Ga naar inhoud

Ik zoek een stripboek waarvan ik de titel niet meer weet.


folatt

Recommended Posts

Ik las het in de lokale bieb in de jaren '90 (1998?) en was toen vrij nieuw (1992?). Er was er maar één album van en gezien de inhoud denk ik ook niet dat er nog een album van is gemaakt.

De stijl was Europeaans en was waarschijnlijk zelfs Nederlands, maar het kan ook Frans of Brits zijn geweest.

De hoofdpersonage was een tienjarig ?victoriaans gothic lolita? gekleed meisje met zwart haar en vlechtjes en liep altijd met een teddybeer in haar handen. Ze leefde in een reusachtig en megahoog victoriaans-gothisch kasteel dat eeuwenoud, leefde en groeiende was. Alle kamers werden dan ook langzaam steeds groter en reusachtiger.


In het eerste verhaal kwam volgens mij een ander meisje, blond met blauwe ogen en lieflijk gezicht haar opzoeken en hadden ze volgens mij problemen met lekkende plafonds. Ze moesten naar de kelder toe die intussen een aantal meters ondergelopen was en door de jaren heen uitgegroeid was tot een ondergrondse megahal. Samen met een volwassene, die personeel was van het zwartharig meisje, stapte ze de boot in. Waarschijnlijk moesten ze ergens een pijp ontstoppen om te voorkomen dat het water in kelder tot in de huiskamer zou komen.

In het tweede verhaal vermoordde het zwartharig meisje een volwassen man, wellicht haar vader of misschien haar voogd. Ze waren 's avonds aan het praten in een Victoriaanse huiskamer en nadat ze uitgepraat waren en de man vondt dat het tijd was om te gaan, pakte het meisje een mes en stak hem in de rug om vervolgens zijn lichaam in de brandende vlammen van de open haard te gooien.
De laatste pagina eindigde met het meisje zittend op een bank met haar teddybeer, voor zich uit te staren, zielig, wellicht zelfs met tranen in haar gezicht, maar vervolgens grijnsde ze, wetende dat zij nu met recht de eigenaar van het kasteel was geworden.

Kent toevallig de titel van dit stripboek?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
9 hours ago, The Alderwood said:

Dat zou best wel’ns kunnen! Al heb ik’m dan een gek voorhoofd gegeven in mijn herinnering! Maar wellicht is ‘m dat.

de buurman van de familie fortuin en leraar Frans uit 't mooiste vak zien er overigens identiek uit 😁 maar ja.. beide van De Wit.

 

familie Fortuin is overigens een van de grappigste strips die ik ooit heb gelezen- echt n aanrader! ik vind t jammer dat De Wit tegenwoordig zijn tijd verdoet met die suffe Sigmund.. hij kan zoveel beter 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

In de jaren tachtig hadden we 2 strips in onze bib over een een soort mini-wezens die in een bos wonen.

Je hoort het al, het klinkt erg Smurf. Maar daar hield de vergelijking wel wat op. Het waren allemaal bangeriken, en 1 keer per jaar (denk ik) moest een van hen de grenzen van het bekende verleggen door een aantal passen in het bos te zetten (waarna die flauw viel van angst).

Ik kan me er verder bijna niets van herinneren.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...