Ga naar inhoud

Nieuwe albums Blake en Mortimer bedreigd


Gast Kontiki

Recommended Posts

Dufaux heeft al een nieuw verhaal geschreven voor het nieuw samengestelde duo Etienne Schréder en Christian Cailleaux. Hij zag zijn verhaal altijd als een trilogie waarin hij verder wil graven in het verleden van Olrik.

Maar De Septumusgolf leverde een ruzie op met tekenaar Antoine Aubin tot op het punt dat hij helemaal geen Blake en Mortimer meer wilde tekenen. Dat hij zodanig doordrongen is van Jacobs, op het maniakale af, vond de uitgever ook niet zo prettig, want hij bleef maar deadlines overschrijden. Aan het laatste gedeelte hebben Schréder en Jose Luis Munuera meegeholpen bij de inking. En François Schuiten was er voor de morele steun.

Aubin tekent nu een verhaal op scenario van Jean-Luc Fromental en José-Luis Bouquet, eveneens twee nieuwkomers in het universum van B&M.

Link naar reactie
38 minutes ago, Kontiki said:

Dufaux heeft al een nieuw verhaal geschreven voor het nieuw samengestelde duo Etienne Schréder en Christian Cailleaux. Hij zag zijn verhaal altijd als een trilogie waarin hij verder wil graven in het verleden van Olrik.

Maar De Septumusgolf leverde een ruzie op met tekenaar Antoine Aubin tot op het punt dat hij helemaal geen Blake en Mortimer meer wilde tekenen. Dat hij zodanig doordrongen is van Jacobs, op het maniakale af, vond de uitgever ook niet zo prettig, want hij bleef maar deadlines overschrijden. Aan het laatste gedeelte hebben Schréder en Jose Luis Munuera meegeholpen bij de inking. En François Schuiten was er voor de morele steun.

Aubin tekent nu een verhaal op scenario van Jean-Luc Fromental en José-Luis Bouquet, eveneens twee nieuwkomers in het universum van B&M.

Interessant! Dank voor de info Kontiki!

Link naar reactie

Nee, dit jaar niet meer. Volgens Peter van Dongen zou zijn album in het voorjaar van 2018 moeten verschijnen. Het is het eerste deel van een tweeluik. Voor de Franse uitgeversgroep Média-Participations is dit de grootste melkkoe in hun fonds en het zou kunnen dat er vanaf volgend jaar twee albums per jaar zullen verschijnen. Uitgeefdirecteur Yves Schlirf had jaren geleden al in een interview verteld dat hij het grootser zag met niet alleen nieuwe delen, maar ook hommagealbums zoals Schuiten er nu een maakt en die een beetje op hetzelfde elan als Robbedoes door... voortborduurt.

Link naar reactie
1 hour ago, Kontiki said:

In december verschijnt heel wat in het Frans. Twee dikke Jacobs-bundelingen met de verhalen in zwart-wit en op groot formaat zoals Hermanns Comanche-albums al werden uitgegeven in het Frans. En nog wat ander spul. In het Nederlands komt ook een boek over Jacobs, zie http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1709.php#Machine-Jacobs

Ben wel erg benieuwd naar dat boek! 

Hommage albums ben ik vaak niet zo'n fan van.. overkill ligt op de loer. Maar goed.. dat album van Schuiten wil ik graag zien

Link naar reactie

"De Septimus-Golf" staat ook bij mij hoog geklasseerd.

"Het Testament van William S." vond ik een goed verhaal, maar te weinig sf om B&M te zijn.

Met "De Vloek van de Dertig Zilverlingen: 1 & 2" gingen ze helemaal een kant op die ik B&M niet wil zien inslaan.

Van de andere nieuwe albums herinner ik me niet erg veel, en mijn ervaring met "De zaak Francis Blake" werd te veel gekleurd doordat het "eindelijk nog eens een B&M" was. Maar net als "De vloek" vind ik het te weinig sf om iets voor te stellen.

 

Van "Het gedroomde avontuur" heb ik ook genoten.

 

Toen ik "Het geheim van de zwaardvis" herlas, was ik wel aangenaam verrast doordat het verhaal zo vloeiend verliep.

