Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

50 minuten geleden, Gast Bart zei:

 ik geniet enorm van strips

Dat is de juiste insteek, laten we niet gaan generaliseren en tegenstellingen breder maken dan ze zijn.

Persoonlijk lees ik net zo makkelijk "het verslag van Brodeck " als een Comanche, een persoonlijk grafische

evolutie ( mocht deze bestaan ) laat zich niet afdwingen, maar zou wel gestimuleerd kunnen worden door

een geestdriftig betoog van bijvoorbeeld gast Bart.

Strips kopen blijft een hachelijke onderneming, als 't bevalt een gelukzalig gevoel in het ventraal tegmentaal,

indien het tegenvalt een kater in de vorm van verspilde euro's.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben het met 'Gast' Bart eens. De verzamelaar en de old time stripfreak kijkt alleen maar terug en houdt vast aan wat er ooit was. Het lijkt echt of ze niet verder willen kijken. Hoe verklaar je anders dat die oude strips en series continu blijven verkopen. Stripglossy en Eppo voorop. Wat ooit leuk is blijven we maar volhouden en nieuwe dingen krijgen weinig kans (ja gratis in een Stripbattle, waarvan je het niveau ook kiespijn bezorgd). Ik kan zo tien series noemen waar de glans al vanaf is, maar wel doorgaat omdat de stripverzamelaar echt lijdt aan completisme. 

Waarom? Je kent toch alles al. Alle albums heb je vast en zeker drie keer in de kast staan, nu gaan we integraal.

Nu is de Generaal uit de mottenballen getrokken, straks krijgen we heel de serie Agent 327 compleet in de winkels inclusief die korte verhaaltjes van andere (wat ik trouwens echt enorm slecht vind). Wat is het vervolg, de 20ste heruitgave van Storm? Jugurtha, Jessica Blandy, Pokervrouw, Alle gags van Ton en Tinneke, Johnny Goodbye.

Het is toch bloedarmoede dat strips als Roel Dijkstra en Llewelyn Flint weer worden gemaakt. 

Waarom doen al die tekenaars niet iets nieuws? Omdat het niet verkoopt en je moet wel brood op de plank. En ik heb me laten vertellen dat uitgevers echt niet veel betalen. Dus kan je beter zelf werken aan een origineel oeuvre lijkt me.

Juist iemand als Marcel Ruijters, maar ook Erik Kriek, Mark Hendriks en Hanco Kolk zijn lui die echt wat te melden hebben en in mijn ogen kwaliteit leveren. En de grote Zidrou die toch echt iedere keer weer verrast of een Jose Luis Munuera, Bastien Vivès, Pedrosa enzo vind ik echt goed en verrassend.
Liever een stripboek van deze lui dan weer een zoveelste heruitgave van Bernard Prince, Comanche, Roodbaard, Storm, Agent 327 of Suske en Wiske look-a-like. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Gast Bart zei:

Haha, ja.......maar ik ben niet zuur hoor, Daan, ik geniet enorm van strips, ik vind het alleen jammer dat de duffe hobbyisten zo beeldbepalend zijn voor het wereldje.

Het klinkt wel heel zuur en gefrustreerd ....... :e005:

Jij wilt anderen opleggen wat ze moeten kopen of lezen, dat werkt nooit. Ik begrijp bijvoorbeeld ook niks van die topverkopen van die Vlaamse reeksen in Belgie, maar het is zo.

Persoonlijk vind ik recensies trouwens ook compleet irrelevant.

 

Strips zijn voor mij en voor bijna alle striplezers een vorm van vermaak, mooie/grappige/ontroerende tekeningen en een grappig, onderhoudend of spannend verhaal, ieder zijn smaak.

Wat een gezeik over moeite doen.....waarom zou ik dat doen ?......ik wil gewoon een goede strip lezen en ik heb ook helemaal niks met dat zogenaamde graphic novel geneuzel van bijvoorbeeld een Chris Ware......echt helemaal niks....en zoals ik al zei ook niet met Jommeke, Kiekeboe etc. Maar er zullen liefhebbers zijn die het wel mooi vinden of vinden dat het hun leven heeft veranderd, prima, zolang er ergens een markt voor is......dus ik veroordeel het lezen ervan niet in tegenstelling tot jou.

Maar ik zal je zeggen, als GN de norm is om mensen over te halen strips te gaan lezen is het binnen 4 maanden gebeurd met strips in Nederland. Lekker op de salontafel neerleggen en dan aan iedereen die het wil horen uitleggen dat de strip volwassen is......

 

En ja, het Marcel Ruijters gesprek, je kunt nu de schuld bij de bezoekers neerleggen die niet komen opdagen, maar dat is wel heel makkelijk, wijzen naar anderen, het is altijd iemand anders zijn schuld. In het geweld van een comic con (met leuk modern spektakel) een gesprek met Marcel Ruijters, daar zit dus niemand op te wachten. Dan kan het een prima gesprek zijn geweest, maar Bart, het interesseert niemand en mij ook niet. Hier ga je de stripdagen niet mee redden, misschien had een gesprek met Hermann of Rosinski wel meer mensen getrokken. 

 

En Kobus....zo zie je maar hoe smaken verschillen, al die namen die jij roept (op Kolk na, zeer goed) boeien mij totaal niet. De grote Zidrou maakt ook gewoon rommel als Dokus de leerling.

Die Agent stripjes van anderen zijn trouwens heel leuk.:e005:

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Kobus zei:

Ik ben het met 'Gast' Bart eens. De verzamelaar en de old time stripfreak kijkt alleen maar terug en houdt vast aan wat er ooit was. Het lijkt echt of ze niet verder willen kijken. Hoe verklaar je anders dat die oude strips en series continu blijven verkopen. Stripglossy en Eppo voorop.

