Ga naar inhoud

dutch comic con


Gast rever

Recommended Posts

Stripglossy

  • Aimée de Jongh (za)
  • Fred de Heij (za)
  • Ger Apeldoorn (zo)
  • Mark van Herpen (za+zo)
  • Michiel Offerman (zo)
  • Willem Ritstier (za)
  • Michael Minneboo (za)
  • Meinte Strikwerda (za+zo)
  • Martin Lodewijk (zo)

Stripschap

  • Robert van der Kroft (za)
  • Marq van Broekhoven (zo)
  • Anne Breel (?)
  • Dinie de Zeeuw (?)
Link naar reactie
10 uren geleden, devilcreator zei:

Ik zie enkel de artist alley.

Stripglossy zie ik niet verschijnen.

 

Kan je misschien een link posten?

 

Ik zie alvast maar een 2 tekenaars en voor de rest allemaal schrijvers: http://www.dutchcomiccon.com/nl/Programma/Artist_Alley

Via de site zelf kom ik er niet (slecht...), met Google lukt het wel: http://www.dutchcomiccon.com/nl/Programma/Artist_Alley/Stripglossy

Link naar reactie
7 minuten geleden, devilcreator zei:

ah interessant. Ik had nu al een paar keer op de site gekeken en nergens deze namen tegengekomen.

Het is echt een stelletje prutsers, er is veel niet via de menus op de site te zien. Ze kunnen nog veel van FACTS leren. Zelfs iets basics als de lijst met exposanten is via het sitemenu vrijwel niet te vinden: http://www.dutchcomiccon.com/nl/Programma/Exhibitors

Link naar reactie

Nog een nachtje slapen en dan ... HUP naar de Dutch Comic Con in de Jaarbeurs! 

StripGlossy is mediapartner van dit event en is beide dagen  aanwezig met een stand (nr. 3.45) vol met superstripmakers! 

- Willem Ritstier, scenarist van onder andere Claire de Witt, Roel Dijkstra, Saul en Wills Kracht. Aanwezig: zaterdag 10.00-17.00 uur 
- Fred de Heij, tekenaar van onder andere Claire de Witt, Pulpman, Haas en Fflint. Aanwezig: zaterdag 10.00-17.00 uur
- Meinte Strikwerda, winnaar Baron van Tast Award 2017 en bekend van Man en Paard. Aanwezig: zaterdag en zondag 10.00-17.00 uur
- Ger Apeldoorn, Pep-deskundige, columnist en scenarist van onder andere StarBarz en Fflint. Aanwezig: zondag 10.00-17.00 uur
- Michiel Offerman, tekenaar van onder andere StarBarz en van binnenkort nog veel meer! Aanwezig: zondag 10.00-12.00 uur
- Aimee De Jongh, bekend van Snippers, hommages De Blauwbloezen en Guust Flater en De terugkeer van de wespendief. Aanwezig: zaterdag 13.00-16.00 uur
- Mark van Herpen, tekenaar van Hotel Nevelzicht en de superheldenstrip Sting. Aanwezig: zaterdag en zondag 10.00-17.00 uur
- Michael Minneboo, stripjournalist en auteur van het boek Mijn vriend Spider-Man: Superhelden, geeks en fancultuur. Aanwezig: zaterdag 10.00-17.00 uur
- Martin Lodewijk, de nestor van de Nederlandse strip en bekend van zijn creaties Agent 327, Storm en January Jones. Aanwezig: zondag 10.00-17.00 uur
- Eric Heuvel (tekenaar van o.a. January Jones en de Meimoorden;  zondagmiddag aanwezig), Alex van Koten (tekenaar van o.a. Nick Name; zondag aanwezig),  Henrieke Goorhuis (tekenaar van o.a. Heer Bommel en Beterman; zaterdagmiddag aanwezig) zijn ook van de partij! 

