Ga naar inhoud

Matsuoka, een nieuw label van Standaard Uitgeverij


Gast Kontiki

Recommended Posts

En we hebben er met Matsuoka een nieuwe Vlaamse uitgeverij bij, eigenlijk een label van Standaard Uitgeverij. Matsuoka brengt eigen producties (Kim Duchateaus Nero-verhaal is de eerste titel), vertalingen (het heerlijke Mamette van Nob, de auteur van Dad en een meisjesstrip van Fabrice Parme) en integrales (Nino, de Nero's door Dirk Stallaert).

Check hier de mooi vormgegeven voorjaarscatalogus: http://www.wpg.be/wp-content/uploads/2017/11/MATSUOKA-VOORJAAR-2018.pdf

Link naar reactie

Mamette ! :wub: Laatst nog 'gezaagd' alhier dat dit toch écht wel een vertaling verdiende.  Enkel HC?  Dat moet dan maar.  Ik vermoed dat ze daarmee toch een deel van het publiek missen.  Het blijft "maar" een pagina-lange gagstrip.  Ik merk vaker dat strippies daar geen 12,50 of meer willen voor leggen.

De NINO integrale begrijp ik iets minder goed.  Dit gaat dan om de drie eerste verhalen?  Chronologisch in de NINO reeks dan, right?  Ik herinner mij nog verhalen in het S&W Weekblad, waar -als ik me niet vergis- toch ook 'Amerikaans' avonturen tussen zaten.  Komen die dan ook nog?  Voor iemand als mij, die alles compleet wil of er niet aan begint, is het vrij onduidelijk.

De NERO integrales zijn ook fijn, maar ... Ik hoop dat er dan een prequel-reeks komt met de originele verhalen?  Het voelt zo vreemd dat deze ergens in 't midden begint en als Stallaert-jaren gelabeled is.  Enfin, we zien wel wat de toekomst brengt.

Eén ding is duidelijk, het begint een beetje onbetaalbaar te worden om al deze integrales bij te houden. :( 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
17 minuten geleden, esteban² zei:

De NINO integrale begrijp ik iets minder goed.  Dit gaat dan om de drie eerste verhalen?  Chronologisch in de NINO reeks dan, right?  Ik herinner mij nog verhalen in het S&W Weekblad, waar -als ik me niet vergis- toch ook 'Amerikaans' avonturen tussen zaten.  Komen die dan ook nog?  Voor iemand als mij, die alles compleet wil of er niet aan begint, is het vrij onduidelijk.

 

Er zijn maar drie Nino-verhalen gemaakt. Met misschien hier en daar een paar gelegenheidskortverhaaltjes (ik herinner me er ééntje van één pagina lang) voor S&W weekblad.

 

(tof initiatief hoor, die Matsuoka, maar ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dat niet gewoon onder de noemer Standaard Uitgeverij kan. Ik zie het verschil niet tussen de strips die onder dit label verschijnen, en de strips die onder de naam Standaard Uitgeverij verschijnen. Het zal wel iets boekhoudkundig zijn zeker?)

Link naar reactie

Standaard is voor het grote publiek, in supermarkten en krantenwinkels voornamelijk. Matsuoka is meer voor boekwinkels en stripspeciaalzaken waarbij er niet eerst een tienduizendtal van verkocht moeten worden om uit de kosten te komen.

Link naar reactie

@Tom B - Ah, daar was ik mij niet van bewust.  Ik herinner me nog meer Nino uit het S&W weekblad.  Hopelijk komen deze hier ook aan bod.  Anders is 't toch niet echt helemaal compleet.

Ik veronderstel dat ze de specialere uitgaves van het SU label willen scheiden.  Vooral omdat het mogelijk een iets ander en kleiner publiek is.  Tja, maakt op zich weinig uit voor ons.  Zolang ze maar verschijnen, zeker?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 minuten geleden, esteban² zei:

@Tom B - Ah, daar was ik mij niet van bewust.  Ik herinner me nog meer Nino uit het S&W weekblad.  Hopelijk komen deze hier ook aan bod.  Anders is 't toch niet echt helemaal compleet.

Van een vierde album dat ooit door Hec Leemans getekend zou worden bestaan hoogstens enkele onafgewerkte pagina's.

 

Is het niet zo dat S&W weekblad de drie verhalen hergepubliceerd heeft? En dat je daarom denkt dat er meerdere verhalen zijn?

Link naar reactie
16 minuten geleden, Kontiki zei:

Nero door Stallaert. Vergelijkbaar met Chlorophyl integraal waarbij enkel de verhalen van Raymond Macherot werden gebundeld.

Ik vind dat geen zo'n vreemde keuze. De betere Sleen Nero-albums zijn/worden ondertussen al heruitgegeven. Daarna zijn er een hele rits albums verschenen die door de lezers als minder worden beschouwd. Het heeft bitter weinig zin die opnieuw te bundelen. De verkoop daarvan zou toch maar miniem zijn. Met de komst van Dirk kreeg de reeks een nieuwe kwaliteitsinjectie en een tweede jeugd. Dus waarom die niet nog eens heruitgeven?

