Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (4)] pagina 6 vs. pagina 19


Yncke

Welke pagina vind jij de 'beste'?  

70 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 14-12-17 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

A.

6F3B59BD-A6EA-4D9C-8AE2-F6B9C01A28AE.jpe

 

Simon

 

B.

esteban-HungGo.jpg.d92ca70e6140c0ce1c4a3

 

Dit is absoluut niet het beste voorbeeld uit Gung Ho, in geen geval, maar de enige volledige pagina die ik online kon vinden en wat in de buurt komt.  Mijn 2de keuze is uiteindelijk op deze gevallen, omdat het een eeuwigheid geleden is dat ik zo aangenaam verrast was door iets wat als totaal nieuw en ongelooflijk fris aanvoelde.  En dat gevoel is er nog steeds.  Ik kan -bij wijze van spreken- uren vol bewondering naar die tekeningen blijven kijken, lettend op elk detail.  De belichting en dergelijke, die is gewoon meesterlijk.  En het kleurenpalet spreekt mij ook telkens opnieuw aan.  De kadreringen zijn ook steeds zo goed, zonder al te veel overbodige zotheden.  Het blijft mij keer op keer verbazen, ook al neem ik dezelfde prent voor de zoveelste keer voor mijn neus.  Hoe doen ze dit toch?  Knap, knap, knap.

 

esteban²

 

Link naar reactie

Lap, Guust. Dan is de strijd al gestreden. Wat een flater.

Los daarvan, onlangs heb ik deel gags gelezen aan de hand van de integrale uitgaves. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van het feit dat ik het behoorlijk flauw en belegen vond. Dikwijls toch. Er is ook de gewoonte om na de pointe nog door te gaan of nog overbodige dialogen of dergelijke toe te voegen. Ok, die stijl is uiteraard leuk, de komedie is naast doodbraaf ook best charmant. Maar écht gelachen? Nog niet echt. Geniaal in z'n eenvoud ook evenmin. Dat zijn dingen die ik eerder op pakweg Peanuts zou kleven. Voor mij steekt Guust niet boven de betere Bollie en Billie uit. Ook de plaat in het voorbeeld niet. Niets mis mee overigens, maar ik zou het zelf nooit in een toernooi plaatsen. Gelukkig voor de fans is er mijn tijdelijke tegenstander. Hèhè. :)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ter aanvulling: De negatieve connotatie met 'digitaal' bestaat in het geval van Gung Ho voor mij niet. Waar ik mij wel eens kan storen aan bepaalde strips die op alle vlakken traditioneel moeten ogen, maar heel duidelijk met de digitale pen tot leven gewekt werden, veegt GH dat gevoel volledig van tafel. Dit is het digitale kunst waar ik het gepaste respect voor heb, topniveau zelfs. Een huzarenstukje zowaar, elk kadertje opnieuw. Toen ik de man aan het werk zag, had ik alleen maar nog meer bewondering voor die onwaarschijnlijke vakkundigheid. Wat een werk, wat een tekenaar, want de basis is gewoon dat, knap tekenwerk, fijne stijl. Digitaal waar ik mijn petje voor afneem, digitaal om trots op te zijn, digitaal van het soort dat in een toernooi thuishoort.

 

 

 

Ik ga mij nu heel de tijd afvragen"Wat als?", want dat Guust hier nog menig knappe dingen gaat overrompelen, dat staat vast.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Op B gestemd omdat ik nooit begrepen heb wat er zo speciaal is aan "Guust"

Heiligschennis volgens bijna iedereen maar het is gewoon zo

En daardoor stem ik dus weer maar eens voor de verliezende pagina :-)

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
56 minuten geleden, esteban² zei:

Lap, Guust. Dan is de strijd al gestreden. Wat een flater.

Los daarvan, onlangs heb ik deel gags gelezen aan de hand van de integrale uitgaves. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van het feit dat ik het behoorlijk flauw en belegen vond. Dikwijls toch. Er is ook de gewoonte om na de pointe nog door te gaan of nog overbodige dialogen of dergelijke toe te voegen. Ok, die stijl is uiteraard leuk, de komedie is naast doodbraaf ook best charmant. Maar écht gelachen? Nog niet echt. Geniaal in z'n eenvoud ook evenmin. Dat zijn dingen die ik eerder op pakweg Peanuts zou kleven. Voor mij steekt Guust niet boven de betere Bollie en Billie uit. Ook de plaat in het voorbeeld niet. Niets mis mee overigens, maar ik zou het zelf nooit in een toernooi plaatsen. Gelukkig voor de fans is er mijn tijdelijke tegenstander. Hèhè. :)

Hierin geef ik je gedeeltelijk gelijk, de grapjes zijn wat obligaat maar als ik een Guust ter hand neem kijk ik

toch meer naar vooral de tekeningen,de gag is al reeds lang bekend.

