Ga naar inhoud

Striptijdschriften


cartoonesk

Recommended Posts

Wat zijn je favoriete striptijdschriften?

Welk striptijdschrift las je vroeger en welke striptijdschrift lees je nu?

 

Mijn topfavoriet is wel Robbedoes-weekblad/ journal de Spirou. Ontdekt in de jaren 80 en nooit achterom gekeken (behalve om oude nummers te herlezen ;) ) en nu nog geabonneerd op Spirou. De realistische verhalen sla ik wel eens over maar qua humoristische strips onverslagen kampioen.

 

2271.jpg

 

Vroeger las ik ook wel eens Kuifje en Eppo Wordt Vervolgd.

Ik heb oude nummers van Fluide Glacial en L'Echo des Savanes verzameld. Latere nummers zijn minder. Evenals Pilote wat vroeger een enorm goed tijdschrift moet zijn geweest (ik heb enkele bundels die ik graag herlees).

Verder ben ik geabonneerd op Donald Duck weekblad en krijg ik de Zone5300 regelmatig in de bus.

 

groetjes van mij.

 

Link naar reactie

Eppo vind ik niet meer om door heen te komen. Wat een vervelende bedoeling is dat blad geworden, zeg..., maar goed, dat terzijde.

Vroeger was bij ons thuis Donald Duck, Eppo, Robbedoes, Wham.
Maar las ook met veel plezier Kuifje en later Pep ontdekt.

Mijn favorieten uit al die jaren:
Wham, Titanic en Wordt Vervolgd (twee bladen die mijn ogen naar de volwassen strips opende).
Myx vond ik ook heel fraai en nu lees ik nog met veel plezier Zone 5300.
 

Link naar reactie

Tijdens de gouden jaren 70 verslaafd aan de wekeljkse Tintin en Spirou.

Ik heb het altijd een meerwaarde gevonden om de strips te lezen in de taal dat de dialogen ontworpen zijn.

Een Greg vertalen of zelfs Franquin verliest aan kracht. Bijvoorbeeld een Guust Flater die "Nou moe?" uitkraamt ipv "M'enfin!" kan ik moeilijk verteren.

Bovendien werden vertalingen wel eens bijzonder slordig neergepend. Dat verkracht de hele estetica van de plaat. Nu ja, echt gek van de huidige computer lettering ben ik ook niet. (Misschien wel een idee voor een nieuwe topic: wat is volgens jullie de mooiste lettering...?) 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Suske en Wiske weekblad las ik ook maar niet echt bewaard/ verzameld.

Voor Pep en Wham ben ik iets te jong maar heb er wel nummers van gelezen.

Tja, ooit, lang geleden, was er een tijd dat er een groot aantal stripweekbladen bestond: Robbedoes, Kuifje, Pep, Sjors.......
Echt een heel andere tijd, tegenwoordig is Donald Duck de enige die als weekblad is overgebleven.

Link naar reactie

In die oudere periodes waren albums minder van belang dan later. En tegen dan wilden lezers geen weken, maanden tot zelfs jaren (zie Blake en Mortimer aan één of twee pagina"s per week) wachten om een verhaal compleet te lezen. En er waren nog tal van redenen die het verval van striptijdschriften inluidden.

Dat Eppo het in de huidige bezetting al bijna tien jaar lang volhoudt, is toch knap vind ik.

Link naar reactie

Toch kan het in Frankrijk wel. Daar heb je behalve Spirou, ook nog Picsou magazine en journal de Mickey en Tchô (als die laatste nog bestaat?) en voor de volwassenen nog steeds Fluide Glacial en L'Echo des Savanes (al is die laatste niet meer zoals in het begin, als ie nog bestaat, weet ik niet precies). 

Eppo volg ik niet meer, iets te veel realistische strips voor mijn smaak.

 

En ik vergat MAD magazine nog, daar heb ik ook een stapeltje van (maar daarvan geldt ook dat de nieuwere nummers minder zijn dan vroeger),

Link naar reactie

Tchô is al enkele jaren geleden stopgezet. Zelfs de halfjaarlijkse winter- en zomerspecials, die een tijdje het wegvallen van het blad opvingen, verschijnen niet meer.

