Ga naar inhoud

TOERNOOI: DE MOOISTE STRIPPAGINA OOIT


sanderg

Recommended Posts

Op ‎23‎-‎11‎-‎2017 om 09:53, sanderg zei:

Ik ken deze strip niet maar wil m na het zien/lezen van deze pagina meteen hebben!! Ge-wel-dig!!

Daytripper.... wat blijft dat een onwaarschijnlijk mooi boek. Dit magnus opus kan nooit genoeg aandacht krijgen. Het enige boek dat ik standaard eens per jaar herlees en nooit op uitgekeken of over uitgedacht zal raken.

Link naar reactie
8 uren geleden, The Alderwood zei:

Een pagina uit Mooncop van Tom Gauld. (Vertaling onderaan)

 

Tom Gauld is bekend om zijn cartoons in The Guardian en om zijn alomgeprezen "Goliath" een hervertelling van het bekende verhaal rond David en Goliath, alleen is Goliath nu een reus met gewetensproblemen.

In Mooncop zitten we op de maan. Dat was lang een uitgelezen kolonie, vol avontuur en nieuwe horizonten. Het project is echter gefaald en de maan loopt leeg. De weinig kolonisatoren die het had, keren terug naar de Aarde. Onze Mooncop is één van de weinigen die overblijft, samen met een handvol anderen. Maar ook dat lijkt te veranderen.

 

In deze plaat zien we Mooncop en Lauren, een meisje dat op verboden terrein speelde. Mooncops alarm ging af, eindelijk nog eens iets te doen. Hij moet haar terecht wijzen, maar tegelijk is ze een sprankeltje menselijkheid in een wereld die wordt overgenomen door geautomatiseerde/gerobotiseerde winkels en dienstverlening. 

De eenzaamheid, Gaulds magistrale gebruik van stilte, zijn spaarzame lijnen, het opslorpende blauw, de afstand tussen de personages.. Alles aan deze strip is perfect, uitgepuurd. Het is geen pagina die je verblindt van esthetiek of feeëriek kleurgebruik, maar het criterium hier is "werkt het?" en ja, het werkt. De plaat, de dialoog, de stilte. Alles doet wat het moet doen. Zelden voelde ik de eenzaamheid harder dan in deze strip. Als je zoiets kan, dan ben je een grote.

 

MOONCOP_13.thumb.jpg.23998e5be18d260c94757e9c816ec73d.jpg

 

Lauren: "Heb je geen echte criminaliteit om aan te pakken?"
Mooncop: "Niet echt."
Mooncop: "Wil je een rit naar huis?"
Lauren: "Oké."
 

sorry, maar je hebt er al twee. 

We hebben nog niet beslist of een derde inzending mag. We wachten nog even. 

Link naar reactie

Pagina 1: Storm, De Robots van Danderzei (plaat 2)

 

Niet iedereen is te vinden voor drukke strippagina's, maar bij Storm ben ik altijd héél gelukkig als er extra veel te zien is. In de 2de pagina uit dit album tekende Don Lawrence een uiterst sfeervolle piratenbar ergens op Pandarve. Storm, Roodhaar en Nomad zijn prominent aanwezig, net als Moeder Krone met haar zoons (wat een koppen!). Elk plaatje is smullen geblazen. 

 

Pagina 2: Storm, De Terugkeer van de Rode Prins (plaat 8)

 

De scène met de "tijgerbul" is één van pagina's uit de Storm reeks die mij altijd is bijgebleven. De kracht die van de stier uitgaat, de close-up van Nomad met de steen, Roodhaar die over de omheining klautert, al deze elementen dragen bij tot de sfeer. Naast actie is er op deze plaat zelfs ruimte voor humor. Ook de compositie van deze pagina is totaal anders dan gebruikelijk, met plaatjes die achter/naast elkaar schuiven. 

