Ga naar inhoud

Red Rider


Martin

Recommended Posts

57 minuten geleden, lukoste zei:

Vond em beter dan deel 1.

Ik zag al aan het doorbladeren van deel 2 dat deel 1 een te lange inleiding was die  me niet optimaal beviel. Nu knalt het pas echt goed los. Al goed dat deel 2 zo snel na deel 1 verschijnt.

Link naar reactie
Zojuist, Kontiki zei:

Ik zag al aan het doorbladeren van deel 2 dat deel 1 een te lange inleiding was die  me niet optimaal beviel. Nu knalt het pas echt goed los. Al goed dat deel 2 zo snel na deel 1 verschijnt.

ben heel benieuwd. heb hem nog niet kunnen kopen en vandaag is alles dicht

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dit is een zeeeeer goed interview, heel interessante antwoorden. Chapeau!

Wat Red Rider betreft: op dit moment enkel deel 1 gelezen en dat smaakte naar meer. Tekenstijl Stedho is wel niet al te commercieel, dus ik hoop dat dit zich niet vertaald in lage verkoopcijfers. 3 delen ineens is risico voor de uitgeverij, maar vind ik naar de lezers toe een zeer fijne strategie: je bent zeker dat je een afgerond verhaal hebt en dat het dus niet na 1 deel stopgezet kan worden. Ook heel erg goed van die dan zo kort na elkaar uit te brengen. 

Voor degenen die Ooievarken van Stedho nog niet in huis moesten hebben: niet laten afschrikken door dat het tekstloos is, voor mij één van de beste strips in m'n collectie.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
4 uren geleden, SPeeDy zei:

 3 delen ineens is risico voor de uitgeverij, maar vind ik naar de lezers toe een zeer fijne strategie: je bent zeker dat je een afgerond verhaal hebt en dat het dus niet na 1 deel stopgezet kan worden. Ook heel erg goed van die dan zo kort na elkaar uit te brengen. 

Alle delen van een miniserie kort na elkaar uitgebracht is inderdaad voor de lezer erg prettig.

Maar ik zie het risico voor de uitgever niet,. Volgens mij is het risico juist minder en zijn mensen minder snel geneigd om tussentijds af te haken als alle delen snel na elkaar verschijnen.

Link naar reactie

Dat kan een uitgever bij een driedelige miniserie toch al niet. Als het eerste deel in de winkel ligt, zitten de auteurs meestal al in deel 2 of deel 3. Dus de grootste kosten voor deel 2 en misschien deel 3 zijn toch al gemaakt. 

Bovendien zal de reputatie van een uitgever een veel grote klap krijgen als hij met een miniserie stopt dan wanneer hij stopt met een "oneindige" serie.  

Link naar reactie
Op ‎12‎/‎11‎/‎2017 om 14:07, Tweetie zei:

Alle delen van een miniserie kort na elkaar uitgebracht is inderdaad voor de lezer erg prettig.

Maar ik zie het risico voor de uitgever niet,. Volgens mij is het risico juist minder en zijn mensen minder snel geneigd om tussentijds af te haken als alle delen snel na elkaar verschijnen.

"Cash is king"! Je moet als uitgever eerst een hoop cash uitgeven om iedereen betalen, en pas helemaal op het einde heb je cash inflow. En dan heb je nog het probleem dat een eerste deel misschien toch helemaal niet aanslaat en zit je met een veel te grote voorraad. Maar zo'n korte cyclus van 3 albums moet wel kunnen vind ik. Bij Amoras met de 6 delen ligt dat alweer een stuk moeilijker.

Link naar reactie
7 hours ago, Kool Thing said:

Genoten van deel 2. Het is wel een echt puzzelwerkje geworden maar je ziet de bomen nog in het bos.  

 

Echt wel gaaf, he?

Dit tweede deel maakt de verwachtingen die na het eerste deel gesteld werden volledig waar.

Zelfs in die mate dat je De Zevende Scherf een aanloop mag beschouwen naar Teufelsberg.

En... morgen op stripspeciaalzaak.be het interview met Stedho!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Gisteren de twee delen nog eens na elkaar gelezen. Eigenlijk gebeurt er in de hoofdplot geen zak of je kan het samenvatten op een A6'je maar de nevenplotten/flashbacks/cameo's maken het geheel echt tof.

