Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

8 uren geleden, tuinmantvkijken zei:

Omdat het ook op 31-3 is denk ik niet aan een grap maar meer een verstandig besluit en top lokatie 

Hm, dat moet nog blijken.

 

Het lijkt mij dat het een duurdere lokatie is. Dat geldt zeker voor de bezoekers en misschien ook voor de standhouders die nu zullen moeten betalen om hun auto kwijt te kunnen. 

 

Als het alleen maar een andere locatie en een andere datum is, zonder meer activiteiten op de beurs, zie ik het voordeel er niet van in. Dan is het nog steeds een veredelde tweedehands stripboekenbeurs.

Link naar reactie

Ik heb vandaag en gisteren met Ton Schuringa en Meerten Welleman gesproken

De stripdagen zit wel een aparte zaal.

MAAR......

Je kan vrijelijk van de ene zaal naar de andere lopen.

Dus twee beurzen is eigenlijk één.

De leden van de Stripschap mogen nog steeds gratis naar de Stripdagen dus ook naar Dutch Comic Con

Ik denk op zich dat het een goede zaak is.

Dutch Comic Con wilde meer strips op hun beurs en De Stripschap wilt graag ook jongeren bereiken

Link naar reactie
3 minuten geleden, AHMO zei:

Ik heb vandaag en gisteren met Ton Schuringa en Meerten Welleman gesproken

De stripdagen zit wel een aparte zaal.

MAAR......

Je kan vrijelijk van de ene zaal naar de andere lopen.

Dus twee beurzen is eigenlijk één.

De leden van de Stripschap mogen nog steeds gratis naar de Stripdagen dus ook naar Dutch Comic Con

Ik kan het me moeilijk voorstellen.

Qua kosten voor toegang zitten DCC en stripdagen ver uit elkaar. 

Een weekend toegang tot DCC kost 35 Euro en dat is net zoveel als een jaar lidmaatschap van Het Stripschap. Dan zal het Stripschap dus er veel leden bijkrijgen. 

Link naar reactie

Daar hebben we het van het weekend nog weinig van gemerkt :e012:

Maar het is een probeersel van een jaar en dan gaan ze verder kijken.

En ik zal me trouwens niet verbazen dat je voortaan maar één dag gratis naar de beurs mag.

Dat merk ik binnenkort wel als ik de Stripmaatschapkaart moet gaan vormgeven

Het is wel zo dat de stand huur duurder wordt. Maar wat ik wel begrepen hebt dat je als standhouder gratis mag parkeren.

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, AHMO zei:

Maar het is een probeersel van een jaar en dan gaan ze verder kijken.

We zullen wel zien wat er uitkomt. 

 

Het enige wat ik zie is dat een dag toegang tot DCC 20,- kost en bij de stripdagen 12,50. Als je van het ene festival naar het andere gewoon kunt doorlopen zal toch wel dezelfde prijs moeten worden. En meestal wordt dat dan de hoogste van de twee.

Link naar reactie

Dat er wat moest gebeuren met de stripdagen na afgelopen editie was duidelijk. De elan van de eerste keer Rijswijk was helemaal weg de tweede keer. Op zich ben ik wel een voorstander van een combinatie van beide beurzen. Strips zijn een onderdeel van de popculture die een Comiccon probeert te etaleren.

Maar over de entreeprijs moet goed worden nagedacht, als er een onderscheid is in 2 hallen waarbij bijv. de bezoekers van de Comiccon vrijelijk kunnen bewegen en de bezoekers van de stripbeurs tegen een extra betaling ook de Comiccon kunnen bezoeken, dan zou dat geen onoverkomelijke problemen mogen opleveren. Het parkeren zal dat sowieso wel zijn lijkt mij, betaald of onbetaald; is er wel plaats voor de auto's van zo veel bezoekers? De afgelopen Comiccon was ik in Utrecht voor de kunststripbeurs en vanwege de Comiccon waren er extra files op de zaterdag.

Link naar reactie

Ik snap dat geklaag over een paar eurootjes entree niet, dit is toch een hele goede stap. 

