Ga naar inhoud

TOERNOOI: DE MOOISTE STRIPPAGINA OOIT


sanderg

Recommended Posts

Na het enthousiasme op de reep om een toernooi te beginnen over de mooiste strippagina, verklaren we dit toernooi nu voor geopend!

 

Het is de bedoeling dat iedereen die dat wil, de komende tijd maximum twee pagina's aanlevert. We verzamelen pagina's tot we er 64 hebben en daarna gaat het tussen twee random gekozen pagina's van de inzendingen, cfr de vorige toernooien.
Elk van de battles zal een week duren, waarna de winnaar doorgaat naar de volgende ronde. Uiteindelijk blijft er dan een winnaar over, waarvan het natuurlijk fantastisch zou zijn om de betreffende tekenaar te kunnen feliciteren en eventueel om commentaar te vragen.

 

Het maakt niet uit uit wat voor strip de pagina afkomstig is qua genre of taal. Een korte beschrijving waarom de indiener de betreffende pagina gekozen heeft, is erg leuk maar geen must.

Een pagina die niet in 't Nederlands is, kan desgewenst worden vertaald door degene die de pagina heeft ingediend wanneer de tekst heel belangrijk wordt geacht. Spreads verdeeld over meerdere pagina's mogen als één pagina worden ingediend.

Link naar reactie

Mijn absolute topper is de onderstaande pagina uit het Thorgal album 'de schaduwen voorbij'.

 

Geen enkele pagina heeft mij ooit zo geroerd als deze... de verbeelde diepmenselijke emotie voelt voor mij oprecht aan en heeft me echt geraakt.

Universele (bijbelse) thema's als boetedoening, verlossing,  liefde en de dood.. het zit allemaal in deze pagina verwerkt. Tel daarboven op dat dit sleutelmoment binnen het album on-ge-lo-fe-lijk mooi in beeld is gebracht door meestertekenaar Rosinski. 

Voor mij is deze pagina absoluut de mooiste die ik ooit heb gelezen/ gezien in een strip (en waarschijnlijk ook de mooiste die ik ooit zal zien/ lezen)

 

 

image.thumb.png.9f7370cfa19103b709b6c131e6d973c3.png

Link naar reactie
  • sanderg changed the title to TOERNOOI: DE MOOISTE STRIPPAGINA OOIT
  • Yncke pinned this topic

Hier alvast mijn eerste keuze.  (helaas moet ik mij beperken tot wat ik online kan terugvinden)

image.thumb.png.2a4cc6dc60609250029dedcd65694046.png

Voor mijn tweede keuze moet ik nog even bezinnen (zoeken).  Zo valt Alim De Leerlooier énorm in mijn smaak (dat kleurenpalet), maar de pagina van mijn keuze kan niet zonder de aansluitende.  Dat zouden er dan twee zijn en ongeldig. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, Simon zei:

Ik blijf bij mijn twee platen van de vorige draad. :)

Als ik wat meer tijd heb, zal ik kijken voor een betere foto. 

16223602-E878-45B0-8BEA-63F4B066E66E.jpeg

6F3B59BD-A6EA-4D9C-8AE2-F6B9C01A28AE.jpeg

Als je daar uitleg bij gaf, geef die hier ook, want ik ga in de andere draad niet gaan zoeken voor't toernooi ;)
Alleen deze draad telt voor de inzendingen. Als je betere afbeeldingen gevonden hebt, geef een seintje, desnoods PM. 

Link naar reactie

Ik ga niet voor de mooiste, maar wel voor de beste pagina :e012:.

Afgelopen weekend hoor ik mijn zoon luidop lachen in de zetel. Ik ga kijken en hij was deze pagina aan het lezen. Geen toeval, gezien ik zelf ook altijd minimaal glimlach bij het lezen hiervan, zelfs na de zoveelste herleesbeurt. 

De pagina komt uit 'Asterix en de Lauwerkrans van Cesar'. Heroïx (zo heet Abraracourcix tegenwoordig) wordt op shoppingdag meegesleurd naar Lutetia. Alsof dat nog niet genoeg is moet hij gaan dineren bij zijn schoonbroer, die het duidelijk gemaakt heeft in het leven. Na een paar glazen wijn wordt het patserig gedrag hem te veel en volgt de uitbarsting. Deze pagina heeft alles: je voelt het moment aankomen, op de achtergrond zie je Obelix lustig wijn binnengieten, de ongemakkelijke sfeer aan tafel druipt van de pagina. De uitdrukking op de gezichten is prachtig. De humor onovertroffen. Broeva Haro!

