Ga naar inhoud

TOERNOOI: DE MOOISTE STRIPPAGINA OOIT


sanderg

Recommended Posts

Dit is absoluut niet het beste voorbeeld uit Gung Ho, in geen geval, maar de enige volledige pagina die ik online kon vinden en wat in de buurt komt.  Mijn 2de keuze is uiteindelijk op deze gevallen, omdat het een eeuwigheid geleden is dat ik zo aangenaam verrast was door iets wat als totaal nieuw en ongelooflijk fris aanvoelde.  En dat gevoel is er nog steeds.  Ik kan -bij wijze van spreken- uren vol bewondering naar die tekeningen blijven kijken, lettend op elk detail.  De belichting en dergelijke, die is gewoon meesterlijk.  En het kleurenpalet spreekt mij ook telkens opnieuw aan.  De kadreringen zijn ook steeds zo goed, zonder al te veel overbodige zotheden.  Het blijft mij keer op keer verbazen, ook al neem ik dezelfde prent voor de zoveelste keer voor mijn neus.  Hoe doen ze dit toch?  Knap, knap, knap.

cf16ae3f8c4973e7fea542b00d9d729b.jpg

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mijn eerste bijdrage:

gekooidedroom.thumb.png.208ab1f061a933d0699d710ee1015f06.png

 

Een goede scan in het Nederlands heb ik helaas niet, maar bij deze pagina doet dit nauwelijks ter zake. Een inzending van Andreas mag geen verrassing zijn. De manier waarop hij met het medium strip speelt heeft me altijd aangesproken. En Capricornus is hierin wat mij betreft een van de mooiste voorbeelden waarin regelmatig de grens wordt opgezocht. In dit album, Gekooide Droom, is elke pagina voorzien van een raster van 4x6 vakjes wat het al een uitdaging maakt om dat allemaal te vullen. Maar Andreas zou Andreas niet zijn als hij zich daardoor laat kooien. Virtuoos speelt hij met de vakjes en koppelt ze aan elkaar of maakt er een halucinerend geheel van al naar gelang de boodschap.

 

Op deze pagina een mooi voorbeeld hoe het oog over een pagina geleid kan worden en als vanzelf de vakjes volgt: eerst 2x drie verticale vakjes, dan 3x twee horizontale, vervolgens vier horizontaal, eentje terug en door naar de onderste rij. Geen 24 vakjes op deze pagina maar 25 dus.

 

De vertaling:

Quote

Dahmaloch (het blauwe monster): Ik heb mijn schuld ingelost, Capricornus!
Caprincornus: Ik heb onze vorige ontoetingen nog eens de revue laten passeren en inderdaad heb je me 't leven gered.

C: Ik had vastgezeten op de bodem van de oceaan, in een duikerpak, vlakbij de numerieke kubus waar Dahmaloch toen in zat. Hij had me uit het pak bevrijd en me naar de oppervlakte geleid..

D: Precies, we staan quitte.

Man met de getatoueerde handen: Kijk uit. De goeie daden van dahmaloch verbergen altijd wat!

C: Is dat zo?

D: Dat zul je wel zien!

C: Ik dacht al dat je me niet had gered uit pure goedheid. Jij had Mordor Gott nodig, omdat hij de helft van mijn persoonlijkheid en van mijn geheugen in zich droeg... als jij mij had laten sterven, had dat verveldnde gevolgen gehad voor zijn geestelijke gezondheid.

C: Tenminste als "geestelijk gezond" toepasbaar was op Gott...

D: En hoe zit 't met jouw geestelijk welzijn?

D: Daar wil je liever niet aan denken, zo is't toch?

M: Jij achtervolgt liever roodkapje daar...

C: Wat?!!

C: Hee! Wacht op mij! Ik wil alleen maar...

C: (En toen wilde mijn gids / lokaas me in een echt doolhof lokken!)

C: (Die fantasie van mij was niet bijster origineee...)

C: (... Maar de symbolen waren wat ze waren....)