 

Blij om merken dat Schlitzie the Pinhead nog niet is vergeten. 

 

latest?cb=20151117215852 

image.thumb.png.10f95adabf93b5a072c2f3d7fdfd75db.png

 

Muziekliefhebbers kennen Schlitzie nog van The Ramones 

 

Gabba-gabba, we accept you, we accept you, one of us
Gabba-gabba, we accept you, we accept you, one of us

 

I don't want to be a pinhead no more
I just met a nurse that I could go for
I don't want to be a pinhead no more
I just met a nurse that I could go for

 

schlitzienurse.jpg

 

 

 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
On 11/22/2017 at 2:53 PM, Kristof Berte said:

Ik hoop dat ze van SU een schone verplaatsingsvergoeding krijgen, want ik heb zelden zo'n uitgebreide promotour gezien.

 

Die vraag heb ik toevallig onlangs gesteld aan Marc Legendre en Charel Cambré, toen ze hier in Sint-Niklaas een paar weken geleden signeerden voor de Kronieken van Amoras, en na afloop daarvan slechts een uur tijd hadden om naar Gent te rijden en er ook te signeren.

Hun antwoord was dat ze helemaal geen vergoeding kregen van de SU!  Er werd wel aan toegevoed dat ze die vergoeding niet gevraagd hadden omdat het allemaal niet zo ver was voor hen. En wanneer het grotere verplaatsingen betreft, vragen ze er wel naar.

Daar heb ik mijn bedenkingen bij, want Marc verblijft momenteel in Blankenberge, en Charel woont in Herenthout. Best wel flinke afstanden. En geen spontane aanbieding vanwege de SU om alle verplaatsingskosten van deze signeertoernee te betalen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kontiki zei:

Betalen winkels die verplaatsingskosten niet?

Dat zou me heel sterk verwonderen. Dan houden ze aan een signeersessie helemaal niets over...

 

In de meeste stripwinkels word je wel redelijk gesoigneerd of krijg je wat te eten als je van ver komt. Maar volgens mij is het dat dan ook. Misschien doen ze voor de héle grote namen wel een extra inspanning, omdat dat nieuwe klanten genereert.

 

Het viel me vooral bij Red Rider op omdat de auteurs ongeveer drie maanden aan een stuk bijna elk weekend wel ergens staan. Ik las al dat Lectrr er niets aan over houdt omdat hij zodanig veel boeken gekocht heeft. Als hij zijn naft niet kan rekenen, steekt diene mens er misschien zelfs nog aan toe :)

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Martin zei:

Die vraag heb ik toevallig onlangs gesteld aan Marc Legendre en Charel Cambré, toen ze hier in Sint-Niklaas een paar weken geleden signeerden voor de Kronieken van Amoras, en na afloop daarvan slechts een uur tijd hadden om naar Gent te rijden en er ook te signeren.

Hun antwoord was dat ze helemaal geen vergoeding kregen van de SU!  Er werd wel aan toegevoed dat ze die vergoeding niet gevraagd hadden omdat het allemaal niet zo ver was voor hen. En wanneer het grotere verplaatsingen betreft, vragen ze er wel naar.

Daar heb ik mijn bedenkingen bij, want Marc verblijft momenteel in Blankenberge, en Charel woont in Nieuwrode. Best wel flinke afstanden. En geen spontane aanbieding vanwege de SU om alle verplaatsingskosten van deze signeertoernee te betalen.

Ik ging eigenlijk uit van:
* als de auteurs iets declareren, krijgen ze de km's uitbetaald
* maar ook: niets declareren = niets krijgen
* Standaard vraagt aan de SSZ'en iets voor de auteurs om te komen signeren. Voor elke SSZ ongeveer hetzelfde, die hoeft niet te weten waar de auteurs wonen. Maar een bijdrage is logisch, het genereert publiciteit en ook klanten

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kristof Berte zei:

Dat zou me heel sterk verwonderen. Dan houden ze aan een signeersessie helemaal niets over...