 

Ouwetjes zijn niet noodzakelijk slecht: ik zag onlangs een paar p's van Steven Sterk, en had ook niet verwacht dat het zo'n knappe komedie ziou zijn.

Dat sommige integrales verkocht worden door jeugdsentiment, wil ik wel geloven. Maar allemaal? Dat denk ik niet.

Het is wel zo dat de jeugd de reeksen waarschijnlijk niet kent, en daardoor ook de integrales niet koopt. Maar dat betekent niet dat de werkelijke kopers zich alleen maar door jeugdsentiment laten leiden. Er is meer dan genoeg uit mijn jeugd waar ik niet meer mee te maken wil hebben (zoals series van "topauteur" Jean Materne. NEE! HELP!)

Link naar reactie
22 hours ago, Kontiki said:

Die integrales worden helemaal niet gemaakt met jeugdige lezers in het achterhoofd, hoor.

 

My dear, you are besides the point.

Mijn stelling is dat ze niet noodzakelijk verkocht worden door jeugdsentiment.

Mijn stelling is verder dat de jeugd ze niet koopt, omdat ze de reeksen niet kennen.

Mijn daaruit afgeleide stelling is dus, dat ze best wel goed kunnen zijn, maar ONBEKEND IS ONBEMIND.

Overigens heb ik onlangs nog een integrales gekocht, nl. Amoras en Retroworld, die ook niet steunen op jeugdsentiment.

Er worden niet alleen integrales gemaakt van oude reeksen, maar ook van nieuwe.

En als een uitgeverij vier albums in een cellofaantje verpakt om ze samen te verkopen, is dat vormelijk geen integrale, maar inhoudelijk wel. En die verkopen ook niet door jeugdsentiment, hè.

Overigens laten die jonge lezers die een reeks graag lezen wel geld liggen als ze die nooit als integrale willen kopen.

Dat integrales alleen maar door jeugdsentiment worden verkocht, is een zware misvatting.

Kijk maar naar al die klachten over de taalfouten in de eerste Blueberry-integrales (de integrale Bosbes). Wie iets leest uit jeugdsentiment, wil juist al die taalfouten.

 

 

Link naar reactie
Op 5-10-2017 om 15:43, Tom B zei:

Of is nu op een leeftijd gekomen dat die fouten wél storen.

Herlees dit weekend de 1e drukken van Lt. "Bosbes" (11-luik Chihuahua Pearl t/m Arizona Love): geen taalfouten gevonden, maar wel door Fraisic Marot lelijk ingekleurd album De Laatste Kaart....

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 1 year later...
Op 3/10/2017 om 17:21, Peter Motte zei:

Dat de reeks zou stoppen, zou ik eerlijk gezegd niet erg vinden.

Toen De Zaak Francis Blake verscheen, heb ik dat eigenlijk vooral uit jeugdsentiment gekocht, en omdat er niet overdreven veel albums verschijnen, ben ik de nieuwe telkens blijven kopen. Zo van: kom, nog ééntje, en dan stoppen we.

Maar tegenwoordig heb ik al twee keer zo veel B&M albums als toen Jacobs nog leefde. De reeks zwelt als een spons in een badkuip. En ik heb hier nog van die sponzen liggen.

Dus van mij mag het wel eens stoppen

 

Overigens, wat B&M betreft heeft Bonte het verkeerd voor:l er is maar één auteur voor de reeks: Jacobs deed alles: scenario, tekeningen, inkleuring... Mischien had hj af en toe wat hulp van anderen, maar hij is echt wel de enige oorspronkelijke auteur.

Al wie na hem kwam, is dus in overtreding van het testament van Jacobs, en heeft geen enkel recht.

 

Maar ik zie Jacobs nog niet uit zijn graf verrijzen om de onverlaten in hun nachtmerries te straffen. Hij is er een veel te goeie kerel voor.

Beste Peter M.

 

Dat klopt niet helemaal wat je zegt, je zou verschieten wie er nog met Jacobs heeft meegewerkt aan de B&M albums (Zwaardvis, Pyramide, ...). 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...