 

Eppo doet dit ook bewust, die richt zich op de oude Eppo-lezer, de nostalgische 40-plusser. Op enkele uitzonderingen na ademt het blad dit ook uit. Naar mijn idee zou Eppo zich meer op de jeugd moeten richten om jongere leden aan zich te binden.

 

Tijdens de DCC was dit ook goed zichtbaar, bij de Eppo/Uitgeverij L-stand stonden voornamelijk jongeren in de rij bij Kenny en Aimée, die overigens buiten de one-shot Reborn verder niet in Eppo heeft gestaan.. Bij de overige tekenaars was het vooral 40-plus, ook bij Romano. Met een andere aanpak , ook qua promotie,  zou Storm veel populairder kunnen zijn onder de jeugd. 

 

2 uren geleden, Kobus zei:

Het is toch bloedarmoede dat strips als Roel Dijkstra en Llewelyn Flint weer worden gemaakt. 

 

Met een relatief onbekend stripfiguur zoals Llewelyn Flint heb ik er niet echt moeite mee, hier zijn ook maar enkele verhalen van verschenen. Maar het oudere strippubliek komt helaas vooral af op bekende titels, dit hoor ik ook van de eigenaren van de stripwinkels waar ik kom. 

 

1 uur geleden, Lecram zei:

Wat een gezeik over moeite doen.....waarom zou ik dat doen ?......ik wil gewoon een goede strip lezen en ik heb ook helemaal niks met dat zogenaamde graphic novel geneuzel van bijvoorbeeld een Chris Ware......

 

Met hapklaar vermaak is zeker niets mis, maar er is zoveel meer. Niet alle graphic novels zijn moeilijk. Aimée's De Terugkeer van de Wespendief wordt ook aangekondigd als een graphic novel, maar echt moeilijk is het boek niet volgens mij.

 

1 uur geleden, Lecram zei:

Die Agent stripjes van anderen zijn trouwens heel leuk.:e005:

 

Op een enkele uitzondering na vallen deze strips mij erg tegen. De laatste van Willy Linthout kan ik overigens wel weer waarderen.

 

 

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Ik had de nodige graphic novels en Amerikaanse small press bij, maar daar is op deze beurs en comic con dus echt geen belangstelling voor. Misschien wel in Deventer of Haarlem, want daar loopt meer en een ander (elitaire?) publiek rond. Smaken verschillen gelukkig en ook ik koop en lees wat ik leuk vind. Als dat door anderen als oubollig wordt ervaren interesseert dat mij totaal niet. De verkoopcijfers laten zien wat het grote publiek wil en uitgevers zullen daar wel naar moeten luisteren om te kunnen blijven bestaan.

Link naar reactie

“Hapklaar vermaak”.....wat is dit voor een nonsens.....”er is zoveel meer”?

Dit wordt bedoeld met elitair geneuzel.

Er wordt uitgegaan dat GN moeilijk zijn...😅...ik denk daar anders over, het is veel moeilijker een goede sterke serie neer te zetten dan die hoogdravende krabbelstrips.

 

Ik vind Thorgal, Murena, XIII, Blacksad, Baard&Kale, Donjon, Dirk Jan, Elfen, Roodbaard etc prettig lezen. Strips dienen ter vermaak, laten we nu niet interessant gaan doen en de strip als hoge vorm van kunst neerzetten en dan denken dat het grote publiek daarop zit te wachten.

 

Ik (en bijna al het stripkopend publiek) wil geen “meer”, ik vind die graphic novels vaak beroerd, net zoals ik ook niet van superhelden comics hou of vlaamse familiereeksen.

Dat heeft niks met “moeilijk” of “meer” te maken, maar met smaak. Als die GN zo goed waren, dan worden ze vanzelf ontdekt, maar die recensenten die elkaar alleen maar quasi intelligent napraten met allerlei diepgang geneuzel, overschatten zichzelf en de boeken ten zeerste. Zou het dan een soort minderwaardigheidsgevoel zijn tov mensen die strips meer voor kinderen vinden? Dan maar net doen of we in dit kleine stripwereldje op hoog niveau zitten......

 

Natuurlijk zijn er veel te gemakkelijk gemaakte strips, herhalingen van zetten, hangend aan ouder publiek etc. Maar zo ook met tv series films boeken etc etc

Dat heeft niks met duf te maken, net zo min als GN ook maar iets met hip te maken hebben.

Strips moeten me plezier geven bij het lezen, ik lees ze niet om mijn leven te veranderen of om mee te kunnen lullen met de happy few en wat de rest daarover denkt zal me een rotzorg zijn. Ik kijk ook niet op andere hobbies neer, hoe duf het ook mag lijken.

Link naar reactie

Peter Pan-syndroom, Lecram? Prima verder, maar houd je weigering om te evolueren (‘Ik  wil geen “meer”) graag wel particulier. In het algemeen beweren dat ‘strips dienen ter vermaak’ is een gotspe. In welke steen staat dat gebeiteld? En van deze opmerking raak ik pas echt gefrustreerd:

 

9 uren geleden, Lecram zei:

 

... laten we nu niet interessant gaan doen en de strip als hoge vorm van kunst neerzetten en dan denken dat het grote publiek daarop zit te wachten.

 

 

 

Als je dat met droge ogen durft te beweren, ben je geen stripliefhebber, want wat een minachting voor de strip spreekt er uit! Laten we het medium toch vooral op het niveau houden van een luchtig pleziertje, want stel je voor zeg… (stel je voor wát eigenlijk? Waar ben je toch zo bang voor?)

