Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (19)] pagina 20 vs. pagina 56


Yncke

Welke pagina vind jij de 'beste'?  

66 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 29-12-17 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen.

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Rork-Andreas.png.b8964a88e883f8fdb54353a

 

Een goede scan in het Nederlands heb ik helaas niet, maar bij deze pagina doet dit nauwelijks ter zake. Een inzending van Andreas mag geen verrassing zijn. De manier waarop hij met het medium strip speelt heeft me altijd aangesproken. En Capricornus is hierin wat mij betreft een van de mooiste voorbeelden waarin regelmatig de grens wordt opgezocht. In dit album, Gekooide Droom, is elke pagina voorzien van een raster van 4x6 vakjes wat het al een uitdaging maakt om dat allemaal te vullen. Maar Andreas zou Andreas niet zijn als hij zich daardoor laat kooien. Virtuoos speelt hij met de vakjes en koppelt ze aan elkaar of maakt er een halucinerend geheel van al naar gelang de boodschap.

Op deze pagina een mooi voorbeeld hoe het oog over een pagina geleid kan worden en als vanzelf de vakjes volgt: eerst 2x drie verticale vakjes, dan 3x twee horizontale, vervolgens vier horizontaal, eentje terug en door naar de onderste rij. Geen 24 vakjes op deze pagina maar 25 dus.

 

De vertaling:

Quote

Dahmaloch (het blauwe monster): Ik heb mijn schuld ingelost, Capricornus!
Caprincornus: Ik heb onze vorige ontoetingen nog eens de revue laten passeren en inderdaad heb je me 't leven gered.

C: Ik had vastgezeten op de bodem van de oceaan, in een duikerpak, vlakbij de numerieke kubus waar Dahmaloch toen in zat. Hij had me uit het pak bevrijd en me naar de oppervlakte geleid..

D: Precies, we staan quitte.

Man met de getatoueerde handen: Kijk uit. De goeie daden van dahmaloch verbergen altijd wat!

C: Is dat zo?

D: Dat zul je wel zien!

C: Ik dacht al dat je me niet had gered uit pure goedheid. Jij had Mordor Gott nodig, omdat hij de helft van mijn persoonlijkheid en van mijn geheugen in zich droeg... als jij mij had laten sterven, had dat verveldnde gevolgen gehad voor zijn geestelijke gezondheid.

C: Tenminste als "geestelijk gezond" toepasbaar was op Gott...

D: En hoe zit 't met jouw geestelijk welzijn?

D: Daar wil je liever niet aan denken, zo is't toch?

M: Jij achtervolgt liever roodkapje daar...

C: Wat?!!

C: Hee! Wacht op mij! Ik wil alleen maar...

C: (En toen wilde mijn gids / lokaas me in een echt doolhof lokken!)

C: (Die fantasie van mij was niet bijster origineee...)

C: (... Maar de symbolen waren wat ze waren....)

 

Rork

 

 

B

 

5a21ea6c9d12c_planche_nefdfou3_110615417

 

Een artiest als Turf mag vanwege z'n kleuren & pagina opbouw niet ontbreken.

 

Jochen

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 9-12-2017 om 17:40, Yncke zei:

Op deze pagina een mooi voorbeeld hoe het oog over een pagina geleid kan worden en als vanzelf de vakjes volgt: eerst 2x drie verticale vakjes, dan 3x twee horizontale, vervolgens vier horizontaal, eentje terug en door naar de onderste rij.

 

 

Awel, dat vind ik nu niet. Het is knap getekend en het ziet er schoon uit van ver, maar ik moet echt zoeken hoe de teksten op elkaar volgen. Geeft mij de indruk van een tekenaar die dacht: "bon, nu gaan we ne keer zonder reden iets speciaal doen". Je gaat mij niet vertellen dat deze pagina niet leesbaarder zou zijn met een "normale" opbouw.