Om alvast in de stemming te komen maakten Fred de Heij, Mark van Herpen, Kenny Rubenis (bekend van Dating For Geeks), Willem Ritstier én Romano Molenaar (bekend van Storm en J-Rom) speciaal voor de beurspecial een paar SUPERstrips, dus bereid je voor op … Zap! Pop! Boom! Pow! Bam! Splash! Ka-pow! Ka-Boom! Woosh! Bang! Ouch!

Coverillustratie Apriyadi Kusbiantoro

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Ik was vandaag voor Brightday in de jaarbeurs en ik denk dat het samenvoegen van de dutch commic con met die van het stripschap best een positieve uitwerking kan hebben.

Veel jongeren heel veel cos players.

Ik ben niet over de beurs gelopen omdat ik er voor een ander event was maar eerste indruk was dat het goed zat.

ik ben heel benieuwd.

Link naar reactie

Ben geweest dit weekend en kreeg er juist een heel ander gevoel bij.

Maar ben dan ook wel binnen geweest met vrouw en kids bij DCC.

 

Het stripschap stond er met een kraam en er was naar mijn mening géén interesse vanuit de bezoekers.

De hal deed me qua entourage denken aan de vroegere locatie van de stripdagen in Den Bosch. De hal heeft totaal geen sfeer. Had bijna medelijden met de auteurs die de moeite hadden genomen om op te dagen. Zo rustig als ze het hadden. 

 

Was om 10.30 binnen en had de beurs om 13.30 uur al uitgebreid gezien en bekeken. Toen wachten tot mijn kids het genoeg vonden. Dit was rond 15.30 uur. Vond het een lange dag en heb veel gekeken naar de mensen die rond liepen. Die hadden het duidelijk naar hun zin, maar hadden weinig interesse in het weinige aanbod van stripboeken.   

 

 

Link naar reactie

Maar dit was nog geen combinatie, dus was er ook nauwelijks echt aanbod toch?

Als de stripdagen erbij zijn krijg je dus de normale bezoekers (stripliefhebbers) erbij en waarschijnlijk zijn er dan ook interessantere stripkramen, meer uitgeverijen, wat meer bijzondere tekenaars etc. etc.

Pas dan wordt het misschien ook leuker voor ander volk.

 

Utrecht is zeker niet minder qua entourage dan bijvoorbeeld Gent.....als je een event organiseert met 20.000 bezoekers kan je niet in de plaatselijke sporthal gaan zitten. Dus laat het een goede les zijn voor het stripschap.....zorg voor wat aansprekende stands/tekenaars/uitgevers voor de wat jongere generatie en kleed het stripgedeelte een beetje fatsoenlijk aan. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld een strip als Dirk Jan ook heel erg aanslaat bij andere bezoekers.

 

En laten we wel wezen, als er groter budget is, kan je heel goed kruisbestuiving laten plaatsvinden door veel comic tekenaars uit te nodigen (die vaak ook wel een gewone strip hebben).

Deze tekenaars vallen misschien goed in beide kampen, dus daar hoger op inzetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben er twee dagen geweest.

En wat me opviel is dat het publiek dat er nu kwam, kwam voor de beleving.

(Ze hadden aan de eind van de dag nauwlijks tassen bij zich)

Ze kwamen niet echt voor de strips of voor andere kraampjes

Maar ik denk als de Stripdagen er ook bij zijn

Dat je dan ook een andersoort (nieuw)publiek aan trekt.

namelijk Families.

Pa gaat naar de Stripboekjes (nostalgie)

en de kids gaan de Game zone en naar de Cos players.

Dus voor ieders wat wils

voor de DCC is dat goed. die kunnen weer groeien

en Stripschap ook blij omdat ze een moeilijk benaderbare groep eindelijk kunnen bereiken

Link naar reactie
1 uur geleden, AHMO zei:

Maar ik denk als de Stripdagen er ook bij zijn

Dat je dan ook een andersoort (nieuw)publiek aan trekt.

namelijk Families.

Pa gaat naar de Stripboekjes (nostalgie)

en de kids gaan de Game zone en naar de Cos players.