 

Ik vind XIII een fijne guilty pleasure en ik vind Gegijzeld van Deslisle absoluut een vorm van hogere kunst – geen film of roman gaf me zo sterk de fysieke ervaring van verveling en uitzichtloosheid. Dan ervaar ik ook tot in mijn haarvaten hoe het medium geëvolueerd is en daar kan ik een zekere trots voor voelen, ook omdat ik er, sinds mijn eerste kinderstrips, in ben meegegroeid. Dat zal je verder een ‘rotzorg’ zijn, ook goed, ik constateer wel dat je exact reageert zoals ik in mijn eerste post beschreef. Letterlijk schreef ik:  

 

Ik zie liefhebbers soms voorzichtig opperen dat ‘wie een beetje moeite doet, een mooie leeservaring wacht’ waarna ze meteen worden neergesabeld: ‘ik maak nog altijd zelf uit wat ik goed vind’.

 

Altijd maar weer die hakken in het zand, ik snap het niet goed. Als vegetariër herken ik wel de onverbloemde agressie, vaak uit het niets en enorm kinderachtig, de kleuter die op alles ‘NEE!’ zegt. Tsja.

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Gast Bart zei:

 

 

Altijd maar weer die hakken in het zand, ik snap het niet goed. Als vegetariër herken ik wel de onverbloemde agressie, vaak uit het niets en enorm kinderachtig, de kleuter die op alles ‘NEE!’ zegt. Tsja.

 

 

Jammer van deze laatste zin, niet nodig en irrelevant.

Link naar reactie

Marcel, mag ik je een beetje plagen?

(ik wil namelijk niet dat het grimmig overkomt, het is ook wel een beetje ironisch bedoeld).


Waarom geef je niet gewoon toe dat je bent blijven hangen in het verleden met je smaak.

Of dat je gewoon een slechte smaak hebt ; )

Eppo is juist het blad voor striplezers met slechte smaak.


Is niet erg, maar geef het toe. ; )

Ik ben met mijn muzieksmaak blijven hangen tot een bepaalde leeftijd.

 

En je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je schrijft 'Strips dienen ter vermaak... etc'. Dat is voor jou en de alle nerd hier op het forum dus niet zo. Het wordt wel degelijk gezien als kunst en daarom wil ik en een aantal met mij wel progressie.
Niet meer diezelfde strips als het verleden.

Jij loopt niets voor niets al die stripbeurzen af per jaar om een tekeningetje te krijgen van een striptekenaar (kunstenaar) in je boek. Daarnaast ben je een van de meest actieve mensen hier op het forum. Kom dan niet met een mening van 'Strips dienen als vermaak'.


Als je er zo in staat, lees je een strip en gooi je hem bij oud papier of geen je hem door en ga je niet alles keurig bewaren in een kast. 

Nee... Marcel.... als ik zo jouw voorkeuren bekijk, ben je iemand die gewoon plaatjes kijkt en geen stripboeken leest.

Anders had je (zeker op deze leeftijd van boven de veertig) toch ook wat diepgang in je verhalen willen lezen en niet alleen maar beetje schieten, autorijden, hoeren en snoeren.
 

(Beetje plagen, kan je er tegen?).

 

Ik geef toe, dat ik mij wel druk maak hierover. Ik zie te weinig ontwikkeling. Het is allemaal hetzelfde. Of ik in die stripglossy of in eppo kijk. Ik word niet verrast. En dat word ik wel door de wat 'serieuzere' albums en die tekenaars.
Een blad als Zone 5300 was in het verleden echt heel leuk bezig, maar de laatste paar jaar gaat het stripwerk ook alle kanten op en is de redactie zoekend naar wat leuks, als je het mij vraagt.
Eppo heb ik al afgeschreven met al die uitgekakte zelfde strips (ik mis daarin echt die gekke dingen, die het blad in de jaren tachtig en negentig zo eigen maakte, dingen van Hanco, Wilbert Plijnaar, rare fratsen). Het is nu compleet afgepast, binnen de lijntjes en vaak nog slecht ook. In veel van die vervolgverhalen gebeurt echt werkelijk niets. Ik heb het boek van Roel Dijkstra gelezen. Er gebeurt helemaal niets. Alleen een grote achtervolging. Daar zit je dan als volwassen vent naar te kijken. Doe er iets meer mee. Eppo is nu een reclamefolder voor de ego van de uitgever. Maar een blad is meer, moet je als lezer meenemen.
Daarom valt mij ook de Stripglossy zo tegen. Het ziet er mooi uit qua vorm en dikte enzo. Maar je gaat toch niet die tekenaar Vick een verhaal laten maken over de Generaal. Daar doe je de lezer geen plezier mee. En weer een verhaal van Eric Heuvel, die ook al in Eppo staat en een herdruk van een Suske en Wiske avontuur dat al twee jaar in de kast staat enzo. Juist de Stripglossy moet verder kijken of echt wat dingen uit Frankrijk halen (kost slechts wat vertaalkosten). Neem de lezer mee op reis, laat zien wat er allemaal zo al speelt. En als je als uitgever er geen geld voor (over) hebt doe het dan niet.
Daarom maak ik mijn druk. Het is de markt die draait ondertussen op 50-ers en 60-ers maar ook die willen wel eens wat anders dan continu hetzelfde. We kunnen toch niet over vijftien jaar niet nog steeds zitten met de zoveelste Bommel reïncarnatie en een slap aftreksel van Thorgal, Jeremiah, XIII, Agent 327 en Storm.

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, bouncer zei:

Jammer van deze laatste zin, niet nodig en irrelevant.

Je hebt gelijk, maar als iemand exact zo reageert als voorspeld dan komt de moedeloosheid naar boven.

 

Trouwens wel iets interessants dat je aansnijdt in je vorige post:

 

..........een persoonlijk grafische evolutie ( mocht deze bestaan ) laat zich niet afdwingen..........

 

Op veel andere gebieden hoeft dat ook helemaal niet te worden afgedwongen, daar is evolutie een vanzelfsprekend iets, de 'norm'. Waarom zou dat bij veel striplezers (althans die indruk krijg ik toch) niet het geval zijn?

 

 

Link naar reactie

Duf is de wijze waarop bepaalde zaken opgepakt worden.

