Ga naar inhoud

Dommel en Dupa.


cartoonesk

Recommended Posts

Deze vraag is niet zo belangwekkend maar ik stel hem toch maar.

Onlangs kocht ik het eerste album van Dommel, Uit het beste vat, uit 1972. In de eerste gags woont Dommel bij een jongetje genaamd Paultje en in verdere gags woont Dommel ineens bij Semafoor. Nu ontbreken er enkele gags dus is mijn vraag : Is er een gag die uitlegt hoe Dommel bij Semafoor terecht is gekomen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

dommel uit het beste vat.jpg

Link naar reactie

Hoe groot de kans is op een integrale van Dommel in het nederlands weet ik niet maar er is wel al een hele reeks integrales in het frans maar wellicht heb je daar geen boodschap aan.

 

dommel.jpg.63d1f4de16dcebff2fa8e7021239f3cd.jpg

 

De tekenfilm vond ik ook leuk (en behalve enkele personages trouw aan de strip) maar de strip vond en vind ik toch heel wat leuker! :)

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik heb ze bijna allemaal origineel, maar ik dacht dat het hier niet zo’n populaire reeks was. Of vergis ik mij?

In de jaren '70 en beginjaren '80 was Dommel best populair. Het was een vaste waarde in het weekblad Kuifje. Er zijn naast de Gags ook enkele langere verhalen uitgebracht. Volgens mij is de reeks na de ondergang van het weekblad Kuifje geheel uit beeld geraakt..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Als er één iets duidelijk is geworden in de laatste jaren, is het dat nostalgie verkoopt.  En dan zeker bij de generatie die nu 30 tot 40 jaar is.  Dat is bij strips niet anders.  En er is het feit dat deze eindelijk weer eens compleet kunnen aangekocht worden, wat niet evident is bij oudere reeksen.  Daar komt dan bij dat integrale uitgaves van zulke reeksen volgens mij sowieso kans hebben om een al dan niet klein succes te worden.  Ze richten dan vooral ook op de verzamelaars, waarvan een groot deel het zonder nadenken in huis gaat halen.

Maar ik vermoed dat @Kontiki het over andere factoren heeft wanneer hij stelt dat we er maar beter niet kunnen op rekenen? 

De tekenfilmreeks was vrij populair, dat klopt.  Althans bij mijn generatie.  Wat een nostalgie!
 


En ik geloof oprecht dat dit wel kan meespelen.  Het is ook de reden waarom ik plots grote interesse in de BOES integrales heb.  Dat is mijn jeugd.  De tekenfilm in ieder geval.  Van de strips had ik toen niet echt weet.  Die ontdek ik nu grotendeels, met bewondering.  Want ze zijn heerlijk droog en in mijn optiek vrij geniaal bedacht.  En mijn beste vriend, die maar één stripreeks in huis heeft (Soda) en er verder niet mee bezig is, wil de reeks nu ook.  Om dezelfde reden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

@Rik : Ik had trouwens moeten weten dat Paultje het neefje is van Semafoor, want het stond in dit boekje :

 

 

dommel postzegel.jpg

 

 De volgende afbeelding staat daar in maar de gag zelf ken ik niet en staat niet in het eerder genoemde album.

 

dommel paultje.jpg

 

Mijn band met Dommel is vooral een emotionele band, enerzijds omdat ik Dommel heb leren kennen toen ik jong was en anderzijds omdat ik Dupa bij mijn ontmoeting met hem ontzettend sympathiek vond en hij duizend groeten van Dupa en Dommel voor me schreef :

 

dedicacedupa.jpg

 

Bedankt aan allen voor de vriendelijke reacties! :)

Link naar reactie
Op 8-11-2017 om 14:51, Kool Thing zei:

Ik heb nooit een waw-gevoel gehad bij Dommel. Je las het in de Kuifjes en dat was het. Ik heb er ook maar enkele albums van. 

 

Op 8-11-2017 om 15:11, Tom B zei:

Ik krijg Dommel niet eens gelezen. Idem met Olivier Blunder. Dat zijn beiden babbelstrips vol woordspelingen die misschien wel werken in het Frans, maar in vertaling veel van hun aantrekkingskracht verliezen.

 

Als je niets aardigs over iemand kunt zeggen, zeg dan liever niets.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik vond de tekeningen van Dupa altijd erg geestig, met veel grappige details: badkuipen met een deur, knopen in een regenpijp en zo. Maar van de verhalen herinner ik me niets. 

 Gedeeltelijk mee eens, althans wat Dupa's tekeningen betreft. Die zijn heel inventief, vooral de decors.

 

Wat Tom op de vorige pagina zei betreffende de vergelijking van Dommel met Olivier Blunder is nog niet zo gek want Dupa was assistent van Greg. Samen hebben ze nog dit grappige album getekend :

 

image.php?i=57981&s=21158&m=440

 

Tekenaars als Janry en Krings hebben op hun beurt weer veel geleerd van Dupa.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...