Ga naar inhoud

FACTS - Your Belgian Comic Con : 29&30 september 2018 - 25 jaar


shakeitupguy

Recommended Posts

Was goed te doen bij de tekenaars. Ze stonden allemaal aan te schuiven voor een foto met Gillian Anderson had ik de indruk. :e005: De andere zalen propvol. Enkel bij Surzhenko was het toch even aanschuiven. Tekent als je niets vraagt de gewoonlijke hoofdjes. Als je het vriendelijk vraagt staat hij wel open voor vragen. Veel die gewoon hun boek daar legden. Het zijn ook maar mensen,  als je zelf vriendelijk bent en wat belangstelling toont zijn het plots andere mensen en kan er al iets meer. 

Link naar reactie

Vandaag voor het eerst met mijn zoon van 11 en dochter van 13 naar FACTS geweest. Mijn zoon ging als Toad en mijn dochter als high school anime-girl. Ik ben als mijn 'gewone' zelf gegaan (al had ik wel mijn Mario Bros.-T-shirt aangetrokken). Rond tien uur aangekomen. De lange wachtrij schoof toch vlotjes naar binnen toen de deuren opengingen. Eerst bij de zaal van de 'guests' gaan kijken. Je kon er al over de koppen lopen in de wachtrij van Gillian Anderson van 'The X-Files'. Bij de tekenaars heel rustig. Bij Surzhenko was een 'wachtrij' van een vijftal personen. Bij alle overige tekenaars varieerden de rijen van 0 (jawel...) tot een 4-tal personen. Ik ging vooral voor de sfeer en om de alle standhouders te bezoeken. Toch was de verleiding groot en scoorde ik op heel korte tijd (minder dan één uur) een dédi van Surzhenko, Lectrr, Fabio Bono, Luca Erbetta (Roma 2) en Kenny Rubenis. 5 dédi's op één uur tijd... dat heb ik nog nooit meegemaakt. Van de comic-tekenaars ken ik persoonlijk niets maar ook daar viel het wachten mee. Waarschijnlijk wel quasi overal met commissies, allez, dat vermoed ik. Van Lectrr vernam ik dat het afgelopen is met 'Red Rider'. Standaard kwam met het argument dat de verkoopcijfers niet waren wat ze hadden verhoopt. Al zei Lectrr dat hij enkele tijd na dit gesprek andere (veel betere) verkoopcijfers te zien had gekregen. Maar goed. Definitief gedaan dus. Samen met Stedho werkt hij momenteel aan een nieuw project dat nog meer stof zal doen opwaaien dan hun reboot van de Rode Ridder. Een uitgever is er al maar hij mocht er niets meer over zeggen. Van tekenaar Erbetta vernam ik dat de verkoop van 'Roma' in het Frans ook tegenviel en er geen tweede cyclus (zoals hier en daar werd verkondigd) zal komen. Na de vijf in het Frans verschenen albums stopt het dus ook met deze reeks. Hopelijk krijgen we in het Nederlands wel nog de vertaling van deel 4 en 5, want die hebben wij nog tegoed... Momenteel werkt Erbetta aan het tweede deel van het tweeluik 'Dans les eaux glacées du calcul égoïste' (voor Glénat) over de jonge jaren van Cocteau en Salvador Dali. Hij toonde me enkele platen waarvoor hij voor het eerst in 'couleur directe' werkt op sepia-gekleurd tekenpapier. Wist niet of er een vertaling naar het Nederlands zou inzitten...

Hopelijk komt er morgen toch ook nog wat volk op de tekenaars af want ik vond het vandaag al heel rustig. Voor een tekenaar toch maar triest als er niemand komt opdagen en je dan maar opo losse velletjes begint te tekenen voor jezelf of om een nieuw karakter of zo te gaan uitwerken voor een volgend project. Blijkbaar is het op zondag op FACTS  sowieso al rustiger, daarenboven is er morgen opnieuw mooi weer voorspeld en ook de klassieker Parijs-Roubaix zal veel mannelijke bezoekers mss doen twijfelen om een hele dag in een expohal rond te hangen. Voor dédi-jagers die graag een 'carrouselleke' doen en meermaals bij een tekenaar willen langsgaan, is het morgen wellicht een unieke kans.