 

Maar zeker niet het medium "de strip". 

Hier zit continue vernieuwing in. Op de stripdagen stond een nieuwe uitgever zijn eerste twee nieuw uitgebrachte boeken te promoten. Das vernieuwing! De Stripglossy, alsof deze club er al jaren is. Een leuk/ander magazine dan de DD, tina of de Eppo die nu 2 jaar actief zijn? en nu reeds met een grote stand op een beurs staan. Das vernieuwing. Ik kan dit blad dus wel waarderen. Wat meer artikels rond om de strip. Een kijkje in de keuken van een tekenaar. Ik kan dit zeker waarderen.   

 

Wat is dan duf of zou je moeten verbeten aan een huidige stripbeurs?

Wellicht de wijze waarop aankondigingen gemaakt worden. Informeer b.v. Wanneer een prijsuitreiking start en dit niet alleen via een programmaboekje. 

 

De inzet van visuele prikkels. Laat middels schermen visueel zien wat je zoal aanbied.

Betrek scholen hierin, laat ze een PowerPoint maken voor je uitgeverij en de beste wint een prijs. Bekendmaking uiteraard op de beurs!

 

Combineer strips en games meer waardoor de jeugd meer geneigd is om een strip op te pakken. (vb. assasins creed). Dus mogelijkheid om een spel te spelen én gecombineerd de strip te kopen.

 

Werk met de veiling samen met Catawiki. Zorg ervoor dat gelijktijdig ook online geboden kan worden niet alleen vanuit een zaal. Communiceer zoiets vooraf en zorg voor media aandacht.

 

Geef nieuwe ideeën een podium, door het financieel aantrekkelijk te maken om met dit soort ideeën te komen.

B.v. door een lagere stand huur of roep een innovatie prijs uit.

 

Zo kun je nog vele ideeën noemen.

 

Je hebt tot slot zoveel genres in de stripboeken.

Manga

Comics 

Europese strip

Grafic novel 

En minstens net zoveel smaken als verzamelaars/liefhebber. 

Respecteer dat de smaak van een ander niet die van jou is maar sta open voor verbeteringen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Er gaan bij mij (en Marcel) geen hakken in het zand. Ik laat iedereen in zijn waarde en als iemand graag GN's of wat anders op stripgebied wil lezen dan mag dat gerust, maar omgekeerd de moraalridder uithangen is niet aan mij besteed. Wat voor de één slechte smaak is, is voor de ander een plezierig tijdverdrijf. En ja dat zijn strips voor mij!

Strips hoeven van mij echt geen diepgang te hebben, ook al ben ik dan 40+. Die diepgang haal ik wel in het dagelijkse leven. Strips kunnen kunst(zinnig) zijn, maar er staat nergens gebeiteld dat dat ook moet. Boeken en films kunnen dat ook zijn, maar zijn dat lang niet altijd. Wees blij dat je kunt kiezen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kobus zei:

Nee... Marcel.... als ik zo jouw voorkeuren bekijk, ben je iemand die gewoon plaatjes kijkt en geen stripboeken leest.

Anders had je (zeker op deze leeftijd van boven de veertig) toch ook wat diepgang in je verhalen willen lezen en niet alleen maar beetje schieten, autorijden, hoeren en snoeren.
 

(Beetje plagen, kan je er tegen?).

 

 

Als iemand die met een paar anderen in een whats app groep met Marcel zit,

kan ik je mededelen dat Marcel ons geregeld inseint wat hij die dag gelezen heeft

en of hij de strip kon waarderen of niet.

 

Dus Kobus hou je mening maar liever voor je zelf.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
12 uren geleden, Lecram zei:

Er wordt uitgegaan dat GN moeilijk zijn...😅...ik denk daar anders over

 

Je zegt toch zelf "Wat een gezeik over moeite doen.....waarom zou ik dat doen ?" Hierin spreek je jezelf tegen. :e012:

 

En elitair geneuzel? In mijn boekenkast staat ook onder andere Donald Duck en Douwe Dabbert...  

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kobus zei:

Marcel, mag ik je een beetje plagen?

(ik wil namelijk niet dat het grimmig overkomt, het is ook wel een beetje ironisch bedoeld)

 

Waarom geef je niet gewoon toe dat je bent blijven hangen in het verleden met je smaak.

Of dat je gewoon een slechte smaak hebt ; )

Eppo is juist het blad voor striplezers met slechte smaak.


Is niet erg, maar geef het toe. ; )

Ik ben met mijn muzieksmaak blijven hangen tot een bepaalde leeftijd.

 

En je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je schrijft 'Strips dienen ter vermaak... etc'. Dat is voor jou en de alle nerd hier op het forum dus niet zo. Het wordt wel degelijk gezien als kunst en daarom wil ik en een aantal met mij wel progressie.
Niet meer diezelfde strips als het verleden.

Jij loopt niets voor niets al die stripbeurzen af per jaar om een tekeningetje te krijgen van een striptekenaar (kunstenaar) in je boek. Daarnaast ben je een van de meest actieve mensen hier op het forum. Kom dan niet met een mening van 'Strips dienen als vermaak'.


Als je er zo in staat, lees je een strip en gooi je hem bij oud papier of geen je hem door en ga je niet alles keurig bewaren in een kast. 

Nee... Marcel.... als ik zo jouw voorkeuren bekijk, ben je iemand die gewoon plaatjes kijkt en geen stripboeken leest.

Anders had je (zeker op deze leeftijd van boven de veertig) toch ook wat diepgang in je verhalen willen lezen en niet alleen maar beetje schieten, autorijden, hoeren en snoeren.
 

(Beetje plagen, kan je er tegen?).

 

 

 

Hahahaha.....ik ben zeker schuldig aan wansmaak.....ik kijk graag plaatjes in stripboeken en luister naar muziek van alle tijden, waarvan er zeker vele tot wansmaak zullen worden gerekend...haha. Maar geen probleem, Kobus, ik heb ook geen moeite met een beetje ironie :e012: en ik begrijp ook wel dat bij schrijven op een forum de soep vaak heter opgediend wordt als gegeten. 