 

De scans van de pagina's werden online gevonden. Op catawiki staan ook foto's van de originelen zonder de tekstballonnen.  

https://veiling.catawiki.nl/kavels/474047-lawrence-don-originele-plaat-de-terugkeer-van-de-rode-prins

https://veiling.catawiki.be/kavels/467873-lawrence-don-originele-pagina-storm-de-robots-van-danderzei

 

 

b8ea82f0-cbe2-11e3-8a5a-1ac80c57e3cc.jpg

58886fa0-cf1e-11e3-80e8-f3471f8f0eee.jpg

Don_Lawrence_-_Storm_19_De_Terugkeer_Van_De_Rode_Prins_Page_11_Image_0001.jpg

Don_Lawrence_-_Storm_18_De_Robots_Van_Danderzei_Page_05_Image_0001.jpg

Link naar reactie

Maar welke moet ik nu kiezen? Ze zijn allemaal zo leuk :e005: Wat doen jullie me aan.

Ik dacht eerst aan die waarbij Kwabbernoot Robbedoes redt omdat mijn ogen daarvan prikkelden (Ik ben een emotioneel man), maar daar stonden te weinig gezichtsuitdrukkingen op en dat is toch onacceptabel als mooiste strippagina ooit. Dan ben ik toch maar gegaan voor deze.

u22obq8hwpwyr.jpg

Sorry voor de slechte beeldkwaliteit.

(Hopelijk heb ik nu niet de lelijkste pagina uit het album gekozen ofzo :e010: Dan wil ik een herkansing! Ik had ook een pagina kunnen nemen waar de hele vallei op staat...)

 

Als ik dan toch een tweede mag kiezen. Leuke noir-stijl door Giorgo Cavazzano. (1999) (=> vast een heel knappe Italiaanse man. Stem op hem, vrouwelijke Repers!) Het ziet er wel mooier uit op papier. (vind ik) Dan ziet het groen in de wolken er mooier uit.

image.thumb.png.3d75e52e988bcee60271d1193490f7e5.png

Misschien niet DE mooiste plaat maar ik kan geen andere vinden momenteel. Ik heb al bij al nog niet zoveel strips gelezen als de meeste hier :(

Link naar reactie

Is Mooncop een alleenstaande graphic novel, @The Alderwood? Of bestaat er nog meer van?  't Lijkt me namelijk wel wat.

Ik heb nog nooit een Storm gelezen, omdat het mij nooit heeft aangesproken op het eerste zicht.  Moet wel gezegd dat het geleden is van in mijn jonge jaren dat ik een album vastgenomen heb, misschien moet ik dat nog maar eens proberen, wie weet, @pudifar.  Als kind was mijn moeder, die over schouder mee keek bij het uitkiezen van strips, nu niet bepaald open stond de halfnaakte dame die zo prominent aanwezig was en ik die albums maar beter niet bekeek. Ik besef nu ook dat er een anderhalve meter hoge standee van Storm op mijn zolder staat in deftige staat.  Ik wist alleen nooit van welke strip het was.

Ah, een pagina uit De Vallei der Bannelingen!  Robbedoes door T&J zowaar.  Toch niet meteen wat in mijn hoofd opkomt wanneer ik aan dit avontuur denk, @Red Arrow, al begrijp ik wel uit je uitleg waarom je ze gekozen hebt.  'k Ben gewoon al blij dat de rosse held hier dan toch nog langsgekomen is. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 hours ago, esteban² said:

Is Mooncop een alleenstaande graphic novel, @The Alderwood? Of bestaat er nog meer van?  't Lijkt me namelijk wel wat.

Ik heb nog nooit een Storm gelezen, omdat het mij nooit heeft aangesproken op het eerste zicht.  Moet wel gezegd dat het geleden is van in mijn jonge jaren dat ik een album vastgenomen heb, misschien moet ik dat nog maar eens proberen, wie weet, @pudifar.  Als kind was mijn moeder, die over schouder mee keek bij het uitkiezen van strips, nu niet bepaald open stond de halfnaakte dame die zo prominent aanwezig was en ik die albums maar beter niet bekeek. Ik besef nu ook dat er een anderhalve meter hoge standee van Storm op mijn zolder staat in deftige staat.  Ik wist alleen nooit van welke strip het was.