 

In elk geval lust men in Vlaanderen nauwelijks nog striptijdschriften. Eppo heeft het een tijd geprobeerd en StripGlossy moet er nog achter komen dat het hen hier niet gaat lukken (ik zag hier zelfs nummers liggen in het tijdschriftenschap van het pompstation in mijn dorp, maar dat is een verloren kost en moeite, want ze blijven toch liggen). Beide bladen beseffen onvoldoende dat hun aanbod en aanpak eenzijdig Nederlands is, tot in de redactionele stukken toe. Dat was eigenlijk ook al zo met Pep en de opvolgers. Maar een explicietere Vlaamse keuze is niet aan de orde, want Vlamingen kiezen over het algemeen liever voor albums dan voor tijdschriften. Keuze en verkoopplekken zat.

Link naar reactie

Dit gezegd zijnde heb ik op een twintigtal verzamelalbums na alle Robbedoesverzamelalbums (de eerste jaren vind ik te duur voor wat het maar is), vanaf een bepaald jaar in de jaren 1960 alle Kuifjeweekbladen. En de voorbije jaren kocht ik complete collecties van Wham!, Suske en Wiske Weekblad, Pep en Eppo (de oude versie met alle opvolgers tot en met SjoSji). Rond mijn 16de kocht ik alle verzamelalbums van Wordt Vervolgd en Titanic en dankzij die verzamelalbums ben ik strips blijven kopen en lezen, want in die periode had ik wel andere interesses. Zone5300 heb ik ook enkele jaren geleden ontdekt, maar mijn achterstand koop ik om de zoveel jaar in grotere porties bij elkaar in plaats van een abonnement te nemen.

Van stripinfotijdschriften (vakliteratuur voor mij) lees ik Stripschrift, Stripgids, Brabant Strip, Casemate, dBD, Tonnerre des Bulles en ik wacht nog steeds op het eerste nummer van het heropgestane Les Cahiers de la Bande Dessinée. Sporadisch vul ik nog stopgezette bladen aan zoals Striprofiel, Zozolala, Auracan, Sapristi, Schtroumpf,... Losse nummers van Fluide Glacial, Pilote, Circus, Charlie, L'Echo, Mormoil, Censuré (tof concept!), Rigolo en zo heb ik hier ook wel, een grote partij Lanfeust Mag eveneens, maar die ga ik niet per se aanvullen.

Alles bij elkaar natuurlijk veel te veel.

Link naar reactie

Stripglossy en Eppo zijn inderdaad me iets te Nederlands om echt door te breken in Vlaanderen. De prioriteiten liggen gewoon elders. Van Eppo heb ik een abonnement lopen maar ik merk nu toch dat ik meer en meer enkel de onepagers nog lees. Vooral de kantoorromantiek en rauwe sex van 40 hours ;).

Kuifje ben ik momenteel zwaar aan het herlezen in cbr-formaat. Vooral de jaren zeventig zijn daar de absolute top. Voor zo'n zaken zijn de internetarchieven geschikt.

Spirou koop ik soms eens in het Frans. het valt me dan op dat het nog altijd heel sterk aanvoelt als de latere Robbedoezen. Verdere aanraders in het Frans zijn uiteraard Lanfeust en over de kunst DBD en Casemate.

Casemate en DBD zijn wat mijn insziens wat een goed blad over strips zou moeten zijn. Getuige de vertalingen die soms opduiken op de stripspeciaalzaak.be. Ik vind het een enorm gemiste kans dat Stripgids zijn subsidies opbrandt aan de meer marginale/alternatieve stripmakers en het echte stripwezen vaak gewoon lijkt te vergeten.

 

 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, cartoonesk zei:

Tante Leny presenteert moet ook bijzonder zijn geweest maar daar heb ik er geen van.

Van het tijdschrift van Windig en De Jong Gezellig en Leuk heb ik er eentje.

Ook heb ik nog wel wat amateurstripbladen maar vooral omdat ik er zelf in stond. Die doe ik natuurlijk ook niet weg. ;)

O ja, heb ik ook. Tante Leny en Modern papier (iets gelijkaardigs) zijn tegenwoordig vrij duur.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Kontiki zei:

Dit gezegd zijnde heb ik op een twintigtal verzamelalbums na alle Robbedoesverzamelalbums (de eerste jaren vind ik te duur voor wat het maar is), vanaf een bepaald jaar in de jaren 1960 alle Kuifjeweekbladen. En de voorbije jaren kocht ik complete collecties van Wham!, Suske en Wiske Weekblad, Pep en Eppo (de oude versie met alle opvolgers tot en met SjoSji). Rond mijn 16de kocht ik alle verzamelalbums van Wordt Vervolgd en Titanic en dankzij die verzamelalbums ben ik strips blijven kopen en lezen, want in die periode had ik wel andere interesses. Zone5300 heb ik ook enkele jaren geleden ontdekt, maar mijn achterstand koop ik om de zoveel jaar in grotere porties bij elkaar in plaats van een abonnement te nemen.