Geniaal is echter wel het tekenwerk vaak geimiteerd nimmer geevenaard.

Link naar reactie
57 minuten geleden, esteban² zei:

Ter aanvulling: De negatieve connotatie met 'digitaal' bestaat in het geval van Gung Ho voor mij niet. Waar ik mij wel eens kan storen aan bepaalde strips die op alle vlakken traditioneel moeten ogen, maar heel duidelijk met de digitale pen tot leven gewekt werden, veegt GH dat gevoel volledig van tafel. Dit is het digitale kunst waar ik het gepaste respect voor heb, topniveau zelfs. Een huzarenstukje zowaar, elk kadertje opnieuw. Toen ik de man aan het werk zag, had ik alleen maar nog meer bewondering voor die onwaarschijnlijke vakkundigheid. Wat een werk, wat een tekenaar, want de basis is gewoon dat, knap tekenwerk, fijne stijl. Digitaal waar ik mijn petje voor afneem, digitaal om trots op te zijn, digitaal van het soort dat in een toernooi thuishoort.

 

 

 

Ik ga mij nu heel de tijd afvragen"Wat als?", want dat Guust hier nog menig knappe dingen gaat overrompelen, dat staat vast.

 

 

Mooi pleidooi !

Ach die negatieve connotatie met digitaal moet je me maar vergeven.

Op de hogeschool van grafische vormgeving waar mijn zoon studeert word ik doodgegooid met digitale vormgeving en zie ik veel dingen in deze stijl voorbij komen, een nieuwe Franquin zit er echter niet bij.

 

Link naar reactie

De tekeningen zijn voor mij gewoon typisch Franquin en dus schitterend op die specifieke manier. Daar ben ik het mee eens. Maar 'geniaal' en 'ongeëvenaard' zijn niet de termen die in mij opkomen. Vele andere tekenaars uit die periode en de jaren nadien brachten Franquin-achtige stijlen, in die mate dat alles zelfs wat op elkaar ging lijken en je die figuren moeiteloos in elkaars leefwereld zou kunnen plaatsen. Het maakt dat ik hem als minder bijzonder ervaar als bij anderen doorgaans het geval is.

 

Begrijp mij niet verkeerd, Franquin is een grote. In onderschat zijn immense invloed in geen geval. Zijn tekeningen, dat is best wel genieten. Maar wanneer ik bijvoorbeeld naar R&K kijk, is hij voor mij niet de beste peetvader. En wat Guust betreft, das tof. Maar voor mij niet de geniale komedie zoals vaak omschreven.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Helemaal vergeven hoor Bouncer. Het sloeg meer op het stemmetje in mijn eigen hoofd, want ook ik ben schuldig op dat vlak. En het is waar, ik zag meerdere dingen die richting Gung Ho gaan, maar nooit hetzelfde niveau op alle vlakken, toch niet in stripvorm. Maar goed, ik heb er vrede mee. Game over. Hopelijk doet mijn andere plaat het beter en staat deze niet tegenover één die sowieso richting finale-rondes gaat. :)

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 hour ago, esteban² said:

Lap, Guust. Dan is de strijd al gestreden. Wat een flater.

Los daarvan, onlangs heb ik deel gags gelezen aan de hand van de integrale uitgaves. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van het feit dat ik het behoorlijk flauw en belegen vond. Dikwijls toch. Er is ook de gewoonte om na de pointe nog door te gaan of nog overbodige dialogen of dergelijke toe te voegen. Ok, die stijl is uiteraard leuk, de komedie is naast doodbraaf ook best charmant. Maar écht gelachen? Nog niet echt. Geniaal in z'n eenvoud ook evenmin. Dat zijn dingen die ik eerder op pakweg Peanuts zou kleven. Voor mij steekt Guust niet boven de betere Bollie en Billie uit. Ook de plaat in het voorbeeld niet. Niets mis mee overigens, maar ik zou het zelf nooit in een toernooi plaatsen. Gelukkig voor de fans is er mijn tijdelijke tegenstander. Hèhè. :)

