Ga naar inhoud

Dark Dragon Books en Silvester gaan uit elkaar


Gast Kontiki

Recommended Posts

Deze week hadden de nieuwe strips van Silvester (waaronder Angel Wings 4) moeten verschijnen, maar die zijn uitgesteld. Na een paar geruchten die her en der opdoken, is het nieuws inmiddels concreet: de wegen van Dark Dragon Books en Silvesters scheiden zich. Ze hadden samen het distributiekanaal Darsil Media opgezet om hun albums niet alleen in stripspeciaalzaken aan de man te kunnen brengen, maar ook in supermarkten en winkelketens. De samenwerking tussen beide partners is "met onmiddellijke ingang gestopt". Darsil biedt alleen nog de titels van DDB aan en verhuist  de komende weken naar een nieuw magazine in Breda.

Op een verklaring van Silvester, en hoe zij voortaan strips aan winkels zullen leveren, is het nog wachten. DDB verklaarde ook nog dat het vanaf volgend jaar heel wat nieuwe titels toevoegt "die in de smaak zullen vallen bij liefhebbers van de traditionele Franco-Belgische strips."

Link naar reactie
6 minuten geleden, Tweetie zei:

Waarom die speculatie?

 

Als Silvester in financiële problemen zou zitten, zouden ze toch zeker geen Kobijn gaan inplannen?

Kobijn...:e007:

 

Problemen rondom Silvester gingen de afgelopen jaren meestal over geld en zelden over inhoud..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
9 minuten geleden, Rik zei:

Kobijn...:e007:

 

Problemen rondom Silvester gingen de afgelopen jaren meestal over geld en zelden over inhoud..

Ik neem ook aan dat het met geld te maken heeft en dat er op een of andere manier ruzie over geld is tussen beide uitgevers, die tenslotte ook concurrenten zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een van de twee in de problemen zit.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik neem ook aan dat het met geld te maken heeft en dat er op een of andere manier ruzie over geld is tussen beide uitgevers, die tenslotte ook concurrenten zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een van de twee in de problemen zit.

Ik hoop dat je gelijk hebt Tweetie...

Van de 4 stripwinkels die Silvio ooit had heeft hij er géén een meer over..

Saneren onder het mom van jezelf focussen op de corebusiness

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Ik hoop dat je gelijk hebt Tweetie...

Van de 4 stripwinkels die Silvio ooit had heeft hij er géén een meer over..

Saneren onder het mom van jezelf focussen op de corebusiness

De Silvester stripwinkels waren ook geen geweldig idee.

Ze stonden helemaal vol met Silvester utgaven en namelijk uitgaven van andere uitgevers, terwijl een stripwinkel het toch vooral van de diverse softcovers moet hebben.

Ook moet een stripwinkel volgens mij door een stripwinkelier gerund worden, niet door iemand ver weg met wat ingehuurd personeel.

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tweetie zei:

De Silvester stripwinkels waren ook geen geweldig idee.

Ze stonden helemaal vol met Silvester utgaven en namelijk uitgaven van andere uitgevers, terwijl een stripwinkel het toch vooral van de diverse softcovers moet hebben.

Ook moet een stripwinkel volgens mij door een stripwinkelier gerund worden, niet door iemand ver weg met wat ingehuurd personeel.

 

De winkels waren opgezet om een distributie en afzetsysteem te creëren voor het fonds van Silvester. Uiteindelijk zijn ze 1 voor 1 weer afgestoten omdat het niet rendabel was.

Het nieuwe idee om de distributie via DARSIL te regelen is binnen 2 jaar ook ter ziele..

Omdat Dark Dragon er alleen mee verder gaat ga ik er gemakshalve vanuit dat het probleem bij Silvester ligt.

 

Dit is inderdaad speculatie en ik hoop dat ik de plank hier gruwelijk mis sla.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
31 minuten geleden, Rik zei:

 

Dit is inderdaad speculatie en ik hoop dat ik de plank hier gruwelijk mis sla.

Waar Strip2000 de gunfactor had hebben de beide hier betrokken ego's dat wat mij betreft niet. Integendeel zou ik zeggen.

Het enige dat ik betreur is dat reeksen niet worden afgemaakt en met name bij Silvester geen aantrekkelijke nieuwe titels komen. 

Link naar reactie

Angel Wings 4 en de andere strips die voor eind oktober waren ingepland, zijn al gedrukt en al. De kwestie is nu dat ze in de verkooppunten moeten raken. Vorige week luidde het nog dat dit komende week zou gebeuren.

 

In de nieuwe aanbiedingen zag ik diverse reeksen van Gorilla over beide uitgeverijen verdeeld.

Link naar reactie

Rondom Silvester zijn er al jarenlang financiële problemen. Dat er in de eigen winkels geen strips van andere uitgevers lagen had alleen maar met geld te maken.

Ik zou geen geld durven zetten op het voortbestaan van deze uitgever, en gezien de vele mooie reeksen die ze door de jaren heen hebben uitgegeven zou ik dat jammer vinden.

Link naar reactie

Dat het slecht zou gaan is een beeld dat hier wordt gecreëerd terwijl daar nergens concreet sprake van is. We moeten geen uitgever ten grave dragen als dat niet het geval is. Als iedereen dergelijke veronderstellingen en speculaties zomaar volgt, vind ik dat een zeer gevaarlijk spelletje.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Rik zei:

Silvio heet van der Loo met zijn achternaam dus waarschijnlijk heeft hij een nieuwe BV opgestart.

Je hebt waarschijnlijk gelijk.

Het lijkt me voor de stripwinkels niet prettig als iedere uitgeverij z'n eigen distributie gaat doen, het is veel handiger om alles bij een partij te kunnen bestellen en van die partij geleverd te krijgen.

Link naar reactie

Stripwinkels vinden het dan weer minder prettig om compleet afhankelijk te zijn mocht er maar één distributeur zijn als het om kortingen en leveringsvoorwaarden gaat. Er moet niet te veel monopolie zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Stripwinkels vinden het dan weer minder prettig om compleet afhankelijk te zijn mocht er maar één distributeur zijn als het om kortingen en leveringsvoorwaarden gaat. Er moet niet te veel monopolie zijn.

 

Nou, da's dan niet de ervaring die wij hadden waar er stripwinkeliers zijn die alleen maar de moeite deden om iets te bestellen als het van bij Pinceel kwam.

Link naar reactie
Op 5-11-2017 om 11:14, Theoak zei:

Rondom Silvester zijn er al jarenlang financiële problemen. Dat er in de eigen winkels geen strips van andere uitgevers lagen had alleen maar met geld te maken.

Ik zou geen geld durven zetten op het voortbestaan van deze uitgever, en gezien de vele mooie reeksen die ze door de jaren heen hebben uitgegeven zou ik dat jammer vinden.

Dit dus. 

 

Mijn albums heb ik al tegen een mooie prijs weggedaan. Want ik ben geen optimist. :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...