 

In de meeste stripwinkels word je wel redelijk gesoigneerd of krijg je wat te eten als je van ver komt. Maar volgens mij is het dat dan ook. Misschien doen ze voor de héle grote namen wel een extra inspanning, omdat dat nieuwe klanten genereert.

Waarom zou een SSZ niet meebetalen? Als er nieuwe mensen binnenkomen, mag daar gerust iets tegenover staan. Een betaling van de tijd van de auteurs ga ik niet van uit, maar een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten vind ik logisch.  

Link naar reactie
3 hours ago, Kristof Berte said:

Dat zou me heel sterk verwonderen. Dan houden ze aan een signeersessie helemaal niets over...

 

In de meeste stripwinkels word je wel redelijk gesoigneerd of krijg je wat te eten als je van ver komt. Maar volgens mij is het dat dan ook. Misschien doen ze voor de héle grote namen wel een extra inspanning, omdat dat nieuwe klanten genereert.

 

Het viel me vooral bij Red Rider op omdat de auteurs ongeveer drie maanden aan een stuk bijna elk weekend wel ergens staan. Ik las al dat Lectrr er niets aan over houdt omdat hij zodanig veel boeken gekocht heeft. Als hij zijn naft niet kan rekenen, steekt diene mens er misschien zelfs nog aan toe :)

 

 

Nochtans is het de waarheid, Kristof.

Ze werden in Sint-Niklaas wel gesoigneerd met drankjes, maar dat komt neer op twee frisdranken elk.

Het betrof die dag wel winkels van Standaard Boekhandel, dus behorend tot de SU. Nochtans geldt dit volgens mij voor de hele signeertoernee, want we hebben het er toch vrij uitgebreid over gehad. Indien er soms wél vergoedingen betaald worden voor signeersessies, zouden ze het me gezegd hebben. Buiten die "verre" afstanden dus.

 

Dat de Red Rider auteurs ongeveer drie maanden aan een stuk bijna elk weekend wel ergens signeren, is inderdaad zo.

Dat bewijst hoezeer de SU deze spin-off wil promoten. Ze gaan mee met hun tijd.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
34 minuten geleden, Martin zei:

Dat de Red Rider auteurs ongeveer drie maanden aan een stuk bijna elk weekend wel ergens signeren, is inderdaad zo.

Dat bewijst hoezeer de SU deze spin-off wil promoten. Ze gaan mee met hun tijd.

Het is dan ook de gemakkelijkste manier om iets te promoten. Maar wellicht ook de minst efficiënte, want hoeveel nieuwe lezers win je nu écht met zo'n signeertournee. Een reclamefilmpje in de bioscoop (zoals ik er eentje zag) zal véél efficiënter zijn en een groter publiek bereiken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Martin zei:

Nochtans is het de waarheid, Kristof.

 Ik geloof je wel hoor, mijn reactie was op Kontiki zijn stelling dat SSZ misschien wel verplaatsingskosten betalen. Maar volgens mij gebeurt dat zelden of nooit. Behalve misschien bij de echt grote namen. In de meeste gevallen mag je blij zijn met een frisdrank en een taartje :) 

 

2 uren geleden, Tweetie zei:

Waarom zou een SSZ niet meebetalen? Als er nieuwe mensen binnenkomen, mag daar gerust iets tegenover staan. Een betaling van de tijd van de auteurs ga ik niet van uit, maar een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten vind ik logisch.  

Hoeveel houdt een SSZ over aan de verkoop van een softcover? 3 euro? Het zal niet veel meer zijn. Als je er 20 verkoopt dankzij een signerende auteur (en zonder signeersessie had je er misschien ook wel 10 verkocht op termijn) heb je 60 EUR. Dan nog een onkostenvergoeding betalen (voor 2 auteurs in dit geval) en je scheurt er je broek al bijna aan.

1 uur geleden, Tom B zei:

Het is dan ook de gemakkelijkste manier om iets te promoten. Maar wellicht ook de minst efficiënte, want hoeveel nieuwe lezers win je nu écht met zo'n signeertournee. 