Voor mij dus een heel geslaagde eerste bezoek aan FACTS. Korte babbeltjes gedaan met enkele Repers en/of vertrouwde beursbezoeker (Ives, Ben, Steve, Jordy, Krimson, Stefaan, Peter, Marcel, Jos...) en dan de rest van de dag rondgehangen met de kids rond de rooie loper om de cosplayers te bewonderen, de 'beast' (grootste opblaasbaar hindernissenparcours ter wereld) uitgetest maar vooral genoten van het zien van zoveel die hard-comic-fans. Ze gaan helemaal op in hun hobby. Geslacht, gewicht, seksuele voorkeur... op FACTS mag je zijn wie je wil. Zalig ook om Gentse tram te zien stoppen en Harley Quins, Spiderman, The Pinguin, Mario Bros en Catwoman te zien uitstappen. Ook de max om de verbaasde blikken van 'normale' Ikea-bezoekers te zien staren naar al 'die rare freaks'. Drie keer werd ik aangeklampt om uit te leggen wat er in de Expo te doen was... Zeker voor herhaling vatbaar. Ik moet wel toegeven dat mijn voeten pijn doen. Op FACTS tikken de kilometertjes snel aan als je quasi alle hallen grondig wil doorlopen.

2374_couv.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Hopelijk morgen evenveel kansen...

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Ik vond het vrij rustig deze editie. Tot mijn grote verbazing was ik zelfs de eerste bij Surzhenko. Ik miste ook verschillende standhouders waardoor het qua inkopen voor mij persoonlijk wat tegen viel en bij cheap comics hadden ze dan ook nog eens mijn bestelling vergeten mee te brengen. Voor de rest was het een toffe Facts.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Op 7-4-2018 om 22:12, mojo zei:

Ik vond het vrij rustig deze editie. 

Ik was er zaterdag en vond het ook opmerkelijk rustig. Veel minder bezoekers dan gewoonlijk, leek het wel. Is het de combinatie van Dutch Comic Con en FACTS  op opeenvolgende weekenden die ervoor zorgt dat het minder druk is? 

 

Ik vraag me af hoeveel mensen er zondag nog voor de tekenaars gekomen zijn.  

Link naar reactie

Ik was er enkel op zaterdag en...

 

lange rijen bij de Simpson-tekenaars alsook bij schrijver Azarello.
ALY FELL had ook erg veel werk.
Renee Rienties was ook de hele tijd druk
 

Aan de kant van de Italianen (tegenover Daedelus) was het niet echt lange rijen, maar was men over het algemeen wel de hele tijd bezig aan commissies geloof ik. Ik heb enkel even met Mauro daar gepraat en met de Griek Michael Dialynas had een prachtige pin, die ik heb gekocht en waar ik ben blijven hangen.

 

30221985_10215345025759690_9013355618844155314_n.thumb.jpg.16948f3baae77bec43fe8b73b84544b2.jpg

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, boomvavavoom zei:

Ik was er enkel op zaterdag en...

 

lange rijen bij de Simpson-tekenaars alsook bij schrijver Azarello.
ALY FELL had ook erg veel werk.
Renee Rienties was ook de hele tijd druk
 

 

Hahaha............ de altijd subjectieve Boom.....

 

Een evenement als Gent kijkt alleen maar naar het totaal aantal bezoekers denk ik......of dat dan gerealiseerd is bij de dealerhal, de acteurs, de gamehal of de auteurs is misschien moeilijk te meten en minder interessant. Het een kan het ander versterken. Ik weet niet of het totaal aantal bezoekers van de Con minder was, ik zag toch heel grote rijen bij de acteurs en ook de dealerhal was zeker goed gevuld.

 

Feit is dat het altijd heel erg goed geregeld is rondom de tekenaars, een prachtige Artist Alley met catering achter de schermen, de tekenaars zijn daar meestal vol lof over.....

Het leek inderdaad rustiger bij de tekenaars dan voorgaande keren, dat ik aanwezig was en ja, dat kan verschillende oorzaken hebben zoals DCC week eerder, mooi weer, festival Rambouillet, early bird entreeprijs of keuze tekenaars.

Ik denk dat twee versies FACTS per jaar (icm veel andere festivals/comic cons) de grootste invloed heeft.

 

Voor de echte diehard Europese stripverzamelaar/dediejager kan een punt zijn dat de aanwezige BD tekenaars vaak namen waren die de laatste tijd vaker in Vlaanderen/Nederland/Brussel zijn geweest. Al blijft een Surzhenko natuurlijk een grote klapper en was het leuk te zien dat hij ook andere bezoekers trok dan dezelfde verzamelaars. Vooral Daedalus zal bovenstaand gemerkt hebben, deze tekenaars waren veelal geen nieuwe namen en dus minder aantrekkelijk voor de groep fanatieke bezoekers/dedie-jagers. Ook had de stand in vergelijking met vroeger bijna niks te koop, geen HC van Roma en Elfen (heel vreemd), terwijl de tekenaars aanwezig waren en verder bijna geen boeken mee. 