Daarnaast leren we ook van gast Bart dat vegatariers kinderachtige opmerkingen en agressie herkennen.....:e005: of waarschijnlijk uitlokken met hun uitgesproken meningen over hoe anderen moeten denken of handelen..."alles beter weten en neerkijken op anderen" is dan de norm helaas. Als je kortzichtig en hautain reageert begrijp ik wel dat gast Bart dit herkent en dan wordt je inderdaad een zuurpruim.

Want iedereen ziet hier dat gast Bart zijn zin niet krijgt en dat begrijpt gast Bart niet, want de wereld evolueert niet zoals gast Bart dat wil.....men komt niet kijken naar een gesprek met Marcel Ruijters en men durft te beweren dat Chris Ware een heel matige tekenaar is......het is niet anders.......dan kan je met een wijzend vingertje iedereen weer terecht wijzen, maar in 2018 heeft iedereen hier lak aan.....dus argumenten als "kleuter" geven aan dat je de discussie helaas niet begrijpt. Iemand is het niet met je eens....kleuter....wijzen wijzen en wijzen.....

 

En ja, tv series, films, boeken, strips, muziek etc......ik moet er plezier aan beleven, of dat nu ontroering is of (ont)spanning of welke gevoelens dan ook......maar dat overdreven gezeur over kunst werkt er niet aan mee om het beter te maken. Kunst laat zichzelf ervaren en wordt niet bepaald door gast Bartje.

Een goede aanbeveling/recensie van gast Bart en de happy few maakt voor mij en niemand de strip niet beter.

En dat je neerkijkt op strips als zijnde "guilty pleasure" is een belediging voor alle striplezers (waarom moet ik guilty zijn om een strip als Jeremiah te lezen?), die dit soort reeksen kopen en ja gast Bart, dat zijn er vele vele vele malen meer dan degene die GN kopen. Ik hou ook niet van Frans Bauer of Marco Borsato muziek, maar anderen halen hier troost/plezier of whatever uit, moet ik die verplichten om te evolueren naar een andere muzieksmaak. Of moet ik zulke goede muziek maken, dat ze vanzelf "overstappen"? Evolutie komt vanzelf. 

 

Naast striplezer, ben ik ook stripverzamelaar (ja, ik lijdt ook aan completisme, een erge ziekte geloof ik) en dedie/originelen verzamelaar. Dit is dus de reden dat ik geen strip weggooi na het lezen :e005: 

Waar wordt gesteld dat "strips een luchtig tussendoortje zijn", selectief lezen en dan citeren met andere woorden? Strips moeten niet gezien worden als hoge kunst om er niet leven in te blazen, dat is de boodschap........maar net als elke andere vorm van entertainment mag men dit zelf oppakken. Voor mij is een cover van Chlorophyl uit de beginperiode pure kunst, voor de ander een een kleuterstripvoorkantje. Dat is geen evolutie, dat is beleving en smaak. Ik heb zo'n 5000 strips en daar zit van alles tussen (ook GN), strips uit het verleden en strips uit het heden.    

Kobus, het is mooi dat je zelf aangeeft dat jij en een aantal graag progressie ziet......dat zien we allemaal graag, maar of dat met die gekrabbelde GN lukt.....daarover verschillen we van mening. Heel fijn en prima dat mensen hun diepste ervaringen uit een strip halen...hosanna.....maar ik haal dat liever uit het "echte leven". Ik lees een strip, omdat ik het verhaal goed vind en de tekeningen mooi. En soms spreekt een laag ingeschatte strip mij erg aan en soms ook de hoog gelauwerde strip. Strips zijn vermaak, als ze me niet vermaken, stop ik met lezen/verzamelen. Of ik of anderen er een etiket kunst op willen plakken....subjectief, so be it.   

 

Laten we concluderen: Comic Cons zijn erg in, niet omdat het kunst is, maar omdat ze zaken modern aanpakken met de beleving van de jeugd van deze tijd.......er is een groep die vindt dat we de stripwereld kunstzinniger en met meer diepgang moeten evolueren en er zijn mensen als Lecram die best vinden dat we moeten mee evolueren, maar juist door het aan te passen naar de beleving van de huidige maatschappij.....en als dat is met Walking dead comics of korte gagstrips a la Dirk Jan/dating for geeks is me dat prima en als zou blijken dat dit kan door hoogdravende kunst te maken is dat ook in orde, maar men geeft het zelf al aan.......niemand interesseert zich voor het gesprek met Marcel Ruijters.....en in de handel liepen de bezoekers van andere hallen ook niet de deur plat voor GN. 

 

 

 

 

 

 

  

 

  

 

Link naar reactie
1 uur terug, Gast Theoak zei:

Er gaan bij mij (en Marcel) geen hakken in het zand. Ik laat iedereen in zijn waarde en als iemand graag GN's of wat anders op stripgebied wil lezen dan mag dat gerust, maar omgekeerd de moraalridder uithangen is niet aan mij besteed. Wat voor de één slechte smaak is, is voor de ander een plezierig tijdverdrijf. En ja dat zijn strips voor mij!

Strips hoeven van mij echt geen diepgang te hebben, ook al ben ik dan 40+. Die diepgang haal ik wel in het dagelijkse leven. Strips kunnen kunst(zinnig) zijn, maar er staat nergens gebeiteld dat dat ook moet. Boeken en films kunnen dat ook zijn, maar zijn dat lang niet altijd. Wees blij dat je kunt kiezen.

