Ga naar inhoud

Dommel en Dupa.


cartoonesk

Recommended Posts

Ik ben blij dat ik toch een topic voor Dommel heb gestart.

 

Op 8-11-2017 om 14:42, Tom B zei:

Tiens, Dupa was nog maar 55 toen hij in 2000 stierf. Ik schatte hem van een eerdere generatie in.

Ik had pas een paar jaar later ontdekt dat Dupa overleden was. Ik was erg verdrietig. Toen besefte ik pas dat Dommel echt een van mijn favoriete strips is.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Op 8-11-2017 om 09:29, cartoonesk zei:

De strips van Alfred Jodocus Kwak zijn ook fantastisch. Toevallig zijn de drie genoemde tekenfilmseries allen in Japan gemaakt! En net als Dommel kende ik Boes (ook wel bekend als Dierenleed) al vòòr de tekenfilm, maar dan vooral uit de krant.

Het is eigenlijk niet zo toevallig. Het gaat bijna alleen om Japanse series die toen op televisie kwamen. Gecommisionneerd door de BRT en andere bondgenoten bij de grote Japanse studio's. Zo zijn Sinbad, Dog of Flanders, Wicky en zelfs Maya de Bij allemaal door Nippon animation gemaakt.

Link naar reactie
Op 11-1-2018 om 20:39, Joni zei:

Het is eigenlijk niet zo toevallig. Het gaat bijna alleen om Japanse series die toen op televisie kwamen. Gecommisionneerd door de BRT en andere bondgenoten bij de grote Japanse studio's. Zo zijn Sinbad, Dog of Flanders, Wicky en zelfs Maya de Bij allemaal door Nippon animation gemaakt.

Ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren of waarom je me per se moest verbeteren.

Het is misschien geen toeval dat de drie genoemde tekenfilms Japans zijn, omdat er toen veel tekenfilmseries in Japan werden gemaakt, maar dat de drie Japanse tekenfilms in dit topic werden genoemd is wel toeval. Misschien bedoelde ik dat.

In ieder geval vind ik het toch maar knap van een Belgische strip, een Nederlandse strip en een Nederlands/Duitse strip dat ze het tot Japanse tekenfilms hebben geschopt!

Link naar reactie
Op 7-11-2017 om 20:13, carioca zei:

Vergeet niet de waanzinnig populaire tekenfilmreeks uit 1989. Dat zal Dupa en de reeks geen windeieren hebben gelegd. 

Ondanks dat ik de tekenfilm van Dommel leuk vond, heeft het toch een nadeel voor de strip gehad : na of tijdens het succes van de tekenfilm voelde Dupa zich verplicht (of minder geloofwaardig : was hij verplicht) om de speciaal voor de tekenfilm bedachte figuren (de buurvrouw, het jongetje en het meisje en de agent) te integreren in zijn strips. In hoeveel albums dit is gebeurd, weet ik even niet uit mijn hoofd, maar dat vond ik in ieder geval minder geslaagd. Dommel (de strip) was het leukst als het vooral draaide om Dommel, Semafoor en Balthazar.

 

 

dommel heertje.jpg

Link naar reactie
Op 15-1-2018 om 10:02, cartoonesk zei:

Ondanks dat ik de tekenfilm van Dommel leuk vond, heeft het toch een nadeel voor de strip gehad : na of tijdens het succes van de tekenfilm voelde Dupa zich verplicht (of minder geloofwaardig : was hij verplicht) om de speciaal voor de tekenfilm bedachte figuren (de buurvrouw, het jongetje en het meisje en de agent) te integreren in zijn strips.

Bij de smurfen hadden ze hetzelfde probleem. Babysmurf, de kleine smurfen, sasette, de wilde smurf, opa en oma smurf etc... doken ooit ook op in de strips. Maar ondertussen zijn die alweer verdwenen.