Ook de Nederlandse/Vlaamse tekenaars zijn op veel andere festivals te vinden, dus zijn geen trekpleisters an sich meer.....maar voor mij altijd heel leuk en gewaardeerd. 

Het feit dat Aly Fell de grootste/moeilijkste rij had gedurende de dag geeft aan dat de fanatieke bezoekers (europese strips) nieuwe namen zoeken.....

 

Wel was de lijst comic tekenaars natuurlijk heel indrukwekkend en iedereen was prima te benaderen, dus als je into comics bent, was het best een groot feest denk ik.....en laten we eerlijk zijn, het is een COMIC con, het is al heel bijzonder dat FACTS toch ook zoveel "europese" striptekenaars weet uit te nodigen.

Al met al een prima lijst tekenaars.

 

Ik heb me zaterdag prima vermaakt, de reis ging goed en ik kon gratis en dichtbij parkeren (haha......daar komt ie weer).

Gezellig praatje gehad bij Vandaele, Federici, Lectrr en Ducaju. Veel repers gezien als Veto, Krimson, Tweety, Jordy, Michel, Ben, Roeland etc. etc. 

Dedies verkregen van: Pepoy (Legenden van Troy), Bileau (elfen), 2x Erbetta (alter ego en roma), Bono (rode ridder), Lectrr (origineel van kerstkaart opgepikt en een 4-tal hara-kiwi dedies voor verjaardagen), Aly Fell (schaduwglas) Esquerra (Judge Dred), Nenadov (Ys), 2x Carloni (Vorsers en commission), Ducaju (little england), Vandaele (een mooi origineel alice/zombie kado) en natuurlijk Surzhenko (jonge jaren Thorgal).

Catering blijft moeizaam :e005:, maar ik had nog zak paaseieren....haha

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Lecram zei:

Hahaha............ de altijd subjectieve Boom.....

 

LOL :D
Ach... ik was er enkel van 10-14 met maar 1 kleine trip naar DDB en Howling Riot, dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken?  :)

Aanschuiven bij de SImpsons heb ik enkel bij TOne Rodrigues gedaan (tijdgebrek dus) en bij Aly Fell heb ik geeneens geprobeerd aan te schuiven maar hem enkel even een hand geschud. Ik spreek hem wel weer online.
Rienties eigenlijk hetzelfde laken een pak.

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik ben zondag gegaan met mijn neefjes. Prioriteit om bij tekenaars aan te schuiven is dan telkens 0. Daar hebben zij (noch ik) het geduld voor. We waren er rond 10.30 uur en de rij om aan de ingang aan te schuiven, was al opmerkelijk korter dan vorige keren, en toen kwamen we pas rond de middag. Tussen de stands konden we ook vlotter wandelen dan vorige keren. Beide delen van The Beast gedaan (nu ja, mijn neefjes, ik wachtte hen gewoon op), wat aanschuiven voor een game (Fortnite) dat ze al hadden en wilden spelen. En rond 12.30 uur ben ik dan toch eens naar de hall met de tekenaars kunnen gaan. Ik zag bijna alleen maar tekenaars met hun duimen draaien, comictekenaars of tekenaars van Europese strips, één pot nat. Bij anderen stond hoogstens één of twee wachtenden. Bij een drietal namen kon je al van een rijtje spreken. Bij Surzhenko bijvoorbeeld, die naast Saul-tekenaar Apri zat bij wie ook al niemand stond. Ook Kenny zat eventjes zonder werk. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet heb gelet op rugzakken die misschien bij heel wat tekenaars stonden. En zondag zal ook wel een paradijs voor dédi-jagers zijn geweest om een grote buit binnen te halen, al bedoel ik dat niet respectloos tegenover tekenaars. Op dat etensuur was het wellicht een vertekend beeld, maar tegelijk zag ik bij de photoboot van de acteurs ontzettend lange rijen staan. Er waren zelfs onvoldoende dranghekken om de gevormde rijen bij elkaar te halen.

 

Maar wat ik vreesde, was ook uitgekomen. Ik ga er nu al een paar jaar heen met mijn neefjes voor wie dit hun vierde editie was, en de gewenning trad in. Ik had de indruk dat er minder demonstraties waren van bijvoorbeeld VR-brillen of andere gadgets waar we altijd wel wat staan te kijken. We hadden al snel alles gezien. Zelfs voor geweldige cosplayers  keken ze niet meer om, op een paar uitzonderlijke voorbeelden na. Rond 13 uur zijn we nog de stad ingetrokken om daar wat te eten in plaats van aan te schuiven aan het frietkot op FACTS. Ik ben allerminst een gierigaard als het op eten aankomt, maar 3 euro voor een blikje Pepsi of een hamburger die ik elders voor de helft of zelfs een derde van de prijs kan kopen die dan nog lekkerder is ook, was me deze keer te veel. Ze misten ook YouTubers waar ze vorige keren over bleven babbelen.