Binnen koopt iedereen zich ongans aan allerlei prentjes en beursedities etc., en dan zeuren over een beetje parkeergeld, breda kost ook 10 euro parkeren, dit wordt dan wellicht 15 euro....nou nou

 

Wel hoop ik dat de prijzen voor de standhouders in het nieuwe geheel een beetje in lijn blijven met hetgeen te veroorloven is.  Het is een geweldige meerwaarde als je ook naar de comic con mag en andersom, echt dit is prima.

Als stripliefhebber ben ik al meer dan 30 jaar lid van het stripschap, niet omdat ik er zoveel voordel uit haal of omdat ik het met alles eens ben (zeker niet zelfs), maar gewoon omdat ik de nederlandse strip wil steunen. Dat ik dan gratis naar binnen kan is een mooie meevaller, triest dat mensen nu ineens gaan zeuren dat ze dan lid willen worden....o o o een paar eurootjes voordeel.

Utrecht ligt ook heel centraal en zeker niet verder weg van Belgie dan Rijswijk, dus ook dat is geneuzel.

Ik juich het in ieder geval toe, er moest wat gebeuren. Mocht het niet goed uitpakken, dan zien we daarna wel weer verder. Hopelijk trekt het geheel met veel bezoekers tussen 18 en 30 jaar ook de aandacht van wat grote uitgeverijen, zodat zij ook weer eens meedoen en misschien ook weer eens wat tekenaars meenemen. Het is voor internationale gasten toch ook wat leuker om op een groot festival te zitten met een Comic Con erbij. Rijswijk had niet bepaald een geweldige entourage.

 

Ik hoop wel dat zoals The Oak het stelt de spirit ook weer een beetje terugkomt. Dat is al vele vele jaren weg bij de stripdagen. 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lecram zei:

 

 Het is voor internationale gasten toch ook wat leuker om op een groot festival te zitten met een Comic Con erbij.

 

Van Ton begreep ik dat DCC ook internationale stripmakers aan trok.

Maar dat juist die een beetje verloren voelde

En DCC heeft, als eerste, contact gezocht met de vraag of ze De Stripdagen en DCC één beurs konden maken.

Link naar reactie

Prima initiatief, goed plan !

Afgezien van de gebruikelijke beren op de weg, is een nieuwe frisse opzet altijd toe te juichen.

 

Bedenk echter wel dat indien je verkleed als Rik Ringers of Guus Slim gaat de kans dat je wordt herkend op Comic Con minimaal is.

Toch valt het met de "hipheid " op de Comic Con wel mee,menig bezoeker veinst jong te zijn maar in de praktijk valt dit echter tegen.

Vorig jaar was de langste rij die van Dirk Benedict, ook ik moest even twee keer knipperen en waande me weer 12 te zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Lecram zei:

Ik snap dat geklaag over een paar eurootjes entree niet, dit is toch een hele goede stap. 

Binnen koopt iedereen zich ongans aan allerlei prentjes en beursedities etc., en dan zeuren over een beetje parkeergeld, Breda kost ook 10 euro parkeren, dit wordt dan wellicht 15 euro....nou nou

Issue was juist dat er veel entreegeld werd gevraagd voor eigenlijk bijna niks, een grote tweedehands stripmarkt waar weinig te doen was. En dan ga je daar straks nog meer geld voor vragen met nog een berg parkeergeld erbovenop. 

 

Op de stripdagen heb ik (i.t.t. Breda) heel weinig geld uitgegeven, omdat er niets te doen was. De belangrijkste reden om nog naar Rijswijk te komen was dat het naast de deur was. 

 

11 uren geleden, Lecram zei:

Ik hoop wel dat zoals The Oak het stelt de spirit ook weer een beetje terugkomt. Dat is al vele vele jaren weg bij de stripdagen. 

Manco van de stripdagen is dat er niets wordt georganiseerd waar tijd of geld in geinvesteerd moet worden. Ze maken zich helemaal afhankelijk van de standhouders, die in de loop van de jaren ook langzaam zijn afgehaakt. 

 

En ik zie dat niet opgelost worden door er de DCC naast te zetten. 

Link naar reactie

Stripschap en jongeren, laat me niet lachen!