Dan zeg ik mét Kobus: waarom dan bijdrages leveren aan een stripforum als het louter een plezierig tijdverdrijf is? Wat heb ik als liefhebber dan aan die bijdrages, wat leer ik ervan? Dat je als 40plusser gewoon kunt zeggen dat strips echt geen diepgang hoeven te hebben? Ik weet niet goed wat ik daarmee moet en ik lees het hier veel te vaak, ik wil juist geënthousiasmeerd worden en verrast en over geestdriftige leeservaringen lezen, zelfs van moraalridders.

 

Lecram/Marcel merkt hierboven op:

 

'Persoonlijk vind ik recensies trouwens ook compleet irrelevant.'

 

Niet zomaar irrelevant, maar compleet irrelevant. Niets lijkt ertoe te doen, alleen het leespleziertje. Ja, prima, maar nogmaals: waarom draag je dan bij op een stripforum, wat doe je dan hier, liefhebbers willen toch hun liefde uitdragen? Die liefde zie ik er juist vaak afspatten in de SSZ-recensies, die zijn echt niet irrelevant. Lees eens die knappe bespreking van Marvano/Bonneville, een album dat ik prachtig vond omwille van de sfeer maar waar ik de vinger niet goed op kon leggen, waarom maakt Marvano dit? Dan lees ik in de recensie:

 

"Al jaren bouwt Marvano koppig en gedreven aan een œuvre dat zich op de grens tussen eigenzinnigheid en je m'en foutisme beweegt. Bonneville is geen strip en het is geen geïllustreerde literatuur. Marvano betreedt een niemandsland waar gissen en missen en vallen en opstaan tot de dagelijkse realiteit behoren. Hij riskeert z'n hachje zoals de helden in Bonneville doen. Wie aan de kant staat, noemt hen een bende gekken of heeft respect voor hun lef."

 

Daar steekt iemand zijn nek uit. En dat wordt erg mooi verwoord gesignaleerd. Zó moet er over strips gesproken worden. Voor alles wat boven het maaiveld uitsteekt, kunnen geen genoeg moraalridders bestaan, liever moraalridders die de weg wijzen naar al het onbekende fraais dan de '40plussers' die me met hun middelmatigheid vervelen maar wel elke gelegenheid aangrijpen om erover uit te wijden en aan te geven dat ze 'in hun waarde' willen worden gehouden.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Lecram zei:

Kunst laat zichzelf ervaren en wordt niet bepaald door gast Bartje.

Een goede aanbeveling/recensie van gast Bart en de happy few maakt voor mij en niemand de strip niet beter.

 

 

  

 

40 plus? Heus?

Link naar reactie
34 minuten geleden, Gast Bart zei:

'Persoonlijk vind ik recensies trouwens ook compleet irrelevant.'

 

 

Haha........ja misschien is het woord compleet wat enthousiast gebruikt en komt het wat rebels over.

Zakelijk maak ik ook weinig tot geen gebruik van adviseurs, ik vind dat je zelf het beste weet wat je moet doen. Waarschijnlijk is dat bij mij een onderhuidse drang naar onafhankelijkheid (en arrogantie dat ik alles beter weet:e002:), maar het legt mij geen windeieren.

 

Het is toch een prettig gegeven dat ik als uitgangspunt stel dat ik plezier wil hebben aan strips lezen of aan voetbal kijken (dat valt niet altijd mee als NL de laatste tijd) of aan theaterbezoek of muziek luisteren of tv kijken etc.

Dan maakt het toch niet uit of ik 12, 34, 45 of 52 jaar ben? Ik mag na mijn 30ste geen plezier meer hebben of lekker doen waar ik zin in heb? Het lezen van de nieuwste Hermann is voor mij geen guilty pleasure....maar een pleasure.

 

Ik zie ook wel dat jullie goede bedoelingen hebben met de stripwereld in je reacties......maar kom op, de meningen zijn verdeeld en om nu Blacksad of Baard&Kale weg te zetten als plaatjes kijken en dan slecht verkopende GN omhoog te duwen tegen elke stroom in is toch hautain, we leven toch niet in Noord Korea of Rusland? We mogen toch hopelijk zelf bepalen wat we lezen....de tegenreacties, gast Bart, zijn misschien wat feller dan gebruikelijk, omdat een aantal niet de les gelezen wil worden door "een moraalridder", die niet begrijpt dat iemand Chris Ware niet goed vindt...ik ben dolgelukkig dat ik niet zo'n zuurpruim ben, die alles in het leven op een weegschaal wil leggen.....ik ben blij met een nieuwe Cliftonof een Caroline Baldwin......en als dat infantiel in de ogen van anderen is, citeer ik mezelf nogmaals, dat interesseert mij helemaal niks.

 

De discussie ging er eigenlijk om hoe krijg je die stripdagen mee in de flow van de DCC............laten we ons daar op focussen......ik denk dat dit niet lukt door de strip een kunstzinnig imago te geven, daar heeft het publiek lak aan. En (helaas misschien) heeft ook het overgrote deel van de stripkopers hier lak aan. Die kopen graag de nieuwste Hermann of een spin off met zombies of whatever.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Michel zei:

 

Je zegt toch zelf "Wat een gezeik over moeite doen.....waarom zou ik dat doen ?" Hierin spreek je jezelf tegen. :e012:

 

En elitair geneuzel? In mijn boekenkast staat ook onder andere Donald Duck en Douwe Dabbert...  

 

Douwe Dabbert is een dwerg vol pretenties...haha:e005:..........over die eend nog maar te zwijgen..... 

 

Ik spreek mezelf zeker niet tegen, waarom zou ik, het gaat om het feit dat anderen van mening zijn dat ik moeite moet doen voor mijn hobby.......waarom zou ik, ik doe moeite voor een mooie dedicace, maar een strip lezen (en ook niet die GN van jullie) kost mij geen moeite hoor....daarnaast geef ik ook nog aan dat die GN helemaal niet moeilijker/makkelijker zijn dan reguliere strips.....en doorgaans zijn GN meer plaatjes kijken dan reguliere reeksen.....die diepgang is iets wat de happy few erin ziet (of wil zien).

