Ga naar inhoud

Ron van Riet signeert bij Dick Bos


Recommended Posts

Een van de sympathiekste stripauteurs die ik ooit geïnterviewd heb.

Dat was in het kader van de Rode Ridder interviews, want ik heb nog nooit en Robert en Bertrand album gelezen. Wel af en toe eens een ahalve plaat in Het Nieuwsblad, einde seventies en begin eighties, toen ik nog in het ouderlijke huis woonde.

Oei, word ik nu door een blaam getroffen?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
21 uren geleden, Martin zei:

Een van de sympathiekste stripauteurs die ik ooit geïnterviewd heb.

Dat was in het kader van de Rode Ridder interviews, want ik heb nog nooit en Robert en Bertrand album gelezen. Wel af en toe eens een ahalve plaat in Het Nieuwsblad, einde seventies en begin eighties, toen ik nog in het ouderlijke huis woonde.

Oei, word ik nu door een blaam getroffen?

Geen blaam, maar ik begrijp het wel niet. Hoe kan je nu zot zijn van de Rode Ridder, daar alles van gelezen hebben, dat de beste strip ter wereld vinden, en nog nooit iets van Robertrand gelezen hebben? Die andere langlopende realistische reeks van Vandersteen en dus van dezelfde maker. Zelfs inhoudelijk heeft die reeks dezelfde thema's en onderwerpen als de RR.

Link naar reactie
19 minuten geleden, esteban² zei:

Verscheidene albums van Robert en Bertrand zijn inderdaad niets minder dan Vander-steengoed.  Toch maar eens aan beginnen, Martin!  Ik hoop nog steeds op een integrale. 

Dat zijn in wezen gewoon dezelfde verhalen die Vandersteen daar vertelde, maar dan met een extra hoofdpersonage en in een later tijdsvlak. Maar met een kleine moeite kan je van Vandersteens RR-scenario's verhalen van R&B maken, en omgekeerd. Dwalende helden, onrecht in afgelegen dorpjes en kastelen, mysterieuze bovennatuurlijke situaties die achteraf bekeken gewoon een afleidingsmanoeuvre zijn van de slechterik van dienst...

Link naar reactie

Hier staat de reeks Robert en Bertrand op een prominente plek in de kast. Het was een serie waarvoor ik in het pré- internettijdperk gans Nederland heb afgestruind om ze te completeren. Apetrots dat me dat destijds gelukt is. De strips zijn in mijn ogen Vandersteens beste werk. Kwaliteit van het tekenwerk hoog, en scenario’s goed. Door de korte omvang van de strip (28 pag.) was het wel vaak wat formulematig van opzet... vaak op pagina een of twee een ontmoeting met een vreemd figuur( door hulp in nood of bij een ongeluk) die R& B te hulp schieten, waarna ze voor diegene een probleem of raadsel oplossen...

maar ondanks dat een zeer verdienstelijke strip, ook nadat hij door Mark Meul en Ron van Riet werden voortgezet. Zij veranderden de formule meerdere malen, het tekenwerk werd wat ruwer, de humor (imo) leuker en de verhalen rauwer en realistischer. Onlangs nog een aantal albums herlezen en ik was nog steeds enthousiast! 

Link naar reactie
30 minuten geleden, esteban² zei:

Dezelfde als in De Rode Ridder bedoel je, right?  Interessant. Dit terwijl ik DRR reeks nooit graag gelezen heb.  Ik vond R&B gewoon altijd al véél interessanter, zowel qua setting als wat de personages betreft.  Dat werkt voor mij.  DRR niet.

Ik vind de RR van Vandersteen (pakweg de eerste 40 albums dus) ook maar niets. Terwijl ik R&B wel altijd graag las. Misschien omdat hij daar meer humor in stak?

 

Ron Van Riet was overigens de allereerste tekenaar die ik een strip liet signeren en die ik durfde aan te spreken. Ik herinner me nog dat hij me vertelde over het formaat waarop hij werkte.

Link naar reactie

Destijds heb ik de "Robert en Bertrand"-verhalen nog in de krant gelezen (vanaf verhaal 11 schat ik) en het was de enige reeks waarvan ik (met mijn karige tienerbudget) daarna ook de albums ging kopen.  De tekeningen van Vandersteen waren fantastisch (zeker wanneer die ook nog eens goed geïnkt waren).  Ik herinner me dat "De stakingbreker" inhoudelijk een zeer sterk verhaal was (heeft Vandersteen daar zelfs geen prijs voor gekregen?) maar dat de tekeningen door een minder goede inkting totaal om zeep werden geholpen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
29 minuten geleden, Theodoor zei:

 De tekeningen van Vandersteen waren fantastisch  

Zolang je - en dat geldt voor alle strips van Vandersteen zelve - maar niet teveel op het perspectief begint te letten.