Dus voor ieders wat wils

Ik denk het niet. Gezien de toegangsprijzen verwacht ik dat alleen de wat fanatiekere bezoekers naar binnen gaan.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

Maar dit was nog geen combinatie, dus was er ook nauwelijks echt aanbod toch?

Als de stripdagen erbij zijn krijg je dus de normale bezoekers (stripliefhebbers) erbij en waarschijnlijk zijn er dan ook interessantere stripkramen, meer uitgeverijen, wat meer bijzondere tekenaars etc. etc.

Pas dan wordt het misschien ook leuker voor ander volk.

Ik denk dat een groot gedeelte van het publiek op DCC voor de beleving komt. Strips en comics vinden ze volgens mij niet interessant.

 

Volgend jaar zien we wel hoe het loopt. Gezien het potentieel kun je er niet omheen het te proberen, maar of het iets wordt?

Link naar reactie

Vraag me af wat tekenaars gaan betalen voor een tafel op de Stripbeurs/DCC... Een kleine 200,- (incl. 2m tafel, admin kosten/btw) is nu gebruikelijk op DCC. (prijzen voor dealers/handelaren liggen uiteraard een behoorlijk stuk hoger)

 

'Beleving' is er zeker, maar er wordt ook massaal merch gekocht. Ik leip af en toe langs het Stripglossy eiland maar daar was erg weinig animo voor. DDB zat ernaast, en daar was het wel weer druk.

Link naar reactie

Stand van DDB kon met twee personen makkelijk bemand worden en dat was een redelijke stand.

Tuurlijk liep er publiek, maar veel verkoop heb ik niet gezien. Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben.

 

Dat het bij stripglossy zo rustig was gunde ik ze niet.

Terwijl ze een aantal van Nederlands beste stripmakers hadden meegenomen.

 

Ben benieuwd naar de komende stripdagen.

Easyfairs is vermoedelijk afhankelijk van zijn vrijwilligers. Bij Facts zitten er een aantal met een grote passie voor stripboeken en dit zie je terug in Gent met hun line-up. Bij DCC is dit toch minder geweest de afgelopen edities, weet dan ook niet of het vrijwilligers team van DCC zullen/kunnen bijdragen een mooie aansprekende line-up van tekenaars. Hiervoor wordt waarschijnlijk toch gerekend op het stripschap. Wat mij betreft blijft het glas halfvol en hoop dat easyfairs budget beschikbaar stelt om met de binnengehaalde expertise een aansprekende line-up van tekenaars te regelen wat ervoor zorgen dat recht wordt gedaan aan de naam Comic Con. 

 

  

 

Link naar reactie
54 minuten geleden, velden8 zei:

Stand van DDB kon met twee personen makkelijk bemand worden en dat was een redelijke stand.

Tuurlijk liep er publiek, maar veel verkoop heb ik niet gezien.

DDB is een van de weinige stripstands waarvan ik het logisch vind dat ze op DCC staan, gezien al de Star Wars, Elfquest en fantasy uitgaven in hun assortiment.

 

58 minuten geleden, velden8 zei:

Ben benieuwd naar de komende stripdagen.

Easyfairs is vermoedelijk afhankelijk van zijn vrijwilligers. Bij Facts zitten er een aantal met een grote passie voor stripboeken en dit zie je terug in Gent met hun line-up. Bij DCC is dit toch minder geweest de afgelopen edities, weet dan ook niet of het vrijwilligers team van DCC zullen/kunnen bijdragen een mooie aansprekende line-up van tekenaars. Hiervoor wordt waarschijnlijk toch gerekend op het stripschap. Wat mij betreft blijft het glas halfvol en hoop dat easyfairs budget beschikbaar stelt om met de binnengehaalde expertise een aansprekende line-up van tekenaars te regelen wat ervoor zorgen dat recht wordt gedaan aan de naam Comic Con. 