   

Link naar reactie
Gast De barten

Toch even duiden dat hoewel wij beiden Bart heten en wij beiden ook vegetariër zijn, wij van 'de barten' (zoals sommige beursgangers ons kennen) geen verwantschap hebben, noch een mening hebben over de stellingname van gast Bart.

 

 

Link naar reactie

Het is toch een veeg teken dat de kunststripbeurs dit jaar niet is georganiseerd? Ik heb deze beurs een aantal keren met plezier bezocht (vorig jaar ook toen deze gelijktijdig met de DCC werd gehouden) en kan het enthousiasme en de gedrevenheid van de stripmakers aldaar (Ksb) waarderen, en heb me daar prima vermaakt. En ook een paar gag-strips gekocht (o.a. BunBun), maar de meeste stripkunst die daar werd gepresenteerd spreekt mij niet aan.

Link naar reactie

"ik denk dat dit niet lukt door de strip een kunstzinnig imago te geven, daar heeft het publiek lak aan. En (helaas misschien) heeft ook het overgrote deel van de stripkopers hier lak aan."

 

En dan maar afvragen hoe het komt dat strips in Nederland en de striplezers zo'n suf imago hebben.

We houden het hier allemaal zelf in ere en de uitgevers ook.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Kobus zei:

En dan maar afvragen hoe het komt dat strips in Nederland en de striplezers zo'n suf imago hebben.

We houden het hier allemaal zelf in ere en de uitgevers ook.

Je blijft anderen de schuld geven, waarom?, ik vind bijvoorbeeld die kunstzinnige GN liefhebbers vaak heel suf....het is maar wat je suf vindt........:e002:

 

Maar hebben strips echt een suf imago? Er wordt geen cd meer gekocht, jeugd kijkt bijna geen gewone televisie meer, er wordt geen postzegel meer verzameld, bijna geen dvd meer verkocht......strips houden nog heel aardig stand, misschien wel door de die hards die schijt hebben die strips als een leuke hobby zien.

De stripmarkt is misschien geen grote markt, misschien zelfs deels een niche markt, maar is nog een markt.

 

Zakelijk laat ik vaak stripprenten maken in combinatie met ons product en als ik zie wat een hoeveelheid positieve reacties dit geeft, vaak bij mensen die niks met strips hebben, stemt dat positief. Ook blijkt dan als je er over praat dat veel mensen toch aardig wat strips hebben liggen thuis.

 

En over uitgevers oordelen is ook makkelijk, ik zou zeggen, pak het zelf op, ga zelf dan het gat in de markt vullen met hippe diepgaande strips/GN. Je zal zien, dan ben je binnen no time met een lege beurs terug bij af.

 

 

 

 

Link naar reactie

Destijds is met een hoop subsidie een stripintendant benoemd en zijn de nodige initiatieven ontplooid waaronder de kunststripbeurs, maar zonder subsidie blijven dit soort initiatieven niet overeind. Daar kunnen en mogen we veel van vinden, en het heeft ook de nodige aandacht en publiciteit opgeleverd, maar de doelgroep is simpelweg te klein in het Nederlandstalige gebied. Het is prima als iemand van strips met diepgang houdt, GN's of smallpress, maar het zal altijd voor een kleine groep blijven.

Link naar reactie
2 uren geleden, fazerco zei:

Ik vond het gewoon een leuke beurs 😀.

Precies. Meer dan leuk zelfs. Ik ben wel 50+ zeker geen vegetariër en hou van strips. Die oude meuk, maar ook die Vlaamse familiestrips. Ik hou ook van nieuwe meuk maar niet van manga, comics en GN. Enne..... of het nou kunst is of niet kan me niet interesseren. Het is de liefde, de liefde voor de koers, ahem de strip. :e007:

Link naar reactie
6 uren geleden, Kobus zei:

"ik denk dat dit niet lukt door de strip een kunstzinnig imago te geven, daar heeft het publiek lak aan. En (helaas misschien) heeft ook het overgrote deel van de stripkopers hier lak aan."

 

En dan maar afvragen hoe het komt dat strips in Nederland en de striplezers zo'n suf imago hebben.

We houden het hier allemaal zelf in ere en de uitgevers ook.

Vraag het de neutrale comic con bezoekers eens, die geen strips verzamelen. Waarschjinlijk vinden die de kustzinnige strip nog suffer dan de standaard strip. 

Link naar reactie
8 uren geleden, velden8 zei:

Wat is Bart toch een mooie naam :e012:

 

Ach, en wat is GN: The walking dead en Bone zijn toch ook GN ??

Ik hou er wel van. Ook in dit genre heb je zoveel smaken.

Neen! Neen! Neen!

 

the Walking Dead en Bone zijn comics die in losse deeltjes eerst verschijnen/verschenen zijn. De makers ervan zouden je banbliksems toewensen als ze je zouden horen ;-)

 

Link naar reactie
17 hours ago, Theoak said:

Het is toch een veeg teken dat de kunststripbeurs dit jaar niet is georganiseerd

De KunstStripBeurs werd de laatste jaren georganiseerd door / in samenwerking met het Holland Animation Film Festival, wat dit jaar door een vertrekkende festivaldirecteur niet doorging. Daardoor ook geen KSB.