 

Image-000.thumb.jpg.79052283249bfc63d201fc2b0305a861.jpg 

 

Link naar reactie

Zeer moeilijke keuze maar ik ga voor de volgende twee ''gelijkaardige'' pagina's maar ik kon echt niet kiezen dus hoop ik maar dat jullie het voor mij gaan doen :-)

 

Persoonlijk heb ik een zeer grote voorkeur voor de zwart wit versie van een pagina en ben ik ook een ongelooflijke fan van begin of eindpagina's met een grote tekening. En dit wellicht omdat dit vaak tekeningen zijn waar vele tekenaars dan toch extra moeite doen om je direct in de sfeer te brengen van een verhaal of om dit af te sluiten.

 

Durango is nog steeds mijn liefelingsstrip omdat deze reeks voor mij persoonlijk de omslag betekende van naief jong lezertje van vlaamse strips naar de veel realistischere en volwassenere franse strips. Deze plaat sluit het eerste deel van het fantastische Mexicaanse drieluik af waarbij de overlevenden van een misgelopen wapendeal elkaar na het neervallen van het stof in een nietig dorpje in de Mexicaanse woestijn terugvinden en samen de nacht intrekken. Deze plaat ademt verslagenheid en wanhoop uit waarna er toch maar besloten wordt om voort te gaan en te zien wat de toekomst zal brengen zonder er blijkbaar echt in te geloven.

 

5a0ace066cb3e_Durango04-Reep.thumb.JPG.44001351f5ddf8ceb97699b625f8eac4.JPG

 

De pagina van Buddy Longway heb ik gekozen omdat in enkel 2 tekeningen dit verhaal afgesloten wordt en Derib er hier in slaagt om het sombere einde van dit verhaal geleidelijk (in 1 pagina) over te laten gaan naar een nieuw en hoopvol begin van een nieuwe episode. Het woordje einde staat trouwens ook tussen deze 2 tekeningen en niet rechts onderaan zoals gewoonlijk. Dus eigenlijk heb ik hier gewoon een eind en een begin pagina in één J. En Derib tekent hier ook gewoon waar hij het beste in is namelijk de natuur.

 

5a0ade02e2b50_BuddyCAFMain.thumb.JPG.33cbc77746df42c59e02842f68d528f3.JPG

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Keuze 1 : XIII - Alle tranen van de hel

 

Eigenlijk is Vance een heel matige, saaie tekenaar met veel profiel en frontaangezichten wat ook zichtbaar is in deze plaat ( wat is die cipier slecht getekend! ). Maar ik heb deze plaat gekozen als eerbetoon voor Van Hamme. Nergens is hij er zo in geslaagd om een sfeer en verhaal te scheppen in 1 enkele pagina. Elke andere scenarist heeft hier meerdere pagina's of meer tekst voor nodig om hetzelfde te kunnen vertellen. Je ziet onmiddellijk dat het over criminelen gaat die stom werk moeten doen. Je ziet hun dwaasheid, alertheid, hopeloosheid en woede. Je ziet de cipier die last heeft van de hitte. Je voelt de warmte. Een korte tekst. Een veruitgezoomd centraal beeld. Uit deze hel valt niet te ontsnappen. De kleuren zijn geweldig: Het lichtblauwe versus de hete zandkleuren. 

 

Grafisch niet zo geweldig. qua opbouw gewoon saai. Maar zo effectief!!!! 

XIII.png

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Zoo 2 

 

Mijn gedacht: Een banale tussenpagina in een epos vol prachtige platen. Ik heb ze er toch uitgehaald omwille van de spanning. Manon heeft zich verstopt in de kooi van het sneeuwluipaard omdat er een beeld wordt verkocht en is nukkig. Stom gegeven maar je voelt de spanning oplopen tijdens het bezoekje. Linksboven is alles nog ok. Dan beginnen de zwarte ara's wild uit te slaan, de andere dieren worden wild. De bezoeker wordt angstig. De ocelot toont zijn tanden. Het bewuste beeld kijkt alles stil (met gesloten muil ) aan.  Ze hebben de strijd gewonnen want de bezoekers gaan weg. Rechtsonder zie je de schaduw van Manon als exponent van de pagina als woedende heerseres van de Zoo. Zij is de baas en niet het sneeuwluipaard. Heel leuk is dat de pagina linksboven begint met het sneeuwluipaard en rechtsonder eindigt met Manon in luipaardpositie. Een prachtpagina. Frank grijpt geregeld terug naar deze kaderopbouw waar er in een smal paginabreed kader een non-event alle aandacht krijgt. Zijn handtekening.     