Ik heb die organisatie de laatste tien jaar niets zinnigs en bijzonders zien doen. De club bestaat uit 65 plussers. Er wordt echt een lijk in leven gehouden. Totaal niet meer relevant en ik zie de meerwaarde er niet van in, ook van hun beurs niet.

Nu een samenwerking met DCC. Ja, je moet wat proberen om te overleven en door te gaan om iets te doen voor deze bejaardenclub. Naar mijn idee, zijn de werelden van DCC en De Stripdagen van het stropschap echt totaal anders. Plus wat mee telt is dat de hele hype rond Comic Cons al weer op retour is. Het is alweer over het hoogtepunt heen.

 

Maar misschien heb ik het mis, en wordt dit een succes en versterkt het elkaar.
Je moet eerst iets proberen wil je weten of hier een markt voor is.
 

Link naar reactie

Ik deel de mening van Lecram.

 

Het is goed dat ze iets willen veranderen / proberen te verbeteren.

Wellicht zorgt deze stap voor veel nieuwe stripschap leden :e012:

 

We geven vaker aan hier op het forum dat sommige beurzen wellicht samengevoegd moeten worden. Nu gebeurd dit en dan toch nog reacties dat het glas half leeg is. Dat snap ik niet.

 

Ik hoop en vermoed dat het voor iedereen een goede stap zal zijn. Standhouders mogen meer publiek verwachten. Bezoekers meer variatie en voor de organisatie wellicht meer kansen om meer uitgeverijen en tekenaars naar de beurs te laten komen.

 

Locatie is prima, in ieder geval qua bereikbaarheid.    

Link naar reactie

Er moest iets met de stripdagen gebeuren, maar of dit de oplossing is? Ik had liever gezien dat er op de Stripdagen zelf meer activiteiten ontplooid zouden worden, terwijl je de zaak toch betaalbaar houdt. 

 

Vergeet niet dat de mensen die hier op de reep rondlopen niet representatief zijn. Ze geven veel meer geld uit en ze zijn bereid om veel verder te reizen. Maar het is geen publiek waar je er duizenden van hebt.  

 

En ik denk dat je dat brede publiek niet naar een duur gecombineerd comics/strips festival gaat trekken.  

Link naar reactie

Argumenten die je geeft gelden ook voor mensen die uberhaubt naar een beurs als de stripdagen gaan.

Locatie in Utrecht ligt midden in het centrum van de stad. Veel toegankelijker dan een afgelegen industrie terrein in Rijswijk. Wil je juist mensen benaderen die niet tot de groep fanatieke stripverzamelaars zijn, die bovengemiddeld geld meenemen naar een beurs. Dan moet je juist de reden om bij zo'n beurs te komen laagdrempelig maken.

 

Hoeveel bezoekers heeft DCC ? Deze aantallen worden niet gehaald bij de stripdagen. Aan deze mensen geeft DCC voor hetzelfde entreegeld een stuk beleving erbij die ze zelf nog niet voldoende konden bieden. Deze mensen zouden niet naar de stripdagen afzakken maar pakken zo'n deel van de hal rustig mee en kopen wellicht ook nog wat.

 

Het brede publiek komt al naar DCC. Ik snap dat ze vanuit DCC dit rustig een jaar willen proberen en de respons van bezoekers over deze zet willen afwachten. Bij succes krijgt het mogelijk een vervolg en anders moet de stripdagen maar weer kijken waar ze naar uitwijken.     

Link naar reactie

Ik zie in Nederland juist een neergaande trend.
Elke drie maanden is er wel een en het trekt steeds minder bezoekers.

Maar ik kan het mis hebben en iets zien wat er niet is.

Ik ben hier wel mee klaar, eveneens met die beurs en de organisatie van het stripschap en ook in breda trouwens.

Wens in ieder geval alle bezoekers veel plezier.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tweetie zei:

Er moest iets met de stripdagen gebeuren, maar of dit de oplossing is? Ik had liever gezien dat er op de Stripdagen zelf meer activiteiten ontplooid zouden worden, terwijl je de zaak toch betaalbaar houdt. 

 

Vergeet niet dat de mensen die hier op de reep rondlopen niet representatief zijn. Ze geven veel meer geld uit en ze zijn bereid om veel verder te reizen. Maar het is geen publiek waar je er duizenden van hebt.  