Precies de reden dat ik het niet zo zie zitten. Op FACTS loopt een aantal stripliefhebbers rond dat er flink hun schouders onder wil zetten en dat merk je. Bij het Stripschap zag ik dat de afgelopen jaren niet en nu iemand anders verantwoordelijk is denk ik dat ze het nog rustiger aan zullen doen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

 Bij het Stripschap zag ik dat de afgelopen jaren niet en nu iemand anders verantwoordelijk is denk ik dat ze het nog rustiger aan zullen doen.

Dit is een theorie gebaseerd op niets.

De Stripdagen was een van de weinige beurzen in de Benelux die zonder subsidie iets probeerde neer te zetten

Daar hebben ze de afgelopen jaren heel veel moeite ingestoken en  dat is helaas niet gelukt.

Dat ze het volgend jaar het anders gaan aanpakken is alleen maar toe te juichen.

Zo verder gaan is ook geen optie.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tweetie zei:

Ik denk het niet. Gezien de toegangsprijzen verwacht ik dat alleen de wat fanatiekere bezoekers naar binnen gaan.

Vergeet niet dat er voor DCC in Nederland ongekend veel media (kranten en televisie) aandacht voor was.

Dat Lena Headey op het laatste moment afzegde kwam zelfs (redelijk groot) in de krant (AD)

Een stripbeurs mag al blij zijn dat er maar regeltje in Nederlandse krant komt te staan.

En by-the-way... Ik zag nu ook al ouders met hun kinderen rond lopen

En als die media aandacht blijft zullen er meer dagjes mensen er naar toe komen.

En de prijs... Een dagje naar de dierentuin of pretpark is al duurder

Link naar reactie
Op 20-11-2017 om 21:51, AHMO zei:

Vergeet niet dat er voor DCC in Nederland ongekend veel media (kranten en televisie) aandacht voor was.

Dat Lena Headey op het laatste moment afzegde kwam zelfs (redelijk groot) in de krant (AD)

Een stripbeurs mag al blij zijn dat er maar regeltje in Nederlandse krant komt te staan.

En by-the-way... Ik zag nu ook al ouders met hun kinderen rond lopen

En als die media aandacht blijft zullen er meer dagjes mensen er naar toe komen.

En de prijs... Een dagje naar de dierentuin of pretpark is al duurder

2

 

Link naar reactie
Op 20-11-2017 om 21:35, AHMO zei:

Dit is een theorie gebaseerd op niets.

De Stripdagen was een van de weinige beurzen in de Benelux die zonder subsidie iets probeerde neer te zetten

Daar hebben ze de afgelopen jaren heel veel moeite ingestoken en  dat is helaas niet gelukt.

Dat ze het volgend jaar het anders gaan aanpakken is alleen maar toe te juichen.

Zo verder gaan is ook geen optie.

Hier moet ik Tweety toch wel een beetje in bijstaan...haha....dat doe ik niet graag.

 

Er zullen best mensen moeite in hebben gestoken, dat doet de voetbalclub Roda JC ook, maar die staan onderaan op de ranglijst, m.a.w. of het zijn de verkeerde mensen geweest of ze hebben de verkeerde moeite er in gestoken.

Natuurlijk zijn stripbeurzen niet meer "hot" en zijn er veel te veel, maar de stripdagen hebben bijvoorbeeld al jaren een zeer zwakke line up van tekenaars en uitgeverijen (twee zeer grote pijlers voor een festival). Ik weet de redenen daarvan niet (dus ik begrijp je ergenis op de theorie), maar het is wel een feit dat ze het al jaren niet voor elkaar krijgen een bevredigend festival te organiseren (en niet alleen niet voor de die hards, maar ook niet voor de overige bezoekers). Je moet het aandurven om te veranderen, je moet absoluut evolueren (het komt niet meer vanzelf terug) en dat doen ze nu hopelijk met deze combinatie, maar het mag niet zo zijn dat ze denken...."O, DCC erbij, 20.000 bezoekers erbij, we zetten ons standje met boekjes uit de Middeleeuwen neer en that's it".....nee, dan moet je nu zorgen dat je veel comic tekenaars regelt, zo nodig in combinatie met comic standhouders van DCC en bijvoorbeeld een paar mooie namen van tekenaars van fantasy reeksen. Ook kan je nu naar grotere uitgevers toe en zeggen..."he, ik heb nu 25.000 bezoekers, kunnen we niet eens praten over een samenwerking en/of jullie aanwezigheid".