Maar inderdaad, het is duidelijk dat Vandersteen zich amuseerde met R&B. Zeker als je dat vergelijkt met zijn laatste S&Ws.

Link naar reactie
Op 17-11-2017 om 19:09, Theoak zei:

Robert en Bertrand is binnen het Vandersteen-universum 1 van de leukste reeksen, en dan met name de nummers 1 t/m 67.

66. Het scenario van 67 begint al gevaarlijk af te glijden naar de onzinscenario's van 68+. Alle respect voor het grafische werk voor Ron Van Riet, maar Marck Meul was om het beleefd uit te drukken geen begenadigd verteller.

Link naar reactie
On 11/18/2017 at 3:57 PM, Tom B said:

Geen blaam, maar ik begrijp het wel niet. Hoe kan je nu zot zijn van de Rode Ridder, daar alles van gelezen hebben, dat de beste strip ter wereld vinden, en nog nooit iets van Robertrand gelezen hebben? Die andere langlopende realistische reeks van Vandersteen en dus van dezelfde maker. Zelfs inhoudelijk heeft die reeks dezelfde thema's en onderwerpen als de RR.

 

Het is gewoon een andere reeks. En ik vond dat die er niet interessant uitzag. Ook het gegeven van twee landlopers boeide me niet.

Ik wil hierbij wel duidelijk stellen dat ik een alles of niets instelling heb voor heel veel zaken. Met andere woorden: ik ga er helemaal voor, of het is helemaal niets.

Nu ik echter de bovenstaande reacties gelezen heb, zal ik de reeks een kans geven en er de eerste paar albums van lezen. Die hebben ze vast wel in de bibliotheek.

Wanneer dat zal zijn, weet ik niet, want ik heb nu al een grote leesachterstand.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 18-11-2017 om 19:13, Dickerdack zei:

Hier staat de reeks Robert en Bertrand op een prominente plek in de kast. Het was een serie waarvoor ik in het pré- internettijdperk gans Nederland heb afgestruind om ze te completeren. Apetrots dat me dat destijds gelukt is. De strips zijn in mijn ogen Vandersteens beste werk.

 

Wil ik ook eens een paar albums van gaan proberen.

Welke worden (algemeen) beschouwd als de beste/leukste (de beginverhalen, of juist wat later?)?

Link naar reactie

De beginverhalen zijn typische vandersteenverhalen met kwajongenshumor , (pak m beet van album 1t/m 30) de middelste hebben wat minder humor en zijn meer echte detectiveverhalen, en na de overname door Ronald van Riet en Marc Meul verandert de sfeer in wat realistischer ( tussen grote aanhalingstekens ) verhalen met wat volwassener humor.  Wat me vooral bijblijft is dat er steeds een behoorlijk degelijk verhaal in zit, voor zover dat kan voor een geniet 28 pagina’s albumpje. ( de latere albums zijn wat dikker!) Zeker als je het vergelijkt met de andere Vandersteenreeksen zoals het magere “Bessy” , zijn dit verhaaltechnisch degelijke avonturen! Als jongetje las ik het album “ de demon van Paracelse” als eerst en dat vond ik geweldig spannend. Verder is uit de de eerste lichting beginverhalen “de stakingbreker” erg goed, en bij de latere verhalen na de overname de verhalen waar Leonardo de schurkenrol vervult, zoals “Tranen voor een clown “ en “de Icari. Grote verdiensten van de albums in hun geheel zijn spanning, prachtige bladvoering, goed tekenwerk en het niet schuwen van de maatschappelijke misère in die tijd, iets dat in veel verhalen overtuigend terugkomt! Leest het voort ! 

Link naar reactie
1 uur geleden, JJL zei:

 

Wil ik ook eens een paar albums van gaan proberen.

Welke worden (algemeen) beschouwd als de beste/leukste (de beginverhalen, of juist wat later?)?

De beginverhalen zijn typische vandersteenverhalen met kwajongenshumor , (pak m beet van album 1t/m 30) de middelste hebben wat minder humor en zijn meer echte detectiveverhalen, en na de overname door Ronald van Riet en Marc Meul verandert de sfeer in wat realistischer ( tussen grote aanhalingstekens ) verhalen met wat volwassener humor.  Wat me vooral bijblijft is dat er steeds een behoorlijk degelijk verhaal in zit, voor zover dat kan voor een geniet 28 pagina’s albumpje. ( de latere albums zijn wat dikker!) Zeker als je het vergelijkt met de andere Vandersteenreeksen zoals het magere “Bessy” , zijn dit verhaaltechnisch degelijke avonturen! Als jongetje las ik het album “ de demon van Paracelse” als eerst en dat vond ik geweldig spannend. Verder is uit de de eerste lichting beginverhalen “de stakingbreker” erg goed, en bij de latere verhalen na de overname de verhalen waar Leonardo de schurkenrol vervult, zoals “Tranen voor een clown “ en “de Icari. Grote verdiensten van de albums in hun geheel zijn spanning, prachtige bladvoering, goed tekenwerk en het niet schuwen van de maatschappelijke misère in die tijd, iets dat in veel verhalen overtuigend terugkomt! Leest het voort ! 

