Ga naar inhoud

Nieuwe Asterix oktober 2017


Recommended Posts

Ik heb 'm gehaald, en ik vind 'm zeker niet slecht. Je kan 'm half vergelijken met "de ronde van Gallia" maar er zijn genoeg verschillen denk ik om het interessant te houden. De dynamiek tussen beide helden is als vanouds, er doen weer tal van verschillende volkeren mee (als dat maar goed afloopt) en het enige waar ik m'n kop over zit te breken is op wie in godsnaam de Romein Coronavirus gebaseerd is.

Link naar reactie

Gister in de lokale supermarkt lagen 10 exemplaren, meteen maar 1 meegenomen.

Vind de kleuren wat flets, printer zuinig afgesteld?!

1e indruk is OK, maar kreeg wel flashbacks uit "Ronde van Gallië".

Dit weekend maar herlezen.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Ik ben matig enthousiast. De vorige twee delen van de nieuwe peetvaders vond ik beter. Pluspunten zijn zeker de enorm dynamische tekeningen en de piraten die op een grappige manier in het verhaal geschreven zijn, maar verder vond ik t een beetje een herhaling van zetten. De traditionele grappenmakerij over oude volkeren vond ik vaak wat flauw... Obelix die de Vesuvius belet uit te barsten, hoe de pizza is uitgevonden en meer van dat... ik vond het wat kinderlijk. Ook ontdekte ik her en der wat slordigheidjes in het tekenwerk. Hoewel Conrad heel keurig tekent vind ik t soms wat té cartoonesk. Als figuren schrikken kijken ze mij iets te vaak op een Tex Avery - achtige wijze met schele ogen zo valt me op... de uitbeelding van Caesar vind ik verder ook zwakjes. Bij Uderzo bleef het een te vrezen veldheer en keizer die ondanks zijn nederlaag tegenover de Galliërs zijn waardigheid behield. In de nieuwe albums is het meer een wat klunzige operettefiguur. Dat vind ik persoonlijk wat jammer. Misschien ben ik een muggenzifter, maar ik verheug me desalniettemin  op het nieuwe album dat weer in en rond het Gallische dorp zal spelen. Vanwege de beperktere speelruimte moeten de auteurs daar vaak een origineler verhaal rond spinnen ipv de gebruiken en kenmerken van andere volken op de hak te nemen...

Link naar reactie
56 minuten geleden, Tweetie zei:

Volgens mij ligt dat vooral aan de uitgever die de auteurs in een klassiek keurslijf stopt.

Ik heb al een aantal keer vernomen inderdaad dat de tactiek is om afwisselend een verhaal in den vreemde te nemen en daarna weer een omgevingsepisode... beetje raar om dat zo geforceerd te doen...

Link naar reactie
12 uren geleden, Tanuki zei:

Ik heb 'm gehaald, en ik vind 'm zeker niet slecht. Je kan 'm half vergelijken met "de ronde van Gallia" maar er zijn genoeg verschillen denk ik om het interessant te houden. De dynamiek tussen beide helden is als vanouds, er doen weer tal van verschillende volkeren mee (als dat maar goed afloopt) en het enige waar ik m'n kop over zit te breken is op wie in godsnaam de Romein Coronavirus gebaseerd is.

 

Ik zal je helpen, en voor de anderen is dit dan een spoiler alert: het is voormalig F1-piloot Alain Prost.

Link naar reactie
23 uren geleden, Dickerdack zei:

Ook ontdekte ik her en der wat slordigheidjes in het tekenwerk. Hoewel Conrad heel keurig tekent vind ik t soms wat té cartoonesk.

 

Jawel! Dat 'probleem' is er m.i. al sinds de Picten.

 

Op 20-1-2017 om 15:33, Hamirubi zei:

De tekenstijl is toch ook niet helemaal mijn ding (maar dat had ik over de Picten ook al gezegd - Uderzo was daar trouwens zelf ook al mee begonnen).

Daarmee bedoel ik de verschillende inktstreepjes: teken nu toch eens een vloeiende lijn.

 

Link naar reactie

Tekeningen prima maar toch wat slordiger dan "klassieke" Asterix, er blijft ook iets mis met die ogen van Asterix zelf. 

 

Scenario lijkt alsof ze eerst een aantal grappen bedacht hebben en dan aaneen proberen plakken. Goscinny deed dat ok wel denk ik, maar toch vind ik dat nu meer opvallen.