 

Link naar reactie

Tweede plaat:

freakshow.thumb.jpg.a039083bcd9f5740be4da4f74d22bf78.jpg
 

De vertaling (eigen vertaling met wat hulp van google translate):

Quote

- Een uur gaat voorbij. Het gemaskerde silhouet blijft onbewogen. De donder rolt oostwaarts op de benen van de bliksem. Het blijft druilen. Een deurklink klikt. Een paraplu ontvouwt. Dan nog een. En nog een. Ze verzamelen zich rond de wagen als knikkende paddestoelen. Als hun aantal voldoende is komt de gemaskerde in beweging.

- Vrienden, ik vaag uw geduld.

- Ik bied u, kosteloos, een les in menselijkheid, een scene van dodelijke dwaasheid, een visioen van het verleden en toekomst.

- Maar voordat ik hetgeen achter dit gehavende gordijn openbaar, zal ik u een kort verhaal vertellen...

- ... een verhaal van lijden en spijt, van overwinning en boetedoening, van vernedering en schuld ...

- Het begon twintig jaar geleden in de buitenwijken van een dorp zoals dit ... op een avond gelijk aan degene die voor ons ligt.

Dit is de vierde pagina van Bernie Wrightson's Freak Show en eigenlijk de introductie van het verhaal dat begint als een zwartgeblakerde circuswagen het dorp binnenrijdt. Nadat de nieuwsgierigheid van de dorpelingen is gewekt begint de eigenaar van de wagen met een introductie van de show. Maar voordat de show begint wordt eerst het achterliggende verhaal verteld, en dat is dus de strip. Naast de sfeervolle tekeningen weet deze introductie de nieuwsgierigheid te wekken, hier komt een sterk verhaal. Deze pagina heb ik genomineerd omdat tekst en tekeningen elkaar mooi aanvullen.

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Dit is absoluut niet het beste voorbeeld uit Gung Ho, in geen geval, maar de enige volledige pagina die ik online kon vinden en wat in de buurt komt.  Mijn 2de keuze is uiteindelijk op deze gevallen, omdat het een eeuwigheid geleden is dat ik zo aangenaam verrast was door iets wat als totaal nieuw en ongelooflijk fris aanvoelde.  En dat gevoel is er nog steeds.  Ik kan -bij wijze van spreken- uren vol bewondering naar die tekeningen blijven kijken, lettend op elk detail.  De belichting en dergelijke, die is gewoon meesterlijk.  En het kleurenpalet spreekt mij ook telkens opnieuw aan.  De kadreringen zijn ook steeds zo goed, zonder al te veel overbodige zotheden.  Het blijft mij keer op keer verbazen, ook al neem ik dezelfde prent voor de zoveelste keer voor mijn neus.  Hoe doen ze dit toch?  Knap, knap, knap.

cf16ae3f8c4973e7fea542b00d9d729b.jpg

 

2!

Nice one!

Link naar reactie
9 hours ago, esteban² said:

Oja, mooi voorbeeld zeg.  Ik ken het niet, maar wil het nu al leren kennen omwille van de manier waarop de kaders ingevuld werden.  En dat is toch ook wel een mooi randverschijnsel van dit topic. ^_^

kijk - dat was mede mijn bedoeling van dit toernooi.. mensen pagina's laten zien uit strips die ze niet kennen. Wellicht komen we zo nog tot hele leuke ontdekkingen van nieuwe strips! ik heb zelf Gung Ho niet gelezen maar ik denk nu dat ik me die ook maar eens aanschaffen moet :-) t ziet er inderdaad geweldig uit!!

Link naar reactie

Nou oké, deze dan:

 

Philemon_14_DEF3encore14.thumb.jpg.4289e156d32ee2cbebf24248a1e0411a.jpg

 

Eigenlijk moet je ook de voorliggende pagina en de twee volgende pagina's erbij zien - maar deze scene alleen al zorgde ervoor dat twee stripliefhebbers de handen ineen sloegen om de reeks Philemon vertaald te krijgen. We kozen dan ook niet voor niets voor dit verhaal ("Het vogelverschrikkers Vagevuur") voor de allereerste uitgave. We hadden geen idee of de reeks Philemon opgepikt zou worden, maar wij hadden dan in ieder geval dit album met deze prachtige passage in de boekenkast staan...