Link naar reactie
7 minuten geleden, Nuwanda zei:

Zeer grote kans dat die mamette (6 delen al in het frans) nooit volledig wordt gepubliceerd. 

Dat zal inderdaad geen verkooptopper zijn. Buitenlandse gagstrips zijn dat eigenlijk nooit.

Maar als HC hoef je er ook niet zoveel van te verkopen om uit de kosten te komen. Al ben ik wel bang dat de overhead bij Standaard veel hoger is dan bij uitgeverijen als Daedalus, DDB, etc. Kijk maar naar de laatste pagina met namen van de folder. 

Link naar reactie

Met die schrik zit ik ook wel wat Mamette betreft.  Het zou zonde zijn.  Naar mijn gevoel een vreemde zet om deze niet in SC aan te bieden om eerder gegeven reden.

@Tom B Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er meer Nino in S&W weekblad verschenen is.  Kortere verhalen.  En dan bedoel ik niet die van 1 pagina.  Maar één man die het antwoord kan bieden, de creator himself.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
18 minuten geleden, esteban² zei:


@Tom B Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er meer Nino in S&W weekblad verschenen is.  Kortere verhalen.  En dan bedoel ik niet die van 1 pagina.  Maar één man die het antwoord kan bieden, de creator himself.

http://suskeenwiske.ophetwww.net/weekblad/nino.php

 

Enkel het derde verhaal en een gelukswens (ik vermoed voor 50 jaar sus en wis)

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Nuwanda zei:

Mooie catalogus maar weinig vertrouwen dat standaard deze keer wel een gestart initiatief tot een goed einde brengt. Zeer grote kans dat die mamette (6 delen al in het frans) nooit volledig wordt gepubliceerd. 

Misschien kan men beter 2 bundelingen van elk 3 strips uitbrengen?

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
55 minuten geleden, esteban² zei:

Het zou kunnen.  Misschien vergis ik mij.  Al is het wel zo dat het S&W weekblad gedeelte van S&WophetWWW niet altijd correct en compleet is.  Al verscheidene malen ondervonden.

Je herinnert het je verkeerd. Meer is er niet.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tom B zei:

 

 

 

(tof initiatief hoor, die Matsuoka, maar ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dat niet gewoon onder de noemer Standaard Uitgeverij kan. Ik zie het verschil niet tussen de strips die onder dit label verschijnen, en de strips die onder de naam Standaard Uitgeverij verschijnen. Het zal wel iets boekhoudkundig zijn zeker?)

Voila! Dat had ik dus ook. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Van een vierde album dat ooit door Hec Leemans getekend zou worden bestaan hoogstens enkele onafgewerkte pagina's.

 

Op het forum van zijn site heeft Hec Leemans in het verleden regelmatig aangegeven dat Nino de enige reeks is waar hij ooit effectief een vervolg op wil maken. Hij is er effectief mee begonnen, maar het project zit al jaren in de koelkast.

Link naar reactie

Die integrales van Nero en Nino dragen nu zeer nadrukkelijk het label 'Dirk Stallaert', dus eindelijk pakt de uitgeverij eens nadrukkelijk uit met het talent van deze man als dragende factor voor een uitgave. Hij tekende recent ook een mooie cover voor het tweede nummer van Stripgids. 

 

Ik blijf hopen op een reeks van hem die meer aansluit bij de sfeer van Nino, maar hij lijkt tevreden met werken in de schaduw ... 

 

Ik hoop dat dit mooie eerste aanbod van Matsuoka voldoende zieltjes kan winnen zodat het label een langer leven beschoren is dan het comics-initiatief van Standaard.

Link naar reactie

Een nieuwe tak van Standaard.......met Nero en wat vertaalde HC kinderstrips en integralen......

Ach, nieuwe initiatieven zijn altijd leuk, ik wens ze alle geluk, maar ik word er niet warm of koud van, al ben ik wel fan van Kim......dus wie weet komt er nog eens een tweede Nero boek in huis...haha 

Link naar reactie
19 uren geleden, esteban² zei:

Met die schrik zit ik ook wel wat Mamette betreft.  Het zou zonde zijn.  Naar mijn gevoel een vreemde zet om deze niet in SC aan te bieden om eerder gegeven reden.

Mwah, het is een strip met korte verhaaltjes.
Als Standaard er mee ophoudt, heb je nog steeds strips die perfect los leesbaar zijn. Bij avonturenstrips waar de plot over meerdere albums wordt uitgesmeerd, kan het vervelend zijn als de uitgever er midden in een verhaal mee ophoudt, maar in dit geval is er geen reden om daar bang voor te zijn.   

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...