 

Dus ik kies B, mooie open plaat.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 9-12-2017 om 17:40, Yncke zei:

In dit album, Gekooide Droom, is elke pagina voorzien van een raster van 4x6 vakjes wat het al een uitdaging maakt om dat allemaal te vullen. Maar Andreas zou Andreas niet zijn als hij zich daardoor laat kooien. Virtuoos speelt hij met de vakjes en koppelt ze aan elkaar of maakt er een halucinerend geheel van al naar gelang de boodschap.

Ik vind een kader met alleen een tekstballon dan toch een beetje zwak. Maar ik vind B sowieso mooier. Dynamischer.

marcelherms.nl

Link naar reactie
53 minuten geleden, Yncke zei:

B. Beide pagina's experimenteren met het medium, de ene door zich in kadertjes de wringen, de ander door er juist uit te breken. Dat eerste vind ik niet geslaagd en artificieel aanvoelen, dat tweede voelt juist heel natuurlijk en dynamisch.

 

Bovendien, dat vierpuntsperspectief <3

Helemaal eens met Yncke.

Link naar reactie

Op het eerste zicht zou ik voor A kiezen, maar als ik het moet beginnen te lezen, geraak ik bij A hopeloos in de knoei. Ik hou sowieso niet van tekeningen die doorlopen in verschillende hokjes. Zeker niet, als het zoals hier, niet nodig is. Die drie eerste verticale prentjes bijvoorbeeld kunnen evengoed één prent zijn. Of neen, niet "evengoed", maar "beter"!

 

Ik ga dus maar voor B kiezen. Ook al vind ik het geen al te bijzondere plaat.

 

 

Link naar reactie

Ongetwijfeld A, omwille van het schitterende gebruik van de kaders. Dat het onduidelijk zou zijn, daar kan ik mij absoluut niet in vinden. In tegendeel zelfs. Mijn ogen zien wat bij elkaar hoort automatisch als een geheel, zonder één seconde te moeten zoeken. Het gaat vanzelf. Knap om dat aspect voor elkaar te krijgen, want niet evident. Ik ben ook benieuwd naar meer. De opmerking dat het anders zou kunnen, is voor mij een omgekeerde redenering.

 

 

En nét B zie ik als onnatuurlijk en overpeinst. De actie is uit zoveel oogpunten weergegeven dat dit het leesgemak serieus in de weg staat. Het is onoverzichtelijk en best wel wat zoeken. Alles behalve een vloeiend geheel in dat opzicht.

 

 

 

Met grote voorsprong A.

 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, Red Arrow zei:

Ik heb niet gestemd want ik vind ze allebei wel iets hebben. Ik ben dankzij plaat A wel benieuwd geraakt naar Rork.

 

 

De strip gaat over Capricornus, een andere held van Andreas :e012: Dit is het Capricornusverhaal uit de reeks Rork...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
43 minuten geleden, Rik zei:

De strip gaat over Capricornus, een andere held van Andreas :e012: Dit is het Capricornusverhaal uit de reeks Rork...

 

Nee hoor, dit is Capricornus 13, Gekooide droom. Vandaar ook die kaders (kooi). Dat is de volledige strip zo, behalve de laatste bladzijden. 

Na @esteban²'s betoog, heb ik mijn stem aangepast. Waar zat ik met mijn gedachten? tsk

Link naar reactie
6 minuten geleden, kuzuri zei:

 

Nee hoor, dit is Capricornus 13, Gekooide droom. Vandaar ook die kaders (kooi). Dat is de volledige strip zo, behalve de laatste bladzijden. 

Na @esteban²'s betoog, heb ik mijn stem aangepast. Waar zat ik met mijn gedachten? tsk

Hahaha... Je hebt helemaal gelijk Kuzuri dit is er eentje uit de Capricornus reeks. Toch weer eens een keertje de reeksen Rork en Capricornus gaan herlezen....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, kuzuri zei:

 

Nee hoor, dit is Capricornus 13, Gekooide droom. Vandaar ook die kaders (kooi). Dat is de volledige strip zo, behalve de laatste bladzijden. 

Na @esteban²'s betoog, heb ik mijn stem aangepast. Waar zat ik met mijn gedachten? tsk

Missie volbracht. :D Ik kende het concept niet eens, 'gekooide droom', nu valt het zelfs nog beter op z'n plaats.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...