Ah, een pagina uit De Vallei der Bannelingen!  Robbedoes door T&J zowaar.  Toch niet meteen wat in mijn hoofd opkomt wanneer ik aan dit avontuur denk, @Red Arrow, al begrijp ik wel uit je uitleg waarom je ze gekozen hebt.  'k Ben gewoon al blij dat de rosse held hier dan toch nog langsgekomen is. :) 

als kind vond ik Storm al schitterend getekend maar sprak t me allemaal niet zo aan qua verhaal en thematiek...

 

als volwassene ben ik ze gaan lezen. ik vond (en vind) de tekeningen geweldig maar de verhalen konden me niet altijd bekoren..  'de laatste vechter', 'de doder van Eriban' en 'de wentelwereld' kon ik wel smaken 

Link naar reactie
16 uren geleden, Red Arrow zei:

Ik dacht eerst aan die waarbij Kwabbernoot Robbedoes redt omdat mijn ogen daarvan prikkelden (Ik ben een emotioneel man), maar daar stonden te weinig gezichtsuitdrukkingen op en dat is toch onacceptabel als mooiste strippagina ooit. Dan ben ik toch maar gegaan voor deze.

 

 

De Vallei der Bannelingen heeft als kind een enorme indruk op me nagelaten. Ik heb het album nooit zelf gehad, maar verschillende keren uit de bibliotheek ontleend. Ik ben echt blij dat je er me nog eens aan doet denken, deze week eens snuisteren of ik em nergens tweedehands kan vinden. Als je die plaat had genomen waarbij Kwabbernoot uiteindelijk Robbedoes redt, ging ik het moeilijk hebben om er niet voor te stemmen :D Of die pagina waarbij de gevaarlijke fauna&flora besproken wordt, nog zo'n geweldige.

 

denoyelle_spirou2.thumb.jpg.28d98c5e4ae4ae0940ce6a17fcd247b0.jpg

 

5a1d523b0b5b9_lavalledesbannis.thumb.jpg.1ca573e5e85d70a567cb1335fe55a327.jpg

 

EDIT: ik heb mijn twee pagina's al ingediend, dus dit was geen voorstel. Enkel een reactie op de gekozen plaat van Red Arrow

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Om een onbegrijpelijke reden heeft nog niemand hier 'the killing joke' genomineerd.

 

joke.thumb.png.f0eafa457f7680c4aa1cc123d95ab1c3.png

 

In 'The Killing Joke' (1988) beschrijft Alan Moore hoe de joker ontstaan is. De tekenaar is Brian Bolland. Deze tekent beroepsmatig quasi alleen covers. Zijn stijl is niet minder dan indrukwekkend te noemen. Er werd in 2008 een 'luxe' uitgebracht waarin het verhaal volledig opnieuw ingekleurd werd door Brian Bolland zelf. Mijn pagina komt uit deze uitgave. Het is de laatste pagina van het boek en die eindigt met hetzelfde beeld als het allereerste prentje van het boek. De joker is uiteindelijk verslagen door batman en het verhaal sluit af met een grap. Zoals Tim Sale in het voorwoord schrijft: genialer wordt het niet. Er kan eerst zelfs een grijns af bij Batman. 

Toen RW dit boek uitbracht was dit mijn allereerste niet Europese strip die ik las en ik was volledig overdonderd. In feite is het onmogelijk om slechts één pagina uit dit boek naar voren te schuiven. Ik heb lang getwijfeld om de eerste pagina te nomineren met de aankomst van Batman aan Arkham Assylum of de pagina met de mop zelf, maar ben uiteindelijk toch voor de laatste pagina gegaan. Perfecter kan een strip niet eindigen. Hieronder nog de bewuste grap (in originele inkleuring) dewelke de gebeurtenissen in het boek in feite perfect samenvat. Het zet de lezer aan het denken dat de joker toch niet de volledig geschifte schurk is, maar dat hij goed beseft hoe hij zo ver is kunnen komen.