Van stripinfotijdschriften (vakliteratuur voor mij) lees ik Stripschrift, Stripgids, Brabant Strip, Casemate, dBD, Tonnerre des Bulles en ik wacht nog steeds op het eerste nummer van het heropgestane Les Cahiers de la Bande Dessinée. Sporadisch vul ik nog stopgezette bladen aan zoals Striprofiel, Zozolala, Auracan, Sapristi, Schtroumpf,... Losse nummers van Fluide Glacial, Pilote, Circus, Charlie, L'Echo, Mormoil, Censuré (tof concept!), Rigolo en zo heb ik hier ook wel, een grote partij Lanfeust Mag eveneens, maar die ga ik niet per se aanvullen.

Alles bij elkaar natuurlijk veel te veel.

Ik moet opeens aan Hans Matla denken.

En aan aardse begrippen zoals geld,tijd, ruimte en.........stinkende jaloezie !

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Tja, ooit, lang geleden, was er een tijd dat er een groot aantal stripweekbladen bestond: Robbedoes, Kuifje, Pep, Sjors.......
Echt een heel andere tijd, tegenwoordig is Donald Duck de enige die als weekblad is overgebleven.

 

Iedereen vergeet altijd de Tina, alweer ruim 50 jaar oud. Ook voor Nederlandse stripmakers (Jan Steeman, Gleever, Jan Vriends) niet onbelangrijk.

Link naar reactie
9 minuten geleden, bouncer zei:

Ik moet opeens aan Hans Matla denken.

En aan aardse begrippen zoals geld,tijd, ruimte en.........stinkende jaloezie !

 

Ruimte ben ik momenteel aan het bijbouwen en ik heb geen gezin te voeden. Die laatste nuance is een groot verschil.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Kontiki zei:

Ruimte ben ik momenteel aan het bijbouwen en ik heb geen gezin te voeden. Die laatste nuance is een groot verschil.

De jaloezie is geheel van mijn kant.

Mijn verzameling strips komt uit op 1300 items, plus een berg stripschriften en zozolala's.

Bleef het maar bij voeden.

 

 

Link naar reactie

Ik dateer van na de hoogbloei van de Nederlandstalige striptijdschriften. Ben er dus nooit echt aan begonnen.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Die zijn in het Frans de voorbije paar jaar gebundeld in vier zeer mooie integrales. Kleiner formaat, slappe kaft, maar wel knap.

Wei dit niet kent: dit is vroeger werk, een avontuurlijke en komische detectivereeks van Olivier Schwartz (Robbedoes).

Link naar reactie
50 minuten geleden, Kontiki zei:

Die zijn in het Frans de voorbije paar jaar gebundeld in vier zeer mooie integrales. Kleiner formaat, slappe kaft, maar wel knap.

Wei dit niet kent: dit is vroeger werk, een avontuurlijke en komische detectivereeks van Olivier Schwartz (Robbedoes).

Als bewonderaar van het werk van Yves Chaland en van de albums die Olivier Schwartz de laatste jaren afleverde (Robbedoes, Gringos Locos) lijkt me deze integrale van Inspecteur Bayard meer dan de moeite waard te zijn.

Ik kende deze stripheld niet want "Suske en Wiske"-weekblad heb ik nooit gelezen.

Bij nader inzien heb ik nooit "echte" stripbladen gelezen.  Thuis hadden we de krant "Het Volk" met elke woensdag de bijlage "'t Kapoentje" en bij de buren hadden ze "De Standaard" met elk dinsdag "Patskrant".  Samen: 8 dagstrips en 10 à 12 weekstrips.  Meer hadden we niet nodig.

Bij de tandarts lag in de wachtzaal een stapel "Kuifjes".  Dus om de zoveel maanden zat ik die daar gretig te verslinden.  Hoe meer volk er in de wachtzaal zat en hoe langer het duurde, hoe liever ik het had.  Dan kon ik zoveel mogelijk in die "Kuifjes" lezen.  "Rik Ringers", "Chick Bill", "Alex", enz.  Dat waren strips die toch "anders" waren dan wat ik dagdagelijks in de kranten las.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ik kom uit 1997 en herinner me alleen dat ik verzamelalbums van Robbedoes heb gelezen uit de bib. Die zijn ondertussen weg. Ik heb ook al wel eens een Donald Duck gelezen, maar veel is daar niet veel aan he.