En al dat gepraat over Graphic Novels... Uiteindelijk zijn het allemaal gewoon strips. Strips in een ander genre, maar wel strips. In andere media net zoveel genres. En je kan niet alles leuk vinden. Ik houd van een goede comedyfilm, maar een dramatische oorlogsfilm is aan mij niet besteed. Prima toch? Lekker lezen / kijken wat je leuk vindt :)

Link naar reactie

En ik denk dat het belangrijkste wat verbeterd kan worden aan de Stripdagen op Comic Con de uitstraling en presentatie van de aanwezige stands is. Als je net uit een hal komt waar alles netjes gepresenteerd is en je moet vervolgens door bananendozen gaan zoeken naar iets om te kopen... Tja, dan werkt dat je enthousiasme tegen. Het is even een investering natuurlijk, maar als alle stands er wat frisser uitzien (en misschien de mensen achter de stand ook: Ik denk dat jong publiek misschien eerder geneigd is om iets te kopen van iemand in hun eigen levensfase, dus trommel neven en nichten en zoons en dochters maar op om een weekendje standhouder te spelen) dan nodigt het veel meer uit om een rondje over de Stripdagen te doen, voor het Comic Con publiek. Strips zijn een visueel medium: Zorg dat je stand ook de moeite waard is om naar te kijken :)

Link naar reactie
8 minuten geleden, Kenny zei:

En ik denk dat het belangrijkste wat verbeterd kan worden aan de Stripdagen op Comic Con de uitstraling en presentatie van de aanwezige stands is. Als je net uit een hal komt waar alles netjes gepresenteerd is en je moet vervolgens door bananendozen gaan zoeken naar iets om te kopen... Tja, dan werkt dat je enthousiasme tegen. Het is even een investering natuurlijk, maar als alle stands er wat frisser uitzien (en misschien de mensen achter de stand ook: Ik denk dat jong publiek misschien eerder geneigd is om iets te kopen van iemand in hun eigen levensfase, dus trommel neven en nichten en zoons en dochters maar op om een weekendje standhouder te spelen) dan nodigt het veel meer uit om een rondje over de Stripdagen te doen, voor het Comic Con publiek. Strips zijn een visueel medium: Zorg dat je stand ook de moeite waard is om naar te kijken :)

+1

 

Afgelopen zaterdag liep ik daar met mijn dochter van 14, maar ze wilde er zo snel mogelijk weg vanwege de uitstraling. Dus na snel een ronde gemaakt te hebben, zijn we weer teruggekeerd naar het Comic Con gedeelte. Ik heb Apri Kusbiantoro (hij heeft ooit een pagina of 2-3 voor mij gemaakt) nog geen eens kunnen vinden, zo snel liepen we er doorheen.

 

Toegegeven, comics en manga (+funko pops :D) is ook meer ons ding, maar Kenny heeft zeker een punt. Zet er een stel jongeren neer die de 'oudere' garde meehelpen + een frisse aankleding en dat zorgt echt wel voor een diversere publiek op de Stripdagen die gaan kopen.

Volg mij: SouthEast Comics op Instagram

Mijn comics:  ComiXology

Link naar reactie
2 uren geleden, Kenny zei:

En ik denk dat het belangrijkste wat verbeterd kan worden aan de Stripdagen op Comic Con de uitstraling en presentatie van de aanwezige stands is. Als je net uit een hal komt waar alles netjes gepresenteerd is en je moet vervolgens door bananendozen gaan zoeken naar iets om te kopen... Tja, dan werkt dat je enthousiasme tegen. Het is even een investering natuurlijk, maar als alle stands er wat frisser uitzien (en misschien de mensen achter de stand ook: Ik denk dat jong publiek misschien eerder geneigd is om iets te kopen van iemand in hun eigen levensfase, dus trommel neven en nichten en zoons en dochters maar op om een weekendje standhouder te spelen) dan nodigt het veel meer uit om een rondje over de Stripdagen te doen, voor het Comic Con publiek. Strips zijn een visueel medium: Zorg dat je stand ook de moeite waard is om naar te kijken :)

+ 2

 

Tevens respect voor je inzet op de stripdagen......de gehele zaterdag stond er een rij en je bleef maar doorgaan...hahaha....afgepeigerd waarschijnlijk :e002:

  

Link naar reactie

Afgepeigerd is een groot woord (this ain't my first rodeo ;) ), maar ik heb de maandag na de Stripdagen niet erg veel gedaan behalve uitrusten (en één deadlinetje halen). Maar ik zie mijn aanwezigheid op de Stripdagen / Comic Con ook vooral als iets voor de bezoekers. Natuurlijk kan ik wel pauze nemen, of tussendoor even de beurs gaan bekijken, en bij Uitgeverij L / Eppo stelden ze dat ook wel voor, maar ik werk liever door en dat er dan meer mensen blij met een gesigneerd boek naar huis kunnen, dan dat ik zelf een rondje over de beurs loop. Ik ben onderdeel van het entertainment, geen bezoeker :). Ik ren mijn rondje wel voor en na de openingstijden. Of nou ja... Na de openingstijden was het meer strompelen ;) 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Uit de Stripnieuws/Stripschap nieuwsbrief: 

 

De nieuwe StripNieuws gaat komende week naar de drukker en zal zo rond de 17e op de deurmat ploffen. Daarin blikken we uiteraard terug op De Stripdagen met veel foto's en andere indrukken. Het evenement evalueren doen we nog steeds en dat zal voorlopig nog wel even doorgaan in afwachting van de belangrijke beslissing of we op deze manier doorgaan of toch voor een andere weg kiezen om striplezend en minnend Nederland en België het stripfestival te geven dat ieder jaar weer het visitekaartje is van de stripwereld. Wij hebben er alle vertrouwen in dat de stap die we hebben gezet de juiste is, maar dat vertrouwen delen we graag met standhouders en stripmakers, want we organiseren De Stripdagen niet alleen als podium voor onze eigen ambities maar vooral als podium voor hun ambities. Standhouders is gevraagd naar hun ervaringen en hetzelfde hebben we via Facebook gedaan naar de stripmakers. Ook met de bedoeling om De Stripdagen te verbeteren waar dat mogelijk is. De stripmakers die in onze stand hebben gesigneerd, en dat waren er dit keer nog veel meer dan in eerdere jaren, worden de komende tijd ook gevraagd naar hun verbeterpunten.
 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...