 

Ik dacht eigenlijk dat, indien je alle smurfen die een specifieke naam kregen in de strips, tekenfilms en films zou samentellen je al ruim boven de 100 zou zitten, maar volgens deze lijst valt dat nog net mee.

Link naar reactie
Op 15-1-2018 om 10:02, cartoonesk zei:

Ondanks dat ik de tekenfilm van Dommel leuk vond, heeft het toch een nadeel voor de strip gehad : na of tijdens het succes van de tekenfilm voelde Dupa zich verplicht (of minder geloofwaardig : was hij verplicht) om de speciaal voor de tekenfilm bedachte figuren (de buurvrouw, het jongetje en het meisje en de agent) te integreren in zijn strips. In hoeveel albums dit is gebeurd, weet ik even niet uit mijn hoofd, maar dat vond ik in ieder geval minder geslaagd. Dommel (de strip) was het leukst als het vooral draaide om Dommel, Semafoor en Balthazar.

 

 

dommel heertje.jpg

Voor mij waren de tekenfilms de eerste kennismaking. Dat kwam ongeveer gelijktijdig met het album 'De verdwaalde geest' . 

Link naar reactie
17 uren geleden, Tom B zei:

Bij de smurfen hadden ze hetzelfde probleem. Babysmurf, de kleine smurfen, sasette, de wilde smurf, opa en oma smurf etc... doken ooit ook op in de strips. Maar ondertussen zijn die alweer verdwenen.

 

Ik dacht eigenlijk dat, indien je alle smurfen die een specifieke naam kregen in de strips, tekenfilms en films zou samentellen je al ruim boven de 100 zou zitten, maar volgens deze lijst valt dat nog net mee.

Goede vergelijking, Tom, al vermoed dat ik dat in ieder geval Babysmurf wel nog door Peyo is bedacht (?). Van de genoemde figuren in de Dommel-tekenfilmserie weet ik niet of ze door Dupa bedacht zijn. Geen info daarover gevonden. Wel vind ik ze wel een beetje anime-achtig qua uiterlijk.

Link naar reactie
12 uren geleden, carioca zei:

Voor mij waren de tekenfilms de eerste kennismaking. Dat kwam ongeveer gelijktijdig met het album 'De verdwaalde geest' . 

Dat is goed mogelijk. Ik zal eens moeten nakijken in welke albums van Dommel deze genoemde bijfiguren voorkomen. Al weet ik niet precies of ik alle laatste albums door Dupa heb.

Link naar reactie
Op 17/1/2018 om 09:33, cartoonesk zei:

Goede vergelijking, Tom, al vermoed dat ik dat in ieder geval Babysmurf wel nog door Peyo is bedacht (?). Van de genoemde figuren in de Dommel-tekenfilmserie weet ik niet of ze door Dupa bedacht zijn. Geen info daarover gevonden. Wel vind ik ze wel een beetje anime-achtig qua uiterlijk.

 

Peyo heeft de eerste 16 albums gemaakt en aan het 17de nog gedeeltelijk meegewerkt. De Babysmurf en ook de kleine smurfjes zijn dus nog door hem bedacht.

Link naar reactie

uit wikipedia:

De Babysmurf is het 12de stripalbum uit de reeks De Smurfen. Dit is het eerste verhaal waarin de Babysmurf voorkomt. Naast het titelverhaal bevat het album ook de verhalen De Knutselsmurf, Smurfenverf en Feest bij de Smurfen. Het album werd voor het eerst uitgegeven in 1984 bij Dupuis. In 2011 verscheen een vernieuwde versie bij Standaard Uitgeverij, met nieuwe belettering en een opnieuw ingekleurde kaft met nieuw logo.