zoo.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Mocht er nog een andere Zoo of XIII-plaat in voorkomen, mag je deze vervangen door deze

 

Comes: De Dorpsgek van Schoonvergeten

 

Een prachtig langzaam inzoomend shot als het ware met een drone gefilmd. Een man staat een hele pagina stokstijf en denkt, maar nergens wordt het saai. Op het laatste plaatje gaat een deur open. 

 

 

comes.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kool Thing zei:

Mocht er nog een andere Zoo of XIII-plaat in voorkomen, mag je deze vervangen door deze

 

Comes: De Dorpsgek van Schoonvergeten

 

Een prachtig langzaam inzoomend shot als het ware met een drone gefilmd. Een man staat een hele pagina stokstijf en denkt, maar nergens wordt het saai. Op het laatste plaatje gaat een deur open. 

 

 

comes.jpg

 

Help dat onthouden ;)

maar voorlopig dus XIII en ZOO?

Link naar reactie
1 uur terug, The Alderwood zei:

Zo een plaat vind ik bij Chris Ware. Klik op de plaat om ze te vergroten. (Vertaling van de striptekst onderaan)

Voor Willy  en anderen die hun ogen nog niet lieten opereren, heb ik eraan gedacht een plaat te nemen met niet te veel kleine kadertjes en priegelwoorden. 

 

De lijnvoering is erg simpel, zeer sec, geometrisch bijna. Deze lijnvoering komt heel clean en robuust over, dit staat in contrast met de inhoud, die heel grillig, gevoelig, fragiel is. Daarnaast speelt Ware met details door zijn bladschikking aan te passen. Zo laat hij de hoofden van volwassen buiten beschouwing, omdat Jimmy ze niet wil aankijken? Om het mysterie te bewaken? Om het perspectief van een kind aan te tonen? Daar hebben we het raden naar, maar het heeft in ieder geval een effect: het creëert afstand. De tekening zelf gaat over een ogenschijnlijk triviale gebeurtenis (een ontbijt), maar ze toont tegelijkertijd de schuchterheid -en naar het einde toe, de acceptatie- van Jimmy t.o.v. zijn moeders eenmalige bedpartner. We beginnen bovendien met een scene binnenshuis (veilig, vertrouwd) en eindigen dezelfde plaat met een blik op het schrale landschap. Er is niemand te zien, de lijnen zijn grilliger, de kleuren zijn koud. De warmte van de ochtend, maakt plaats voor de koude van de eenzaamheid, de verlating.

En dan is er de tekst.

De dialoog wederom een simpele interactie tussen een volwassene en een kind. De volwassene vraagt wat het kind doet, het kind antwoord. Daarnaast krijgen wij, als volwassen lezers, een heleboel subtekst mee. Er wordt gefluisterd, maar we weten dat dit niet aan het waken van de moeder is, maar door het sluipen van de partner. Het gesprek is een manier om aan crisis-management te doen. De partner had Jimmy zo vroeg niet verwacht, en hij wil het kind stil houden tot hij buiten is. Die stelt de actie in vraag (waarom fluister je, waarom vertrek je) en dus sust hij het kind met zijn masker. "Jij verdient het." Waarom verdient hij het juist? Jimmy stelt zich hier geen vragen bij, maar wij als lezer kunnen de interpretatie maken. 

De ogenschijnlijke oppervlakkige dialoog is een vermomming an sich, een manier om de situatie te ontmijnen door ze tegelijkertijd precair te maken. 

Kijk nu toch naar dat kleine kadertje met die fragiele vrouw, heel subtiel toch duidelijk dat ze zonet 'n vorm van misbruik heeft meegemaakt en daar tegenover het grote kader met de trotse, blije Jimmy en z'n masker. 

 

Als je zoiets kan met één enkele strippagina, ja dan ben je in mijn ogen een grote. 

Daarom dus: Chris Ware met Jimmy Corrigan. 

Ik vind aan de plaat nog steeds niets aan, maar als het gaat om het beste verhaal, dan heb je m'n stem.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...