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik weet dat ik voor het eerst Elektra Lives Again (1990) las van Frank Miller. Deze intrigerende plaat is me altijd bijgebleven omdat er zo weinig gebeurt. De scene is op zich nogal oninteressant en saai, maar de manier waarop het haast op een Escher-achtige manier wordt uitgebeeld, vond (en vind) ik machtig mooi. De plaat bevreemdt als je weet dat de hoofdpersoon, Matt Murdoch, blind is. Hij staat soepel op en loopt nonchalant, mompelend de trap af. Het kleurgebruik van Lynn Varley maakt deze plaat af.

Link naar reactie

De eerste pagina's waar ik aan dacht waren van tekenaars waarvan er hier al pagina's gekozen zijn. Vrijdag dacht ik aan een pagina van Gotlib maar Eriktex was me voor. :)

 

Mijn eerste inzending is een alleenstaande gagpagina van de tekenaar Loup. Ik ken de pagina uit Fluide Glacial, waarvan ik vroeger oude nummers verzamelde. Over Loup weet ik niet zo veel, behalve dat hij dus voor Fluide Glacial tekende. 

Deze pagina is schitterend in zijn eenvoud. De opeenvolgende plaatjes staan niet in afzonderlijke kaders maar het geheel staat wel in 1 kader. Ondanks het ontbreken van de kaders is het toch heel duidelijk wat er gebeurt. En ik vind het een hele leuke gag! Dat ook nog eens. :)

 

 

pagina loup.jpg

Link naar reactie

De tweede pagina die ik heb gekozen is eigenlijk een tekening op twee pagina's (ook wel 'spread' of 'two-page-spread' genoemd) uit de strip/comic van Groo, getekend door Sergio Aragonés en geschreven door Mark Evanier. Gewoonlijk beginnen de comics van Groo the wanderer (een hele domme strijder) altijd met zo'n 'spread' met heel veel karakters, waarop Groo bv. een dorp of een heksenbijeenkomst binnenwandelt of in dit geval een veldslag waar Groo al druk doende is slachtoffers te maken, nog voor de veldslag is begonnen.

Ik kan niet zo goed uitleggen waarom ik dit mooi vind maar Aragonés is gewoon een meester in het tekenen van mensenmassa's. Hij hoeft niet onder te doen voor de puzzels van Jan van Haasteren! :)

 

 

pagina groo.jpg

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

De tweede pagina die ik heb gekozen is eigenlijk een tekening op twee pagina's (ook wel 'spread' of 'two-page-spread' genoemd) uit de strip/comic van Groo, getekend door Sergio Aragonés en geschreven door Mark Evanier. Gewoonlijk beginnen de comics van Groo the wanderer (een hele domme strijder) altijd met zo'n 'spread' met heel veel karakters, waarop Groo bv. een dorp of een heksenbijeenkomst binnenwandelt of in dit geval een veldslag waar Groo al druk doende is slachtoffers te maken, nog voor de veldslag is begonnen.

Ik kan niet zo goed uitleggen waarom ik dit mooi vind maar Aragonés is gewoon een meester in het tekenen van mensenmassa's. Hij hoeft niet onder te doen voor de puzzels van Jan van Haasteren! :)

 

 

pagina groo.jpg

 

 

 

IK WIL EEN GROO 10.000 STUKKEN PUZZEL!!!

 

(waar dan wel maar 9.999 stukjes in zouden zitten, want Groo)

Link naar reactie

Vind ik ook! De franse wikipedia van Loup is verrassend kort, waarschijnlijk heeft hij niet zo heel veel strips getekend. Memorabel is wel zijn strip in Fluide Glacial over God en de schepping van de wereld. God ziet er uit als een hoge hoed met voeten, armen en handen :

 

fg22.jpg

 

p.s. deze afbeelding is natuurlijk geen inzending voor de wedstrijd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...