 

Ik zou het geweldig vinden moest de Vlaamse versie van Robbedoes herlanceren. Helaas niet echt waarschijnlijk : /

Link naar reactie
On 11/22/2017 at 2:57 PM, Theodoor said:

Bij de tandarts lag in de wachtzaal een stapel "Kuifjes".  Dus om de zoveel maanden zat ik die daar gretig te verslinden.  Hoe meer volk er in de wachtzaal zat en hoe langer het duurde, hoe liever ik het had.  Dan kon ik zoveel mogelijk in die "Kuifjes" lezen.  "Rik Ringers", "Chick Bill", "Alex", enz.  Dat waren strips die toch "anders" waren dan wat ik dagdagelijks in de kranten las.

Bij mij meestal Robbedoes-weekblad, maar we hadden ook nog wat andere dingen staan, waaronder bundels Kuifje-weekblad en bundels Mickey Magazine.

 

In het algemeen was de Robbedoes-stijl ronder en beweeglijker. De Kuifje-stijl was minder rond en statischer (je weet wel: die stilstaande beweging van Blake & Mortimer volgens Sterckx). Maar dat zijn algemeenheden. Tenslotte tekende Franquin ook voor Kuifje (hij startte de reeks Ton en Tinneke). Maar Kuifje blijft natuurlijk de thuisbasis van de klare lijn (die ze beter de 'duidelijke stijl" hadden genoemd, maar soit). Uit die Kuifje-bundels is wel mijn huidige verzameling Rik Ringers gegroeid, en ook Rork en dus Andreas leerde ik in Kuifje kennen, maar niet omdat wij die bladen hadden, maar een vriend in Nederland bij wie ik ze tijdens de vakantie las.

 

Mickey Magazine had wat minder een eigen stijl, o.a. omdat het een oud blad is waar - als ik me goed herinner - nog veel redactionele tekst in staat, zodat het blad minder zijn karakter van de strips kreeg dan het geval was bij het latere Robbedoes en Kuifje. Mickey richtte zich wel meer jongere kinderen dan Robbedoes en Kuifje, iets wat je nog terugvindt in de huidige Donald Duck.

 

Maar het was dus vooral Robbedoes: tientallen, honderden afleveringen van het weekblad. Vooral de jaren 60 en 70. Ik hield er o.a. goede herinneringen aan De Blauwe Sperwer aan over. Ik word nog altijd stil van de voorpagina van het album De Stille Planeet: echt een meesterwerkje. De verhalen doen nu wel wat gedateerd aan, maar Sirius heeft over zo'n lange periode aan die reeks gewerkt, en hij heeft zich zo vaak aan de nieuwste modes aangepast, dat iedereen er wel een periode in kan vinden die hij goed vindt.

Maar alle reeksen opsommen die ik in Robbedoes graag las, is bijna niet mogelijk. Yoko Tsuno, natuurlijk, De mini-mensjes, Papyrus, Bollie & Billie, Robbedoes en Kwabbernoot, Jan Kordaat, Buck Danny, Ouwe Niek en Zwartbaard, Bram Jager en zijn buur, De Smurfen, Baard en Kale, Roltrap naar het Ongewisse, Amber en Akka, Theodoor Cleysters ... En nog veel reeksen die me nu niet te binnen schieten. Overigens was Robbedoes een blad voor veel leeftijden, zodat ik in sommige perioden de ene reeks graag las, en in andere perioden een andere reeks. Archie Cash is iets wat ik nooit zou hebben gelezen toen ik 10 was, bijv. Idem voor Rolf Karsten. En op sommige reeksen ben ik nooit dol geweest.

Sinds een jaar of drie heb ik weer een abonnement op Spirou. Robbedoes zelf is verdwenen, net als Kuifje en zelfs Tintin.

 

Van Wham heb ik ooit een aflevering gekocht, en ik vond het eerlijk gezegd wat tegenvallen. Maar ja, één aflevering van zo veel jaar geleden, dat zegt natuurlijk niet veel. Toen het blad verdween, verbaasde dat me echter niet.

 

Ik betreur het A Suivre / Wordt vervolgd nooit te hebben gekend. Volgens mij zou ik daaraan verslingerd zijn geraakt als ik het had leren kennen toen ik een jaar of 15 was. Later heb ik nog het een en ander van Servais gelezen, en Hugo Pratt en Comes vond ik ook wel goed. Maar toch zijn die strips altijd een beetje buiten mijn blikveld gebleven.