 

(ik heb hem in het Frans gelezen en dat levert nog wat woordspelingen op, maar ditmaal niks dat me bijgebleven is. Kan ook zijn dat ik ze gemist heb natuurlijk)

Link naar reactie

Het eerste album van dit duo (Asterix bij de Picten) vond ik eerlijk gezegd op tal van fronten bijzonder matig. Vooral qua scenario vond ik het erg rommelig en soms simpelweg te kinderachterig. Maar goed, na de vele solo-pogingen van Uderzo voelde dat scenario bij het grote publiek alsnog aan als een grote verbetering. Daarnaast vond ik het tekenwerk nog niet van het niveau van Uderzo, maar daar heeft iedereen bij zo'n eerste album wel begrip voor.

De Papyrus van Ceasar vond ik daarentegen bijzonder geslaagd: goede grappen, orgineel verhaal en Concrad leverde puik tekenwerk af. In dit derde Asterix-album zet Conrad die lijn voort. Al blijf ik - het is ook al door anderen gezegd - moeite hebben hoe hij af en toe de ogen van Asterix tekent. Die kijkt soms nogal wezenloos uit zijn ogen. En Obelix lijkt hij qua lengte wat korter te tekenen dan Uderzo. Desalniettemin genoten van de tekeningen. Vooal de actiescenes zijn knap getekend. Het scenario vond ik redelijk, maar niet bijzonder. Het is inderdaad een variant op de Ronde van Galie, dus qua orginaliteit scoort het verhaal geen hoge ogen. Maar al met al is het een vermakelijk Asterix-album van dit duo, waarbij ik tot nu toe 'De Papyrus van Ceasar' wel de meeste geslaagde poging vindt. 

Link naar reactie

Met de stijging van het aantal reviews op Amazon.fr daalt de score voor dit album in rap tempo. Het voor 't eerst ontbreken van de Franse kaart aan het begin van het verhaal komt ook hard aan.

 

Bijlage: introductiepagina van 37ste album...

Asterix#37 0.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

't Album werd meteen uit schap gehaald voor retour. Zal vandaag vragen of ie er nog is om foto te maken. Pagina 25 en 22 waren in elk geval OK.

 

edit

Bijgaand: boven: 2x foto van pag. 24, linksonder: rugzijde (= pag. 23) en rechtsonder pag. 25, beiden 100% OK.

Asterix, Belgen , pag24, 2017 (collage).jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Ik heb 'm gelezen in het frans - bij Asterix mis je anders nogal wat verbale humor.

Scenario viel me tegen, overtuigde mij totaal niet. Humor is ook veel te braaf, zelfs wat belegen. Ferri probeert successen van de jaren '60 en '70 te doen herleven ( De Ronde van Gallie, Asterix legionair, Asterix en de Britten...) maar in 2017 verwachten we straffer spul. Jammer, dit album zal niet de geschiedenis ingaan als "le nouveau Astérix"...  

De potloodversie is wel zeer de moeite. Conrad levert alweer verbluffend werk af (al ben ik wel subjectief wat betreft de grootmeester).

Link naar reactie
33 minuten geleden, lukoste zei:

Net gelezen. Ik vond em heel goed.

 

@Van Ditmar Strips

Is de luxe intussen al geleverd in Vlaanderen? En is het al geweten welk verhaal zal worden opgenomen in de volgende luxe? Zullen er twee per jaar verschijnen? Thanks.

Ja hoor, alle stripwinkels hebben hem, zelfs sommige standaard boekhandels, FNAC 

Ik weet al wel welk album het volgende luxe boek gaat worden, maar kan mag ik nog niet vertellen.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
2 uren geleden, Van Ditmar Strips zei:

Ja hoor, alle stripwinkels hebben hem, zelfs sommige standaard boekhandels, FNAC 

Ik weet al wel welk album het volgende luxe boek gaat worden, maar kan mag ik nog niet vertellen.

Bedankt! Maar ik kom zonet van mijn stripwinkel in Leuven en daar is ie nog niet geleverd. Ook geen hc van de T&L Classic bijvoorbeeld. Zal nog even geduld uitoefenen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik zit in de helft... pfffft dat gaat gewoon niet vooruit. In het begin vond ik het nog leuk met al die wagens uit de verschillende landen. Maar ondertussen is het gewoon verworden tot van stad naar stad te racen.

 

Ik mis ergens een originele insteek die de vroegere albums wel hadden. Tekeningen lijke me wel ok, maar qua verhaallijn zeer magertjes.

 

Nu, moet de helft nog lezen, het komt misschien nog goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...