 

5a1d6dbf0192e_thejoke.thumb.jpg.2a840e0d4f9f5a021430c2fb716c58f2.jpg

 

 

Link naar reactie

dat mag :-) goede keuze!! ik begin echt nieuwsgierig te worden welke plaat gaat winnen. Heb al heel veel prachtige platen voorbij zien komen!

 

Ik mis nog wel n paar grote namen, o.a. Hermann, Delaby en Schuiten. Maar ook rijzende ster Larcenet bijvoorbeeld heb ik nog niet gezien volgens mij. Wie biedt? Er zijn nog n paar plekjes over 😁

Link naar reactie
1 uur terug, Red Arrow zei:

@Kristof Berte: Ja, die had ik eerst ook geüpload. Ik had bijna op "Reactie toevoegen" geklikt, maar dan toch een andere genomen. (Ik ben echt niet goed in punten geven of een top 5 maken :e003:) De plaat zegt veel ook al staat er geen tekst.

@sanderg: Oké, neem toch maar deze in plaats van die eerste :D

s7a16xwc4jjx2.jpg

 

Ik zal dat straks veranderen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Bart 01 zei:

Om een onbegrijpelijke reden heeft nog niemand hier 'the killing joke' genomineerd.

 

joke.thumb.png.f0eafa457f7680c4aa1cc123d95ab1c3.png

 

In 'The Killing Joke' (1988) beschrijft Alan Moore hoe de joker ontstaan is. De tekenaar is Brian Bolland. Deze tekent beroepsmatig quasi alleen covers. Zijn stijl is niet minder dan indrukwekkend te noemen. Er werd in 2008 een 'luxe' uitgebracht waarin het verhaal volledig opnieuw ingekleurd werd door Brian Bolland zelf. Mijn pagina komt uit deze uitgave. Het is de laatste pagina van het boek en die eindigt met hetzelfde beeld als het allereerste prentje van het boek. De joker is uiteindelijk verslagen door batman en het verhaal sluit af met een grap. Zoals Tim Sale in het voorwoord schrijft: genialer wordt het niet. Er kan eerst zelfs een grijns af bij Batman. 

Toen RW dit boek uitbracht was dit mijn allereerste niet Europese strip die ik las en ik was volledig overdonderd. In feite is het onmogelijk om slechts één pagina uit dit boek naar voren te schuiven. Ik heb lang getwijfeld om de eerste pagina te nomineren met de aankomst van Batman aan Arkham Assylum of de pagina met de mop zelf, maar ben uiteindelijk toch voor de laatste pagina gegaan. Perfecter kan een strip niet eindigen. Hieronder nog de bewuste grap (in originele inkleuring) dewelke de gebeurtenissen in het boek in feite perfect samenvat. Het zet de lezer aan het denken dat de joker toch niet de volledig geschifte schurk is, maar dat hij goed beseft hoe hij zo ver is kunnen komen.

 

5a1d6dbf0192e_thejoke.thumb.jpg.2a840e0d4f9f5a021430c2fb716c58f2.jpg

 

 

 

Welke plaat wil je indienen? 

Link naar reactie
44 minuten geleden, sanderg zei:

dat mag :-) goede keuze!! ik begin echt nieuwsgierig te worden welke plaat gaat winnen. Heb al heel veel prachtige platen voorbij zien komen!

 

Ik mis nog wel n paar grote namen, o.a. Hermann, Delaby en Schuiten. Maar ook rijzende ster Larcenet bijvoorbeeld heb ik nog niet gezien volgens mij. Wie biedt? Er zijn nog n paar plekjes over 😁

 

Voor we het toernooi echt hadden opgestart, had ik nog gedacht aan een plaat uit Torens van Schemerwoude 6. 
Maar daar had ik bij een vorig toernooi al eens een plaat uit ingediend. 

 

Franz zat ook in mijn gedachten. En Comès en Andreas (Cromwell Stone vooral).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...