 

En ik denk dat je dat brede publiek niet naar een duur gecombineerd comics/strips festival gaat trekken.  

Wat blijf je nu zeuren over geld, op die comic cons wordt veel geld uitgegeven door jongeren. Gaat het nu om 5 euro entree extra??

Op de comic cons waar ik ben geweest (San Diego Utrecht Gent) is heeeel veel jong volk wat ook open staat om eens naar strips te kijken, Kenny Rubenis had rijen staan.

 

Nee, je moet geen bananendozen met leesmapdrek willen of handelaren met al 30 jaar dezelfde roodbaard in een plastiekje.

Maar uitgeverijen als arboris ddb silvester eppo kunnen best aantrekkelijk zijn voor jeugd, al is het maar om kennis te maken.

 

En wat moeten de stripdagen dan organiseren beste Tweet.....voor jou alleen wat tekenaars dan blijf je daar heel de dag bij hangen en geef je nergens anders een stuiver uit.

Denk nou eens niet zo kortzichtig, ze kunnen samen optrekken in publiciteit, samen artisten regelen, kosten delen, kruisbestuiven......het is toch duizendkeer leuker in Utrecht met een cc met cosplay etc, dan in zo'n muffe hal in Rijswijk?

 

Link naar reactie

Als tekenaar zou ik er gerust willen uitgenodigd worden. 

Waar zou je dan "gestald" worden? Bij de Stripdagen of bij DCC.. Wat is de onderscheiding? De ene tekenaar met zijn boeken, en langs de andere kant de tekenaar met de printjes en de buttons etc...

 

Ik ga deze ontwikkeling met interesse volgen! Als er organisatoren dit meelezen, PM me ;-) 

Link naar reactie

Als tekenaar betaal je op DCC voor 2m een kleine 200,- (incl alles) en voor een 4m kraam op Rijswijk 75,- :-) Vraag me af wat voor standprijzen Stripschap gaat hanteren. Ik zit zelf liever in de DCC hal, waar er veel meer buzz en energie hangt. Ik zie doe mensenmassa niet zo snel de striphal binnenstappen, die voor de helft gevuld zal zijn met bananendozenhandelaren (niet interressant voor de gemiddelde DCC bezoeker) en tekenaars die niet geek/comic gerelateerd zijn. Eppo had op de eerste editie van DCC ook een grote stand, waar amper animo voor was. Een schril contrast met 'Breda'.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Lecram zei:

Wat blijf je nu zeuren over geld, op die comic cons wordt veel geld uitgegeven door jongeren. Gaat het nu om 5 euro entree extra??

Op de comic cons waar ik ben geweest (San Diego Utrecht Gent) is heeeel veel jong volk wat ook open staat om eens naar strips te kijken, Kenny Rubenis had rijen staan.

 

Nee, je moet geen bananendozen met leesmapdrek willen of handelaren met al 30 jaar dezelfde roodbaard in een plastiekje.

Maar uitgeverijen als arboris ddb silvester eppo kunnen best aantrekkelijk zijn voor jeugd, al is het maar om kennis te maken.

 

En wat moeten de stripdagen dan organiseren beste Tweet.....voor jou alleen wat tekenaars dan blijf je daar heel de dag bij hangen en geef je nergens anders een stuiver uit.

Denk nou eens niet zo kortzichtig, ze kunnen samen optrekken in publiciteit, samen artisten regelen, kosten delen, kruisbestuiven......het is toch duizendkeer leuker in Utrecht met een cc met cosplay etc, dan in zo'n muffe hal in Rijswijk?

 

Helemaal gelijk! Mijn dochter gaat naar Abunaicon, naar Dutch Comic Con en afgelopen weekend kon ik haar meezeulen richting Breda. Ze leest alleen comics en manga maar zag opeens strips van Daedalus over Sherlock Holmes. Ik heb er drie voor haar mogen kopen en ik hoop dat ze daardoor ook weer iets meer strips gaat lezen...

 

Ik vind het een erg goede keuze om samen met DCC te gaan. Het publiek is niet langer meer, gemiddeld, 50 plus en er kan makkelijk van de ene strip naar de andere comic overgestapt worden of andersom.....

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...