 

In oktober zal ik wel opnieuw gaan, hoor. Ik kijk er nog steeds graag rond. Maar ik weet niet of ik mijn neefjes die keer zal meenemen als er een minder aanbod is voor hun gading. Tegelijk verwacht ik niet dat FACTS een kinderfestival moet worden, dat zou ook een onnozele eis of voorwaarde zijn.

Link naar reactie

Ik wilde ook wel gaan, mijn zoon wist dat de crew van 'De nachtwacht' kwam poseren, dus die vroeg er ook naar en dus twijfelde ik nog tot op het laatste, maar het weer was veel te goed. Bij zo'n mooi weer ben ik in mijn tuin bezig.

 

Qua beleving vind ik het nog steeds leuk, maar qua strips/comics/manga weet ik wat ik wil hebben en laat ik het me liever brengen dan weer in de auto te kruipen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Lecram zei:

 

Ook had de stand in vergelijking met vroeger bijna niks te koop, geen HC van Roma en Elfen (heel vreemd), terwijl de tekenaars aanwezig waren en verder bijna geen boeken mee. 

Tsja, je viste achter het net.

Ik had van te voren al compensatie boeken besteld

en toen al te horen gekregen dat de HC van Roma II niet meer in voorraad was.

 

 

 

 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
4 uren geleden, Lecram zei:

Vooral Daedalus zal bovenstaand gemerkt hebben, deze tekenaars waren veelal geen nieuwe namen en dus minder aantrekkelijk voor de groep fanatieke bezoekers/dedie-jagers. Ook had de stand in vergelijking met vroeger bijna niks te koop, geen HC van Roma en Elfen (heel vreemd), terwijl de tekenaars aanwezig waren en verder bijna geen boeken mee. 

Volgens mij was het precies andersom: de Daedalus tekenaars waren vrij onbekend en alleen voor hardcore dedi-jagers interessant.  En dat ook maar beperkt want in drie van de vier gevallen (Carloni, Erbetta, Vandaele) hadden ze maar een album in het Nederlands uit en dan ben je snel klaar, zeker als Carloni kort daarvoor in Geraardsbergen aanwezig was geweest. 
Qua  beschikbaarheid van HCs van de auteurs hebje gelijk, daarvan lagen geen of heel weinig exemplaren van achter de stand.  

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tweetie zei:

Volgens mij was het precies andersom: de Daedalus tekenaars waren vrij onbekend en alleen voor hardcore dedi-jagers interessant.  En dat ook maar beperkt want in drie van de vier gevallen (Carloni, Erbetta, Vandaele) hadden ze maar een album in het Nederlands uit en dan ben je snel klaar, zeker als Carloni kort daarvoor in Geraardsbergen aanwezig was geweest. 
Qua  beschikbaarheid van HCs van de auteurs hebje gelijk, daarvan lagen geen of heel weinig exemplaren van achter de stand.  

 

Met nieuw bedoelde ik....voor het eerst op een vlaamse of nederlandse beurs.......dus we zijn het met elkaar eens.

Carloni was al in Geraadsbergen, Erbetta oa Zwolle, Vandaele Leopoldsbrug meen ik en ergens in the middle of Holland en Bileau eerder op Facts en laatst Brussel dacht ik.

Erbetta en Carloni hebben trouwens meer dan één Nederlands album, al is het bij andere uitgeverijen. 

Link naar reactie

Wij zijn nog eens geweest, maar eigenlijk puur omwille van The Beast. De rest was gewoon meer van hetzelfde, en na een tijdje heb je dat inderdaad wel gezien. Ook zaterdag was het behoorlijk rustig bij de tekenaars. Maar we zijn pas rond 15 uur gearriveerd, en toen was het publiek al volop naar huis aan het gaan.

Link naar reactie
1 uur terug, shakeitupguy zei:

De volgende FACTS editie vindt plaats tijdens het weekend van 29&30 september.

We doen ons extra best om heel wat striptekenaars te krijgen en zorgen er uiteraard ook voor dat comic liefhebbers in de watten worden gelegd.  We hopen deze maand nog te beginnen met aankondigingen. :-)

De kaartjes zijn alvast te koop.

En ik hoop op wat minder herhaling dan in het voorjaar.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...