijn waar anderen zeggen "tegen beter weten in". Ik ben nooit blind maar soms is mijn enthousiasme groter dan mijn realisme, dat is ook wel waar.
 

Haha.....😂.....het was ook met een smiley geschreven.....

Link naar reactie
15 uren geleden, Lecram zei:

 

@Yan......ik denk niet dat een uitgever Marini of Barbucci laat invliegen met diner- hotelkosten erbij om hem gratis te laten signeren in boeken, die mensen al gekocht hebben. Ik hoop dat je begrijpt dat jouw situatie niet te vergelijken is met de DDB namen, die ingevlogen worden. 

 

@Lecram: natuurlijk heb je je tekenaars en tekenaars, het principe is echter hetzelfde. Marini die deelneemt aan de San Diego Comic Con is geen auteur met rechten op wat hij promoot, tuurlijk doet hij dat niet gratis en neemt hij geen genoegen met hotel en eten. Misschien zat zelfs zijn vakantie in de VS gekoppeld aan de overeenkomst, anderzijds kan DC/Dargaud bij het contract enkele promotionele verplichtingen hebben ingevoegd (gezien zijn de eerste promotoer in de VS en Europa). Want je hebt niet alleen tekenaars en tekenaars, maar ook uitgeverijen en uitgeverijen. Je hebt ook beurzen en beurzen.

Daarnaast is het promobeleid sinds de jaren tachtig flink gewijzigd.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De dedi's van de Italiaanse Cinzia Di Felice zijn ook zeker de moeite waard. Ze is ontzettend sympathiek en heel erg enthousiast dat ze voor het eerst komt signeren in Nederland om haar serie Peter & Olivier te promoten. De Beurs Editie van Peter & Olivier bestaat uit deel 1&2 samen gebundeld in een sleeve incl. 2 genummerde & gesigneerde art-prints. En als je alle Beurs Edities (5 in totaal) reserveert, dan krijg je bij elk boek nog eens een extra genummerde & gesigneerde art-print cadeau!

CDF4.jpg

CDF3.jpg

CDF2.jpg

CDF1.jpg

Link naar reactie
Op ‎19‎/‎08‎/‎2018 om 16:44, BSS zei:

Van de uitgaven van Comic Watch zijn inmiddels defintieve covers bekend .... signerende stripmakers waren al eerder bekend:  

Poetzarelli 

Leroy Soesman

Timo Wuerz

Sytse Algera

ook Przemysław Kłosin is aanwezig, maar die zit, voor zover nu bekend, bij Eppo Stripblad wegens de lancering van de beurseditie van Jylland ....

 

Leroy Soesman staat genoteerd voor de volgende beurs in Aalst.

Ik heb daar teveel mensen te zien ;-) , waaronder Poetzarelli (beloofd) en Przemyslaw Klosin (P@per)

Link naar reactie
2 uren geleden, Johan zei:

Leroy Soesman staat genoteerd voor de volgende beurs in Aalst.

Welke Aalst eigenlijk?
Onder Hasselt? Tussen Gent en Brussel? Boven Den Bosch? of die bij Valkenswaard?

Just kdding natuurlijk , maar viel me met Googlen op dat er 4 plaatsen waren met die naam :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Hommage tekening van Cinzia di Felice (Italië) aan Loisel. Ze komt op 1&2 september bij ons signeren tijdens Brabants Stripspektakel. Wil je een originele tekening van haar? Reserveer dan de Beurs Editie met daarin deel 1&2 van Oliver & Peter. Check https://www.darkdragonbooks.com/c-3628799/beursedities/

 

Ik meen dat deze dame heel aardige tekeningen maakt. Voor 60 euri mag dat ook wel.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Guilty Pleasure zei:
13 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Hommage tekening van Cinzia di Felice (Italië) aan Loisel. Ze komt op 1&2 september bij ons signeren tijdens Brabants Stripspektakel. Wil je een originele tekening van haar? Reserveer dan de Beurs Editie met daarin deel 1&2 van Oliver & Peter. Check https://www.darkdragonbooks.com/c-3628799/beursedities/

 

Ik meen dat deze dame heel aardige tekeningen maakt. Voor 60 euri mag dat ook wel.

 

Jazeker en daar krijg je dan 2 prachtige albums voor, een fraaie sleeve , 2 genummerde & gesigneerde art-prints en last but not least een originele tekening in je boek. Goedkoper & mooier kunnen we het niet maken.

Link naar reactie
13 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Plaatje uit Pascal Croci's DRACULA. Artistiek gezien is dit misschien wel de meest interessante tekenaar van het hele festival... 

 

 

10 uren geleden, Tweetie zei:

Nee hoor, dat is Wilbert van der Steen. Maar tekenaars uit eigen land worden altijd over het hoofd gezien.

ieder zijn eigen mening, Tweetie :)
En dit hele festival staat in het teken van tekenaars uit eigen land lijkt het wel met een Ralf, Els, Robin, Romano, Ed, Dick en vele andere favorieten van me!

En de debuterende Leroy... daar word ik erg blij van!
 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...