  

En waarom moeten de stripdagen zonder subsidie werken en krijgen anderen die (als ik jou mag geloven) dan wel. Dit zijn toch de echte officiele stripdagen? Is het niet mogelijk daar ergens een lijntje te leggen met een gemeente of subsidie-instelling?

 

Maar goed, laten we hopen dat het lukt, persoonlijk hou ik ook erg van Comic cons, dus ga ik er altijd op vooruit, maar voor de gemiddelde stripliefhebber zullen ze meer moeten doen dan aansluiten en toekijken. 

 

 

 

  

Link naar reactie

Ik ben benieuwd hoe de festivaldirecteur hier tegen aan kijkt. Zou het stripschap uberhaupt nog budget hebben om grote/aansprekende namen aan te trekken en om het festival op te tuigen?  (directeur moet immers ook betaald worden) Of moet het stripschap de tekenaars overlaten aan de uitgeverijen?  Zou DCC soms een duit in het zakje doen om voor e.e.a te zorgen? Want als ik het goed heb las ik ergens dat het stripschap op safe gaat en dus geen kosten maakt qua onderkomen, maar ook niet meedeelt in de winst....

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

 

 

 

de mailing:

 

 

DE STRIPDAGEN 2018

De edities van het festival in 2016 en 2017 in Rijswijk waren in veel opzichten geslaagd, maar het was niet alleen maar zonneschijn. Het evenement kampt met een financieel smalle basis en met teruglopende bezoekersaantallen. Bovendien is de belangstelling van een breder publiek dan echte stripliefhebbers gering.

Samenwerking
Om deze problemen het hoofd te bieden, zijn wij een mooi samenwerkingsverband aangegaan. De Stripdagen 2018 zullen plaatsvinden in de Jaarbeurs, Utrecht, gelijktijdig en gezamenlijk met Heroes Dutch Comic Con. Gelijktijdig wil zeggen: in het weekend van 31 maart en 1 april, en gezamenlijk betekent: bezoekers kunnen met hun toegangsbewijs beide evenementen bezoeken. De toegang bedraagt € 20,00, maar voor de leden van Het Stripschap is de toegang gratis.
De opzet van het festival zal niet wezenlijk verschillen met de vorige edities: de hal is het evenbeeld van de hal in de Broodfabriek. Hier vinden de gebruikelijke beurzen plaats, voor professionals, small press en particulieren. Daarnaast zijn er twee podia met doorlopende programmering, een aantal exposities en de gebruikelijke extra's als workshops, kinderplein e.d. Het grootste verschil voor bezoekers is dat er naast hetgeen wat ze gewend zijn van De Stripdagen er nog veel meer te beleven is in vier aangrenzende beurshallen waar Dutch Comic Con plaatsvindt.

Wat is Heroes Dutch Comic Con?
Heroes Dutch Comic Con is een gethematiseerde beurs vol met entertainment, cosplay, gaming, comics, films en series waar afgelopen maart ruim 30.000 liefhebbers op af zijn gekomen. Elke editie worden er diverse bekende (Hollywood) acteurs, schrijvers, tekenaars, youtubers en bloggers uitgenodigd om naar het evenement te komen. Het is de eerste en grootste Comic Con in Nederland, en is nog sterk in ontwikkeling. Zo heeft de recente wintereditie driemaal zoveel bezoekers ontvangen dan de kersteditie van 2016. Om een indruk te krijgen, kunt u eens een kijkje nemen naar de aftermovies van 2017 en 2016. Uiteraard staat alle informatie ook op de website van Heroes Dutch Comic Con.