Het titelverhaal is gebaseerd op een aflevering uit 1983 van de tekenfilmreeks van Hanna-Barbera. De Babysmurf werd er bedacht om nieuwe verhaallijnen te kunnen aanboren

Link naar reactie
Op 19-1-2018 om 20:27, Rik zei:

Na deel 22 ben ik afgehaakt bij Dommel dus ik helaas niets zeggen over de laatste delen

Ik heb de reeks wat langer bijgehouden. Heb mijn Dommel-albums erbij genomen en ik mis er toch meer dan ik had verwacht. Toch maar eens met een lijstje naar een beurs of stripwinkel! :)

Trouwens heb ik het me verkeerd herinnerd, wat betreft de tekenfilmfiguren in de strip. Enkel de buurvrouw uit de tekenfilm komt even voor in album 23. Ik had het dus iets dramatischer voorgesteld in een eerdere post. Mijn excuses daarvoor!!! Het positieve is dus dat niemand bepaalde wat Dupa kon tekenen! Behalve dan voor thema-nummers van Kuifje-weekblad en daar maakte hij altijd zijn eigen ding van, dus dat is prima. 

En nu mijn Dommel-albums op een stapel liggen, kan ik ze net zo goed weer eens herlezen. Altijd leuk! :)

 

 

dupa en dommel.jpg

Link naar reactie
Op 23-1-2018 om 23:07, bouncer zei:

Geintrigeerd door de foto hierboven.

Ben jij degene naast Dommel ?

 

@cartoonesk

Zoals Kontiki al zei, dat is Dupa op de foto, die ik heb gescand van een krantenartikel, dat ik vond in een Dommel-album. Dommel is nooit bij me op bezoek geweest, helaas! ;) En inderdaad was Dupa een groot liefhebber van oude motoren. Hij verzamelde ook oude motoren en ook klassieke automobielen. Zijn favoriete auto was de Citroën Traction Avant (zie bovenste foto). groetjes 

 

 

dupa oldtimers 5.jpg

dupa oldtimers 2.jpg

dupa oldtimers 1.jpg

dupa et moto1.jpg

dommel en moto.jpg

Link naar reactie
  • 4 years later...
  • 4 weeks later...

dommel gangster.jpg

 

Als jullie het me toestaan, ga ik even een verhaaltje vertellen.

Toen ik de eerste keer op facebook zat, had ik een fan-pagina gemaakt voor "Dupa (Luc Dupanloup)". Later had ik facebook verlaten maar wist ik niet hoe ik de fan-pagina moest verwijderen. Nog later zeiden striptekenvrienden me wel eens dat ze me misten op facebook dus maakte ik een nieuw account aan onder een pseudoniem. Een week later zei facebook dat dat niet mocht dus ging ik weer weg en kwam even later terug met mijn eigen naam.

De fan-pagina voor Dupa was er nog steeds! Maar ik kon er niets nieuws meer opzetten, omdat ik met een ander e-mail-adres was ingeschreven. :( 

Onlangs bleek dat de fan-pagina is verdwenen, voor zover ik kan zien. Jammer.

(einde verhaaltje)

Hier nog een mooie foto van Dupa en Dommel.

 

dupa en dommel.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 8/11/2017 om 15:11, TDPB zei:

Ik krijg Dommel niet eens gelezen. Idem met Olivier Blunder. Dat zijn beiden babbelstrips vol woordspelingen die misschien wel werken in het Frans, maar in vertaling veel van hun aantrekkingskracht verliezen.

Toch waren er ook gags met weinig tot geen tekst. Persoonlijk vind ik dat soms de beste gags. Hier een voorbeeld.

 

dommelzonderwoorden.jpg

Link naar reactie
Op 17/10/2022 om 11:25, cartoonesk zei:

Toch waren er ook gags met weinig tot geen tekst. Persoonlijk vind ik dat soms de beste gags. 

Tevens vind ik persoonlijk dat de humor niet alleen in de tekst/tekstballonnen voorkomt (de tekstgrappen vind ik trouwens goed vertaald) maar ook in de slapstick, absurdisme en tekenfilmgeweld.

 

dommel stofzuiger.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...