 

Niet vergeten dat elke SSZ zijn vast publiek heeft, met frequente en minder frequente klanten. Die kopen misschien niet allemaal een Red Rider album, maar als de auteurs komen signeren waarschijnlijk wel. Per signeersessie zullen ze wel een stuk of 20-25 albums doen, dat tikt snel aan. Je moet uiteindelijk niet alleen de nieuwe lezers winnen, maar ook je bestaand publiek verzorgen. Plus ze doen niet alleen de SSZ'en, maar ook de Fnac, de Standaard Boekhandels... De combinatie van die traditionele signeersessies met cinemaspots en dergelijke lijkt me ideaal. Want ik ook geloof niet dat een nieuw publiek de cinema buitenstapt met het idee "en nu moeten we stante pede de nieuwe Red Rider gaan kopen". Maar als ze 2 dagen daarna de Fnac passeren, en daar hangt uit dat Lectrr en Stedho volgende week signeren, heb je ze misschien wel vast.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 Hoeveel houdt een SSZ over aan de verkoop van een softcover? 3 euro? Het zal niet veel meer zijn. Als je er 20 verkoopt dankzij een signerende auteur (en zonder signeersessie had je er misschien ook wel 10 verkocht op termijn) heb je 60 EUR. Dan nog een onkostenvergoeding betalen (voor 2 auteurs in dit geval) en je scheurt er je broek al bijna aan.

 

Per signeersessie zullen ze wel een stuk of 20-25 albums doen, dat tikt snel aan.

 

En de auteurs houden er nog minder aan over. Het is eigenlijk de moeite niet om buiten te komen.

Ik hoop oprecht dat ze meer verkopen dan die 20-25 ex per keer. Na tien signeersessie heb je nog steeds maar 250 ex verkocht. Zo snel tikt dat nu ook weer niet aan.

Link naar reactie

Komen nieuwe mensen/klanten een winkel binnen omdat de auteurs er toevallig signeren?

Dat is toch enkel iets voor de verzamelaars.

Een gewone klant ligt toch niet wakker van die dedi, of het zou moeten zijn dat er een BV bij zit.

 

Dus volgende signeertour: Lectrr, Stedho en Jeroen Meus.  Rijen tot buiten in de SSZ.

Link naar reactie
57 minuten geleden, feli zei:

Een gewone klant ligt toch niet wakker van die dedi, of het zou moeten zijn dat er een BV bij zit.

 

Dus volgende signeertour: Lectrr, Stedho en Jeroen Meus.  Rijen tot buiten in de SSZ.

Vandaar dat Robbedoes Special (het blijft een lelijke titel) een BV als peter had.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tom B zei:

Vandaar dat Robbedoes Special (het blijft een lelijke titel) een BV als peter had.

 

Ik heb al eens eerder een pleidooi gehouden dat uitgeverijen terug BV's moeten maken van de top-stripauteurs. Doorsnee Vlamingen kennen enkel dooie striptekenaars: Willy Vandersteen, Jef Nys, Marc Sleen... misschien komt Merho momenteel nog het meest in de buurt, maar dat zal het dan toch zowat zijn. Soit, we wijken af.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
10 uren geleden, feli zei:

Een gewone klant ligt toch niet wakker van die dedi, of het zou moeten zijn dat er een BV bij zit.

 

Dit weekend is er een signeertournee voor de stripvan de Buurtpolitie. Niet door door de tekenaar Nix, maar door een aantal van de acteurs.

 

Toen ik destijds X!NK tekende, stond in het contract dat die gastjes ook minstens 1 keer de strip op de Boekenbeurs moesten signeren. Daar stonden toen inderdaad 300-400 puberende meisjes te wachten op ons.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

RED RIDER #3 gelezen en an sich prachtig maar ik heb werkelijk niet een helder idee waar het einde nu op slaat. Waarom dit nu met Celeste gebeurt, wat er met Red gebeurt in de aftermath, waar Bhaal naar toe wordt heengesleurd etc

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, boomvavavoom zei:

RED RIDER #3 gelezen en an sich prachtig maar ik heb werkelijk niet een helder idee waar het einde nu op slaat. Waarom dit nu met Celeste gebeurt, wat er met Red gebeurt in de aftermath, waar Bhaal naar toe wordt heengesleurd etc

Deze onduidelijkheid geeft veel mogelijkheden om een sequel in te zetten.:e007:

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...