 

Wat me verbaast is dat nog niemand Ohee! heeft vermeld. Dat blad publiceerde in z/w op krantenpapier elke week een vollediig verhaal of een lang hoofdstuk van een volledig verhaal. Onder andere Zilverpijl verscheen erin. In het algemeen zei het blad me niet veel, maar er waren toch enkele verhalen in die ik regelmatig herlas. Ohee! richtte zich meer op realisme. Je kunt het de getekende versie van de 19e-eeuwse avonturenroman verplaatst naar de 20e eeuw noemen. (jaja, klinkt als stilstaand bewegend).

Ik vrees dat Ohee! een beetje een ondergeschoven kindje van het striplandschap is geworden. Het verdween ergens in de jaren 80, doordat het de overgang naar kleur niet kon maken. Er verschenen in die periode nog enkele afleveringen van Robbedoes met Ohee! op het icoon van Robbedoes gedrukt, omdat Dupuis Ohee! het overgenomen of zo en de lezers van Ohee! voor zich probeerde te winnen. Maar dat schijnt geen effect te hebben gehad.

Link naar reactie
7 uren geleden, Theodoor zei:

 

Bij de tandarts lag in de wachtzaal een stapel "Kuifjes".  Dus om de zoveel maanden zat ik die daar gretig te verslinden.  Hoe meer volk er in de wachtzaal zat en hoe langer het duurde, hoe liever ik het had.  Dan kon ik zoveel mogelijk in die "Kuifjes" lezen.  "Rik Ringers", "Chick Bill", "Alex", enz.  Dat waren strips die toch "anders" waren dan wat ik dagdagelijks in de kranten las.

Theodoor geeft niet alleen fantastische antwoorden ( zie Tillieux ), maar is ook koelbloedig.

Bij mijn tandartsbezoek loopt het me dun door de broek.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Tom MDP zei:

 

 

 

Ik wacht nog steeds vol smart op een nieuwe uitgave/bundeling/vertaling/whatever van Inspecteur Sleutels!

image.png.24c3601bf5fb74b2ea439a845611a98a.png

 

Ja, verdorie!  Vaneigens hoop ik mee. Destijds redelijk verzot op Inspecteur Sleutels.  Ik kan me ook nog heel goed herinneren dat ik die tekenstijl toen heel bijzonder en aangenaam vond.  Nooit bij stil gestaan dat dit van Olivier Schwartz was, terwijl het al die tijd zo duidelijk was. :) 

Er zijn trouwens nog wel reeksen waarvan ik graag exemplaren in huis zou hebben, al dan niet integraal.  Baxter heb ik een tijd geleden nog gevonden, alle 3 de albums, gloednieuw.  Ik was ook behoorlijk wild van Tandori door Curd Ridel.  Die (Nederlandse) albums heb ik nooit in deftige staat gevonden.  Zo'n bundelingen zou ik dus metéén reserveren.  Geldend voor verscheidene dingen uit het S&W weekblad, geen twijfel.
 

image.png.aa600b39e4bcf77cb600998fa0bb24bb.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

image.png.24c3601bf5fb74b2ea439a845611a98a.png

 

Ja, verdorie!  Vaneigens hoop ik mee. Destijds redelijk verzot op Inspecteur Sleutels.  Ik kan me ook nog heel goed herinneren dat ik die tekenstijl toen heel bijzonder en aangenaam vond.  Nooit bij stil gestaan dat dit van Olivier Schwartz was, terwijl het al die tijd zo duidelijk was. :) 

Er zijn trouwens nog wel reeksen waarvan ik graag exemplaren in huis zou hebben, al dan niet integraal.  Baxter heb ik een tijd geleden nog gevonden, alle 3 de albums, gloednieuw.  Ik was ook behoorlijk wild van Tandori door Curd Ridel.  Die (Nederlandse) albums heb ik nooit in deftige staat gevonden.  Zo'n bundelingen zou ik dus metéén reserveren.  Geldend voor verscheidene dingen uit het S&W weekblad, geen twijfel.
 

image.png.aa600b39e4bcf77cb600998fa0bb24bb.png

 

Ja! Tandori!

Het enige wat ik er eigenlijk nog van weet is dat op een gegeven moment de tower bridge volledig in bamboe werd nagebouwd. Dat beeld zie ik nog steeds zo voor me.

 

En voor de rest volg ik helemaal met Baxter! Vorig jaar in Gent ook op de kop getikt.

De eerste strips in JAREN die ik nog eens op een stripbeurs had gekocht.
RUM6Jgv.jpg

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...