Spijker op de kop wat mij betreft - ik heb nog nooit hard moeten lachen om een Guust strip (zoals ik dat wel kan bij Ridder Bauknecht bijvoorbeeld of Cowboy Henk :-D

De tekenstijl van Franquin heb ik wel altijd erg goed gevonden (daarin wint Guust dan wel weer van Ridder Bauknecht bijvoorbeeld of Cowboy Henk ;-) al draagt de (slechte) tekenstijl van deze twee laatste wel bij aan de grappigheidsfactor

Link naar reactie

Oei, moeilijke. Franquin is natuurlijk altijd behoorlijk goed. Maar bepaalde kenmerken van A storen me. Vooral die twee slecht geplaatste tekstballonnen in de eerste twee prentjes. Het geheel is oo veel te druk naar mijn smaak, ook al hoort dat bij het scenario. Wat overigens een van de flauwere grappen van Franquin is.

Bij B kan ik niet meteen iets negatiefs verzinnen. Of het zou moeten zijn dat de voorlaatste tekstballon iets teveel over die boom staat. Een andere plaats zou mooier geweest zijn.

Eigenlijk kijk ik met plezier naar B. Ik geloof dat ik deze keer voor de mooiste pagina ga kiezen, en dat is dus B.

 

Link naar reactie

Awel, om tegendraads te zijn, ga ik ook op Gung Ho stemmen. Franquin is een absolute held van mij, maar het gaat hem niet over de beste tekenaar, maar over de beste/mooiste plaat. En de plaat van Gung Ho is knap opgebouwd, doordacht, open maar toch met een zekere spanning... Ik stem B! (met toch een beetje pijn in het hart)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Koen zei:

Ik zie in Gung Ho toch een interessanter opgebouwde pagina, iets wat afwijkt van de 9-12 plaatjes met bewegende mannekes.  Ik hoop dat de winnaar toch iets origineler zal zijn qua bladindeling dan deze Guust.  Mooi om te zien hoe filmisch de pagina van Gung Ho is, hoe de camera achteruit gaat en de lezer op sfeervolle wijze telkens een breder beeld van het gebeuren krijgt. 

Ik maak me geen illusie dat Guust door zijn populariteit hier zal winnen.  Ik ben ook een fan van Guust en Franquin maar toch vind ik deze pagina minder interessant, hoe sterk de humor en het tekenwerk ook is.  

 

Ge gaat me mijn gedacht nog doen veranderen.

 

Ik heb alleszins beter gekeken nu. Nog ff in beraad houden. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

Oei, moeilijke. Franquin is natuurlijk altijd behoorlijk goed. Maar bepaalde kenmerken van A storen me. Vooral die twee slecht geplaatste tekstballonnen in de eerste twee prentjes. Het geheel is ook veel te druk naar mijn smaak, ook al hoort dat bij het scenario.

Ik zit niet zozeer met de plaatsing van de ballonnen, maar met de hoeveelheid tekst. Met minder tekst was de pagina beter leesbaar geweest en de tekeningen mooier. Ook een tekst als " Tien minuten later" is compleet overbodig. 

Link naar reactie

Wat een moeilijke keuze. Deze stonden nu net allebei in mijn top.

 

Guust vind ik eigenlijk helemaal niet grappig. Ik vind het eerlijk gezegd zelfs saai om te lezen. Maar het is wel enorm leuk om gewoon naar te kijken.

 

Gung Ho heb ik net geleend uit de bibliotheek. Ook een geschenk voor het oog.

 

Ik ben toch maar voor Guust gegaan.

Link naar reactie
50 minuten geleden, esteban² zei:

Foei! Dat strookt toch helemaal niet met je argumentatie?  Herbekijken! :P 

Ik heb Gung Ho nog niet gelezen en er staat helemaal geen tekst in de ballonnen op de screenshot. Ik vind beide platen prachtig, maar weiger gewoon voor Gung Ho te gaan omdat het verhaal vermoedelijk beter is. En al die losse details in Guust zijn toch zo leuk.

 

Ik ga niet altijd van gedacht veranderen op aanvraag van jullie, he :e010: :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...