Wat gaat er voor u als standhouder veranderen?
De grootste verandering betreft de beursorganisatie. Easyfairs (de organisator van Heroes Dutch Comic Con) neemt de facilitaire organisatie en financiële afwikkeling van de beurzen over. Contactpersoon bij Easyfairs hiervoor is Martijn Brandse.
Een ander praktisch verschil is dat er gebruik gemaakt gaat worden van standbouw in plaats van marktkramen. Daarnaast zullen de tarieven veranderen en zijn er meer andere keuzes in bijkomende faciliteiten. Zie hiervoor het bijgevoegde schema.
De indeling van de beurzen blijft in onze vertrouwde handen. Ook voor overleg over facilitaire details kunt u bij ons terecht.

Wij nodigen u graag uit om als standhouder deel te nemen aan De Stripdagen 2018. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het een succesvolle editie zal worden!

Zie de bijlagen voor tariefinformatie/mogelijkheden en het boekingsformulier.

Namens St. De Stripdagen    in samenwerking met        Heroes Dutch Comic Con
Ton Schuringa                                                                         Martijn Brandse
Festivaldirecteur                                                                     Accountmanager

--                                                                                                 --
De Stripdagen                                                                         Heroes Dutch Comic Con
Ton Schuringa                                                                         Martijn Brandse

 

 

 

Link naar reactie

Voor een small-press tafel van 4 meter is de prijs bijna 4 keer zo duur geworden. En waar we in Rijswijk onbeperkt gratis stoelen konden krijgen voor de tekenaars krijg je er in Utrecht maar 2 en zal er waarschijnlijk ook wel bijbetaald moeten worden voor meer stoelen.

 

Ook ben ik bang dat als je met meer dan 2 personen/tekenaars komt dat ook daar nog extra kosten voor in rekening gebracht gaat worden.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

TARIEVEN STANDS DE STRIPDAGEN 2018

 

U kunt in de Jaarbeurs op De Stripdagen standruimte reserveren. Stands zijn 2,5 meter diep en (een veelvoud van) 2 meter breed. De minimale ruimte is dus 5 m2.

De stands zijn aan weerzijden en achterzijde voorzien van standbouwwanden. Per 2 strekkende meter wordt een tafel (plm. 180x80 cm) en een stoel bijgeleverd.

 

Het huurtarief bedraagt € 35,00 per m2. Een hoekstand (één open zijde) heeft een meerprijs van € 75,00.

 

Naast deze standaardoptie bestaat ook de mogelijkheid van een 'free space'-ruimte, op een A-locatie in de Stripdagenhal. Het tarief hiervoor bedraagt € 42,50 per m2;

voor de eiland-optie (4 publiekszijden) wordt € 225,00 extra in rekening gebracht.

 

N.B. Per standhouder wordt er € 35,00 aan administratiekosten in rekening gebracht.

 

Wacht niet te lang met boeken, want genoemde prijzen zijn vroegboek-tarieven. Medio januari worden de huurprijzen verhoogd.

 

Er zijn veel mogelijkheden voor extra faciliteiten. Hierover wordt u binnenkort geïnformeerd.

 

Alle prijzen gelden voor het hele weekend (31 maart-1 april) en zijn excl. btw.

Link naar reactie

Ik had liever gezien dat de Stripdagen een eigen weekend (of 'zaterdag') hadden behouden, met de oude standprijzen van 75,- voor een (stripmakers)kraam. Nu moeten standhouders en tekenaars enorme tarieven betalen (wat de gebruikelijke tarieven zijn voor comic con's), en is er geen enkele garantie dat de enorme comic con crowds ook een stap zullen zetten (en beter nog, hun portemonnee gaan trekken) in de Stripdagen hal. De striphandelaren en smallpresstekenaars zullen enorm om moeten zetten om de kosten te dekken en winst te maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...