Link naar reactie

Lang geleden dat ik deze nog las, maar ik herinner me vooral nog Offers voor Drosera I&II + alle albums met nr.17 vond ik tof. En in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt weet ik nog dat ik nr. 68 De Apache een zeer sterk album vond. Ik snapte het ook niet dat de reeks ophield bij nr.95 en dat ze dan tenminste niet doorgingen tot nr.100 om in schoonheid (qua nummering) af te ronden.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

De reeks stopte op nummer 98.

Dat is nog wat zuurder.
 

Ook van mij is dat een oude favoriet.

 

De verhalen zijn niet allemaal even goed verouderd, maar voor een kwartiertje leesplezier blijven ze imho wel nog steeds garant staan.

 

Het tekenwerk van Ron Van Riet is trouwens iets dat best wat meer adoratie verdient.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Tom MDP zei:

Het tekenwerk van Ron Van Riet is trouwens iets dat best wat meer adoratie verdient.

Waar, alhoewel het op het einde wat minder werd. Alhoewel dat ook aan de inkter kan liggen.

Vandersteen zelf heeft voor R&B enkele van zijn mooiste pagina's gemaakt. Vaak ook zeer sfeervol. Alleen jammer van de vele perspectieffouten.

 

De allerlaatste R&B-pagina die Ron Van Riet tekende staat overigens in het hommagealbum Op het spoor van Pom.

Link naar reactie

Robert en Bertrand ;

Ik ben een van de grootste fans van deze reeks, als kind in de jaren tachtig vonden mijn ouders dat ze al genoeg strips voor me moesten kopen bij het bezoek aan de colruyt kreeg ik ; Suske & Wiske, Jommeke, Urbanus en Kiekeboe. 

Robert & Bertrand moest ik bij de neef van mijn moeder lezen.  Eind jaren negentig ben ik de albums zelf beginnen zoeken, in stripwinkels, tweedehandszaken rommelmarkten.  Het restulteerde er uiteindelijk in dat ik de reeks 3 keer

bij elkaar heb, (ja ik weet het freaky).  Ik heb ze één keer volledig in eerste druk, Ik heb ze één keer eerste en herdruk

door elkaar, ik had ze een keer als leesexemplaar zo moest ik mijn goede exemplaren niet aanspreken als ik

ze wou lezen.   En toen Adhemar met HC's op de markt kwam ben ik ook gezwicht.  De leesexemplaren heb ik

inmiddels wel verkocht, laat ons zeggen dat ik deze reeks genoeg heb staan.  Ik ben ook het meeste fan van de

eerste 67 albums.   De witte wolf, Het stervende Huis, De weerwolf, het zijn maar een paar van zoveel albums die ik

erg goed vind.  De laatste gelijmde nr's zijn het moeilijkst vindbaar.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Tom B zei:

Eigenlijk vreemd dat Vandersteens tweede grote, langlopende reeks zo op de achtergrond gesukkeld is. Dat standaard dààr eens een integrale van brengt. Of een thematische bundeling.

Tweede reeks? Tel jij de Rode ridder dan niet mee? 

 

Maar alles waar geen nieuwe delen van verschijnen  en wat niet herdrukt wordt, zal langzaam in de vergetelheid geraken.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Kontiki zei:

Niets vreemds aan. De verkoop was lager gezakt dan de reeksen die nu wel nog lopen, maar nog wel aan een oplage waar veel andere uitgeverijen een gat voor in de lucht zouden springen.

Maar bij andere uitgeverijen gaat het om albums waarvoor alleen iets vertaald hoeft te worden. Standaard moet de mensen die het maken van een inkomen voorzien.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Kontiki zei:

Da's ook weer waar.

 

En was Ron nog in vaste loondienst bij Studio Vandersteen toen Robert en Bertrand op zijn eind liep?

Ja, en dat was meteen de reden waarom de reeks stopgezet werd. Naar het schijnt (ik weet het ook maar van horen zeggen, dus het kan een leugen zijn) werd aan de makers voorgesteld om de reeks verder te zetten als zelfstandigen, maar zagen ze dat niet zitten.

 

Ik bedoelde overigens dat het vreemd is dat de reeks nu zowat vergeten is.

Link naar reactie

Curieus: wegens plaatsgebrek aantal zaken naar de zolder moeten verwijzen. S&W en RR (behalve vanaf nr. 250) zijn daar bij geweest, maar R&B was geen denken aan. Kwaliteit drijft altijd boven zegt men. Ik hoop trouwens nog altijd op een dédi van Ron ergens niet te ver uit de buurt (en een datum die uitkomt...). Ooit wel ‘ns een handtekening gekregen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...